Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sörplarn

Medlem
Då jag är och varit lite negativ till SA, så tänkte börja lära mig lite mer än att ha fördommar så först ut på banan ikväll.

Är en Pierneff "Collection" Shiraz-Viogner 08 snappa upp denna från Gardemoen för ett tag sedan, och den har lite att erbjuda inte så man dansar schottis, men en början.

Gjorde sig utmärkt till yankie sko-sulan (löv-biff) samt klyft potatis och en kantarell sås som toppar.

Man finner en sylt varning, men är överraskad att det knappt finns något söt-sliskigt om den, fin färg och lagom med tanniner.
Hallon och tranbär känns lite udda som kombination, men till maten och grädde ger det sig utmärkt som kombination, lite peppar och lakrits kan man finna på avslutet, rätt så hyfsat avslut, för prislappen 120 NOK vid tidpunkten så är den klart prisvärd för att vara från SA.

3.jpg

(3,5 av 5)

Denna rackare väntar som efterrätt, så får återkomma, då jag provat den tidigare var jag faktiskt lite missnöjd, kändes väldigt vek och inte alls prisvärd (kan vara andra faktorer), kändes då som ett kött vin då det gjorde sig bra till just grillat, men det är dags för andra chansen som man säger och som sällskap test denna gång, hoppas den lyfter sig från den mediokra betyget 2,5.

1.jpg
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Fredagsmys med taco. Brukar dricka riesling spätlese (oftast) eller alsace gewurztraminer, två viner som (faktiskt!) brukar funka bra. Idag blev det dock ett helt annat vin, eller också inte...

Hetszölö Tokaji Edes Szamarodni 2002 blev det.

En arom och smak som är lite av en hybrid av gewurztraminer, riesling och chenin blanc. Kan det bli bättre?

image.jpg


Fet, ngt oxiderad arom med både petroleum, äpple, tropisk frukt och något honung. Ett uns saffran kan anas i bakgrunden och skvallrar botrytis. I smaken tillkommer apelsin, apelsin, sötma och en intensiv kryddighet...

Det här var (är, då det finns droppar kvar) riktigt gott!!!
 

Per Stade

Lege artis
Fredagskväll på Nord-Koster. Selosse Rosé deg 27april 2011. Mäktig som alltid, nötter och rostade toner i doften, kraftfull mycket torr smak med toner av grape. Hustrun tyckte att den typiska oxiderade Selossekaraktären hade lite sherryvarning, varför jag som den chevalereske gentleman, som jag alltid är, omedelbart erbjöd mig att dricka upp hennes del av flaskan.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
2011 Massolino Langhe Nebbiolo
Ingen tvekan om att det är en Nebbiolo och ingen tvekan om att jag gillar den. Doftar rosor, nagellack, undervegetation (mossa), skogshallon, syltade körsbär och lite timjan. Rejält bett i fina lite torra tanniner, smak av slånbär och skogshallon, munvattnande syror och en mycket bra längd. Funkade utmärkt till fyllda lövbiffar (lök, pepparrot, kapris, senap) och potatisgratäng. 89p
Den här ska jag också ha med på min Langhe-provning, känns som jag har gjort bra val så här långt :cigarr:
 

sunqan

Vinös
Andra vinet för dagen...
Montecillo gran reserva seleccion 1994 (92p)
Doft av övermogna katrinplommon och liten unken källare, rosor, blommor, dill
Smakar plommon, russin, övermogna bär. Fortfarande bra syra med mjuka tanniner och lång eftersmak...gott
Nu sitter jag och sippar på renatos nebbiolo ochetti 2009 samtidigt som har betydligt mer tanniner. Upplever montecillon lite upp och ner, ena sippen bättre, den andra inte lika bra. Spännande att se hur det utvecklas under kvällen:)
Visa bifogad bild 2449
Kul. Vi drack också detta ikväll.

doft av gummi och halvrutten dill (inte kron utan "vanlig")gummidoften vill aldrig riktigt ge sig. Smakenbetydligt bättre -fat och dill. Håller medom upp och ner. Det som stördemigvar att syran togöver i svackorna.tantenhade lite svårt för lukten.
imin värld ligger det på 83 i svackorna och 89 i topparna. Kommerinte att köpa det igen.
 

sunqan

Vinös
Är det bara jag som har svårt med både tablett och lur (android)? Rutan att skriva i är liten och rätt vad det är flippar det till och man är mitt i quoten när man sen försöker scrollaner för att fortsätta skriva hamnar man högst upp på sidan istället, och så hållerman påplus att spacebaren inte är med riktigt heller.

gah!
 

