Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MartinE

Medlem
2000 Winston är en mycket, mycket bra champagne och en av årgångens bästa men inte alls en av de bästa Winston.
Exempelvis av serien 98,99.00 så står 98an klart ut som det bästa. 96an är en ytterligare en nivå högre.

Är för övrigt rätt intresserad av att köra en provning av 98,99,00 från olika leverantörer för att verkligen dyka ner i den årtalsserien. Jag håller klart 98 som det bästa året av de tre medans en del mer välrenommerade personer anser att framförallt 99 är året som sticker ut.
Håller med dig fullt ut. Cristal 1999 är en fantastisk champagne, men för övrigt måste det vara den mest överreklamerade årgången i Champagne på mycket länge!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Detta vinet var en riktig överaskning. Fullmogna viner hör hösten till. Trodde faktiskt på champagne och tidigt 80-tal i detta fallet. Ett fynd verkligen.

Givetvis är det en smaksak vad man gillar, men jag skulle nog nästan klassa den som övermogen snarare än fullmogen.

Hoppas du inte tar illa upp @Sörplarn (eftersom du tog med vinet) det var verkligen väldigt roligt att få prova. Och dig skulle jag absolut inte kalla övermogen, snarare omogen! :D

Min Chante Le Merle var kanske lite för sval för att förvandlingen från frukt på attacken till tanninrik kryddighet skulle framträda. Den var dock mer balanserad än jag minns den. För ett år sedan uppfattade jag den som riktigt spretig men dock betydligt komplexare. 99 poäng från Parker, 95 från Tanzer och 18 från Robinson brukar indikera kanonvin men det är möjligt att vinet kommer att blomma upp som ett fynd med tiden.

Chante Le Merle var absolut väldigt bra, men jag har så oerhört svårt för när det blir alkoholstint. Tyckte verkligen den stack av lite spritighet. Och då hade vi ändå petat i oss nästan 10 viner innan så paletten var nog inte överdrivet känslig :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller med dig fullt ut. Cristal 1999 är en fantastisk champagne, men för övrigt måste det vara den mest överreklamerade årgången i Champagne på mycket länge!
Håller inte med helt, möjligt att 98 är bättre än 99 men tycker nog att det finns en hel del producenter som levererar bra champagner.
1998 var klart bättre hos Pol Roger medans 1999 var det bättre året hos Louis Roederer.
 

Magikern

Medlem
Tycker att Chante Le Merle smakade riktigt bra, men det saknade lite djup och komplexitet, vilket jag vill ha mina Ch9dP. Mycket grenache-känsla med lite fikon- och jordgubbssylt samt lakrits. Ett uppenbart Rhone-vin, men kanske väl ungt och fruktigt just nu. ~90p hade jag nog gett det. :)

Värt att lagra 5-6 år till kan jag tänka mig. 2001:an provade jag för ett tag sedan och den var onekligen mer balanserad. Torkad frukt och fina mognadstoner ångrade att jag inte köpte fler flaskor av det vinet när det fanns på SB. Fin höststämning hade det. Hade lugnt tagit med en flaska av det vinet igår om jag haft. :)
 

MartinE

Medlem
Håller inte med helt, möjligt att 98 är bättre än 99 men tycker nog att det finns en hel del producenter som levererar bra champagner.
1998 var klart bättre hos Pol Roger medans 1999 var det bättre året hos Louis Roederer.
Jag håller med dig! :)

Det finns absolut många bra champagner från 99 också, men jag tycker inte alls att årgången lever upp till den relativa hype som jag upplevde fanns när vinerna började komma ut på marknaden! 98 är tveklöst en fyra på min betygsskala (1-5), medan 99 är en tvåa.
 
