Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Tog en liten tur förbi @Grapeskull efter jobbet, bara som en liten avstickare. Lite goda vinsamtal ledde såklart till lite opretensiös vinprovning. Vi öppnade en chiliensk Syrah som jag hade köpt med mig för att testa. 180 spänn tyder ju på viss ambition i alla fall. Vinet ifråga var: 2010 Errazuriz Syrah Single Vineyard
Löjligt gröna toner i näsan med en stor dos av övertydliga svarta vinbär åt safthållet samt sparris, svarta oliver, lite lönnfet svettig bilmekaniker och ett uns peppar. Allt annat än charmigt. Rejäla syror med frisk och torr frukt i munnen. Spretigt och aningen obalanserat.

Objektivt ett bra vin men ändå känns det svårt att tycka om på något sätt. Inget att rekommendera trots att betyget landar på 86p, det finns helt enkelt så mycket annat kul för denna slant att dricka. :(

På vägen hem efter vår trista vinupplevelse (vi drack inte upp) så föddes tanken på lite pizza och varför då inte öppna något roligare hemma som kompensation! Så fick det bli, valet föll på...

image.jpg


...2012 Château Barréjat Madiran Cuvée des Vieux Ceps, ett vin jag druckit några tidigare årgångar av och som alltid brukar leverera. Maken till bra QPR får man leta efter om man gillar stilen. Jag gillar stilen - mycket! Får mycket Bordeaux-känsla direkt vid första intrycket, men detta är tätare med generellt mörkare frukt åt svarta vinbär och torkade örter. Mycket ceder, jord, mörk choklad, kaffe och valnöt ligger som ett tjockt täcke över helheten. Rustikt! I munnen känns det tjockt och strävt med rejäla syror men inte utan balans. Kompakt och fylligt med lång eftersmak samt så bjuder det på både tungpirr och aningen beska.

Svingott, både med och utan pizza. Inget för barn dock, det är både lite grinigt och oborstat. Klarar mest troligt lagring men dricks utan problem nu också. Utan tvekan 90p, vilket får anses som ett kap för 150 pix. :)
 

ChristianB

DipWSET
Mjae, de röda tänkte jag hålla lite till på. Det lutar åt en Ollwiller Riesling från Cave de Turckheim just nu. Den var riktigt fräsch sist och man kan behöva en liten pick-me-up här i höstmörkret!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Här vågar jag inte skriva vad jag dricker. Så hög ambition med noteringar å så... (Copain 2012 Tous Essamble)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här vågar jag inte skriva vad jag dricker. Så hög ambition med noteringar å så... (Copain 2012 Tous Essamble)
Äsch, det är bara nys! Alla noter är bra noter. Det är alltid kul att läsa vad folk dricker oavsett om det bara blir ett omdöme på ett enda ord, typ: "Gott" :)

Vad är det för kul du dricker?
 

Gurto

Medlem
Vi kan ju fråga vad @Gurto tycker om Predator från Lodi (Zinfandel)? ;)

Haha, den gamla syltplankan ;) var tvungen att göra vinet rättvisa och googlade fram vad jag skrev efter att ha druckit:

"Predator, old vine Zinfandel, Lodi, USA, 2010 (burgare med majskolv) Doft av torkade körsbär, bränd ek, rök, rökta charkuterier, kakao. Smak av syltiga körsbär, trä, lite tanniner - bara lite träig strävhet. Eldigt. Viss beska.

Inte någon höjdare alls. Syltig fruktbomb med för mycket bränd ekighet och för mycket alkohol. Överdrivet på alla sätt och vis."

Även om Zinfandel ofta inte är min allra bästa kompis så finns det många viner av druvan som är MYCKET bättre :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Haha, den gamla syltplankan ;) var tvungen att göra vinet rättvisa och googlade fram vad jag skrev efter att ha druckit:

"Predator, old vine Zinfandel, Lodi, USA, 2010 (burgare med majskolv) Doft av torkade körsbär, bränd ek, rök, rökta charkuterier, kakao. Smak av syltiga körsbär, trä, lite tanniner - bara lite träig strävhet. Eldigt. Viss beska.

Inte någon höjdare alls. Syltig fruktbomb med för mycket bränd ekighet och för mycket alkohol. Överdrivet på alla sätt och vis."

Även om Zinfandel ofta inte är min allra bästa kompis så finns det många viner av druvan som är MYCKET bättre :)
Nää Zinfandel såklart!
Jag gillade trots allt detta vin, i alla fall första glaset. Skulle vilja testa det igen dock, har bara testat lite snabbt - blint. :)

Låter detta som något för dig en tisdag, @Skumpagne ? ;)
 

ChristianB

DipWSET
Cave de Turckheim Ollwiller Riesling 2009. 13,5% ABV, $18,50. Bought on premise.

Appearance:
Clear, pale intensity gold colour, thin legs forming, no deposits though small fragments of cork.

Nose: Clean, medium (+) aromas of chalky stone, petrol, peach, hints of honey, candied lemon and leafy notes of fresh cut asparagus. Wine is developing.

Palate: Wine is dry, with mouth-watering medium (+) acidity, medium alcohol and with a medium body. Medium (+) flavours of stone, petrol, slightly unripe peach, honey, lemon, lime and grass. Medium finish with loads of stone and citrus notes!

Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing. Will probably show more fruit with time in cellar, and with a more refined mineral character!
 

Larseman

Medlem
Tuff träning inför min Langhe-provning :p
WP_20141014_001.jpg


2012 Elio Altare Dolcetto d'Alba
Jag har förvisso druckit Dolcetto förut, men det är ett tag sedan och jag har inga tydliga minnesbilder :rolleyes:
Förväntade mig något enkelt, lätt, okomplicerat med viss fruktighet, men BOOM det här var grejer det! En helt annan karaktär än väntat.
Stor härlig doft av mörk frukt, sötlakrits, örter och en viss rökighet som för tankarna till södra rhone. Efterhand lite mer ljusa bär, kanske lingon eller slånbär och även lite mandel. I munnen rejäla syror, torra fina och ganska försynta tanniner, fyllig med mycket frukt, tänker slånbär och blåbär. Lång och ganska varm känsla utan att vara eldig. Satt som en smäck till en lasagne!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tuff träning inför min Langhe-provning :p
Visa bifogad bild 2418

2012 Elio Altare Dolcetto d'Alba
Jag har förvisso druckit Dolcetto förut, men det är ett tag sedan och jag har inga tydliga minnesbilder :rolleyes:
Förväntade mig något enkelt, lätt, okomplicerat med viss fruktighet, men BOOM det här var grejer det! En helt annan karaktär än väntat.
Stor härlig doft av mörk frukt, sötlakrits, örter och en viss rökighet som för tankarna till södra rhone. Efterhand lite mer ljusa bär, kanske lingon eller slånbär och även lite mandel. I munnen rejäla syror, torra fina och ganska försynta tanniner, fyllig med mycket frukt, tänker slånbär och blåbär. Lång och ganska varm känsla utan att vara eldig. Satt som en smäck till en lasagne!
Låter ju riktigt spännande, det blir att prova. Har ju blivit lite förälskad i Elio Altare efter lördagsprovningen.
 
Toppen