Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Krug GC halvflaska deg. hösten -11. Lite mognare gula äpplen, bakad citron, rostade ekfatstoner och kritig mineralitet. Rejäl koncentration och lång eftersmak. Viss ung kartighet. Skulle må bra av mer lagring.
 

chambertin

Medlem
Gled in på en Rosé-Champagneprovning igår och fick prova blanbd annat NV Gosset Champagne Grand Rosé Brut som var riktigt bra. Fantastiskt trevlig doft full av mineral, jäst, bröd, popcorn och rostade chardonnay toner. Om det var toppen så var NV Moët & Chandon Champagne Brut Imperial Rosé bottennappet. Riktigt usel. Doftade som en sauvignon blanc. Fläder, parfym, svartavinbärsblad och godis. Smaken var i mitt tycke bara spretig med en hög, men avhängd syra. Då stog sig till och med NV Alexandre Bonnet Champagne Perle Rosée Brut bättre!
Ambitiöst urval till en Rosé-provning.;)
 

Livermore

Medlem
Fick för mig att dricka upp min 2000 Charles Heidsieck Champagne Brut Millésimé igår. Jag blev inte besviken :)

Gul som drar åt det brandgula hållet. Den har en härlig doft av grädde, päron och mineral (typ kisel). senare under kvällen kom också toner av kakao och en liten, liten gnutta tryffel.
Champagnen hade en smak av ek, grädde och päron. Bubblorna dog dock lite för snabbt.
Den var överlag väldigt god. Fin balans mellan de olika komponenterna. Komplexiteten kunde kanske varit något högre. Jag är dock nöjd. Jag skulle ha köpt på mig någon fler (Lär väl finnas lite här och där ute i Europa).
 

mnor

Medlem
NV Charles Heidsieck Brut Reserve
20140913_180017.jpg


20140913_180127.jpg

Doft av bröd, clementin och toner av krita
Smak av gula äpplen, söt citrus, tropisk frukt (med betoning på syrlig ananas) och en avslutning av lite syrligare citrus. Med värme i glaset ersätts den syrliga citrusen av tydlig eftersmak av clementin,

Mycket bra NV, en av de bästa jag druckit! Synd bara att priset på SB (BS) är 459 sek för något som kostade cirka 380 sek på flygplatsen i München där de inte ens hade speciellt bra priser på champagne. Så rådet till importören i Sverige blir att sänka priset. Såg att priser i Frankrike är runt 25-30 Euro och i England hamnade den aldrig över 32 Pund. Skulle kunna tänka mig att köpa en låda av detta men det blir garanterat inte i Sverige.
 

Larseman

Medlem
Några godsaker från helgen...
2013 Weingut Robert Weil Kiedricher Klosterberg Riesling Trocken (88p)
Apelsinzest, lime och kalksten i doften.
Ung, fräsch, lätt spritsig med sylvassa syror. Lime och lite grape med bra längd.
2009 Bodegas Estefanía Bierzo Tilenus Pagos de Posada (91p)
Som en Rioja på steroider!
Varm, stor, komplex men balanserad doft av bland annat vanilj, lakrits, viol och tobak. Fin balans också i munnen med mörk frukt, mjuka medelstrama tanniner och en lång eftersmak som slutar lite eldigt. 15,5% alkohol som är mycket väl integrerad i helheten.

Dracks i sällskap med släkten som inte har så stort vinintresse, så vi kunde inte ägna så mycket tid som vi normalt gör åt analys och noteringar så det blev lite kortfattat, men gott var det :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


2011 Domaine Ramonet "Clos de la Boudriotte" Rouge Chassagne-Montrachet Premier Cru

Plockade ett vin från min "vinkällare" igår då frugan ville smutta på något trevligt till valvakan. Hittade en Bourgogne lite undangömt som jag knappt minns att jag har köpt. Tänkte nog att det var hyfsat billigt för att vara Bourgogne. Insåg efteråt att jag betalat 450 DKK för det, vilket dock inte är särskilt mycket för denna region, men väl mycket en söndag framför dumburken. Nåväl, jag drog korken och delade flaskan ihop med frugan tillsammans med lite pizza. Riktigt gott!

