Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Mellan gott och fantastiskt, med lutning åt....hmmm, väldigt gott. Lugna bubblor, djup färg, brödigt, men inte för mycket jäst. Lång svans. Ja, 91p. Typ
Idag dricker jag en Dumol 2008 Syrah RRV. Vilar just i karaffen
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mellan gott och fantastiskt, med lutning åt....hmmm, väldigt gott. Lugna bubblor, djup färg, brödigt, men inte för mycket jäst. Lång svans. Ja, 91p. Typ
Idag dricker jag en Dumol 2008 Syrah RRV. Vilar just i karaffen
Dumol -08 låter spännande. Kallklimatssyrah från Kalifornien verkar det som. Mumma!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Dumol -08 låter spännande. Kallklimatssyrah från Kalifornien verkar det som. Mumma!
Läste kalk-klimat och det är lite kalk på nåt sätt..;) Om man med kalk kan mena lite krita...Men, det stämmer kallklimat, så kallt det nu blir i Kalifornien. Jag tycker dock det är en del "varmare" toner i vinet. Grymt gott !! Över 90p. Doften helt fantastikt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Läste kalk-klimat och det är lite kalk på nåt sätt..;) Om man med kalk kan mena lite krita...Men, det stämmer kallklimat, så kallt det nu blir i Kalifornien. Jag tycker dock det är en del "varmare" toner i vinet. Grymt gott !! Över 90p. Doften helt fantastikt.
Kul, önskar du kunde skicka en sipp via tangentbordet. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Läste kalk-klimat och det är lite kalk på nåt sätt..;) Om man med kalk kan mena lite krita...Men, det stämmer kallklimat, så kallt det nu blir i Kalifornien. Jag tycker dock det är en del "varmare" toner i vinet. Grymt gott !! Över 90p. Doften helt fantastikt.
Drack en PN från samma producent relativt nyligen. Riktigt bra det också.

Visa bifogad bild 2113

2011 Dumol Pinot Noir Aidan
Herregud...
Nästan direkt vid första sniffen så känner jag mig tämligen säker på att det är en PN jag har i glaset, dessutom borde det ha sitt ursprung i Kalifornien, men det är knappast självklart att plocka detta...

...frugan trodde det var en Syrah, ett misstag jag själv har begått mer än en gång när jag inte har varit tillräckligt uppmärksam. Har således tvingats lära mig av mina misstag.

Mörk och tät i färgen. Första sniffen avslöjar skogshallon, rabarber, mörka körsbär, lagerblad, blodapelsin och kåda. Efter ett par snurr på glaset och lite luft så dyker det upp kaffe, rostig spik, lakrits och sandelträ. En komplex och yppig karaktär således, dvs kraft och elegans i kombination.

I munnen är det fylligt(!), intensivt och mustigt med rund och balanserad frukt. Bra tanninstruktur. Syrorna känns mjuka och snälla.

Sanslöst gott och redo att drickas. Frugan gick nästan upp i brygga. Allt annat än burgundisk, men det ser jag som ett plus då jag uppskattar variation. 92p
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Vilken underbar beskrivning. Man ser nästan frugan i brygga. Nä, allvarligt. Jag snor den till nästa goda vin jag dricker..;)
 

Rexel

Medlem
Sippar på en Siro Gratena 2007 (91P) tillsammans med lite långlagrad parmesan.
Sköna mognadstoner, körsbär, plommon, blommor, lavendel, salvia
Mjuka tanniner med bra syra och lång eftersmak.
Ska öppna en flaska till, men vet inte riktigt vad....är ju sugen på en riktigt riktigt bra barolo eller kanske ngt annat...beslutsångest:eek:
 

ChristianB

DipWSET
Efter Franska vindagen i måndags så har jag bara gått och väntat på något mysigt till lördagkvällen, så jag korkade upp en Monthelie 1er Cru från Eric Boussey, "Les Riottes". Smaknoter som följer:

Appearance: Clear, pale intensity purple colour, thin legs forming. No deposits; wine decanted approximately an hour before tasting.

Nose: Clean, medium (-) intensity aromas of earthy mineral, evident oak (toast, cacao, toffee), dark cherry, sloes (”slånbär”), dry grass, lingonberry. Wine is youthful.

Palate: Wine is dry, with medium (+) acidity, medium tannin, slightly warming medium alcohol, and with a medium (-) body. Medium (-) flavours of stony mineral, dark cherry, sloes, notes of blackberry, lingonberry, grass, toasty oak. Finish is medium (+).

Conclusion: Wine of very good quality, high-priced. Can drink now but has potential for ageing.

Additional notes: First Monthelie 1er Cru I’ve tried, not counting the tastings at the actual vineyard. ;) It would benefit from several years of maturing in cellar, so it will be interesting to see the development as the hours go by! Aromas and flavours might very well be more pronounced with some time in the decanter...

A note on the ABV, I would like to say ”medium to medium (+) alcohol”, but since it’s not allowed for WSET I have to go with the ”medium alcohol” at 13,5% ABV. Patting myself on the back here...
 

