Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Byfånen

Leg. byfåne
Kände för att prova något för mig nytt så det fick bli en flaska Gemtree Cinnabar GSM från Australien. Tyvärr föll det mig inte riktigt på läppen. Doftfri och vad beträffar smaken applåderar jag inte heller, alkoholen är påfallande. Dag två så är det tyvärr inte vassare. Inget som kommer köpas igen.

Är det någon här som provat det mer exklusiva Phantom-vinet från samma producent som Glasbanken saluför? Länk: https://www.systembolaget.se/Sok-dr...elId=833782&varuNr=72824&filters=searchquery,
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kände för att prova något för mig nytt så det fick bli en flaska Gemtree Cinnabar GSM från Australien. Tyvärr föll det mig inte riktigt på läppen. Doftfri och vad beträffar smaken applåderar jag inte heller, alkoholen är påfallande. Dag två så är det tyvärr inte vassare. Inget som kommer köpas igen.

Är det någon här som provat det mer exklusiva Phantom-vinet från samma producent som Glasbanken saluför? Länk: https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Phantom&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=833782&varuNr=72824&filters=searchquery,
Jag har provat ett par varianter av Gemtree (Shiraz) och tycker samtliga har varit riktiga knakelibrakare. Massiva och koncentrerade med sanslöst mycket tanninstruktur. Just GSM-blenden har jag dock inte testat, inte heller "The Phantom". Skulle tro att det är megaintensivt...
 

Larseman

Medlem
Nebbiolo måste inte vara Barolo, ping @Matlen och @Rexel :p
I syfte att bredda Nebbiolo-kunnandet (som fortfarande är förfärande grunt) så blev det ikväll en Gattinara:

WP_20150109_003.jpg


2006 Nervi Gattinara
Att det blev just detta vin får läggas @chambertin till last efter hans uppmaning att gärna beställa något mer från Handpicked Wines när vi ändå beställde november-vinet.
Inledningsvis en ganska dov doft, dominerad av mörkare frukt, undervegation och svamp. Tydliga mognadstoner. Efterhand lite mer ljusa bär men också en del kryddighet i form av kanel (?) och eneträ (är det en krydda?). Visst finns där också en del rosor och även lite nagellack.
I munnen är det ganska fylligt, söta skogshallon och andra skogsbär. Stramt men absolut hanterbart för slemhinnorna, gott som varar länge. Blir alltid osäker på vad jag egentligen tycker men konstaterar efter att ha ställt in slatten i kylen att jag nog vill ha lite till så då gissar jag att jag tyckte bra om det :D till och med mycket bra (90p)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår blev det två sorters Saké på Ichi-E, dels den sorten som är vår gamla favorit, och som @Matlen med hustru inmundigade. Dels en ny sort i deras sortiment. Den nya sorten var Tetorigawa Fuyu: väl fyllig, med murriga kanter. Förfinad, jomenvisst, men utan knorren.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Igår blev det två sorters Saké på Ichi-E, dels den sorten som är vår gamla favorit, och som @Matlen med hustru inmundigade. Dels en ny sort i deras sortiment. Den nya sorten var Tetorigawa Fuyu: väl fyllig, med murriga kanter. Förfinad, jomenvisst, men utan knorren.
Jag har en lång resa kvar när det gäller att lära mig uppskatta saké. I dagsläget upplever jag det mest som vattnigt med lite inslag av etanol. :confused:

Har ännu inte gett upp! :)
 

mnor

Medlem
Nu jämför du ju ditt vin med det som Valentin Gasser skrivit om på CT, men årgången innan din. Han verkar ju gilla vinet, "like a very good Beaujolais", och VG ligger ju inom spannet 85-89p. CT har ju sina sidor, och är definitivt en mångfasetterad och multikulturell tummelplats för vinifierade människor. Alla som skriver på CT följer inte alltid rekommendationerna för poängskala. Många verkar tycka att '90' = drickbart. De flesta har en typ 13-gradig skala. Men, det kan du ju enkelt justera gnm att själv lägga upp din TN där. Till nytta och glädje för resten av världens vinisar :cool:

...och det är fullt ok att skriva på Swe (ピング @Matlen) eftersom folk ju har så många olika språk där de är bekväma. Ssk intressanta TN kan man alltid nyttja Google Translate till. Tom koreanska och kinesiska blir hyfsat begripliga den vägen.
Skrev en TN på CT idag runt min upplevelse av 2013 Makkas Red.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagen gick i treenighetens tecken, dvs tre viner öppnades av varierande slag...
image.jpg

2013 J.P Chenet
Gav detta vin till min hustru blint som betalning för gammal ost då hon ofta ger mig allehanda kändisviner med förhoppning om att jag skall trilla dit och hylla skräpet. Inget jag känner nämnvärd oro för dock, ingen blir gladare än jag när "underdogs" överlevererar...

Nåväl, när det gäller detta vin så är min hustru alldeles för bortskämd med kvalitetsvin för att bli lurad. Hon trodde dock att det var en Beaujolais för ca 89 kr, vilket är alldeles för fint omdöme för denna läskiga skapelse, men hon gav ingen tumme upp direkt.

Smaken då? Gräs, omogna bär och helt strukturlöst. BOB:s blandsaft utan socker, typ. 65p

2010 Chateau Fourcas-Borie (92506)
Här var det min tur att beskänna färg blint. Mycket fruktstinnt i näsan med rejäla doser mogna plommon, lite körsbär och torkad frukt. Hittar även en del mjölkchoklad och viol som får mig att tänka Sydamerika och Argentina. Druvmässigt så landade jag snabbt i att det borde handla om en Bordeaux-blend med fokus på Merlot alternativt Malbec. Kalifornien kändes också rimligt, men jag snurrade även runt i Bordeaux på grund av den strama strukturen i munnen, men alkoholhettan drog mig bort igen. En väldigt modern Bdx i så fall, spekulerade jag. Min slutgiltliga gissning blev en Bdx-blend från Argentina...:(

Här fick jag bita i gräset, men kände mig nöjd med att ha pinpointat merlotdominansen. En helt ok och modern Bdx är ett faktum, men viss tusan saknar det lite identitet och ursprungskänsla, men så låter det väl alltid när man bommar ursprunget antar jag. ;) 87p

2010 Castillo Perelada Empordà Finca Malaveïna (92318)
Frugans andra blindvin blev en tuff nöt att knäcka. Hon landade i Sydafrika (aningen rökton) men med stor osäkerhet när det gäller druvsammansättningen och detta efter hon vandrat runt i precis hela världen, dock så var hon aldrig i bdx, vilket jag tror att jag hade hamnat blint.

Välstrukturerat och härligt med mycket kaffebönor och råtobak samt fin syra och rejäla tanniner. Körsbär och plommon dominerar i frukten, med lite kryddiga drag av dill, eukalyptus, fänkål och en hel del ceder och blyerts i eftersmaken. Riktigt bra vin, klockrent köp för futtiga 200 pistoler. 89p
 

Magikern

Medlem
Rocco Della Macio Ser Gioveto-2009

Funky doft som för tanken till körsbär som legat för länge i ett gammalt ekfat och smaken är inte fantastisk den heller. Surkörsbären och ekfaten är tydliga och en del silkiga tanniner med men jag har svårt att tänka mig att vinet skulle bli så mycket bättre av lagring rätt ihåligt är det med. Visst märker man var vinet kommer ifrån men det är onekligen överprissatt.

86 poäng kan jag kanske sträcka mig till.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Caccia al Piano Levia Gravia, 89p
Bolgheri Superiore

Interesting, multifaceted wine, lacking omph to play in the highest league.

