Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En afton hemmahos och med ett otal underbara Sakéer varav den bästa förblir okänd, ett "lånat" vin från en producentgenomgång eftersom en av mina kendosenseier också är en av Japans skickligaste saké-kännare:
Här med ett krus som specialgjorts med hans namn på och med gudomligt innehåll, en mckt berömd bryggarmästares bästa droppar för året...:
image.jpg


...och aftonens i särklass mest underbara dryck, utan framsidesetikett:

image.jpg


...efter flera glas vardera av över 15 underbara sakéer mår jag som en prins i Himlen. Anar dock att morgondagen kommer tillbringas i betongkepshelvettet: Flemingsberg...
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Precis som @Thylith så hade vi vänner på nyårsmiddag som inte är fullt lika intresserade av vin som vi så det blev lite budget jämfört med många andra här på forumet. Men f-n vet om det inte är lika bra, det är ganska svårt att fullt ut fokusera på vinerna även om alla vid bordet är intresserade.
Sitter nu med några nyårs-slattar och försöker plita ner några intryck i efterhand eftersom jag inte gärna kunde sitta med anteckningsblock under middagen.
Vi hade ansvar för drink och tilltugg samt huvudrätt. Naturligtvis måste det vara champagne men det blev i högsta grad budget, men som fullständigt illiterat på champagne så tyckte jag nog att det funkade ganska bra ändå.
Beaumont des Crayères Grande Réserve Brut (80 nånting)
Mycket röda äpplen, lite mariekex och en del mineral (sten). I munnen mer röda äpplen men också lime och grape. Ganska lång smak som definitivt vinner på att serveras vid lite högre temperatur. 60% Pinot Meunier om det nu betyder något...
Förrätten kom med gästerna, inklusive vin.
2012 Albert Bichot Bourgogne Vieilles Vignes de Pinot Noir (84p)
Till carpaccio på oxfilé. Tveklöst Pinot Noir, men blint hade jag nog placerat den i nya världen. Syltig med mycket multna jordgubbar men också kanel och kryddnejlika. Smak av lingon och slånbär, lite vassa syror och ganska stram. Saknar lite komplexitet men helt OK till maten. Idag (två dagar senare) är den mindre syltig och mer balanserad.
Huvudrätten hade vi ansvar för och jag kan nog hålla med om att det blev lite väl traditionellt med helstekt oxfilé, mandelpotatis- och jordärtskocksgratäng samt rödvinssås. Nästa år lovar jag att vara mer kreativ :oops:
Försökte välja något lagom svårt och lagom bra från vinkällaren.
2006 Produttori del Barbaresco Barbaresco (88p)
2007 Villa Poggio Salvi Brunello di Montalcino (90p)

Brunellon levererade helt klart, med sköna mognadstoner, mycket körsbär och härlig syra. Barbarescon var jag inte lika nöjd med, tyckte den var lite tam både i doft och smak. Hade väntat mig mer mognad men den var ändå skönt parfymerad med rosor, viol och skogshallon. Stram så klart, men oxfilén och gratängen mötte upp bra
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Matlen o jag talade lite härförleden om vad som evt skulle utspela sig runt bordet om man avtäckte en flaska 1978 Mouton som man hällt en flaska "enklare" i.

A) Alla reser sig runt bordet som en hen och utropar distinkt: "Rudy was here!" och pekar illavarslande på både tjäran, fjädrarna och den skyldige.
B) Alla justerar plötsligt upp poängen, mumlar saker som "kommer i glaset", "tjomenhuwwa, självklart!", "hur kunde jag missa de tydliga tonerna av..."
C) Alla står fast vid sina initiala intryck och återupplever dem med en axelryckning vid följande smuttar.
D) Annat.

Själv önskar jag naturligtvis att jag var kunnig som i A), vet att jag är mer dragen till B) och kan bara drömma om mitt livsmål: C).
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
@Matlen o jag talade lite härförleden om vad som evt skulle utspela sig runt bordet om man avtäckte en flaska 1978 Mouton som man hällt en flaska "enklare" i.

A) Alla reser sig runt bordet som en hen och utropar distinkt: "Rudy was here!" och pekar illavarslande på både tjäran, fjädrarna och den skyldige.
B) Alla justerar plötsligt upp poängen, mumlar saker som "kommer i glaset", "tjomenhuwwa, självklart!", "hur kunde jag missa de självklara tonerna..."
C) Alla står fast vid sina initiala intryck och återupplever dem med en axelryckning vid följande smuttar.
D) Annat.

Själv önskar jag naturligtvis att jag var kunnig som i A), vet att jag är mer dragen till B) och kan bara drömma om mitt livsmål: C).
Ser inte A) som en reell möjlighet i dagsläget för egen del, strävar efter C), men inser som du att jag nog hamnar i kategori B) lite för ofta för att det skall kännas ok. :(

Jag tror att det handlar mycket om självförtroende och att våga känna det man känner. Lätt att säga, svårare att efterleva. Enklast är nog att släppa sargen och inse att det faktiskt bara är vin vi håller på med. Allt handlar om ens egna upplevelse, resten är akademiskt. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite spontaninköpt rödtjut passerade strupen igår kväll ihop med lite JVM och hemgjord pizza...

2012 Bolgheri Barone Ricasoli

image.jpg


Mycket fruktigt och mustigt i näsan. Inlagda körsbär, romrussin, bittermandel och ett uns svarta vinbär dominerar. Ganska rejält fatat med lite rost, choklad och piptobak. Med lite luft så dyker stråk av paprika, ceder och lavendel upp. En söt och lättillgänglig arom som helt ändrar karaktär i munnen. Smaken känns för tunn och menlös i förhållande till alla söta och mustiga aromer. Bra tanningrepp, men lite platta syror och lite halvdan längd.

