Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 36635
Produttori del Barbaresco 2021

Mördade det här barnet i helgen. 🔪 Jag tycker att @Patrik Sellins beskrivning av årgång 2022 (se nedan) stämde väldigt bra in på min 2021. Särskilt: "Ganska eldigt med sval frukt och rejäla tanniner." Väldigt muckiga kaniner! Dag 2 var de aningen snällare, men då kändes vinet istället väldigt sandigt och jordigt i munnen ("Men Kristina, kaninerna blev till sand..." 🎶).

Noter: sura körsbär, plommon, sprit, jord, regn, kanel, rosor (dag 2). Påminde mig lite om Sangria av någon anledning. Kanske för att det var det alkoholfria alternativet vi bjöd grillgästerna på, dvs. Sangria gjord på (hemskt) alkoholfritt rödvin. Misstänkte att en gäst kryddade sin Sangria med lite Barbaresco, och jag kände ärligt talat att det var ok. Jag erbjöd till och med svärmor att blanda lite Barbaresco i sin Fanta (hon gillart).

Näe, det här infanticidret var inte så njutbart för mig, tyvärr. Har en flaska 2020 också – tror jag låter de kaninerna sova i 20–30 år, så att de lägger ner sina sandpapper. ☮️🐇
Fast bra vin ska vara bra från början ;)

Botri

Medlem
Visa bifogad bild 36635

Mördade det här barnet i helgen. 🔪 Jag tycker att @Patrik Sellins beskrivning av årgång 2022 (se nedan) stämde väldigt bra in på min 2021. Särskilt: "Ganska eldigt med sval frukt och rejäla tanniner." Väldigt muckiga kaniner! Dag 2 var de aningen snällare, men då kändes vinet istället väldigt sandigt och jordigt i munnen ("Men Kristina, kaninerna blev till sand..." 🎶).

Noter: sura körsbär, plommon, sprit, jord, regn, kanel, rosor (dag 2). Påminde mig lite om Sangria av någon anledning. Kanske för att det var det alkoholfria alternativet vi bjöd grillgästerna på, dvs. Sangria gjord på (hemskt) alkoholfritt rödvin. Misstänkte att en gäst kryddade sin Sangria med lite Barbaresco, och jag kände ärligt talat att det var ok. Jag erbjöd till och med svärmor att blanda lite Barbaresco i sin Fanta (hon gillart).

Näe, det här infanticidret var inte så njutbart för mig, tyvärr. Har en flaska 2020 också – tror jag låter de kaninerna sova i 20–30 år, så att de lägger ner sina sandpapper. ☮️🐇
Alltid kul att läsa andras åsikter oavsett om de stämmer överens med ens egna eller inte. Kanske ännu mer när någon inte stämmer med i hyllningskören. Smaken är som baken, man ska inte känna sig dum bara för att man inte är överens.

Själv gillade jag denna mycket när jag drack den i höstas. Hällde den på karaff i 2-3 timmar vilket jag tyckte hjälpte enormt. Sedan har jag hört lite olika åsikter om att dekantera Nebbiolo. Varför vet jag inte.

tempImagejJyREP.jpg

Valborgslunch utan slut tillsammans med @Callxx , @Crist(al)ian 77 och @Mattias Schyberg , första tre flarrorna på Bhoga till marulken och sedan lite extravin på Vita Duvan.

Utöver Vouette & Sorbée Blanc d'Argile, Ganevat La Gravière 2018, Mas de Daumas Gassac 2014 och en Mayacamas Chardo 2015 drack vi dagens vin på en soldränkt uteservering – Vasse Felix Heytesbury 2016. I mitt tycke en otroligt bra Chardonnay med riktigt snygg reduktion, perfekt nivå av tändsticksdoft för att sinnena skulle gå igång. Elegant syra och mogen frukt i finfin balans. Smaken ligger kvar i evigheter och har en härlig spänst. Inga tertiära mognadstoner (till skillnad från den mogna frukten) att tala om, den kändes nästan för ung. Ska man verkligen behöva vänta tio år på att dricka dessa? Jag orkar inte..!