Slankt och finstämt vin i rejält lätt stil. Hittar tranbär, rabarber och rosenblad primärt som med tiden ackompanjeras av aningen gräs, nymalt kaffe, blod och sandelträ. En hel del mineralitet träder fram i smaken som drar åt våt cement och bidrar med skön svalka samt lite metallisk munkänsla (blodsmak). Rejäl syra med snälla tanniner samt en hyfsat lång och trevlig eftersmak. 88p

Riktigt gott vin med krispig mineralisk syra. Inget att klaga på förutom att det är väl enkelt för sitt pris. För ca 200 pix hade det varit en självklar rekommendation, men för en bit över 500 kr så känns det klart överprisat. Lite mer komplexitet och intensitet hade inte skadat. Tror inte att det hade tjänat nämnvärt på att lagras, men möjligen har jag fel.

Är det någon som har koll på denna producent och vin?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Visa bifogad bild 2194

2011 Domaine Ramonet "Clos de la Boudriotte" Rouge Chassagne-Montrachet Premier Cru

Plockade ett vin från min "vinkällare" igår då frugan ville smutta på något trevligt till valvakan. Hittade en Bourgogne lite undangömt som jag knappt minns att jag har köpt. Tänkte nog att det var hyfsat billigt för att vara Bourgogne. Insåg efteråt att jag betalat 450 DKK för det, vilket dock inte är särskilt mycket för denna region, men väl mycket en söndag framför dumburken. Nåväl, jag drog korken och delade flaskan ihop med frugan tillsammans med lite pizza. Riktigt gott!

Slankt och finstämt vin i rejält lätt stil. Hittar tranbär, rabarber och rosenblad primärt som med tiden ackompanjeras av aningen gräs, nymalt kaffe, blod och sandelträ. En hel del mineralitet träder fram i smaken som drar åt våt cement och bidrar med skön svalka samt lite metallisk munkänsla (blodsmak). Rejäl syra med snälla tanniner samt en hyfsat lång och trevlig eftersmak. 88p

Riktigt gott vin med krispig mineralisk syra. Inget att klaga på förutom att det är väl enkelt för sitt pris. För ca 200 pix hade det varit en självklar rekommendation, men för en bit över 500 kr så känns det klart överprisat. Lite mer komplexitet och intensitet hade inte skadat. Tror inte att det hade tjänat nämnvärt på att lagras, men möjligen har jag fel.

Är det någon som har koll på denna producent och vin?

En välansedd producent, precis som @fabio skriver. Har provat några av hans röda och vita tidigare på mässa, och även om dom imponerade är prisbilden som vanligt orimligt hög. Själv drack jag en Benjamin Leroux Bourgogne Rouge 2012 till valvakan. Trevlig enkel röd Bourgogne, men borde kostat minst en 50-lapp mindre :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
SAS serverade mig inflight några småflaskor Luxemburgskt bubbel i kategorin dunder och brak. 91p och torr i munnen blev jag. Underbart brödig och fruktig citrusaktig doft. Smaken bar hela vägen från Køpenhavn till Yokohama, utan att falla isär eller förlora i skärpa ens i den 8:e småflaskan. Ljuva aromer åt det gula hållet med fin äpplighet, citrus, brödighet, inslag av fat och fina krusiduller. Något litet lägre syra än i granndistriktet, vilket gjorde detta till ett utsökt matvin.

Mitt första Luxemburgska bubbel vad jag kan minnas och ABSOLUT värt att söka upp för egen del.

Grattis SAS till ett mycket gott val av bubbel!
Och tack för att jag fick hjälpa till att kvalitetssäkra det.
image.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
SAS serverade mig inflight några småflaskor Luxemburgskt bubbel i kategorin dunder och brak. 91p och torr i munnen blev jag. Underbart brödig och fruktig citrusaktig doft. Smaken bar hela vägen från Køpenhavn till Yokohama, utan att falla isär eller förlora i skärpa ens i den 8:e småflaskan. Ljuva aromer åt det gula hållet med fin äpplighet, citrus, brödighet, inslag av fat och fina krusiduller. Något litet lägre syra än i granndistriktet, vilket gjorde detta till ett utsökt matvin.

Mitt första Luxemburgska bubbel vad jag kan minnas och ABSOLUT värt att söka upp för egen del.