Inget fel på vinet som trots allt är helt ok, men visst blev jag lite besviken. Aromen lovade ju så mycket, men det dog helt till pizzan. Inget jag kommer köpa mer av. PRISVÄRT? Svar nej! 84p
 

Livermore

Medlem
Över jul och nyår har det blivit lite roliga viner, fast främst i mitt eget hushålls enkla vrå. Det julfirande sällskapet vi var med är inte mycket för att dricka finare viner utan där serverades det främst boxvin med väl tilltagen sötma.

Men det mer intressant som dracks är följande:

2004 Dom Perignon. Ping @Darth Angelus.
Helt klart ett vin av rang och inget jag skulle tacka nej till att dricka lite oftare. Kraftig syra men överlag en balanserad smak som inte går av för hackor! Säkert bättre med lite mer lagring men det struntar jag i :cool: Första Dom Perignon jag dricker.

2008 Palmer & Co Millésíme Brut
Svag doft, sur och snipig smak. Inte mycket att hänga i granen. Besviken. Första jag dricker från 2008.

2009 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile
Ännu mer ungt vin, så blir det när man använder sig av Systembolaget. Ett vin som lovade mycket i doften men inte riktigt leverarade i smaken. Absolut inget dåligt vin, men hade förväntat mig lite mer. Kanske skulle det fått ligga lite längre, men tycker jag borde känt lite mer potential.

2002 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill
Kraftfull. Angenäma rostade toner och en doft av brynt smör och nötter fick mig att njuta rejält. På samma nivå som Dom Perignon men med helt annan karaktär. Hur gott som helst!

2009 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino
Jag brukar oftast gillar viner från Montalcino och detta är inget undantag. Rejäla tanniner i början som lugnar sig under kvällen. Fin koncentration. Tyckte vinet blev bättre under kvällen så det bådar gott för framtiden :)
 

Larseman

Medlem
Länge sedan vi drack Cab sa jag till frugan så idag blev det

WP_20150103_001.jpg


2008 Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon
Mer frugans stil än min, men man får väl offra sig :rolleyes:
Extremt kraftfull, varm och söt doft med mörka bär, svartvinbärssaft, bbq-sås, sötlakrits, eukalyptus och basilika. Syrlig smak med ganska försiktiga tanniner, koncentrerad, fyllig, bra längd men kanske lite "slibbig" i slutet. Matchade nötfärsbiffarna med bacon alldeles utmärkt, men blir lite väl mycket i längden. Ger den ändå 88p tack vare den stora och komplexa doften.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Länge sedan vi drack Cab sa jag till frugan så idag blev det

Visa bifogad bild 3107

2008 Wynns Coonawarra Estate Cabernet Sauvignon
Mer frugans stil än min, men man får väl offra sig :rolleyes:
Extremt kraftfull, varm och söt doft med mörka bär, svartvinbärssaft, bbq-sås, sötlakrits, eukalyptus och basilika. Syrlig smak med ganska försiktiga tanniner, koncentrerad, fyllig, bra längd men kanske lite "slibbig" i slutet. Matchade nötfärsbiffarna med bacon alldeles utmärkt, men blir lite väl mycket i längden. Ger den ändå 88p tack vare den stora och komplexa doften.
Snygg tomte!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Lite blandat med familj (@ChristianB inkluderad)

Krug GC

Till färsk hummer. För jäkla god champagne, man önskar att man drack det här vinet oftare. Lager på lager av solmogna äpplen, russin, nötter, nougat, vit chocklad, grädde, kola och en härlig lång eftersmak av rostat bröd, kex och lite kaffe. Man kan inte låta bli att undra hur den skulle bli av att få ligga några år i källaren istället för att korkas upp direkt, så det blir nog till att skaffa sig några som får vila till sig ordentligt innan de öppnas. Hursomhelst, ruskigt bra vin, och efter att tidigare enbart ha druckit den på halvflaska var det kul att få uppleva den stora skillnaden i hur den utvecklats på en större modell flaska, för skillnaden var påtaglig! ~94p

2012 Kristin et Jan Fredrik Borge Puligny-Montrachet Les Enseignères

Jag tror inte jag druckit Puligny-Montrachet tidigare, så det var kul att testa. Jag kan väl konstatera att vita bourgogner som är höga i mineral och syra förvisso är goda, men inte något jag placerar i min topp 5 över vad jag föredrar att dricka. Som väntat i det här fallet, mycket mineral och stenighet, en tydlig ton av lime förenat med en övergripande äpplighet, lite rökigt och samtidigt lite örtigt. Vissa inslag av andra "solfrukter" som gul melon fanns nog där också. Vi drack nog det här vinet alldeles för ungt, vilket tyvärr börjar bli ett återkommande mönstser... ~88p

2012 Au Bon Climat
En chardonnay i min smak! Jag föredrar nog den här före ovanstående Puligny, men det kan nog ha att göra med att det här vinet är väldigt tillgängligt som det är just nu och inte alls behöver någon större tid på sig för att öppna sig i glaset. Den känns väldigt amerikansk, mycket rostat fat som fint bäddas in med äpple, persika, aprikos, gahlia-melon och lite citrustoner på slutet. Inte ett superkomplicerat vin, men jag gillar det! ~89p

Domaine Materne Haegelin Pinot Gris Vendanges Tardives

Jag minns inte årgången nu, men jag borde ha läst den franska texten på baksidan bättre än vad jag gjorde. Det stod inte någonstans att det var en vendange tardive, förutom i en liten fransk text, så jag plockade upp det här i tron om att det var en vanlig torr Alsace-Gris. Så var icke fallet! Halvtorrt och väldigt fyllig smak av persika, aprikos, lite limezest och örter. Det fungerade väldigt bra till de hårda ostarna som kommit fram, men jag hade gärna testat det till något med mer sälta i! Gott som bara den tycker jag iaf! ~88p
 