Nose is rich, inviting and speaking of both a sun drenched piazza in Toscana as well as tobacco, tea and licorice. We found no stables (!) in our btl.
In the mouth this has the same set of aromas plus a distinct licorice-raspberry bon-bon that is quite enticing. M+ acids and M tannins with fruit that is definitely sun kissed. Long, complex and with a minerality that is towards that of a bog with Rhododendron tomentosum (Skvattram). Lacking in umpa-umpa to merit 90 points, but still darn good!
Blinded, I'd like to think I'd have gone for US or Toscana. We didn't notice any Syrah.
Wife:87p.
At brilliant Italian organic restaurant Bisi Basi in Maita, Yokohama. 2nd visit. More visits to follow.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har en lång resa kvar när det gäller att lära mig uppskatta saké. I dagsläget upplever jag det mest som vattnigt med lite inslag av etanol. :confused:

Har ännu inte gett upp! :)
Bra att du inte ger upp så lätt. För vad är väl en liten motgång?
Du får haka på då vi gemensamt dricker godare sorter. Tex finns en producent som heter DENSHU, 田酒, och de gör drycker som lätt kan förväxlas med vitt vin av bättre kaliber. Men, det tar vi en annan gång :cool:
 

Vino fino

Medlem
Enträgna vinentusiaster har länge i olika kanaler skällt på Bolaget för den usla tillgången på lagrat vin. Det har börjat dyka upp en del spridda skurar senaste året. Förutom, förstås, de tvåtusen årgångarna av Moulin Touchais från Kristi födelse till idag som Monopolets propagandakör brukar jubla om...

I januari släpptes Couly-Dutheils Clos de l'Olive från '85 från deras plätt i östra Chinon.

Liksom 76'ans Madeleine från samma hus som släpptes förra året är korken fullständigt svart av mögel och ganska blöt. Men vinet vaknar efter lite vädring och vecklar ut sig. Tunga tertiära toner av Karljohan, blyerts och olivtapenad dominerar bouqueten. Frukten är hyfsat fräsch i gomen, man kan t.o.m. ana lite viol bland all mörk frukt och ceder. Bra slut, fortfarande relativt spänstigt. Varning för riklig och tung fällning. 90p får det från en person som gillar lagrat vin. Andra kanske vill ha mer rena frukttoner för att ge ett sådant poäng (men då ska man nog köpa ett annat vin).

En dryg trehundring är inte mycket att orda om, med tanke på lagerkostad, inflation och alternativkostnad och allt annat som ska räknas på under 30 långa år.


IMG_7702.JPG
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
100% Syrah från RiverRock, Walla Walla Valley i Washington State, USA. Öppnar sig efter en timme, tydliga tanniner, mineraler och rökiga toner av ceder och vinbär. Jordig med ett lager av läder och lite vitpeppar. Smakar lite som Norra Rhone och dricks bra idag, jättegott men fortfarande lite ungdomlig och kommer sannolikt att bli mycket bättre efter några år i källaren. Klart bästa vinet i år :)! Nästa och sista flaskan öppnar jag inte förrän tidigast om några år. Troligen efter 2020.

2011 K River Rock Syrah, Charles Smith Wines, betyg 90+
 

Mattias Schyberg

Administratör
Enträgna vinentusiaster har länge i olika kanaler skällt på Bolaget för den usla tillgången på lagrat vin. Det har börjat dyka upp en del spridda skurar senaste året. Förutom, förstås, de tvåtusen årgångarna av Moulin Touchais från Kristi födelse till idag som Monopolets propagandakör brukar jubla om...

I januari släpptes Couly-Dutheils Clos de l'Olive från '85 från deras plätt i östra Chinon.

Liksom 76'ans Madeleine från samma hus som släpptes förra året är korken fullständigt svart av mögel och ganska blöt. Men vinet vaknar efter lite vädring och vecklar ut sig. Tunga tertiära toner av Karljohan, blyerts och olivtapenad dominerar bouqueten. Frukten är hyfsat fräsch i gomen, man kan t.o.m. ana lite viol bland all mörk frukt och ceder. Bra slut, fortfarande relativt spänstigt. Varning för riklig och tung fällning. 90p får det från en person som gillar lagrat vin. Andra kanske vill ha mer rena frukttoner för att ge ett sådant poäng (men då ska man nog köpa ett annat vin).

En dryg trehundring är inte mycket att orda om, med tanke på lagerkostad, inflation och alternativkostnad och allt annat som ska räknas på under 30 långa år.


