Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SAS serverade mig inflight några småflaskor Luxemburgskt bubbel i kategorin dunder och brak. 91p och torr i munnen blev jag. Underbart brödig och fruktig citrusaktig doft. Smaken bar hela vägen från Køpenhavn till Yokohama, utan att falla isär eller förlora i skärpa ens i den 8:e småflaskan. Ljuva aromer åt det gula hållet med fin äpplighet, citrus, brödighet, inslag av fat och fina krusiduller. Något litet lägre syra än i granndistriktet, vilket gjorde detta till ett utsökt matvin.

Mitt första Luxemburgska bubbel vad jag kan minnas och ABSOLUT värt att söka upp för egen del.

Grattis SAS till ett mycket gott val av bubbel!
Och tack för att jag fick hjälpa till att kvalitetssäkra det.
Visa bifogad bild 2196
Jag har faktiskt provat några utav deras mousserande bla en persikamousserande :D
 

Elvis

Medlem
Har hittat en bra vinkompis i LA och i fredags var vi ute och åt middag på Spago i Beverly Hills. Han tog med sig en Chateau Montelena 1990 och en Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande 1990 som vi sedan provade mot varandra halvblint mot slutet av avsmakningsmenyn. Samma årgång, ungefär samma druvblandning, båda har fått 94 poäng av WS, Napa mot Bordeaux. Spännande! (Chateau Montelena är känt för att de, med sin Chardonnay, vann den beryktade "Napa mot Frankrike"-provningen i Paris 1976. Ni som sett filmen Bottle Shock känner till Montelena.)

Nåväl, vin nummer 1 smakade och doftade verkligen som en klassisk Bordeaux, öppen och mogen och med lång eftersmak. Det andra var knutet och hade nog behövt ett par timmar i karaff. Det skulle säkert vinna på några fler år i källaren också. Vin 1 var klart bäst nu. Jag bestämde mig för att vara klurig och gissa att det var Montelena som var vin 1, men det var fel. "Den enkla" lösningen, att den som smakade som en klassisk Bordeaux var en klassisk Bordeaux, var rätt.

Vi drack ett par andra spännande viner också varav jag vill nämna två: Cartology 2013 från Alheit Vineyards i Sydafrika med 88% Chenin Blanc och 12% Semillon. Jag ser att den funnits på Systembolaget tidigare. Ett spännande och bra vin. Och så ett härligt dessertvin som jag inte provat förut: Kracher Beerenauslese Cuvée 2011. Båda de här vinerna kommer jag att försöka få tag på och köpa hem!
 

Elvis

Medlem
Vad var det för "klurigt" med att gissa tvärtom mot vad du egentligen trodde enligt din bedömning?

Jag hade inte druckit någon av de här vinerna förut så det var en gissning, men vad menade med klurigt var att jag gissade tvärtemot det "uppenbara" eller "enkla" valet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag hade inte druckit någon av de här vinerna förut så det var en gissning, men vad menade med klurigt var att jag gissade tvärtemot det "uppenbara" eller "enkla" valet.
Jag förstår, men är fortfarande lite nyfiken på vad som fick dig att tro på det motsatta, dvs vilka egenskaper i vinet som fick dig att tvivla på det "uppenbara"? ;)
 

Elvis

Medlem
Jag förstår, men är fortfarande lite nyfiken på vad som fick dig att tro på det motsatta, dvs vilka egenskaper i vinet som fick dig att tvivla på det "uppenbara"? ;)

Jag tänkte att Montelena säkert är en producent som gör viner i klassisk fransk stil (eftersom deras Chardonnay kunde misstas för en topp-Bourgogne av de franska experterna 1976). Och då tänkte jag att vinet som verkligen smakar som en klassisk Bordeaux säkert är Montelena. Medan Comtesse Lalande, som ÄR en Bordeaux, kan tillåta sig att ha en lite annan stil eller att deras 1990:a råkar vara i en tunnel just nu. Montelena hade jag aldrig provat förut och Comtesse Lalande har jag provat betydligt yngre årgångar av, så jag hade lite dåligt med referenser.