ChristianB

DipWSET
Igår blev det en tämligen storartad skaldjursafton hos föräldrarna, inklusive två bröder och däribland @Thylith . Efter lite diskussioner hade vi också enats om att föräldrarna skulle fixa med middagen så ordnade vi med champagnen till hummern i alla fall; resterande flaskor togs från källaren. :p
VD1vyqQ.jpg


Krug
Ja, vad kan man säga? Troligen en av de mest kompletta champagner jag druckit. Vi provade en halvflaska förra året men det här var i en helt annan liga! Helflaskan levererade inledningsvis en uppsjö av vit persika, pomelo, nötter, nougat, mocha, mineral, för att sedan övergå till mer tydliga aromer av rostat bröd, fat, nyskivade äppleklyftor av sådana där perfekt mogna äpplen och ännu mer sten. Komplexiteten i vinet var rakt av lysande och jag vill bara dricka mer! ;)

2012 Puligny-Montrachet "Les Enseigniéres"
Den här flaskan införskaffades på septemberresan till Frankrike i Puligny. Jag köpte tre flaskor av den (igår tog vi en ur föräldrarnas källare) och precis som på plats nere vid trädisken i vinhandeln så slogs jag återigen av hur härligt mineraliskt det är, tillsammans med den lite feta tonen av mogna gula plommon och en mycket subtil fatighet. Det är inte ett överdådigt vitt från Bourgogne men elegant så det förslår! Helt klart på min gata! Vinet var för övrigt riktigt bra till en kammusslor i vitvins- och creme fraiche-sås, tillsammans med stekt champinjon och persilja. Mineraliteten i vinet och persiljan spelade väldigt väl och den tydliga syran i såsen blev rena drömmen med syran i vinet!

2012 Au Bon Climat Chardonnay, Santa Barbara County
I min bok betydligt enklare vin som följde upp efter Bggnen. Mer tillgängligt än den förra dessutom, med tydlig fatkaraktär som påminde mig om kola eller toffee. Detta tillsammans med lite varma fruktiga toner av äpple, honungsmelon och en bit färsk ananas! Vinet kändes dock inte särskilt överdådigt efter påhälsningen i Bggne så lite beröm ska ges för att de lyckats få till ett så pass svalt och trevligt vin. :)

Materne Haegelin et filles "Cuvée Elise" Vendange Tardive
Ett något otippat kort efter de tre första vinerna. Jag hade valt övriga viner till maten så nu var det @Thylith som var nere i källaren och plockade fram en flaska. Blindprovning vidtog och när vinet var kallt så var jag ute och cyklade lite på något slags Rhône-blend från Sydafrika, typ Roussanne-Marsanne, fast vinet hade ju en tydlig sötma... Gissning nummer två var Alsace så en halv poäng kanske jag tog ändå. ;) Vinet är riktigt trevligt, honungssött med aromatiska äpplen och kryddor, aprikos till viss del, men det tog en stund för vinet att värma upp lite och med temp samt luft blev det allt bättre! Schysst med sött efter allt torrt!

2010 Thierry-Mothe Chablis
Klart över sin storhetstid men när vi väl började grunna på att öppna en flaska till kändes det som att "den där flaskan i kylen" fick duga. Trött syra, lite gröna äpplen, men annars närmare ett generiskt vitt.
 

mnor

Medlem
I fredags blev det först 2001 La Poja till hemgjord tortellini (fylld med ricotta, spenat och prosciutto) med ostsås (alfredo inspirerad) för att sedan på lördagen dricka 1990 Orpale till hummer med smör, vitlök, persilja, svartpeppar och lite chilli.
20150104_100910.jpg

2001 La Poja (Allegrini)

Smak av körsbär, dadlar, torkad frukt och viss eftersmak av salmiak. Lång eftersmak. Precis som förra flaskan som jag drack i våras så var alkoholen bra integrerad även om en viss värme av alkoholen känns.

1990 Cuvée Orpale
Doft: Röda (bokna) äpplen, smör, bröd
Smak: Röda mogna äpplen, clementin/mandarin, grapefrukt
Riktigt bra mogen champagne! Första doften fick mig att misstänka en riktigt mogen champagne med bokna toner, men smaken visar ett "yngre" vin där det finns en hel del syra och viss utvecklingspotential kvar. Kul att dricka en champagne med nästan 25 år på nacken (finns fortfarande i BS).
 
Last edited:

Silex

Medlem
Clarendon Hills Liandra Syrah 2006 - ett fantastiskt vin som inte alls föll mig i smaken. Uppvisar en otrolig komplexitet med björnbär, plommon, choklad, russin och en mycket låång eftersmak. Perfekt balans mellan tanniner, syra och frukt och välintegrerade fat och alkohol. Gillar man stilen så är det stark rekommendation (Parker ger den bra poäng). Tyvärr är detta inte min grej. Alldeles för mycket söt och kompakt frukt, lite som en utspädd PX sherry. Har även svårt att hitta bra mat som matchar den här typen av vin. Objektivt - ett fantastiskt vin, som dessutom säkert kan sparas 10 år till. Men inte för min gom.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Clarendon Hills Liandra Syrah 2006 - ett fantastiskt vin som inte alls föll mig i smaken. Uppvisar en otrolig komplexitet med björnbär, plommon, choklad, russin och en mycket låång eftersmak. Perfekt balans mellan tanniner, syra och frukt och välintegrerade fat och alkohol. Gillar man stilen så är det stark rekommendation (Parker ger den bra poäng). Tyvärr är detta inte min grej. Alldeles för mycket söt och kompakt frukt, lite som en utspädd PX sherry. Har även svårt att hitta bra mat som matchar den här typen av vin. Objektivt - ett fantastiskt vin, som dessutom säkert kan sparas 10 år till. Men inte för min gom.
Nu är det läge för 1998:eek:rna. Det händer fantastiska saker med dem med lite ålder. Men, naturligtvis: Man skall ju gilla stilen.
Funkar allra bäst till en "barbie".
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi hade ett litet mini-inferno i Umeå den sista november. Här är kvällens skrivövning. @Mats var också med och bälgade.


