Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Ett par månader gammal post, men jag hade inte sett den tidigare. Det där låter som en galen, och härlig, provning!

Jag importerar det här vinet, Colección Vivanco Parcelas de Garnacha. Aningen restsötma kan jag nog inte hålla med om, restsockerhalten i det här vinet är 2,2 g/l. Däremot så är den ju fyllig och intensiv så det sjunger om det, så jag kan förstå att man upplever en viss restsockerhalt i vinet. Men det är helt torrt. Och ja, den här är nog svår att placera blint. Det är ju inte så mycket Rioja över den, direkt.
Ett jättebra vin, men kände mig genuint upprörd över att det inte var Syrah. För mig var det så mycket peppar som jag någonsin har hittat i Norra Rhône. Men många viner den kvällen och det hade varit roligt att prova igen för att se om intrycket håller.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett jättebra vin, men kände mig genuint upprörd över att det inte var Syrah. För mig var det så mycket peppar som jag någonsin har hittat i Norra Rhône. Men många viner den kvällen och det hade varit roligt att prova igen för att se om intrycket håller.
Vad bra, om vi får en flaska så kan vi testa tillsammans. o_O
 
Absolut, jag förstår precis hur du menar. Jag ville bara påpeka att vinet verkligen inte är sött. Men jag håller helt med dig i sak, jag anser också att man upplever det som att det finns restsötma i vinet. Kombinationen av intensiv frukt och 15 % alkohol ger en viss upplevd sötma. Trevligt och udda kan jag skriva under på.

Det är förresten en udda producent, de gör bl.a. ett rött, sött botrytiserat vin på de klassiska Riojadruvorna. De har en del konstigheter för sig...
I mitt fall så är "restsötma" hur jag upplevde vinet där och då, inte hur mycket uppmätt socker det har. Ordvalet "restsötma" är möjligen aningen lättfotat. Enbart "sötma" hade nog varit tydligare. Det är trots allt inte enbart uppmätt sockerhalt som avgör upplevd sötma; både frukt, fat och alkohol bidrar i hög grad samt vinets balans i helhet. Men viktigast av allt - det är ett trevligt och udda vin från Rioja. ;)

Jag testar det dock gärna igen under hemmaförhållanden om du skickar mig en flaska. ;)
 

Sörplarn

Medlem
Jahopp, ikväll blev det snabb mat, orkar inte laga mat och donken rimmar inte för en karl som jag, stekta kantareller, rökt skinka från charken (källare rökt från SCAN) och en härlig gräddost från Falköping på en simpel baguett, kommer sörpla på dessa med nöje ikväll, mina nya två vänner.

2.jpg


Finca Allende Calvario 2005 (4,5 av 5) Rioja.
Först ut på banan är herr Calvario att gammel gäddan Parker givit detta schabrak 95/100, kan man man inte förstå!?
Jo visst får nog hålla med gammel gäddan här vilket är sällan, silket vin! Tre rackarns druvor som bjuder på erotiskt dans i käften, fin färg och så mycket smaker var det länge sen man upplevde och sådant här djup med karaktär får man leta efter. Ungt än dock och kan lagras länge. Calvario har sina mörka bär, svartavinbär, körsbär, ek även choklad och brända toner, och flera mindre inslag. En härlig krydda, lagom med tanniner som tillsammans skapar ett riktigt slagskepp man vill återvända till, lång-lång eftersmak som man myser till. Denna 2005 ska vara den bästa hittils av Calvario, denna årgång kommer jag leta efter igen, hade bara en! Dekanteras, 14%.
Mer om Finca Allande här!

Château La Pointe 2009 (3,5 av 5) Pomerol.
Tycker lite synd om denna flaska, svårt när man fått smaka på ett slagskepp och sen kommer något annat vin som inte alls lever upp till samma standard, man skulle startat tvärtom, men visst detta är alldeles för ungt än, behöver 4-8 år till minimum. Mörk färg, svart frukt, plommon, fat, lite viol, rätt så kraftig för att vara så ung, bra krydda, aktiva tanniner, men som sagt behöver denna tid för att kunna blomma ut ordentligt, så får återkomma den dagen (har flera) den fått växa till sig lite. Dekanteras, 14%.
Mer om La Pointe här!
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Ja, då va man tillbaka efter krånglande visdomstand i 2 veckor med tandköttsinflammation på köpet:mad: Och penicillin, mängder av Ipren så man undrar om inte hela kartor av Ipren kommer ut bakvägen.....
image.jpg