Grattis SAS till ett mycket gott val av bubbel!
Och tack för att jag fick hjälpa till att kvalitetssäkra det.
Visa bifogad bild 2196
Tack för tipset, beställde en flaska direkt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
SAS serverade mig inflight några småflaskor Luxemburgskt bubbel i kategorin dunder och brak. 91p och torr i munnen blev jag. Underbart brödig och fruktig citrusaktig doft. Smaken bar hela vägen från Køpenhavn till Yokohama, utan att falla isär eller förlora i skärpa ens i den 8:e småflaskan. Ljuva aromer åt det gula hållet med fin äpplighet, citrus, brödighet, inslag av fat och fina krusiduller. Något litet lägre syra än i granndistriktet, vilket gjorde detta till ett utsökt matvin.

Mitt första Luxemburgska bubbel vad jag kan minnas och ABSOLUT värt att söka upp för egen del.

Grattis SAS till ett mycket gott val av bubbel!
Och tack för att jag fick hjälpa till att kvalitetssäkra det.
Visa bifogad bild 2196
Kul bubbel, visste inte ens att det fanns. :oops:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul bubbel, visste inte ens att det fanns. :oops:
I fredags hade jag besök av en vän som levt med sin familj i Luxemburg under ett år. Han berättade om vilka fantastiska Rieslingar han druckit från Moselle - och höll på att bli lynchad då han på plats råkade säga att han föredrog Riesling som talade tüska. Och han berättade lyckligt om de många fantastiska crémanter han drack under sin tid där.

Så visst blev jag glad åt att så kort inpå introduktionen av vinerna faktiskt få dricka ett av dem.

På CT noterar jag fö att (eftersom det inte är en Champagne?) det behandlats mckt styvmoderligt. Kan ju också ha varit så att SAS köpt in en bättre batch. Etiketterna skiljer sig också åt.

Hursomhelst: ibland har man vältajmad tur.
Detta vin väckte mersmak som jag absolut har råd att unna mig: ca €10 per riktig flaska. SAS tar mer betalt än så för sina kvartsflaskor, men hade turen att få sitta i Economy extra med fri tillgång till dryck.

...entertainment system kraschade tre ggr och skärmarna var yttepyttiga. Personalen var dock underbara!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för tipset, beställde en flaska direkt.
Då man letar lite så finns det ju faktiskt en jädra massa olika att välja och vraka bland. De flesta med priser bara just över Cava. Fantastiskt! Skall ordna med ett par blandade lådor för egen framtida njutning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I fredags hade jag besök av en vän som levt med sin familj i Luxemburg under ett år. Han berättade om vilka fantastiska Rieslingar han druckit från Moselle - och höll på att bli lynchad då han på plats råkade säga att han föredrog Riesling som talade tüska. Och han berättade lyckligt om de många fantastiska crémanter han drack under sin tid där.

Så visst blev jag glad åt att så kort inpå introduktionen av vinerna faktiskt få dricka ett av dem.

På CT noterar jag fö att (eftersom det inte är en Champagne?) det behandlats mckt styvmoderligt. Kan ju också ha varit så att SAS köpt in en bättre batch. Etiketterna skiljer sig också åt.

Hursomhelst: ibland har man vältajmad tur.
Detta vin väckte mersmak som jag absolut har råd att unna mig: ca €10 per riktig flaska. SAS tar mer betalt än så för sina kvartsflaskor, men hade turen att få sitta i Economy extra med fri tillgång till dryck.

...entertainment system kraschade tre ggr och skärmarna var yttepyttiga. Personalen var dock underbara!
Låter bra. Får hålla ögonen öppna efter vin från Luxenburg helt enkelt, eller se till att snylta på det som @Grapeskull har beställt. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
...och du som så ivrigt påstår att du föredrar att underlagra dina viner...
Har ingen uttalad preferens när det gäller detta alls, men har helt klart stött på vin som jag anser är överlagrade många gånger. Det motsatta händer också ibland. Mina flaskor med HT är nog mest bortglömda i ett gammalt spritskåp. :)

Annars så är det såklart lätt att hävda att man inte gillar mogna viner när man inte har några själv, inte mer än gamla chartervin i alla fall. ;)
 
Toppen