2005 St Emilion, Alsace and Stickies
M.E. home, Umeå, Sweden
Tasted den 30 november 2014

INTRODUCTION
With great anticipation for the evening, we got going!

FLIGHT 1 - YOUNG ALSACE, 4 GRAPES
At least I got Gewurtztraminer right...
Generally too expensive or too poor (PB).

  • 2012 Domaine Weinbach Gewurztraminer Altenbourg Cuvée Laurence, 85 Points
    France, Alsace, Alsace AOC
    Has an enticing, sweetish, rose-root aroma that becomes this wine quite well. Nose is from a decidedly youthful wine with abundant flowery aromas. Very, very nice!
    Palate is not at all parked in my alley. Semi-sweet. Acids are too low, giving the sugars a cloying "un-quality" that has no useful place in my wine Universe.
    To be a Gew, this is quite restrained on the aromatic side. But, man! The lack of acids... But why? I just don't get it...

    Possibly, it will come forward as it comes of age, but I wouldn't spend my hard earned money on btls like this one. Still rather good, but just not good enough.


  • 2012 Zind-Humbrecht Riesling Heimbourg, 87 Points
    France, Alsace, Alsace AOC
    This is a high score for me, for a young white.

    My guess: PG (acids had me fooled and in all honesty: I always find it difficult with the overlapping aromatics of Riesling and PG, especially in the young.)

    Mandarin aroma, candied orange rind (sweet citrus).
    This is a dry, rather small wine on the palate. It is showing (only) M acids, a small load of Pear Soda and some even smaller earthy aromas that move towards cloves. Superbly balanced and great with food.

    A rather unusual Riesling, but not without qualities. Pricewise: I'd never buy again. But I must admit that it would be incredibly interesting to learn what happens with this btl in 10-15 yrs.


  • 2012 Bestheim Pinot Blanc Reserve, 76 Points
    France, Alsace, Alsace AOC
    Face plant wine.
    When PB is good, it sports acids to die for and the joyous playfulness from children. But not this wine.

    This wine is foul and muddy with stale overtones.
    In the mouth the small residual sugars bolster a thin, low-acid wine with absolutely nothing in the way of complexity. A rather problematic earthy (newly-dug potatoes) character that really is not enjoyable.

    Sauce-wine!


  • 2012 Domaine Paul Buecher et fils Pinot Gris, 88 Points
    France, Alsace, Alsace AOC
    I mistook this one for Riesling as it really displayed some Riesling aromas. Hejja!

    Together with goose berries and kiwi, almost entertaining the thought that we had accidentally gotten an SB from Alsace. Blinded, the nose would have definitely signalled SB for me as all of those aroma flags are up.

    Taste is fecking great! As a fine relief from the nose's extravaganza, the palate is quite restrained. Young (but of course), intense, rich and with some residual sugar.

    This is quite something... Wish we had some as I think this will grow well over the intermediate future. And the price point is most acceptable.

FLIGHT 2 - 2005 ST EMILION
Nothing stood out with Pavie other than its insane price tag.
I wish I had some La Clotte in the cellars, amazing performance this night!

  • 2005 Château Pavie, 95 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Huge Bdx nose packed with barrels and dark berries.
    Per os this is restrained, but the most forward of tonight's '05 St Emilions. Bdx earth, ceder, merlot fruit. Rich, slim, chocolate. Quite generous and fecking good.

    However, I will NEVER EVER pay this much for a single btl of wine, ever again.

    When you drink the only red Bdx that raised their prices in 2011, compared to 2010, you've gotta wonder if the insanity lies within the proprietors, or amongst the buyers? The quality will never be worth the mega-extra dough, but the label may very well be.

    Fact is: I struggled to find the Pavie in the 4 wine flight that I knew was 2005 St Emilion and that one of the wines was Pavie. I was not at all sure which wine it was, as none of the wines shone in any clear and bright €200 sort of way.

    A great wine and a great marketing stunt.


  • 2005 Château La Clotte, 94 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Youthful, aggressive fruit, tight Bdx earth with a fine dose of Brett.
    In the mouth this is pure, fine, youthily youthful in tight reins. M+++ tannins tearing at your gums, teeth and palate in wonderful ways. Call me masochistic, but: THIS IS SPARTA!!! Cassis, lingon berries. Tremendous wine!

    This is exactly the kind of wine I can accept paying £50 for. With some years' under its belt, it'll make wifey purr and any dinner a dramatic event.

    The best choice of the evening for ME's grilled meat. And for all I know: the most promising wine from this evening.


  • 2005 Château Rol Valentin, 91 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Non-descript, very tight nose.
    On the palate it's SA-TANNIC. This is rich, well structured, built to last but yielding absolutely NOTHING this evening.

    Would be most interesting to learn what comes out of this btl after some 15-20 yrs.


  • 2005 Château Croix de Labrie, 90 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Elegant, forceful Bdx-nose that's (compared to the company) voluptuous. From a von oben perspective: quite young, typical and bolted shut.
    In the mouth, deep, intense, young-young palate with M++ acids and M+++ tannins. Elegant and rather "merloty" in the long finish. The only wine of the evening with integrated wood.

    My TN describes a better wine than I had. Too expensive for what it is and not showing as much promise as I had hoped for.

    If our btl was representative, this is not good bang for your bucks.