Utöver Kongsgaard är detta nog årets hittills bästa vita, definitivt i reduktionskategorin.

Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_6962.jpeg

Spenderade helgen på Barsebäcks GK och hade inga planer på att dricka finviner, men när det fanns Charles Lachaux Cote de Nuit och Domaine Jamet 2022 för ”halva” priset så blev det för svårt att motstå. Dom var faktiskt rätt lika i stilen men där Lachauxen var lite mer rustik och Jamet lite mer stilfull och aromatisk. Framförallt Jamet hade nog mått bra med några år till på rygg, men efter någon timme i glaset blommade den ut ordentligt. Har provat Arnaux-Lachaux tidigare men detta var första gången jag drack Charles Lachaux och jag kan förstå hypen, men inte riktigt hur prissättningen kan gå så bananas som den har gjort. Jamet är en av mina absoluta favoritproducenter och detta var förtsta flaskan 2022 som provades, och jag är glad att jag har en låda i källaren. Bägge kvalar in i intervallet 93-95 poäng.

Visa bifogad bild 36639

Spenderade helgen på Barsebäcks GK och hade inga planer på att dricka finviner, men när det fanns Charles Lachaux Cote de Nuit och Domaine Jamet 2022 för ”halva” priset så blev det för svårt att motstå. Dom var faktiskt rätt lika i stilen men där Lachauxen var lite mer rustik och Jamet lite mer stilfull och aromatisk. Framförallt Jamet hade nog mått bra med några år till på rygg, men efter någon timme i glaset blommade den ut ordentligt. Har provat Arnaux-Lachaux tidigare men detta var första gången jag drack Charles Lachaux och jag kan förstå hypen, men inte riktigt hur prissättningen kan gå så bananas som den har gjort. Jamet är en av mina absoluta favoritproducenter och detta var förtsta flaskan 2022 som provades, och jag är glad att jag har en låda i källaren. Bägge kvalar in i intervallet 93-95 poäng.
Ja, från min relativt begränsade erfarenhet hävdar jag att Lachaux (både domain och maison) har mer likheter med syrah än pinot. 😅

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 36635

Jag tycker årgång 2019 har druckits väldigt bra senaste halvåret, efter att ha varit knuten första året eller två. 2018 däremot dracks bra från start. Jag kommer att försöka vänta 2 år med mina 2021or, då jag tycker alla 2021or från piemonte jag provat har varit ganska tuffa och kantiga. Jag tror och hoppas att de är redo om 2 år

katho27

Medlem
Håller med! Men när ett vin är så hyllat är det klart man undrar om man är en dumgom eller om kejsaren är naken. 😅
Ja, själv tillhör jag skaran som hyser en viss beundran för kejsaren, och inte minst de senaste årliga klädedräkts-vandringarna.
Så sent som förra veckan följde jag hans tjugoförsta procession över 4 dagar. Manteln skimrade körsbärsrött och kanelbrunt med broderade rosor och gyllene stråk. Den blev nästan vackrare för var dag!
De små kaninerna som enligt traditionen skuttar med vid den årliga Eriksgatan var kanske lite omoget busiga, men redan nu söta och kommer säkert att mogna till sig ytterligare.
Naken viskade någon? Knappast tänkte rojalisten. 😇

Last edited:

PinotGringo

Medlem
Ja, själv tillhör jag skaran som hyser en viss beundran för kejsaren, och inte minst de senaste årliga klädedräkts-vandringarna.
Så sent som förra veckan följde jag hans tjugoförsta procession över 4 dagar. Manteln skimrade körsbärsrött och kanelbrunt med broderade rosor och gyllene stråk. Den blev nästan vackrare för var dag!
De små kaninerna som enligt traditionen skuttar med vid den årliga Eriksgatan var kanske lite omoget busiga, men redan nu söta och kommer säkert att mogna till sig ytterligare.
Naken viskade någon? Knappast tänkte rojalisten. 😇
Okej, det här var lätt årets mest underhållande smaknoter. Nästan så att man själv börjar ana lite brodyr i manteln, även om jag själv mest såg skavanker och stötte på patrull med kaninerna. 😉

LeChat

Medlem
IMG_0173.jpeg

2022 Ojai Syrah Santa Barbara County

Gött väder! Då blir det mixed grill och amerikansk syrah. Har inte druckit så mycket av Ojai men denna var fantastiskt god och inbjudande.