Visa bifogad bild 3173
Drack 89:an nyligen (tack @StefanAkiko !) och inte ett öga var torrt. Detta blir ett garanterat köp, så jäkla trevligt tips!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enträgna vinentusiaster har länge i olika kanaler skällt på Bolaget för den usla tillgången på lagrat vin. Det har börjat dyka upp en del spridda skurar senaste året. Förutom, förstås, de tvåtusen årgångarna av Moulin Touchais från Kristi födelse till idag som Monopolets propagandakör brukar jubla om...
Då har den där propagandakören fel. Systembolagets eget sortiment består idag av en (1) årgång, f.n. 2001. De övriga 12 årgångarna ligger i beställningssortimentet (som existerar enbart p.g.a. Sveriges EU-inträde, och inte för att Systembolaget vill ha det eller tycker det behövs) och där har vi enbart importören Giertz att tacka för det stora urvalet. Förr om åren hade SB sådär ett halvdussin årgångar i det egna sortimentet, men icke de senaste åren.
Men vi bör verkligen tacka Giertz, för det är ett makalöst stort urval!
 

Vino fino

Medlem
Då har den där propagandakören fel. Systembolagets eget sortiment består idag av en (1) årgång, f.n. 2001. De övriga 12 årgångarna ligger i beställningssortimentet (som existerar enbart p.g.a. Sveriges EU-inträde, och inte för att Systembolaget vill ha det eller tycker det behövs) och där har vi enbart importören Giertz att tacka för det stora urvalet. Förr om åren hade SB sådär ett halvdussin årgångar i det egna sortimentet, men icke de senaste åren.
Men vi bör verkligen tacka Giertz, för det är ett makalöst stort urval!
Jo, visst är det så. Jag tror att mitt raljerande var ganska övertydligt ironiskt.

Men jag upphör aldrig förvånas över svenskar med dagg i blicken som yrar om Moulin Touchais som en svensk "upptäckt" av ett bibliotek av gamla årgångar som vi bör buga oss för av tacksamhet medan resten av världen har vinhandlare som fixar Latour '61 eller Noval Nacional '63. Moulin Touchais är enkom ett lysande exempel just därför att den svenska monopolverkligheten är becksvart. I sig är det inte så märkvärdigt, om än gott.
 

mnor

Medlem
2011 Salentein Plot 21 Malbec
20150111_110654.jpg

Doft av plommon, mörka bär, kaffe, choklad
Smak av plommon, mörka körsbär, björnbär, chocklad, kaffe och toner av viol

Mycket trevlig mörkfruktig doft. Smaken lever upp till doften med bra koncentrerad frukt. Finns bra syra och tanniner i vinet, som balanserar upp frukten väl. Dekanterade vinet i cirka 4-5 timmar innan jag själv drack mestadelen av det (tog en mun av vinet direkt efter att jag hällt upp det i karaff och då var syran något mer påtaglig även om den inte störde på något sätt). Det jag reagerade mest positivt på var koncentrationen i smakerna. Sedan vet jag inte om jag är påverkad av att ha druckit 2 viner nyligen med mindre koncentration och att detta vin då sticker ut väldigt positivt i jämförelse. Mycket bra var det hur som helst!
 

Magikern

Medlem
Enträgna vinentusiaster har länge i olika kanaler skällt på Bolaget för den usla tillgången på lagrat vin. Det har börjat dyka upp en del spridda skurar senaste året. Förutom, förstås, de tvåtusen årgångarna av Moulin Touchais från Kristi födelse till idag som Monopolets propagandakör brukar jubla om...

I januari släpptes Couly-Dutheils Clos de l'Olive från '85 från deras plätt i östra Chinon.