Renato ratti barolo Rocche 2007 (96P)
Färg: mörk tegelröd
Doft: kryddor, salvia, peppar, källare, viol, blommor, grape, blåa bär(frun :oops: lite blå vicks kanske)
Smak: mörka lite röda bär, viol, lite pepparmint i bakgrunden och någonting mer som jag inte riktigt kan sätta namnet på. Bra syra, tanniner medium-, dracks till oxfilé provencale....passade mumma:)
Sammanfattning. Wow, denna börjar visa sin fulla potential, riktigt riktigt gott!
OBS! Ta i beaktning att jag inte kunnat uppskattat gott vin sista veckorna (har försökt), men idag lätt 96 pinnar:D
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag är en Grenachelover och provar mycket från södra Rhône. Vinet jag öppnade kommer från Domaine Giraud och var ett av ”fynden” i februarisläppet. Vinet har en härligt rödfruktig doft i ren kryddig stil. Generös smak med balans. Smakar fylligt, lite fat, örtigt, mörka bär, syrlig, jordgubbar och björnbär.

Inte för alla, men gillar man Grenach och södra Rhône, så är det en höjdare, särskilt för det lilla man behöver betala. Skulle kunna säga att den är väldigt nära en mycket dyrare Châteauneuf du Pape. Riktigt mycket för pengarna. Nu är ju sommarens grillkvällar nästan över, men den kräver en grillad köttbit för att komma till sin rätt.

Fortfarande ”lite” ung och ”lite” eldig och kommer bli bättre med lite tid i källaren. Gissar att den klarar minst 3 år i källaren pga. syran och fruktigheten. Detta är ett vin som överraskar och som gav mig stor tillfredställelse.

Les Grenaches de Sixte Vieilles Vignes Côtes du Rhône 2012 90p
 

chambertin

Medlem
Jag är en Grenachelover och provar mycket från södra Rhône. Vinet jag öppnade kommer från Domaine Giraud och var ett av ”fynden” i februarisläppet. Vinet har en härligt rödfruktig doft i ren kryddig stil. Generös smak med balans. Smakar fylligt, lite fat, örtigt, mörka bär, syrlig, jordgubbar och björnbär.

Inte för alla, men gillar man Grenach och södra Rhône, så är det en höjdare, särskilt för det lilla man behöver betala. Skulle kunna säga att den är väldigt nära en mycket dyrare Châteauneuf du Pape. Riktigt mycket för pengarna. Nu är ju sommarens grillkvällar nästan över, men den kräver en grillad köttbit för att komma till sin rätt.

Fortfarande ”lite” ung och ”lite” eldig och kommer bli bättre med lite tid i källaren. Gissar att den klarar minst 3 år i källaren pga. syran och fruktigheten. Detta är ett vin som överraskar och som gav mig stor tillfredställelse.

Les Grenaches de Sixte Vieilles Vignes Côtes du Rhône 2012 90p
Har ju inte druckit just det här vinet men väl några andra från Domaine Giraud och dom har i alla dall tillfredställt mig vad gäller värde i södra Rhôone så grattis till ett gott vin !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är en Grenachelover och provar mycket från södra Rhône. Vinet jag öppnade kommer från Domaine Giraud och var ett av ”fynden” i februarisläppet. Vinet har en härligt rödfruktig doft i ren kryddig stil. Generös smak med balans. Smakar fylligt, lite fat, örtigt, mörka bär, syrlig, jordgubbar och björnbär.

Inte för alla, men gillar man Grenach och södra Rhône, så är det en höjdare, särskilt för det lilla man behöver betala. Skulle kunna säga att den är väldigt nära en mycket dyrare Châteauneuf du Pape. Riktigt mycket för pengarna. Nu är ju sommarens grillkvällar nästan över, men den kräver en grillad köttbit för att komma till sin rätt.

Fortfarande ”lite” ung och ”lite” eldig och kommer bli bättre med lite tid i källaren. Gissar att den klarar minst 3 år i källaren pga. syran och fruktigheten. Detta är ett vin som överraskar och som gav mig stor tillfredställelse.

Les Grenaches de Sixte Vieilles Vignes Côtes du Rhône 2012 90p
Låter som ett trevligt vin att testa. Tack för tipset!
 