Här finns mycket av rhonekaraktär men i en generösare och rundare i stil med bl.a. en mix av frukt, peppar, rökta charkuterier, choklad, sötlakrits och med en bra sälta. Kanongott!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
la paglia 1968.jpg

1968 Villa La Pagliaia Chianti Classico Riserva: fyra år sen senast. Det har inte hänt något på den tiden. Mörkt som synden, stramt med torr frukt, svarta vinbär, kaffe, choklad och körsbär. Massiv syra, rejäla tanniner och den del gröna toner. Enligt etiketten på baksidan skulle det vara drickfärdigt vid släpp. Jag skulle nog snarare säga att det här aldrig kommer att bli drickfärdigt.

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Visa bifogad bild 36648
1968 Villa La Pagliaia Chianti Classico Riserva: fyra år sen senast. Det har inte hänt något på den tiden. Mörkt som synden, stramt med torr frukt, svarta vinbär, kaffe, choklad och körsbär. Massiv syra, rejäla tanniner och den del gröna toner. Enligt etiketten på baksidan skulle det vara drickfärdigt vid släpp. Jag skulle nog snarare säga att det här aldrig kommer att bli drickfärdigt.
Bättre Sangiovese och Brunello har helt enkelt svårt att ramla utför ättestupan. De bara: "Keep on keeping on! Like a never-ending party!" 🥳

Daniel A

Administratör
20260430_134324.jpg

2016 Clos du Moulin aux Moines, Pommard 1er Cru, Clos Orgelot (monopole)
Härligt nu när man varit med i gamet så länge att man lite på slentrian kan öppna en 10 år gammal flaska till fredagens matlagning.

Riktigt fin murriga-röda-bär-doft, kryddor, lätt uttorkad frukt och en not av tobak som är så förförisk att jag blir röksugen. Fin och ganska slank munkänsla där syran lirar fint med begynnande mognadstoner och tanninerna är sådär pinotigt avrundade. Mums! Svårt med poäng när man stökar runt med annat mellan sipparna och sniffarna, men runt 92p kanske? Solid bourgogne!

Köpt via fanwine, som verkar ha tystnat helt? Måste hitta ny kran för den här producenten!

20260506_194411.jpg

Men får nog bli öl till maten när den här burken är på bordet. Svenskt mathantverk när det är som mest kreativt och gott!

Enligt min käraste är detta en fullständigt meningslös provning men är man insnöad så är man:

Vi provar alltså Chateau La Tour de By 2019 mot Chateau La Tour de By 2019

Efter mycket suckande randomiserar hon glasen så (iaf jag) inte vet vilket som är vilket. Båda fick korken dragna igår kväll och har stått i vinkällaren för att uppnå c:a 14 grader vid upphällning.

Vin 1: Halvflaska inköpt på bolaget, batch L19TB2C102, stämplad Feb 2024. Vet ej vad det datumet betyder? Kostnad 100 kr. Etiketterad med internationell etikett.

Vin 2: Helflaska inköpt på Philipson Wine nyligen. Batch 19TB3C116, stämplad Sep 2022, kostnad 130 kr. Etiketterad med Philipson etikett på franska, engelska och danska.

Det är en tydlig skillnad på glasen där ena vinet är lite tröttare, en aning oxiderat. Skulle gissa på 2-3 poäng färre i min skala. Och det är flaskan från Systembolaget som förlorade visar det sej.