2000 Winston är en mycket, mycket bra champagne och en av årgångens bästa men inte alls en av de bästa Winston.
Exempelvis av serien 98,99.00 så står 98an klart ut som det bästa. 96an är en ytterligare en nivå högre.
Instämmer på varje punkt, enligt mitt egna minne. 1996 är den klart bästa Winston Churchill, av de fyra årgångar du nämner.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag håller med dig! :)

Det finns absolut många bra champagner från 99 också, men jag tycker inte alls att årgången lever upp till den relativa hype som jag upplevde fanns när vinerna började komma ut på marknaden! 98 är tveklöst en fyra på min betygsskala (1-5), medan 99 är en tvåa.
2 av 5 känns lite snålt;)
Vilka 98or är det som du tycker levererar, vilka 99or underpresterar?
 
Fick gå tidigt igår, och hann således inte med alla flighter, men här är vad jag tycker om de jag provade...


Mousserande-flighten

1. 2000 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 94 poäng
Inte mycket att tillägga annat än att det är en väldigt skön och trevlig balans och med en del komplexitet, som man skall kunna vänta sig av en prestigechampagne.
Nu var det den jag tog med mig, och mitt ord skall tas med det i beaktning, men jag tycker att det var det bästa (märkbart, men inte med en jätteenorm marginal) av de tre bubblen, och vågar med ganska stort fog påstå att så också var fallet rent "objektivt". Har druckit det förut och Winston Churchill är ju en av mina favoritserier i sitt prissegment. Därav valet.

2. 1996 CAIR 85-86 poäng
Mogen doft. Första intrycket i munnen var att det var tråkigt, men det blev väldigt snabbt bättre. Var väldigt moget även i smaken.
Har svårt att betygsätta detta exakt, då jag är ovan vid stilen, men har ändå gett en ungefärlig poäng.

3. 2005 Roederer Estate L'Ermitage 91 poäng
Mycket vass i både doft och smak. Bra längd. Tyckte dock att syran var lite väl obalanserad och något dåligt integrerad, vilket leder till att det tappar en poäng (hade annars fått 92). Väldigt bra mousserande vin för att inte vara från Champagne. Dock så var 2004:an något bättre, såvitt jag minns.
Har köpt några av denna och övervägde lustigt nog att ta med den, själv, som mitt vin till provningen. Det hade blivit lite lustigt...fast tråkigt också.


Vita flighten
Lite ovan vid att prova dessa sorter, men jag kan väl säga att jag föredrog 2:an (Alsacen, som jag kanske skulle ge 90-91) något framför 1:an (Loirevinet, som jag kanske skulle ge 87-88).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Flight två av de röda bestod av något tyngre viner. Känner mig lite dålig som skriver upp mitt eget vin, men jag var verkligen supernöjd den här gången! Riktigt roligt att prova Elio Altares sjuka druvblandning också! :)

  • 2010 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes 90 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
    Undoubtedly a big wine, but for me the alcohol is not yet integrated enough to warrant any high points.

    Nose is not at all closed though, with lots of ripe fruit, prunes, apples, almost fermenting fruit. There is some slight of notes here as well, not defects but funky stuff. VA, rubber, potato peels and cardboard. On top of this there is a bunch of very foody, meaty stuff with ginger taking the lead. Complex nose to say the least.

    Palate is brimming with fruit, but a decent acidity holds it in place. Full bodied, with a high intensity and good length. But as I said initially there is too much alcohol here, and it rears its ugly face both as a very warm and sweet fruity finish and as a somewhat sticky aroma.



  • 2004 Poggio Antico Brunello di Montalcino Altero 90 Points
    Italy, Tuscany, Montalcino, Brunello di Montalcino
    This is definitely the lighter style of Brunello, and guessing-wise I ended up in northern Italy and Piemonte.

    Lots of sour fruit on the nose, cherries, cranberries and red apples. But there is also a some flowers and lavender perfume. Given a bit of time plenty of blackcurrants turns up as well. Good, fresh acidity, fairly astringent tannins and a medium body. Good length and intensity.
    A very pleasant wine, but would have wished for a bit more maturity considering it's age.



  • 2008 Domaine Yves Cuilleron Ripa Sinistra 93 Points
    France, Rhône, Northern Rhône, Vin de Pays de la Vienne
    This really embodies what I love about northern Rhone. A spicy nose, generous fruit but a fresh and cool style!

    Lots of black pepper, raw golden chanterelles, green pepper sausage with some fennel. But there is also plenty of fruit, currants, blackberries and wild strawberries.
    Palate is very dry, but with a round, just slightly mature supple fruit, really good intensity and a fresh long finish. Great harmony and balance, and this really hit the spot for me.



  • 2007 Elio Altare L'Insieme Vino da Tavola 92 Points
    Italy, Piedmont, Vino da Tavola
    This is one weird wine! Nose points in all directions. There is some Bordeaux/super tuscan cabernet. Ceder and blackcurrants together with some almost synthetic fruit, melons, lime, pears and cherries. High intensity on the palate with distinct tannins and acidity. Full bodied with a long finish. Quirky, but high quality! Really fun to taste blind!

Bara bonusvinerna kvar! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Flight två av de röda bestod av något tyngre viner. Känner mig lite dålig som skriver upp mitt eget vin, men jag var verkligen supernöjd den här gången! Riktigt roligt att prova Elio Altares sjuka druvblandning också! :)

  • 2010 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Chante Le Merle Vieilles Vignes 90 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
    Undoubtedly a big wine, but for me the alcohol is not yet integrated enough to warrant any high points.

    Nose is not at all closed though, with lots of ripe fruit, prunes, apples, almost fermenting fruit. There is some slight of notes here as well, not defects but funky stuff. VA, rubber, potato peels and cardboard. On top of this there is a bunch of very foody, meaty stuff with ginger taking the lead. Complex nose to say the least.

    Palate is brimming with fruit, but a decent acidity holds it in place. Full bodied, with a high intensity and good length. But as I said initially there is too much alcohol here, and it rears its ugly face both as a very warm and sweet fruity finish and as a somewhat sticky aroma.



  • 2004 Poggio Antico Brunello di Montalcino Altero 90 Points
    Italy, Tuscany, Montalcino, Brunello di Montalcino
    This is definitely the lighter style of Brunello, and guessing-wise I ended up in northern Italy and Piemonte.

    Lots of sour fruit on the nose, cherries, cranberries and red apples. But there is also a some flowers and lavender perfume. Given a bit of time plenty of blackcurrants turns up as well. Good, fresh acidity, fairly astringent tannins and a medium body. Good length and intensity.
    A very pleasant wine, but would have wished for a bit more maturity considering it's age.



  • 2008 Domaine Yves Cuilleron Ripa Sinistra 93 Points
    France, Rhône, Northern Rhône, Vin de Pays de la Vienne
    This really embodies what I love about northern Rhone. A spicy nose, generous fruit but a fresh and cool style!

    Lots of black pepper, raw golden chanterelles, green pepper sausage with some fennel. But there is also plenty of fruit, currants, blackberries and wild strawberries.
    Palate is very dry, but with a round, just slightly mature supple fruit, really good intensity and a fresh long finish. Great harmony and balance, and this really hit the spot for me.



  • 2007 Elio Altare L'Insieme Vino da Tavola 92 Points
    Italy, Piedmont, Vino da Tavola
    This is one weird wine! Nose points in all directions. There is some Bordeaux/super tuscan cabernet. Ceder and blackcurrants together with some almost synthetic fruit, melons, lime, pears and cherries. High intensity on the palate with distinct tannins and acidity. Full bodied with a long finish. Quirky, but high quality! Really fun to taste blind!
Du behöver inte skämmas över att skriva upp "ditt" vin. Jag håller i vilket fall med dig om att det var klart bättre (och godare) än Hermitagen. En höjdare, rent ut sagt. :)
 

Magikern

Medlem
  • 2007 Elio Altare L'Insieme Vino da Tavola 92 Points
    Italy, Piedmont, Vino da Tavola
    This is one weird wine! Nose points in all directions. There is some Bordeaux/super tuscan cabernet. Ceder and blackcurrants together with some almost synthetic fruit, melons, lime, pears and cherries. High intensity on the palate with distinct tannins and acidity. Full bodied with a long finish. Quirky, but high quality! Really fun to taste blind!

