Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev en trevlig avslutning på kvällen med en www.systembolaget.se/7688

Vad säger ni om denna? Är detta ett vin bland bottenskiktet eller är det ett ok mousserande?
Min referensram är inte så stor, men jag tycker att det är "gott". Stor skillnad på serveringstemperatur. När mamma bjuder på denna så är den alltid iskall och smakar ingenting. Nu när vi drack denna så lät vi den stå i rumstemperatur i 40 minuter innan vi korkade upp, och både min sambo och jag upplevde att den blev behagligare och tydligare i smaken.
Gillar du det så skall du inte bry dig så mycket om vad andra tycker.

Bara kör och dela med dig av dina upplevelser! Har inte druckit det själv, men det är säkert helt ok!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Gillar du det så skall du inte bry dig så mycket om vad andra tycker.

Bara kör och dela med dig av dina upplevelser! Har inte druckit det själv, men det är säkert helt ok!

Jo det är klart, det måste man alltid göra. Men det är kul att se vad andra tycker om viner som i mina ögon (för tillfället) smakar bra. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Veckans besök på L'Efferevescence:

2006 Glaetzer Shiraz Amon-Ra Barossa Valley, 96p
Amazing purity of red fruit, balance and intensity! A marvellous effort!

Nose is very young, huge, with the richness of Oz Syrah but with restrained licorice/anise seed elements. Rich (!!!) with red berries, tobacco, black tea and a thyme-like herbal quality. Awesome!
In the mouth this is YOUNG! However young it is, this is definitely a wine with everything accounted for, in place and with utter balance. Tannins M+, acids M++, M+ body and quite dramatic. Intense and other-worldly and not an old-school Aussie-extracted hefty gal. The rich aroma prophile fits the wine perfectly (as we knew the label bf tasting: pls don't take our word for it) and we enjoyed it with all dishes except the fois gras, where instead '89 Suduiraut saved the day. Long, lingering, hiding the EtOH well, carrying its immaturity with grace.
I prefer the 2005, but that's more personal taste than quality.
Wife: 97p


1989 Château Suduiraut Sauternes, 89p
Tremendous showing as a mature Sauternes. Unfortunately, acids are low, giving the whole experience a cloying feeling. Yet still very much alive, clean aroma palette, still going strong. A better btl than the one last Christmas.
Glass-wine at a reasonable price.
Well kept btls like tonight's will surely hold on for some more years. But, there is no more walking uphill.
Wife: Frown (sweet).

1995 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande, Flawed
What a Scheisse and Bajsse!
Biological experiment gone awry. Nasty business, this.

But decided I'd be damned to let all those hard earned British Pounds be poured in to the sink. After forcing some glasses down my throat, it came around nicely. Entering almost the domains of 70 points! Wow!

How I hate bad corks... Why is it that the Australians are so much more clever with their screw-caps than the bordelais?
Cork showed a streak of brown all the way to the crown, broke upon extraction, the bottom half crumbled and the cork was generally soaked almost to the top...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Veckans besök på Restaurang Tani. Vi drack Priorat (samt sherry till Fois.)

2004 Terres de Vidalba Priorat TOCS, 95p
Grenache Blend

Fantastisk prestation!

Rikt solkysst vin som jag blint (borde) ha placerat på kartan: CdP-Sydfrankrike-Priorat tack vare Grenache OCH bra syra. Fullblodigt, elegant, "slate-minerality" och superbt balanserat med just begynnande mognad. Lätta ört-toner ovanpå ett extravagant rödbärigt karaktärsdrag som lär vara kvar även om 15 år.

2009 Clos Mogador, F (som i f**k)
Fan oxå...
Testades två ggr hemma mot ssk TCA, men fan om det inte slank genom ändå. Första snippan sippen smuttan smutten på restaurangen hade tydliga bitoner av fuktskadad källare och kläder som förvarats där. Allteftersom kvällen förlöpte, så förvandlades den njutningsbara tanninstrukturen med yppigt välpaketerad frukt från underbart för mig (laissez-faire) till ett kwäljigt skitvin.
FY FAN FÖR NATURKORKAR!

...och igår var det fin-fin fest där en '95 Pichon Lalande var korkad. Så, from nu köper jag inget mer jävla skitvin med naturmuppskork. Medeltiden hör till fanatiker. Jag vill leva i ett upplyst samhälle!

2010 Ferrer Bobet Priorat Vinyes Velles, 91p
Carignan Blend
Kvällens minst komplexa vin, men fortfarande tillräckligt spännande för att hålla gott liv i en brakmiddag på vilken stjärnrestaurang som helst. Dock finns mckt att hämta för dem med tålamod, alt många flaskor. Ännu lila och väldigt ungt.

Lila stark färg som färgar både glasets insida och oss dryckares läppar.
Purung Grenache-sötma dominerar nosen medan en purung, bärig och rejält sydlänsk Grenache-karaktär med runda tanniner och djupt mognad frukt dominerar gomseglatsen. Vinet är uppseendeväckande kort under de första timmarna och tar sig endast med sista glaset. Ssk märks en dov mineralitet i slutet som lyfter hela kreationen. Hurusom: här vilar en sovande jätte som har potential på uppemot 95p för oss som gillar Priorat.
Wife: kvällens vin, 93p. (Hon kom sent.)

NV Sánchez Romate Hnos. Iberia Cream, 91p
Förra gången lovade jag mig själv att NