Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Mt Difficulty Bannockburn Pinot Noir, Central Otago 2012 (först till råbiff på innanlår med senapsäggcréme, polkabetchips och picklad pumpa sedan till svamprisotto).
Doftar röda vinbär, jordgubb, lite blodgrape, rostade fat, espressobönor, jul-/orientkryddor.
I munnen ljus, ganska lätt, frukt men tyngre och fetare fatinslag med fatig kryddighet. Frisk syra.

Fin ljus frukt som ackompanjeras av mörka och feta fattoner. Detta gör vinet, som annars har goda kvaliteter, obalanserat. Visst är det inte så väldigt komplext eller raffinerat men hade ändå tyckt att det var riktigt gott om inte det varit så fattungt. Som det är är det väl bra men inget jag kommer köpa igen. 85p

Funkade ok till maten.
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Men det är samtidigt kul med dessa små-odlare då alla viner har så mycket karaktär och att bara dra parallellen emot hans årgångsvin 2008 går inte ens att jämföra med
Ja det är lite märkligt att hans 2009 är stenhård och 2008:an är så öppen och generös.
Lite tvärtemot vad årgångarna generellt betraktas.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var och sonderade, samt bokade in första Vinfernot i Tokyo:
26 december.
Ännu så länge är vi fyra pers. Finns evt någon plats kvar ända tills på fredag.
@Matlen m hustru kommer.

Plats: La Rochelle 'Sanno'.
Dryck för i afton, torsdag är ju Bgn-dag:


2012 Charles & Charles Post No. 35, 84p.
Columbia Valley Red Blend (~75 CS + ~25% Syrah)

1 glass from 6 hr open glass-btl, ~16C.

Deep, but not dark, red.
Bouquet big of cassis candy and purple fruits. Young, fruity non complex yet attractive aromas.
The taste is first of all far too sweet for our palates, but still manages to balance the 'unmanageable' fruit even if both acids and tannins are low.
We can easily imagine this falling, face first, if served a little warm.
Great for what it is.


2005 Littorai Pinot Noir Les Larmes, 92p
Anderson Valley

What a great and masterful 'Burgundy' this is. Decanted for 8 hrs.

Pale red.
Nose of PN spice, interest for the wine enhanced by a touch of Brett and careful barrel treatment. Delicate!
Per os this is one intense and elegant PN of Grand Cru sorts. Fully mature with some more years to go. Intense, elegant and refined. PN spice, strawberries, forest floor, wet autumn leaves and a general mineral component that is enhanced by the vibrancy, yet subdued in its expression. Transparent and behaving almost as a Transformer as it adapted itself to all the courses at absolutely fabulous La Rochelle 'Sanno' tonight.
Btl signed by Ted Lemon. Perfect HQ cork.
Wife: 88p ("Best Bgn ever!")
 

Sörplarn

Medlem
Från kvällens bravader, får tacka alla för ett riktigt gott vininferno igen!
1.jpg 3.jpg 5.jpg 11.jpg 12.jpg 14.jpg 15.jpg 23.jpg 33.jpg 56.jpg 112.jpg 212.jpg 312.jpg 512.jpg 55.jpg 44.jpg

Ingen hel kväll utan lite kork diskussioner!
445.jpg
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Chateau Bouscassé, Madiran, 2007 (ryggbiff med potatisgratäng, haricot verts och old school balsamicoreduktion)
Doftar mörka körsbär, mogna jordgubbar, cassis, mentol, läder, torkade örter, balsamiskt/volatilt (på det bra sättet)
Smakmässigt medelfylligt, mörkfruktigt, frukten mer mogen men ändå vital. En del tanniner kvar. Medelhög syra.

Har följt det här vinet ett par år. Detta var bästa flaskan. Inte moget men definitivt öppet, i början på sin bästa drickfas skulle jag uppskatta. De fatiga/jordiga och murriga dragen är inte alls lika märkbara som tidigare utan väldigt tillgängligt, balanserat och riktigt gott. 88p

Satt fint till maten.

@StefanAkiko din flaska måste ha varit off (som jag förstod att du också trodde) för jag känner inte alls igen mig i de otrevliga drag du beskriver.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite utropstecken från kvällen (fritt från huvudet):

2000 Pol Roger Winston Churchill
Ruggigt trevligt bubbel med fantastisk fin balans. Massor av nougat, pinjenötter och kaffe. Lite bokna äpplen, citrus och apelsinskal på det. En av de bättre Champagne jag druckit! (~93p)

2005 L'ermitage Brut
Bubbel från Kalifornien. Vilken överraskning! Alla var övertygade att det var ett bubbel från Champagne. Knivskarp syra. Citrus, kofta, bröd och gröna äpplen ihop med honung och vita blommor. Svinbra längd. (~92p)

Fixin Les Clos
Mitt favoritvin för kvällen. Ovanligt kraftig Bourgogne med sanslöst trevlig näsa. Sandelträ, mörka körsbär, nymalt kaffe, blodapelsin. Medelfylligt och intensivt. Kändes mycket som en höjdarpinot från Kalifornien, men med mer komplex aromatik. (~93p)

L'Insieme (Elio Altare)
Blend av ett gäng druvor. Sanslöst komplext vin. Lite som en blandning av Bordeaux, Toscana och Barolo. Stramt och rejält. Hittade även lite piggelin i aromen vilket kändes udda på ett positivt vis. (~92p)

Utöver dessa så var det såklart många trevliga vin som slank ner. Hinner dock inte sammanfatta alla. Jag lämnar därför över stafettpinnen till er andra...Ta betygen med en stor nypa salt!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Första flighten från igår. Fick Chansen att smaka på tre väldigt trevliga men väsenskilda bubbel! :)

  • 2000 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill 93 Points
    France, Champagne
    Really good stuff! In many ways this is reminding me of a good white Burgundy. Nose is dominated by sulfuric minerals, gun powder, crushed stones, but there is also plenty of apples of all sorts, nougat, coffee, citrus and orange peel. There is a fantastic depth to the nose that really shows of the wines quality.
    Broad, generous fruit on the palate with a high intensity that smoothens out the really high background acidity. Immaculate length!

    Given a few hours in the glass it really shows it's quality, so I'm guessing it has a long and prosperous future ahead of it.



  • 1996 CAIR Athiri Reserve 10 years old, Athiri & Mandilaria Embonas - Attavyros Slopes Rhodes 86 Points
    Greece, Aegean, Cyclades, Rhodes
    Scores a few point for the curiosity factor, but for me this is a wine past it's prime and even though it is a few years old it shouldn't have been this far gone. Nose is dominated by herbs and tomatoes, thyme, dill and oregano. There is hints of dried fruit, raisins and figs and some funky wool aromas.
    Palate is dried out and slightly short and hollow leaving a dominating acidity. Still really fun to try and even though it might not sound like it, this is actually quite pleasant to drink.



  • 2005 Roederer Estate L'Ermitage Brut 92 Points
    USA, California, North Coast, Anderson Valley
    The surprise of the evening! Had this 100% pinned down as a Blanc des Blancs Champagne. Looking at the notes in hindsight there are some things insinuating its origins though. The fruit on the nose leans towards riper fruit and more tropical notes, honey melon, star fruit and some gooseberries. But there is also plenty of citrus, honey and nuts. A slight funky note shines through at times and there is a touch of bread.
    On the palate there is nothing that couldn't have been from northern France. High, tart acidity, lean fruit, amazing length and intensity. Screams high quality! Only thing I'm missing is a bit of complexity and depth on the nose, but on the other hand It had tough competition!

 
Last edited:
Trådskapare
A
2005 L'ermitage Brut
Bubbel från Kalifornien. Vilken överraskning! Alla var övertygade att det var ett bubbel från Champagne. Knivskarp syra. Citrus, kofta, bröd och gröna äpplen ihop med honung och vita blommor. Svinbra längd. (~92p)

Trevlig provning som oftast på västkusten :).

Toppvinet från Roederer Estate brukar vara svårt att plocka ut som fuskchampagne. Det är bra vinmakare och de vet hur de gör bubbel även i andra klimat.

På forumet är det annars @CH som snabbt plockar ut viner från andra sidan Atlanten i en blindprovning
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Den vita flighten var kort men rolig. Två riktigt bra viner, och lärorikt att bli satt på pottan!
  • 2009 Domaine des Baumard Savennières Clos du Papillon 88 Points
    France, Loire Valley, Anjou-Saumur, Savennières
    Second time around this year that this wine has fooled me to guess all but France. Really should try to learn from my mistakes!

    Nose is funky and wierd but great! Wet, stony minerality, lots of animal fur, wool and bees wax. There is hints of oaky vanilla and some lemon zest. Big, full body with a fat oily mouthfeel. Good length and intensity. Finish is slightly warm and sticky. I'm guessing the acidity is quite high, but the actual perception of it is on the lower side.

    Fun, nice wine. Second best in the flight! (of two wines)


  • 2006 Domaine Frédéric Mochel Riesling Altenberg de Bergbieten 90 Points
    France, Alsace, Alsace Grand Cru AOC
    Didn't taste blind, and I thought the Riesling aromas where quite obvious, but the others weren't that sure. But it is burnt rubber and matchsticks rather than the German petroleum. There is also lots of sweet lemon, grapes, and ripe apples. On top of this there is some botrytis and candle-wax. High, quite tart acidity, fruit is less pronounced but with a good intensity and a slightly bitter finish. Not for the fruit lowers, but for the ones hooked on acidity!


 
Trådskapare
A
2000 Pol Roger Winston Churchill
Ruggigt trevligt bubbel med fantastisk fin balans. Massor av nougat, pinjenötter och kaffe. Lite bokna äpplen, citrus och apelsinskal på det. En av de bättre Champagne jag druckit! (~93p)
Mycket bra och jag förstår att du har en lång väg att vandra ner i champagneträsket. Trots allt, det är ju ett av världens två bästa distrikt :)
 
Trådskapare
A
Köper du som expert min bedömning?
2000 Winston är en mycket, mycket bra champagne och en av årgångens bästa men inte alls en av de bästa Winston.
Exempelvis av serien 98,99.00 så står 98an klart ut som det bästa. 96an är en ytterligare en nivå högre.

Är för övrigt rätt intresserad av att köra en provning av 98,99,00 från olika leverantörer för att verkligen dyka ner i den årtalsserien. Jag håller klart 98 som det bästa året av de tre medans en del mer välrenommerade personer anser att framförallt 99 är året som sticker ut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2000 Winston är en mycket, mycket bra champagne och en av årgångens bästa men inte alls en av de bästa Winston.
Exempelvis av serien 98,99.00 så står 98an klart ut som det bästa. 96an är en ytterligare en nivå högre.

Är för övrigt rätt intresserad av att köra en provning av 98,99,00 från olika leverantörer för att verkligen dyka ner i den årtalsserien. Jag håller klart 98 som det bästa året av de tre medans en del mer välrenommerade personer anser att framförallt 99 är året som sticker ut.
Om jag gillar stilen på Sir Winston Churchill, vad säger det om min vinsmak när det gäller bubbel? Vilka bubbel borde jag leta efter så att säga, speciellt om jag vill komma billigare undan?
 

Magikern

Medlem
  • 1996 CAIR Athiri Reserve 10 years old, Athiri & Mandilaria Embonas - Attavyros Slopes Rhodes 86 Points
  • Greece, Aegean, Cyclades, Rhodes
    Scores a few point for the curiosity factor, but for me this is a wine past it's prime and even though it is a few years old it shouldn't have been this far gone. Nose is dominated by herbs and tomatoes, thyme, dill and oregano. There is hints of dried fruit, raisins and figs and some funky wool aromas.
    Palate is dried out and slightly short and hollow leaving a dominating acidity. Still really fun to try and even though it might not sound like it, this is actually quite pleasant to drink.
    .
Detta vinet var en riktig överaskning. Fullmogna viner hör hösten till. Trodde faktiskt på champagne och tidigt 80-tal i detta fallet. Ett fynd verkligen.