FLIGHT 3 - STICKIES
Zind-Humbrecht underperformed.
Suduiraut did what I've come to expect from it.
Eiswein with some age are always interesting, but I'm still waiting for the btl that will make me see the light...

  • 2006 Zind-Humbrecht Riesling Brand Vendange Tardive, 89 Points
    France, Alsace, Alsace Grand Cru AOC
    Diesling written all across the continent of this wine's origin...

    Palate: Riesling everywhere: acids, aromas, petrochem, somersaults and structure. BUT! It is surprisingly short, so: NOT for my afternoon tea. Ever.

    Even if this is really a great wine, it will only be appealing to those of us who prefer short wines.
    Score given from the imaginative POV that 'finish' is of no consequence. Jolly good!


  • 2005 Château Suduiraut, 96 Points
    France, Bordeaux, Sauternais, Sauternes
    If you ask me: The evening's winner, by far! But, it just ain't fair that a 2005 Bdx wine wins the 2005 St Emilion Eve Grand Prix...

    Suduiraut is my game. And this btl delivered nicely :)


  • 2009 Château de la Roulerie Coteaux du Layon Chaume Les Aunis, 86 Points
    France, Loire Valley, Anjou-Saumur, Coteaux du Layon Chaume
    Good, highly alive acids to match the sweetness. Gives a fresh feeling in the mouth. Easy to drink, even given it's a dessert wine. Fecking delicious! ...even if this is a rather simple sweet wine.
    Has some potential for keepers, but I doubt it will ever be a master piece, unless it lives as long as Moulin-Touchais.

    Would happily have again!


  • 1996 Weingut Ernst Bretz Bechtolsheimer Homberg Riesling Eiswein, 90 Points
    Germany, Rheinhessen
    ...how much I payed for this, how far I drove, how long I resisted opening this btl and how many things occured in my life from procurement to actually drinking it... I kept this btl from being a young adult to becoming a mature man. From a producer without any kind of fame. Because a lady told me it would be great around 2015...

    Beautiful Golden colour.
    Schoolbook textbook rich, opulent, petrochem, Riesling nose of quite some distiction.
    In the mouth, the fruit is dead flat, acids are rampaging the palate and this wine is sweeter than a Zugared Zatan. In one way of describing this wine, you could say:
    An long and elegant caress of love.

    You could just as well describe it as:
    Dried up and ready to recieve it's Death Certificate. Acids, fruit and sugars were not ever integrated (as Eisweins usually are...). A very fine ice-wine this is, but not at all worth the price, the wait and the piercing acidity.

    Not at all even remotely as great as I had hoped for, and perpetuated as a hopeful dream from since I bought this btl in the village it was produced, a half-a-lifetime-away. By a quite marvellous lady, I must say. Fluent in more languages than i have fingers and quite convincing.

    However, life has taught me that Eiswein is rather a production method, much more than being a wine with personality. And I still await the moment when the vineyard workers' toil results in a wine that gives me more pleasure than the Ausleses they produce. Still, Auslese is produced with consciderable toil, but less so.

    Will not ever buy more ice-wines. There are still some in our cellars, but... Yeah...

    The acids are too pronounced. The fruit is drying out and there is very little to look forward to. Quite an explosion of tastes, but the acids makes for an unbalanced encounter. Very typical. Very tough to give the score as I arrive at results between 75 (unbalanced) all the way to 94 (typical, venerable).

FLIGHT 4 - BONUS WINES
The Tokayer was marvellous!
The sherry is quite a lot of bang for your money. Wow!

  • 1981 Monimpex Tokaji Aszú 6 Puttonyos, 95 Points
    Hungary, Tokaji
    Bonus wine, for the dessert. Opened for ~1 mth.

    Brown, golden colour.
    Sherry aromas of various dried fruits and tea-tobacco as well as 'snus' (wet tabac w/low pH for under your over-lip).
    Palate serves Extra All today! Sugars galore. Acids feel M++ (but probably are M++++) and livening things up. A great mix of richness and taste explosions build up the experience in its loooong finish: tea, cloud berry jam en masse, toast and apples. Also Botrytis aromas and a general richness.
    Apparently, it was even better in the early weeks... I score it (only) 95p.

    Tonight: Schweeenagött!


  • NV Delgado Zuleta Jerez-Xérès-Sherry Palo Cortado Monteagudo, 92 Points
    Spain, Andalucía, Jerez-Xérès-Sherry
    Bonus wein, for the shrimp soup that it married indescribably well.
  • Dead, dry bones in the dessert, no hope. Burnt hair. Hell on Earth... Apocalyptic poetry. It married MJ's shrimp soup like nothing else. For sure: the spring's Sherry tasting can't be held without this fabulous soup.
  • This wine started out poorly for the first week or so, so please remember to aerate this bottle well before you drink it!
CLOSING
The Suduiraut stole the show.
We were all in a bit of a 'MEH?' state after the Pavie.
And the stickies surely delivered!
(I almost missed my flight in the morning.)
 

Mats

Gone todash....
Vi hade ett litet mini-inferno i Umeå den sista november. Här är kvällens skrivövning. @Mats var också med och bälgade.


2005 St Emilion, Alsace and Stickies
M.E. home, Umeå, Sweden
Tasted den 30 november 2014

INTRODUCTION
With great anticipation for the evening, we got going!

FLIGHT 1 - YOUNG ALSACE, 4 GRAPES
At least I got Gewurtztraminer right...
Generally too expensive or too poor (PB).

  • 2012 Domaine Weinbach Gewurztraminer Altenbourg Cuvée Laurence, 85 Points
    France, Alsace, Alsace AOC
    Has an enticing, sweetish, rose-root aroma that becomes this wine quite well. Nose is from a decidedly youthful wine with abundant flowery aromas. Very, very nice!
    Palate is not at all parked in my alley. Semi-sweet. Acids are too low, giving the sugars a cloying "un-quality" that has no useful place in my wine Universe.
    To be a Gew, this is quite restrained on the aromatic side. But, man! The lack of acids... But why? I just don't get it...