Jag skulle gissa att flaskan från Philipson har legat på slottet oetiketterat fram tills nyligen. Systembolagsflaskan har nog varit med om en hel del, inte minst av att stå i en ljus och varm lokal i kanske ett år (åtgången av halvflaskor Bordeaux i förorten är inte enorm).

Philipsonvinet är onekligen ett fynd till det priset. WA gav 90 poäng men det är kanske lite i överkant. Men det är bra nära iaf, det är en riktigt klassisk Bordeaux som inte går att hitta någon annanstans. 11 flaskor kvar 😎. Foot of Africa kostar ju 99 kr flaskan 😬

IMG_6203.jpeg

Last edited:

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Fredagsmiddag på Alte Liebe.

PXL_20260508_104545666~2.jpg

2005 Ch. Montrose, 95p
2022 Sancerre Raimbault-Pineau, 88p
2013 Torrione Petrol, quorqueskadad

Montrose är en stor favorit. Detta vin har ruggiga tanniner som gömmer frukten. Perfekta syror. Vid plopp var den odrickbar och snedbalanserad. Låg i karaff 4 tim och sedan 3 tim i öppen flaska. Dekanterades åter på restaurangen och klev ut ur garderoben lagom till kötträtten.

Sommelieren, Sugaya san, hamnade först i St Emilion men slutligen som CF/CS från Bolgheri och 2015-ish. Tycker själv denna flaska påminner mycket om en bättre Troplong Mondot. Föredrar dock 2008 Montrose.

Denna Sancerre var mitt första möte med denna producent. Och det blev ett riktigt vackert möte. Vår gemensamma gissning, som visade sig stämma väl överens med en Googling: ståltank, lågtemperaturjäsning och jästfällningskontakt. Viner uppvisar också hög fenolisk mognadsgrad.

Torrionen serverades blint till mig och var tyvärr korkskadad. Ljus ung röd färg. Nästan ingen doft alls. Exploderande i munnen med glad syra och rejäla tanniner och lite udda frukt. Ingen doft, men ändå för ett rött vin alltid tankarna till Italien och deras många udda druvor och traditioner. Det slutade med Nebbiolo "...eller någon av de ovanligare druvorna."

Var en mycket fin afton 😍

Last edited:

BallyJ

Medlem
Efter vinstöld fick ca 70% av mina viner flytta hem. Vilket genererade en positiv effekt, möjligheten att välja vin spontant breddades oerhört och viner som man aldrig tänker på blev helt plötsligt ett möjligt val.

Öppnade lådan om 4 flaskor och rev bort pappret för att skåda en 2016 Per Se Volare del Camino.

Per Se har aldrig gjort mig besviken.
Här snackar vi toppen på drickfönstret.
Mogna röda och blåa bär dominerar både i näsan och munnen. Så jävla bra, tänk er björnbär och hallon som möter en snärtig läderpiska som klyver en halvt upprökt cigarill på mitten, ackompanjerad av smekningar från vackraste mogna kvinna. 96p

IMG_7827.jpeg

LeChat

Medlem
IMG_0180.jpeg

2013 Château de la Négly
La Porte du Ciel

Spännande doft som jag på sätt och vis tycker mig känna igen. Redan på doften anar man att det är ett kralligt vin. Mer struktur än jag förväntade mig. Tanninerna är till en början ganska tuffa och den känns allmänt obalanserad. Men efter att ha dubbeldekanterat så börjar den öppna upp och fram kommer ett komplext och kraftfullt kvalitetesvin med hög intensitet. Och detta intryck förstärks ytterligare ju längre tiden går.

Här finns mörka bär, tydliga fattoner med kakao, kaffe, lakrits och en bra mineralitet med en härlig sälta.
Känns definitivt som ett matvin som kräver protein och lite fett, så tror att den kan briljera ihop med kvällens tournedos.
Ett kanonvin redan men samtidigt inga problem att låta det ligga i 5 år.

Toppen