Laserapa

Medlem
Ja, då va man tillbaka efter krånglande visdomstand i 2 veckor med tandköttsinflammation på köpet:mad: Och penicillin, mängder av Ipren så man undrar om inte hela kartor av Ipren kommer ut bakvägen.....
Visa bifogad bild 1998
Renato ratti barolo Rocche 2007 (96P)
Färg: mörk tegelröd
Doft: kryddor, salvia, peppar, källare, viol, blommor, grape, blåa bär(frun :oops: lite blå vicks kanske)
Smak: mörka lite röda bär, viol, lite pepparmint i bakgrunden och någonting mer som jag inte riktigt kan sätta namnet på. Bra syra, tanniner medium-, dracks till oxfilé provencale....passade mumma:)
Sammanfattning. Wow, denna börjar visa sin fulla potential, riktigt riktigt gott!
OBS! Ta i beaktning att jag inte kunnat uppskattat gott vin sista veckorna (har försökt), men idag lätt 96 pinnar:D

Låter så gott!! Blev ganska sugen på att plocka upp en Rocche nu, har 3 st av 07' kvar. Ratti är kung! :)
 

Rexel

Medlem
Låter så gott!! Blev ganska sugen på att plocka upp en Rocche nu, har 3 st av 07' kvar. Ratti är kung! :)
Den va riktig god, har själv 4 kvar. Drack den sist tillsammans med -08 och -09 marcenasco för ca ett år sedan. Då rankades rocche först och -08 marcenasco inte långt efter och lite längre efter kom -09. Känns som rocchen har öppnat upp lite mer än hur den var för ett år sedan. Funderar på om jag ska knäcka en -08 marcenasco ikväll:), ångrade att jag inte sparade en slatt av roccheno_O
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ernie Els Proprietor’s Blend 2011

Kuriosa: Theodore Ernest (Ernie) Els är född 1969 (ca en vecka före mig) i Johannesburg och för er som inte vet en professionell golfspelare. Han är känd som "The Big Easy" för sin smidiga och enkla golfsving. Till skillnad från mig som borde kallas ”The Big Bear in to the Woods” pga. mitt sneda golfspel.:)

Tillbaka till vinet: En solid Bordeaux Blend från Stellenbosch Sydafrika. Druvor: Cabernet sauvignon (55%), Shiraz (25%) och 5% av vardera Merlot, Cabernet franc, Petit verdot, Malbec. Färgen är mörkröd. Doftar ceder, läder och lite blyerts. Smaken är tanninrik, koncentrerad, fyllig och fruktig med behagligt lager av vinbär, körsbär, hallonbåtar och tobak. Visar lite mognad men är fortfarande en smula varm och en tid i flaskan kommer göra den mycket mer balanserad. Tror att denna har stor potential och kan bli ett Toppvin om sisådär 5 år, då vi båda fyller 50 år.

Idag 89p (med potential till 90+)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jodå, även denna helg så har det druckits en del vin. :)

Fredagen bestod av två läckerheter på pappret som tyvärr inte imponerade i den utsträckning man kan önska. Vinerna dracks till lite plockmat framför dumburken där det även blev lite tevespel. ;)

image.jpg



2011 Charles Joguet Clos de la Dioterie Chinon

image.jpg


Omdöme
Finstämd och elegant, men tyvärr lite åt det tunna hållet. Ganska typisk CF, men det känns lite väl enkelt för sitt pris på 300 pix. Aromatiken bjuder dock på fin komplexitet, men jag saknar lite struktur och jävlar anamma. Kanske blir det bättre med lagring? 88p

Smaknotering
Komplex arom med inslag av röda vinbär, körsbärskärna, lingonris, grillad röd paprika och ceder samt aningen kaffe, stall och jasmin. I munnen är det lätt till medelfylligt med mjuka tanniner, rejäl syra och ngt tunn mitt. Eftersmaken är lång och intensiv med aningen stendamm.

2011 Fabre Montmayour Grand Vin

image.jpg


Omdöme
En argentisk Malbec i relativt fullmatad stil. Riktigt god och välbalanserad med sanslöst bra intensitet, men aningen anonym aromatik som dock har en del komplexitet. Ganska typisk för land, druva och region då jag kunde plocka vinet blint. 89p

Smaknotering
Rejält extraherat och solkysst med plommon, romrussin, viol, torkad frukt och ceder. Under den rejält avrundade frukten hittar jag nötkola, tjära, mintchoklad, piptobak och en hel del blyerts. Fylligt i munnen med intensiv och tjock frukt. Strukturerat med bra tannin, men syran är något låg. Rejäl längd i det aningen alkoholvarma avslutet.

Lördagen...