    Possibly, it will come forward as it comes of age, but I wouldn't spend my hard earned money on btls like this one. Still rather good, but just not good enough.


  • 2012 Zind-Humbrecht Riesling Heimbourg, 87 Points
    France, Alsace, Alsace AOC
    This is a high score for me, for a young white.

    My guess: PG (acids had me fooled and in all honesty: I always find it difficult with the overlapping aromatics of Riesling and PG, especially in the young.)

    Mandarin aroma, candied orange rind (sweet citrus).
    This is a dry, rather small wine on the palate. It is showing (only) M acids, a small load of Pear Soda and some even smaller earthy aromas that move towards cloves. Superbly balanced and great with food.

    A rather unusual Riesling, but not without qualities. Pricewise: I'd never buy again. But I must admit that it would be incredibly interesting to learn what happens with this btl in 10-15 yrs.


  • 2012 Bestheim Pinot Blanc Reserve, 76 Points
    France, Alsace, Alsace AOC
    Face plant wine.
    When PB is good, it sports acids to die for and the joyous playfulness from children. But not this wine.

    This wine is foul and muddy with stale overtones.
    In the mouth the small residual sugars bolster a thin, low-acid wine with absolutely nothing in the way of complexity. A rather problematic earthy (newly-dug potatoes) character that really is not enjoyable.

    Sauce-wine!


  • 2012 Domaine Paul Buecher et fils Pinot Gris, 88 Points
    France, Alsace, Alsace AOC
    I mistook this one for Riesling as it really displayed some Riesling aromas. Hejja!

    Together with goose berries and kiwi, almost entertaining the thought that we had accidentally gotten an SB from Alsace. Blinded, the nose would have definitely signalled SB for me as all of those aroma flags are up.

    Taste is fecking great! As a fine relief from the nose's extravaganza, the palate is quite restrained. Young (but of course), intense, rich and with some residual sugar.

    This is quite something... Wish we had some as I think this will grow well over the intermediate future. And the price point is most acceptable.
FLIGHT 2 - 2005 ST EMILION
Nothing stood out with Pavie other than its insane price tag.
I wish I had some La Clotte in the cellars, amazing performance this night!

  • 2005 Château Pavie, 95 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Huge Bdx nose packed with barrels and dark berries.
    Per os this is restrained, but the most forward of tonight's '05 St Emilions. Bdx earth, ceder, merlot fruit. Rich, slim, chocolate. Quite generous and fecking good.

    However, I will NEVER EVER pay this much for a single btl of wine, ever again.

    When you drink the only red Bdx that raised their prices in 2011, compared to 2010, you've gotta wonder if the insanity lies within the proprietors, or amongst the buyers? The quality will never be worth the mega-extra dough, but the label may very well be.

    Fact is: I struggled to find the Pavie in the 4 wine flight that I knew was 2005 St Emilion and that one of the wines was Pavie. I was not at all sure which wine it was, as none of the wines shone in any clear and bright €200 sort of way.

    A great wine and a great marketing stunt.


  • 2005 Château La Clotte, 94 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Youthful, aggressive fruit, tight Bdx earth with a fine dose of Brett.
    In the mouth this is pure, fine, youthily youthful in tight reins. M+++ tannins tearing at your gums, teeth and palate in wonderful ways. Call me masochistic, but: THIS IS SPARTA!!! Cassis, lingon berries. Tremendous wine!

    This is exactly the kind of wine I can accept paying £50 for. With some years' under its belt, it'll make wifey purr and any dinner a dramatic event.

    The best choice of the evening for ME's grilled meat. And for all I know: the most promising wine from this evening.


  • 2005 Château Rol Valentin, 91 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Non-descript, very tight nose.
    On the palate it's SA-TANNIC. This is rich, well structured, built to last but yielding absolutely NOTHING this evening.

    Would be most interesting to learn what comes out of this btl after some 15-20 yrs.


  • 2005 Château Croix de Labrie, 90 Points
    France, Bordeaux, Libournais, St. Émilion Grand Cru
    Elegant, forceful Bdx-nose that's (compared to the company) voluptuous. From a von oben perspective: quite young, typical and bolted shut.
    In the mouth, deep, intense, young-young palate with M++ acids and M+++ tannins. Elegant and rather "merloty" in the long finish. The only wine of the evening with integrated wood.

    My TN describes a better wine than I had. Too expensive for what it is and not showing as much promise as I had hoped for.

    If our btl was representative, this is not good bang for your bucks.
FLIGHT 3 - STICKIES
Zind-Humbrecht underperformed.
Suduiraut did what I've come to expect from it.
Eiswein with some age are always interesting, but I'm still waiting for the btl that will make me see the light...

  • 2006 Zind-Humbrecht Riesling Brand Vendange Tardive, 89 Points
    France, Alsace, Alsace Grand Cru AOC
    Diesling written all across the continent of this wine's origin...

    Palate: Riesling everywhere: acids, aromas, petrochem, somersaults and structure. BUT! It is surprisingly short, so: NOT for my afternoon tea. Ever.

    Even if this is really a great wine, it will only be appealing to those of us who prefer short wines.
    Score given from the imaginative POV that 'finish' is of no consequence. Jolly good!


  • 2005 Château Suduiraut, 96 Points
    France, Bordeaux, Sauternais, Sauternes
    If you ask me: The evening's winner, by far! But, it just ain't fair that a 2005 Bdx wine wins the 2005 St Emilion Eve Grand Prix...

    Suduiraut is my game. And this btl delivered nicely :)


  • 2009 Château de la Roulerie Coteaux du Layon Chaume Les Aunis, 86 Points
    France, Loire Valley, Anjou-Saumur, Coteaux du Layon Chaume
    Good, highly alive acids to match the sweetness. Gives a fresh feeling in the mouth. Easy to drink, even given it's a dessert wine. Fecking delicious! ...even if this is a rather simple sweet wine.
    Has some potential for keepers, but I doubt it will ever be a master piece, unless it lives as long as Moulin-Touchais.

    Would happily have again!


  • 1996 Weingut Ernst Bretz Bechtolsheimer Homberg Riesling Eiswein, 90 Points
    Germany, Rheinhessen
    ...how much I payed for this, how far I drove, how long I resisted opening this btl and how many things occured in my life from procurement to actually drinking it... I kept this btl from being a young adult to becoming a mature man. From a producer without any kind of fame. Because a lady told me it would be great around 2015...

    Beautiful Golden colour.
    Schoolbook textbook rich, opulent, petrochem, Riesling nose of quite some distiction.
    In the mouth, the fruit is dead flat, acids are rampaging the palate and this wine is sweeter than a Zugared Zatan. In one way of describing this wine, you could say:
    An long and elegant caress of love.

    You could just as well describe it as:
    Dried up and ready to recieve it's Death Certificate. Acids, fruit and sugars were not ever integrated (as Eisweins usually are...). A very fine ice-wine this is, but not at all worth the price, the wait and the piercing acidity.

    Not at all even remotely as great as I had hoped for, and perpetuated as a hopeful dream from since I bought this btl in the village it was produced, a half-a-lifetime-away. By a quite marvellous lady, I must say. Fluent in more languages than i have fingers and quite convincing.

    However, life has taught me that Eiswein is rather a production method, much more than being a wine with personality. And I still await the moment when the vineyard workers' toil results in a wine that gives me more pleasure than the Ausleses they produce. Still, Auslese is produced with consciderable toil, but less so.

    Will not ever buy more ice-wines. There are still some in our cellars, but... Yeah...

    The acids are too pronounced. The fruit is drying out and there is very little to look forward to. Quite an explosion of tastes, but the acids makes for an unbalanced encounter. Very typical. Very tough to give the score as I arrive at results between 75 (unbalanced) all the way to 94 (typical, venerable).
FLIGHT 4 - BONUS WINES
The Tokayer was marvellous!
The sherry is quite a lot of bang for your money. Wow!

  • 1981 Monimpex Tokaji Aszú 6 Puttonyos, 95 Points
    Hungary, Tokaji
    Bonus wine, for the dessert. Opened for ~1 mth.

    Brown, golden colour.
    Sherry aromas of various dried fruits and tea-tobacco as well as 'snus' (wet tabac w/low pH for under your over-lip).
    Palate serves Extra All today! Sugars galore. Acids feel M++ (but probably are M++++) and livening things up. A great mix of richness and taste explosions build up the experience in its loooong finish: tea, cloud berry jam en masse, toast and apples. Also Botrytis aromas and a general richness.
    Apparently, it was even better in the early weeks... I score it (only) 95p.

    Tonight: Schweeenagött!


  • NV Delgado Zuleta Jerez-Xérès-Sherry Palo Cortado Monteagudo, 92 Points
    Spain, Andalucía, Jerez-Xérès-Sherry
    Bonus wein, for the shrimp soup that it married indescribably well.
  • Dead, dry bones in the dessert, no hope. Burnt hair. Hell on Earth... Apocalyptic poetry. It married MJ's shrimp soup like nothing else. For sure: the spring's Sherry tasting can't be held without this fabulous soup.
  • This wine started out poorly for the first week or so, so please remember to aerate this bottle well before you drink it!
CLOSING
The Suduiraut stole the show.
We were all in a bit of a 'MEH?' state after the Pavie.
And the stickies surely delivered!
(I almost missed my flight in the morning.)

Ja det var en trevlig provning trots att rödingarna var på tok för unga. Inte konstigt att du höll på att missa planet, vi var ju trots allt bara 4 pers och höll på i över 10 timmar. :död:
 

Sörplarn

Medlem
Ja det var en trevlig provning trots att rödingarna var på tok för unga. Inte konstigt att du höll på att missa planet, vi var ju trots allt bara 4 pers och höll på i över 10 timmar. :död:

En bra kväll är en bra kväll!

För att återgå till din önskan om Matsu-serien, så är det lite ???, faktiskt...

Nu har jag tyvärr inte fått tag på de äldre och endast de yngre.

2013, Matsu El Pícaro- (3 av 5)

Prisvärt vin-serie absolut, trist att dessa tyvärr inte når svea-rike, men så aggressiv att nästan två dagars dekantering behöver lunga ner denna unga förmåga och resten av "gubbarna".

- Tinta de Toro druvor (namnet på Tempranillo druvor i området Toro) 80-100-åriga vinstockar. Detta vin gjordes i linje med biodynamiska vinodlings riktlinjer och är helt miljövänlig. El Picaro fortsätter att hylla de vinodlare som ägnat sina liv åt marken. Representerar den yngsta generationen och har alla funktioner i tecknet förkroppsligar: en stark, modig och okontrollerbar ung man.

2012 Matsu El Recio- (3,5 av 5)

-Matsu El Recio är ett rött vin från D.O. Toro från en vingård som praktiserar biologisk mångfald vinodling och har en djup respekt för naturen. El Recio är den andra generationen: El Picaro (unga), El Recio (vintage) och El Viejo (reserv).
Detta vin är gjort av druvor av Tinta de Toro sort från vingårdar mellan 90 och 100 år gamla.

Det åldras för 14 månader på franska ekfat. Det är sedan klaras genom naturliga och "unaggressive" processer utan att filtreras.

