Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade

Lege artis
Fortsätter helgen med Selosse. Hittade en flaska där jag inte kan se degorgeringsdatum men tolkar det till 05/10 2012


image.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Drack 2013 Tscheppe Schilcher Römerstein (rosé) tidigare i veckan som ett anspråkslöst välkomstvin...
image.jpg

...och till min förvåning så smakade det ruggigt gott. Massor av friska lingon marinerade i grapefrukt med rejält krispig syra samt påtaglig sälta och beska. Spritsigt, läskande och saliverande som tusan! Vi pratar här om ett vin för ca 50 pix. Visst, komplexiteten lyser med sin frånvaro (det är ett enkelt vin), men som aptitretare funkade detta grymt bra. Blir ju lite nyfiken på producenten rent allmänt, med tanke på hur trevligt jag upplevde detta.

Undrar därför om forumet har lite koll, kanske @Peder då vinet har sitt ursprung i Österrike?
 

mnor

Medlem
2010 Trapiche Malbec Finca Ambrosia
20141018_172046.jpg

Doft av plommon, mörka bär och kaffe
Röda mörka bär, plommon, peppar, toner av kaffe, tobak och fat
Ett härligt bombastiskt vin med söt frukt, bra syra och tydliga tanniner. Helt klart ett vin som jag uppskattar och funderar på att införskaffa mer av. Skulle nog inte att må dåligt av att ligga några år, men det är såpass gott att det skulle bli svårt att hålla sig borta. Dekantera om ni dricker vinet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Trapiche Malbec Finca Ambrosia
Visa bifogad bild 2461
Doft av plommon, mörka bär och kaffe
Röda mörka bär, plommon, peppar, toner av kaffe, tobak och fat
Ett härligt bombastiskt vin med söt frukt, bra syra och tydliga tanniner. Helt klart ett vin som jag uppskattar och funderar på att införskaffa mer av. Skulle nog inte att må dåligt av att ligga några år, men det är såpass gott att det skulle bli svårt att hålla sig borta. Dekantera om ni dricker vinet.
Yes sir! Vi köper på oss ett gäng tycker jag. Väldigt trevligt vin. :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
IMG_2109.JPG
Tycker det vita är bra i doften. Mycket "chark" i tonen. Smak tunnare än doft. Nån annan som provat?
CdP öppnas senare
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Rosso di Montalcino Tenuta Greppo Biondi-Santi 2010

Mycket trevliga än vad jag hade förväntat mig. Men också mycket lättare och stramare än vad jag hade förväntat mig. Mycket Italienska körsbär i näsan, men också en hel del jordighet, skitighet och strama bär som drar åt lingon och tranbär. Toppas av en lätt grön ton.
Medelfyllig i munnen med tydlig syra och tydliga tanniner. Bra intensitet och bra längd. Och trots sin stramhet känns det väldigt harmoniskt och välbalanserat. Gott! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tog precis nu och beställde de 4 sista flaskorna från SB på nätet. Finns kvar i vissa butiker.
Det finns ett gäng i Nordstan där jag bor. Vin från Argentina brukar kastas efter en så jag är inte orolig att de kommer att försvinna. Sker det så är det tack vare det som skrivs här. ;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Ja, det är jobbigt det där. Vore enklare om smaken var som baken. Sitter där den sitter liksom
 

Vino fino

Medlem
Visa bifogad bild 2462
Tycker det vita är bra i doften. Mycket "chark" i tonen. Smak tunnare än doft. Nån annan som provat?
CdP öppnas senare
Från förra eller är det förrförra Caviste. Provade härom veckan. Bra vin. I sin blygsamma enkelhet.

Läste att Andrew Nielsen var tvungen att chaptalisera sin Chardonnay 2011 (för att nå upp till 12,5%!!) vilket säger en del om de jordmåner han jobbar med. Har inte provat de röda än.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Reignac Blanc 2007, ouch.... Vilket monster! Har för mig att jag poppat en förut men kan inte minnas detta. Alkohol, fatbeska, fat, frukt - inte bra.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2005 Beaucastel, 92p
Bäbis, inget för mig (ssk m tanke på pengen!) men bra mckt bättre än sensommarens fäjsplantade flaska. Knappast ett särskilt vin innan 2020 (kanske inte ens då... Men, vi hoppas att den iaf skall prestera åt hållet 88 eller 89). Bara 3 btl kvar.

2005 Rheingau Spätlese, 93p
Klumpigare än Mosel, men fortfarande jämlarns gött! Kommer bli bättre med 10-15-20 års hvila. Fortfarande över halva lådan kvar av denna mumsing.

2010 Chateau de Vère, 87p
En gladlynt och (för priset) exceptionellt överpresterande Languedoc. Mums! Värd nästan 11 flaskor av denna för en flaska Beaucastel då jag shoppade...


Åt wagyu, obentobox, friterad kyckling, dumplings, beska grönsaker med sesamsås och chips med nori-smak. En bra kväll framför TV:n efter ännu en hård arbetslördag och ett hårt kendopass. 2 pers, totalpris: 84kr. Inbegrep en del hemmarodd som att steka på köttet efter kryddning osv... Gaskostnader till Putin ej medräknade. Vinkostnaderna också ej medräknade.

Har druckit annat den senaste tiden, men pga lingvistiska studier inte haft tid referera andra blygsamma middagar och drycker här.
 
Last edited:
Toppen