Per Stade

Lege artis
GsQNyT.jpg

Är det bara jag som har svårt med både tablett och lur (android)? Rutan att skriva i är liten och rätt vad det är flippar det till och man är mitt i quoten när man sen försöker scrollaner för att fortsätta skriva hamnar man högst upp på sidan istället, och så hållerman påplus att spacebaren inte är med riktigt heller.

gah!

Hade också jätteproblem att lägga in en bild, såväl från telefonsamtal från IPad, till mitt senaste inlägg. Blev mest hakparenteser. Här är i alla fall bilden (hoppas jag):

GsQNyT.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blindprovar aldrig
Tänk om din "smak" inte stämmer överens med vad du tror att du gillar? Det man inte vet har man dock inte ont av, men blindprovning är ju bra även om man inte ser en poäng med att gissa rätt på innehållet.

Men visst, nu när jag tänker på det ur ett annat perspektiv: Jag blindprovar ju aldrig maten på restaurang (eller hemma), ändå så tvivlar jag inte på min smak eller bekymrar mig om jag fått Heintz tomatketchup istället för Felix som är SÅ mycket godare? :confused:

Hmm...:oops:

:tystad:
 
Trådskapare
A
GsQNyT.jpg



Hade också jätteproblem att lägga in en bild, såväl från telefonsamtal från IPad, till mitt senaste inlägg. Blev mest hakparenteser. Här är i alla fall bilden (hoppas jag):

GsQNyT.jpg

Den första "bilden" försöker ladda från imageshack och deb existerar inte. Den andra ser finfin ut och är uppladdad till finewines.se. Får man fråga när Selossen var degad?
 
Last edited:
Trådskapare
A
Är det bara jag som har svårt med både tablett och lur (android)? Rutan att skriva i är liten och rätt vad det är flippar det till och man är mitt i quoten när man sen försöker scrollaner för att fortsätta skriva hamnar man högst upp på sidan istället, och så hållerman påplus att spacebaren inte är med riktigt heller.

gah!
Rutan är liten men jag brukar göra den större. Tror själv att jag är för gammal för att ha dylika saker :)
 

Per Stade

Lege artis
Den första "bilden" försöker ladda från imageshack och deb existerar inte. Den andra ser finfin ut och är uppladdad till finewines.se.

Jag försökte ladda upp från mobilen och då hände ingenting. Sen försökte jag lägga in bilden på Imageshack och lägga in länken därifrån efter att ha klickat på den där lilla tavelikonen här ovanför och det blev också fiasko. Slutade med att jag bara klistrade in länken från Imageshack .

Får man fråga när Selossen var degad?
Stod i det ursprungliga inlägget ;)
Fredagskväll på Nord-Koster. Selosse Rosé deg 27april 2011. -----
 

Per Stade

Lege artis
Tänk om din "smak" inte stämmer överens med vad du tror att du gillar? Det man inte vet har man dock inte ont av, men blindprovning är ju bra även om man inte ser en poäng med att gissa rätt på innehållet.

Älskar att pröva nya smaker, även sådant som verkar motbjudande, som till exempel surströmming. Det finns ju alltid en chans att jag hittar en ny favorit.
När det gäller blindprovning är jag alldeles för dålig på att komma ihåg namn för att ens försöka.

Men visst, nu när jag tänker på det ur ett annat perspektiv: Jag blindprovar ju aldrig maten på restaurang (eller hemma), ändå så tvivlar jag inte på min smak eller bekymrar mig om jag fått Heintz tomatketchup istället för Felix som är SÅ mycket godare? :confused:

Hmm...:oops:

:tystad:

Underbart, så på pricken.
Tvivla inte på din smak.
Njut, bara njut.
 
Toppen