Var på besök hos @Grapeskull där vi öppnade lite vin ihop. Trevligt värre, det blev några timmars vinsnack och sippande. :)

image.jpg


2005 Cellier des Princes Chateauneuf-du-Pape Les Hauts des Coteaux

Omdöme
Riktigt trevlig överraskning; en enkel Ch9dP som levererar rejält. Moget, trevligt och alldeles lysande. Var inne på att det kunde vara en italiensk cab, vilket var en dålig gissning, men en stiltypisk Ch9dP kan man nog inte kalla det, mer åt Bandol i så fall. 90p

Smaknotering
Moget, fylligt och välbalanserat. Tydliga drag av stall och lite kål direkt vid start. Körsbärsfrukt med lite drag av plommon och svarta vinbär. Under ytan finner jag tydliga och fina drag av eneträ, kåda, lagerblad och torkade örter. Välstrukturerat med bra tannin och syra. Aningen eldigt med viss behaglig sötma.

2010 Giacomo Borgogno No Name

Omdöme
Korrekt Nebbiolo med lite anonym och enkel karaktär. Hyfsad struktur, men inget att rekommendera med tanke på pris. Växer under kvällen så kanske behöver det lite tid på rygg? 87p

Smaknotering
Parfymerad åt tonårsparfym (syntetiska hallon) med sedvanliga drag av lite tjära, nypon, bittermandel och choklad. Bra tanninstruktur men aningen låg syra. Kompakt munkänsla med medelfyllig kropp.
 

Liselott

Medlem
Casalferro 2008 till "Gudfaderns Pasta" så här på söndagskvällen. Provade den på Mitt Kök-mässan 2012 och beställde den och Colledilá Chiantin då. Lagom att dricka nu även om man säkert kunnat spara den ett tag till.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på Norda Bar och Grill i dagarna. Var ute efter en köttbit och trevligt rödvin. "Veckans grill" brukar vara ett säkert kort, beställde därför in lite Ch9dP av hyggligt slag, detta helt utan att förhöra mig kring vad det var för grillrätt. :oops: Grillad lax blev det, sötmarinerad och mustig sådan. Funkade förvånansvärt bra med ett relativt kraftigt rödvin, kanske inte mer än 1+1=2, men inte heller 1+1=0,5. Kanske sötman i marinaden samt tillbehören med kokt smakrik potatis och välkryddad sallad fixade biffen, men funkade gjorde det? Dessutom, lite bordsvatten rensar såklart smaklökarna bra.

Nåväl, mycket trevlig rätt. Mustig och smakrik med härligt fet laxsmak i kolgrillad kostym...

Visa bifogad bild 1992

Vinet då?

Visa bifogad bild 1993

2011 Domaine du Vieux Télégraphe Chateauneuf-du-Pape Télégramme

Generös och medelfyllig frukt med hög frisk syra och mjuk tanninstruktur. Hyfsad längd och intensitet. Inslag av fikon, hallon, lakritsfudge, peppar och spännande drag av enrisrökt cognacsmedvurst. I det mer subtila registret får jag förnimmelser av både lavendel, kardemumma och kåda.

Riktigt överraskande gott, jag gillar det skarpt! Ett vin jag gärna dricker igen, dessutom så borde såklart "storebror" testas snarast. Lite mer ryggrad och tanninstruktur hade fått mig upp i brygga, nu blev det visserligen som en riktigt trevlig och oväntat bra blindträff. 90p
Telegramme är bara ett 2:a-vin, dvs översatt till franska: sekunda vin.
Sådant är bäst bortglömt, bortgömt eller inmundigat av andra. Deras Riktiga vin är av en annan sort.
Precis som att Lagrange's 2:a och 3:e vin göre sig bäst i andras shoppingkorgar...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Telegramme är bara ett 2:a-vin, dvs översatt till franska: sekunda vin.
Sådant är bäst bortglömt, bortgömt eller inmundigat av andra. Deras Riktiga vin är av en annan sort.
Precis som att Lagrange's 2:a och 3:e vin göre sig bäst i andras shoppingkorgar...
Min iPad kruppar o jag kan inte redigera...

Vilka fantastiskt underbara tilltugg...
Korvar! Skivade! Mums!!!

Snart dreglar jag ned hela kudden...
Försöker faktiskt sova!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Telegramme är bara ett 2:a-vin, dvs översatt till franska: sekunda vin.
Sådant är bäst bortglömt, bortgömt eller inmundigat av andra. Deras Riktiga vin är av en annan sort.
Precis som att Lagrange's 2:a och 3:e vin göre sig bäst i andras shoppingkorgar...
Just det som var kul, även deras andravin levererade. Storebror måste således testas. ;)
 
Toppen