Matsu El Viejo 2011- (3 av 5)

Matsu betyder "väntar" på japanska @StefanAkiko och väntar har varit nyckeln i denna vingård projekt i Toro.
Från mycket exklusiv och begränsad produktion, uttrycksfulla viner sägs det.

Matsu El Viejo är tillverkad av hundra år gamla vingårdar med mycket låg produktion, vuxit naturligt använder biodynamiska metoder. Manuell skörd. Det åldras för 16 månader i nya franska ekfat. Detta vin har inte filtrerad men har gått igenom en ljus förtydligande.

Notering, det finns en bra lagrings potens, dessa är för unga för att njutas av nu, iofs om man är lite "groggy" så skiter man i vilket.
Behövs tid som sagt, jag upplever serien mer som italienskt än spanskt som jag säkert kommer få en pung-spark för, men de klassiga spanska tonerna hittar man ej, vilket upplevs udda.

Lagrings värde absolut, men värt att offra både plats och tid på!?
Är som sagt ett frågetecken, men då dessa viner är speciella upplagor så kan det finnas samlar värde på, om si-sådärr 100 år, den som lever kommer att få veta...
 

Sörplarn

Medlem
Kärringen klagar (eh ovanligt), hehe, men det hindrar väl inte en "gentleman"...

Varje fall, slagit igen jakt-stugan igen och slängt ut dessa snyltgäster som våldför sig varje "ny-år" komiskt nog kallar de sig själva gäst...

Kunde ej låta bli att göra lite köttbullar på prima skatte-fri kött jag fick av en gammal vän (Falköpings-bonde), ja det är svårt med sånt här eget prima kött i dessa dagar och skatte fritt....

Stackars svång-rem de så kallade folk-valda "före-språkar", usch...

Ehum harkel harkel, för att gå vidare då jag av någon anledning på äldre dagar intresserar mig mer och mer på en spis och dess "sexiga" funktionalitet, så skall men göra något svenskt ja ni hörde svenskt av detta kött (mald), KÖTTBULLAR!

(Ja fyllot dricker rödtjut i ett vit-vins glas)
3.jpg

2.jpg


Utöver detta fantastiska "svart" kött, (skatt är ju stöld), så leverardes något som får kanske "foratt" att höja på båda ögon-brynen.
01480wfutl43y_150x200.jpg 01480liy1te1c_150x200.jpg
Uruselt men fungerar som återställare efter ett hårt nyår, max två av en femma som man säger, men ruggigt läckra Ed Hardy flaskor. (här).

För att få bort den tråkiga smaken så tänkte jag på en kär vän @Magikern och "sörpla" generöst på en grekiskt C.A.I.R från 1996 min sista från ett fynd köp i sommras...

Så jag måste önska er alla, ett utmärkt och trevligt år 2015, även en naiv tummen up för ett nedlagt monopol!

*Edit glömde en klassiker...

 

Attachments

  • 013cbu709qghg_150x200.jpg
    013cbu709qghg_150x200.jpg
    12,2 KB · Visningar: 223

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja det var en trevlig provning trots att rödingarna var på tok för unga. Inte konstigt att du höll på att missa planet, vi var ju trots allt bara 4 pers och höll på i över 10 timmar. :död:
Ställde väckarklockan fel och... Det var ett elände!
Turligt nog gick det vägen.
Ont i höwwä ända tills Uralbergen...

Men de söta och Sherryn var underbara :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kärringen klagar (eh ovanligt), hehe, men det hindrar väl inte en "gentleman"...

Varje fall, slagit igen jakt-stugan igen och slängt ut dessa snyltgäster som våldför sig varje "ny-år" komiskt nog kallar de sig själva gäst...

Kunde ej låta bli att göra lite köttbullar på prima skatte-fri kött jag fick av en gammal vän (Falköpings-bonde), ja det är svårt med sånt här eget prima kött i dessa dagar och skatte fritt....

Stackars svång-rem de så kallade folk-valda "före-språkar", usch...

Ehum harkel harkel, för att gå vidare då jag av någon anledning på äldre dagar intresserar mig mer och mer på en spis och dess "sexiga" funktionalitet, så skall men göra något svenskt ja ni hörde svenskt av detta kött (mald), KÖTTBULLAR!

(Ja fyllot dricker rödtjut i ett vit-vins glas)
Visa bifogad bild 3112
Visa bifogad bild 3111

Utöver detta fantastiska "svart" kött, (skatt är ju stöld), så leverardes något som får kanske "foratt" att höja på båda ögon-brynen.
Visa bifogad bild 3114 Visa bifogad bild 3113
Uruselt men fungerar som återställare efter ett hårt nyår, max två av en femma som man säger, men ruggigt läckra Ed Hardy flaskor. (här).

För att få bort den tråkiga smaken så tänkte jag på en kär vän @Magikern och "sörpla" generöst på en grekiskt C.A.I.R från 1996 min sista från ett fynd köp i sommras...

Så jag måste önska er alla, ett utmärkt och trevligt år 2015, även en naiv tummen up för ett nedlagt monopol!

*Edit glömde en klassiker...

Min förlorade tvillingbror!
Äntligen har jag återfunnit dig!
Världen kommer aldrig mera bli sig lik :öga:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...sen återdrack jag en skwitt 2005 Pavie med hustrun...


40 cl slow-oxed for 50 hrs in a 50cl PET btl (Cola Zero) and flew from North of Sweden to Tokyo.
Wine not at all singing.
Very dark red.
Earthy, tight, merloty nose of good quality.
Per os, it is not at all generous (like it was Saturday) and only aggressive. Fruit is tightly shut, acids are angrily aggressive but tannins have mellowed slightly.

Wife: 92p.

Welcome back home to Japan dinner.
There's nothing here today, to merit its price. Hopefully it comes later on, as we still have 4 btls to go...
 
Toppen