Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
Senaste dagarnas drycker! Måste säga att Palmers Blb 2008 är mycket champagne för pengarna! Volnay'n 2006 från La Pousse d'Or var klart bättre nu än för styvt ett år sedan. Låter sista flaskan ligga ett par år till. Även Santa Duc från 2007 presterade bra med lite animaliska toner i doften. På tal om animaliska toner och annat gött tycker jag fortfarande att Leon Barral Jadis är ett väldigt härligt och personligt vin. Volnay'n ska drickas idag till långbakad fläsksida. Fick det serverat på jazzklubben Nefertiti i Gbg innan jul vilket var fantastiskt gott.

image.jpg
 

Silex

Medlem
Öppnade en Prunotto Barolo Cannubi 1996 igår. Klassiska Barolo-dofter av nypon, ros och lite viol. Hittar även lite svamp/skog i doften. Relativt sluten men öppnar sig mer och mer efter ett par timmar. Första smakprovet visar att det är klassisk Barolo med riktigt kraftiga, lite torra tanniner - detta kräver mat. Till en bra köttbit blir det ett helt annat vin. Finstämd frukt och bra längd och komplexitet. Välintegrerat med lång eftersmak. De tidigare störande tanninerna rundas av perfekt och det blir lent och trevligt i munnen. Jag skulle velat känna lite mer frukt i smaken för att ge detta riktigt höga poäng, men 90 poäng känns rimligt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Senaste dagarnas drycker! Måste säga att Palmers Blb 2008 är mycket champagne för pengarna! Volnay'n 2006 från La Pousse d'Or var klart bättre nu än för styvt ett år sedan. Låter sista flaskan ligga ett par år till. Även Santa Duc från 2007 presterade bra med lite animaliska toner i doften. På tal om animaliska toner och annat gött tycker jag fortfarande att Leon Barral Jadis är ett väldigt härligt och personligt vin. Volnay'n ska drickas idag till långbakad fläsksida. Fick det serverat på jazzklubben Nefertiti i Gbg innan jul vilket var fantastiskt gott.

Visa bifogad bild 3177
Välkommen till forumet, dessutom misstänker jag att du huserar i Göteborg, vilket alltid är ett plus? :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den bästa sakén från en av mina träningskamraters hemort, 黒牛, KURO-USHI, Svarta Tjuren. Och dess högsta kvalitetsgrad, Daiginjo, 大吟醸。Gott som djefwulen efter morgonens tre timmars HÅRD träning tillsammans med traditionell samurajmat. (Liknar miso-soppa, men innehåller en massa saker: konyaku, fläsk, alger, rotfrukter, grönsaker mm).
image.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Tack! Stämmer bra! Tänkte det var dags att börja skriva lite själv också på forumet. Har tyvärr inte någon i bekantskapskretsen som har samma nördaktiga intresse för vin som jag själv så forumet är ju en fantastisk möjlighet att träffa likar på! :)
Vad bra, då kanske denna tråd borde vara av intresse. Vi är ju ett gäng göteborgare i dagsläget som träffas regelbundet och vi söker ständigt nya förmågor. Meddela mig vid intresse så bjuder jag in. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Funderar allvarligt på att beställa in en flaska av följande organiska vin nästa gång jag ser det:
image.jpg

...hittar inget på CT om det. Någon här som haft en 80+ upplevelse av denna?
...eller nära döden upplevelse?
 

Mattias Schyberg

Administratör
2011 Salentein Plot 21 Malbec
Visa bifogad bild 3176
Doft av plommon, mörka bär, kaffe, choklad
Smak av plommon, mörka körsbär, björnbär, chocklad, kaffe och toner av viol

Mycket trevlig mörkfruktig doft. Smaken lever upp till doften med bra koncentrerad frukt. Finns bra syra och tanniner i vinet, som balanserar upp frukten väl. Dekanterade vinet i cirka 4-5 timmar innan jag själv drack mestadelen av det (tog en mun av vinet direkt efter att jag hällt upp det i karaff och då var syran något mer påtaglig även om den inte störde på något sätt). Det jag reagerade mest positivt på var koncentrationen i smakerna. Sedan vet jag inte om jag är påverkad av att ha druckit 2 viner nyligen med mindre koncentration och att detta vin då sticker ut väldigt positivt i jämförelse. Mycket bra var det hur som helst!
Känns och låter som ett vin för mig. :)
 

Vino fino

Medlem
Provade 09:an nyligen och den var bättre än jag trodde helt klart. 85:an trodde jag var over the hill. Du har bara provat en flaska eller? Flaskvariationen är nog rätt rejäl gissar jag.
Stämmer säkert. Jag köpte två men har bara provat en.

Köpte två av 76'an också men där var bägge kanonbra, bättre än 85:an faktiskt. Men jag tror du har alldeles rätt angående flaskvariationen.

Intressant i sammanhanget var att jag helt hade skrivit av samtliga efter att ha sett korken men efter luftning löste det sig.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bajs för idag också.
Igår bombade 1995 Pichon Lalande.
Idag bombade 2009 Clos Mogador.
Fy fan vad jag avskyr naturmupps-kork.
Totalt ca 2.500 kr av mina hårt förvärvade pengar rätt ned i bajstunnan för att nån jävla sommelier vill kunna visa upp sin hemvävda jäwla yllekorkskruw för 6.000kr. Bajs!うんこ!ウンチ!くそ!!!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I helgen så passade jag och sambon på att dela på en flaska Xavier CdP (6267 på SB). Det var min första flaska över 200:- och jag märkte stor skillnad. Tydliga inslag av peppar och choklad. Passade bra till nötkött. Lite strävt utan tilltugg. Luftades i två timmar.

Jag kan förstå att det är lätt att gå upp i prisklass så fort man successivt börjar pröva lite bättre viner! :p
 
Toppen