Liksom 76'ans Madeleine från samma hus som släpptes förra året är korken fullständigt svart av mögel och ganska blöt. Men vinet vaknar efter lite vädring och vecklar ut sig. Tunga tertiära toner av Karljohan, blyerts och olivtapenad dominerar bouqueten. Frukten är hyfsat fräsch i gomen, man kan t.o.m. ana lite viol bland all mörk frukt och ceder. Bra slut, fortfarande relativt spänstigt. Varning för riklig och tung fällning. 90p får det från en person som gillar lagrat vin. Andra kanske vill ha mer rena frukttoner för att ge ett sådant poäng (men då ska man nog köpa ett annat vin).

En dryg trehundring är inte mycket att orda om, med tanke på lagerkostad, inflation och alternativkostnad och allt annat som ska räknas på under 30 långa år.


Visa bifogad bild 3173

Provade 09:an nyligen och den var bättre än jag trodde helt klart. 85:an trodde jag var over the hill. Du har bara provat en flaska eller? Flaskvariationen är nog rätt rejäl gissar jag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2003 Viñedos de Páganos El Puntido (93p)
Rioja
Late stage youth, in some few years this will start blooming!

Huge nose of sun-kissed aromas.
Pure M++ acids and all components are superbly integrated. M+ tannins and an intense red-berry body that lifts this wine to great heights. Long, enticing with a high-end transparency showing clear mineral aspects of wet stones and a little mud. The aroma prophile includes red berries, tobacco, fresh wet leaves and a wee bit of black olives. Some oak. The wine is in between hefty and medium-bodied. A slightly over-average sized ballerina with superbly graceful ways about her. We're clearly in a FLOW w/great wines :)
One btl to go in ~5 yrs time.
Wife: 91p.
At French Restaurant: Le Message in Gumyouji (Yokohama).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Enträgna vinentusiaster har länge i olika kanaler skällt på Bolaget för den usla tillgången på lagrat vin. Det har börjat dyka upp en del spridda skurar senaste året. Förutom, förstås, de tvåtusen årgångarna av Moulin Touchais från Kristi födelse till idag som Monopolets propagandakör brukar jubla om...

I januari släpptes Couly-Dutheils Clos de l'Olive från '85 från deras plätt i östra Chinon.

Liksom 76'ans Madeleine från samma hus som släpptes förra året är korken fullständigt svart av mögel och ganska blöt. Men vinet vaknar efter lite vädring och vecklar ut sig. Tunga tertiära toner av Karljohan, blyerts och olivtapenad dominerar bouqueten. Frukten är hyfsat fräsch i gomen, man kan t.o.m. ana lite viol bland all mörk frukt och ceder. Bra slut, fortfarande relativt spänstigt. Varning för riklig och tung fällning. 90p får det från en person som gillar lagrat vin. Andra kanske vill ha mer rena frukttoner för att ge ett sådant poäng (men då ska man nog köpa ett annat vin).

En dryg trehundring är inte mycket att orda om, med tanke på lagerkostad, inflation och alternativkostnad och allt annat som ska räknas på under 30 långa år.


Visa bifogad bild 3173
Drack den i april 2013 och NJÖT i fulla drag. Dricker väldigt gärna fler!

1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive, (94p)
2013-04-30
Upon opening at home: Black, mushy, VERY moldy cork and utterly disgusting aromas at decant... We almost gave up on this light red wine with mature tinge and no-one opted for a first sip.

After a 3 hrs decant: Booming vegetal aromas of star-fruit, vegetal notes and a superb minerality. (Wife: newly printed magazines.) In the mouth this is slick and utterly balanced with M+ acidity and M- molten tannins and vibrating fruit. Late stage maturity, has maybe a few final Golden Years still to go, but no more walking up the mountain. The magnificent aromas of minerality are thoroughly interwoven with the complex structure of this wine.
It performed miracles with all foods tonight: vinaigrette sashimi plate, white asparagus with bacon sauce and soft egg, pig (?) and fois gras terrine, fish with fatty sakura ebi cream sauce and cashew-fed-pork in 3 ways...
Chef and Madam loved this wine also. Wife not so much.
Teamworked incredibly well with the menu at @Restaurant Tani, Gaienmae (Tokyo).
217 SEK at Vin-Malin (France) earlier this year, $33, £20, €25, ¥3000. Quite a catch!
 
Toppen