Min Chante Le Merle var kanske lite för sval för att förvandlingen från frukt på attacken till tanninrik kryddighet skulle framträda. Den var dock mer balanserad än jag minns den. För ett år sedan uppfattade jag den som riktigt spretig men dock betydligt komplexare. 99 poäng från Parker, 95 från Tanzer och 18 från Robinson brukar indikera kanonvin men det är möjligt att vinet kommer att blomma upp som ett fynd med tiden.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Första delen av den röda flighten. Kändes helt rätt att dela upp kvällens viner i många flighter. Gjorde det betydligt lättare att både bedöma och njuta av vad som fanns i glasen! Första röda Flighten bjöd på i mitt tycke kvällens bästa vin.

  • 2006 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva 90 Points
    Italy, Piedmont, Langhe, Barolo
    Very much Barolo on the nose with lots of cherries, candy cherries, flowery perfume and some paint thinner. Good amount of autumn leaves and dirt as well. Distinct acidity on the palate with quite generous, just slightly mature fruit with some tannins. In fact when unfolded, it feels like there is a surprisingly low amount of tannins. Slender body and good length. Fairly approachable right now.



  • 2000 Denis Berthaut Fixin Les Clos 94 Points
    France, Burgundy, Côte de Nuits, Fixin
    This is truly outstanding! And even more importantly, crazy tasty!
    Nose is complex and almost magical with some very ripe fruit, raspberries, strawberries, sweet cherries and wolf berries. Lots of dirty, funky, earthy aromas together with some really nice almost peppery spiciness and a slight smoky touch of sausages. I could sit around sniffing this forever!

    On the palate the wine is surprisingly big and generous, high but round acidity, very nice mature fruitiness and a long and harmonious finish. Can't say it to many times, a lovely wine!



  • 2010 Jules Desjourneys Fleurie Les Moriers 91 Points
    France, Burgundy, Beaujolais, Fleurie
    Crazy wine, and definitely of high quality. Some really uniqueness going on in the nose, coffee, chocolate cookies, cinnamon, butter dough, vanilla, yoghurt and raisins. Almost full bodied with a high but in no way sharp acidity. Overall the wine is very smooth and very fruity. Great intensity and subsequently a long finish. Nothing to complain about here, but this is just a bit to strange for me!



  • 2007 Delas Frères Hermitage Marquise de la Tourette 92 Points
    France, Rhône, Northern Rhône, Hermitage
    Big vocal nose of blackcurrants, plums, bay leaves and some barnyard hay. Knowing what it was I felt a bit disappointment that there weren't any syrah spiciness to be found, but still a very nice and fresh nose. Overall the wine had a great freshness to it. Medium body, with distinct, tart tannins and a really good intensity. A few more years in the cellar and this will probably be a even greater!


 

Mattias Schyberg

Administratör
Min Chante Le Merle var kanske lite för sval för att förvandlingen från frukt på attacken till tanninrik kryddighet skulle framträda. Den var dock mer balanserad än jag minns den. För ett år sedan uppfattade jag den som riktigt spretig men dock betydligt komplexare. 99 poäng från Parker, 95 från Tanzer och 18 från Robinson brukar indikera kanonvin men det är möjligt att vinet kommer att blomma upp som ett fynd med tiden.

Tycker att Chante Le Merle smakade riktigt bra, men det saknade lite djup och komplexitet, vilket jag vill ha mina Ch9dP. Mycket grenache-känsla med lite fikon- och jordgubbssylt samt lakrits. Ett uppenbart Rhone-vin, men kanske väl ungt och fruktigt just nu. ~90p hade jag nog gett det. :)
 

MartinE

Medlem
Om jag gillar stilen på Sir Winston Churchill, vad säger det om min vinsmak när det gäller bubbel? Vilka bubbel borde jag leta efter så att säga, speciellt om jag vill komma billigare undan?
Egentligen bara att du gillar kvalitet och Pol Roger! :)

Sir Winston Churchill 2000 är fortfarande en relativt ung champagne och gillar du den idag kommer du sannolikt att älska den om fem år!
 
Toppen