Ja ja, man ska inte fundera för mycket när man provar blint. :)
 

Larseman

Medlem
Som tidigare meddelats, ikväll dracks följande...
WP_20140916_002.jpg


I väntan på maten så sprang frugan ner i källaren och kom upp med 2012 Au Bon Climat Chardonnay Santa Barbara County.
I doften torrt gräs, potatischips (!?), mariekex, fudge och carambola. I munnen är det medelfylligt, med en del citrusfrukt. Bra längd med en liten beska i slutet. Frugan gillade inte beskan och funderade starkt på att spotta istället för att svälja. Tyckte nog att det saknades en hel del frukt både i doft och smak, men slutbetyget blir ändå 86p, får se om slatten utvecklas något till fredag...
Till maten, en enkel köttgryta med tomat och vita bönor, valde jag en Syrah från NZ, 2011 Trinity Hill Syrah Gimblett Gravels. Som ni kanske har uppfattat i en annan tråd så är min erfarenhet av icke-PN från NZ ganska begränsad, men nu skulle det provas.
Första sniffen, granbarr eller grankåda. Frugans första association var istället tobaksrök. Så småningom enades vi också om BBQ-sås, cocktailbär, mandel och mynta. I munnen en slank känsla med hög syra och ganska stram. Gav lite vibbar av enklare Bourgogne, mycket pga syran. Om jag ska sätta poäng så får det bli 87 men inte mer. Ett bra vin men ingen wow-faktor.
 

Jos

Medlem
sålde lghten och greppade enda bubblet som låg kallt, typ senaste tidens husbubbel, Chanoine -95. Faktiskt 6e eller 7e i rad som inte varit korkad. Utjatat från min sida men oj va bra för den lilla pengen. Nu snart slut så det gäller att hitta nåt nytt...!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...Och så ett härligt dessertvin som jag inte provat förut: Kracher Beerenauslese Cuvée 2011. Båda de här vinerna kommer jag att försöka få tag på och köpa hem!
Vet du mer vilken beteckning det hade? Kracher sätter ju # på dem utifrån deras restsötma.
(Till skillnad mot SB så gör de en objektiv mätning...)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
sålde lghten och greppade enda bubblet som låg kallt, typ senaste tidens husbubbel, Chanoine -95. Faktiskt 6e eller 7e i rad som inte varit korkad. Utjatat från min sida men oj va bra för den lilla pengen. Nu snart slut så det gäller att hitta nåt nytt...!
Drog min sista flaska förra veckan som tyvärr var korkad....
Men som du säger, en grym skumpa för den lilla pengen.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har druckit några flaskor bubbel på sistone men legat efter i noter.

Dom Perignon 2004 följd av en Henriot BdB. Dompan var god men ung. Och Henriot brevid va kul, den hängde på ganska bra.
Även fått i mig en Launois 2008 och en R.H Coutier 2002.
RH gillade jag nästan bättre för två år sedan, eller så har mina smaklökar blivit kräsnare. Launois är ingen jättefavorit men den funkade fint till lite fotboll.
 
Trådskapare
A
Nåväl, vin nummer 1 smakade och doftade verkligen som en klassisk Bordeaux, öppen och mogen och med lång eftersmak. Det andra var knutet och hade nog behövt ett par timmar i karaff. Det skulle säkert vinna på några fler år i källaren också. Vin 1 var klart bäst nu. Jag bestämde mig för att vara klurig och gissa att det var Montelena som var vin 1, men det var fel. "Den enkla" lösningen, att den som smakade som en klassisk Bordeaux var en klassisk Bordeaux, var rätt.!

Regel nummer ett i blindprovning. Gå på magkänsla :)
 
Toppen