Wine of the night tyckte jag nog, mycket för att det var så orginellt. Kan hända att jag tyckt att Fixin les clos hade varit wine of the night om jag inte druckit det lite för fort men de är sånt som händer. :p
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Och slutligen bonusvinerna. Lite suddigt, men roligt!

  • 1996 Gallinotto Barolo Flawed
    Italy, Piedmont, Langhe, Barolo
    Corked.



  • 2011 Domaine Binet-Jacquet Faugères Reserve 89 Points
    France, Languedoc Roussillon, Languedoc, Faugères
    Another odd wine. Dense blackcurrant on the nose, almost chilean style. But there is also some wood, pine, barnyard and a slight spiciness. Palate is almost inky with fruit, but still with a very fresh acidity. Medium-full body and overall very well balanced and approachable.



  • 2010 Bosco Agostino Barolo Neirane
    Italy, Piedmont, Langhe, Barolo
    Not enough focus, so won't score. Nice Barolo nose with cherries, woody oak, spices, cinnamon and slight lavender. Tart, high acidity with a medium body and good intensity. A very nice wine!



  • 1997 Winzer Krems Grüner Veltliner Auslese halbtrocken 75 Points
    Austria, Niederösterreich, Kremstal
    Total catastrophe! Light nose with some fennel, citrus, honey and botrytis. Amazingly short on the palate, just disappears. Either the wine is in such delicate balance between the different components that they take out each other perfectly, or more likely it is both of low quality and over the top. No concentration to talk about. And completely dry, but without any acidity. It's just nothing. A new experience for me though!
 

Sörplarn

Medlem
Givetvis är det en smaksak vad man gillar, men jag skulle nog nästan klassa den som övermogen snarare än fullmogen.

Hoppas du inte tar illa upp @Sörplarn (eftersom du tog med vinet) det var verkligen väldigt roligt att få prova. Och dig skulle jag absolut inte kalla övermogen, snarare omogen! :D



Chante Le Merle var absolut väldigt bra, men jag har så oerhört svårt för när det blir alkoholstint. Tyckte verkligen den stack av lite spritighet. Och då hade vi ändå petat i oss nästan 10 viner innan så paletten var nog inte överdrivet känslig :)

Nej då, samlar på mig lite eländen till bra pris, öppet sinne och omoget är härligt, men att yankedoniaren smällde smaklökarn på käften rejält var för mig en riktig överraskning.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Cigliuiti Barbaresco Serraboela -2010

Efter 6 timmar i glaset känns vinet fortfarande trist. Tanninerna finns där och även lite frukt. Vinet är fylligt men känns trist. Sträv fatsmak och en bismak närmar sig sura skurtrasor. Denna bismak finns bara lite i bakgrunden tack och lov. Det smakar i princip likadant som för en timme sedan. Viss kryddighet i doften men rätt intetsägande.

Undrar onekligen om flaskan är ok eller om vinet helt enkelt kräver mer dekantering? :(

Halvtunnelfas kanske?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Stugans variant på fredagstaco;
Hängmörad T-Benstek från Fällmans med risotto på svart och rödgul trumpetsvamp och en habil BDX La Croix Lartigue 05. Så jävla bra.
20141024_163024_Richtone(HDR).jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det gick en del flaskor med andra ord... :öga:

Ett önskemål från min sida är att vi undviker att köra detta på torsdagar.
Vi skall helt klart försöka köra lite på helger också. Kanske bra att välja lite "enklare" provningar på vardagar (färre viner). Det viktiga är dock att vi fortsätter att träffas och prova vin. :) Vininfernos känns lämpligt att köra när man är ledig dagen efter. Har varit en tung dag idag kan jag säga. :baksmälla:
 
Toppen