Rexel

Medlem
Gianni voerzio barolo la serra 2007 (90p)
Doftar pepparmint, blommor, kakao,kummin?, dill?, hittar inte riktigt, men doftar djuvligt..
I munnen hetta, röda vinbär, lakrits och en viss dillton, lång eftersmak. Hög syra och ganska hårda tanniner..... Grymt gott, men behöver ligga till sig 2-3 år innan nästa flaska poppas, detta kan bli riktigt bra med ytterligare några år på rygg.
 

Sörplarn

Medlem
Idag dricker vi Sancerre Les Baronnes 2013 från Henri Bourgeois. SB:s standardsortiment.

Ibland får jag klimakterieattacker med intensiv saknad av vissa maträtter från mitt förflutna. Så jag beställde ett par bläckfiskar och gjorde den galiciska fruns bläckfisk, en spansk klassiker. När det kommer till vin så hävdar galicierna med bestämdhet att deras Albariño är den givna följeslagaren till pulpo a la gallega. Deras släktingar, den stora del av det argentiska folket som härstammar från galiciska utvandrare, hävdar lika bestämt att Sauvignon Blanc är den rätta kompanjonen. Och jag är böjd att hålla med. Men därom tvista de lärde.
Visa bifogad bild 2534 Visa bifogad bild 2535 Visa bifogad bild 2536

Smaknoter: Ungdomligt outvecklad, med krusbärsblad och tropisk gul frukt, lite mineralrök. Mindre stram än jag hade väntat mig. Medelfyllig, med mogen passionsfrukt och mango, bra syra. Fint slut, inget som stör, bra sammansatt. Kanske hade jag velat ha en ytterligare högre växel med syra och mineraler, men det är överkurs. 88p

+3 @Vino fino

Trevligt att se någon annan som vågar ta i med hård-handskarna för att göra egen mat, kan tänka mig att du är en vältalig charmör bland damerna!

Själv var jag ute med sonen idag först på spelhuset på Liseberg, 150 spänn och spela så mycket arkad spel man vill och senare åt vi hälleflundra på dinner-22, tyvärr tog jag inte några bilder på maten, men hälleflundran på detta ställe är magiskt gott.

Vinet till fisken en Meursault Les Clous, bourgogne för en 5-hundring 2007, bra pris för att vara restaurang, cola för sonen.
Som sagt glömde ta bilder så bifogar en annan dock var det 2007 som serverades.
3258880797061_detail.jpg


Här är web-adress till restaurangen: http://www.dinner22.se/
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Själv var jag ute med sonen idag först på spelhuset på Liseberg, 150 spänn och spela så mycket arkad spel man vill och senare åt vi hälleflundra på dinner-22, tyvärr tog jag inte några bilder på maten, men hälleflundran på detta ställe är magiskt gott.

Vinet till fisken en Meursault Les Clous,
Hälle till Meursault, hur bra kan det bli? Herregud vad gött. Hur serverades fisken--- någon sås till?
 

Sörplarn

Medlem
Hälle till Meursault, hur bra kan det bli? Herregud vad gött. Hur serverades fisken--- någon sås till?

Underbar kombination av hummer och havskräftsås , fråga efter en fourchaume då jag var lite sugen, men då det inte fanns så tipsa servitören om denna, och ja det passade utmärkt ihop, var en underbar kombination, så måste tipsa om denna prisvärda restaurang, trevlig vinlista faktiskt och inte rejält saltat!

Var är bilden på colan ?;)

Denna räcker!

images.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Underbar kombination av hummer och havskräftsås , fråga efter en fourchaume då jag var lite sugen, men då det inte fanns så tipsa servitören om denna, och ja det passade utmärkt ihop, var en underbar kombination, så måste tipsa om denna prisvärda restaurang, trevlig vinlista faktiskt och inte rejält saltat!



Denna räcker!

Visa bifogad bild 2538
Fantastiskt kul att se någon fråga efter Chablis i specifika ord. :) Jag har en känsla av att det enda som verkligen dricks i Sverige är Petit Chablis, vilket är tragiskt tråkigt i jämförelse med en bra 1er Cru!
 

Mattias Schyberg

Administratör
+3 @Vino fino

Trevligt att se någon annan som vågar ta i med hård-handskarna för att göra egen mat, kan tänka mig att du är en vältalig charmör bland damerna!

Själv var jag ute med sonen idag först på spelhuset på Liseberg, 150 spänn och spela så mycket arkad spel man vill och senare åt vi hälleflundra på dinner-22, tyvärr tog jag inte några bilder på maten, men hälleflundran på detta ställe är magiskt gott.

Vinet till fisken en Meursault Les Clous, bourgogne för en 5-hundring 2007, bra pris för att vara restaurang, cola för sonen.
Som sagt glömde ta bilder så bifogar en annan dock var det 2007 som serverades.
Visa bifogad bild 2537

Här är web-adress till restaurangen: http://www.dinner22.se/
Har inte testat Dinner 22 ännu. Verkar som att vinpriserna är helt okej. Tack för tipset!
 
Toppen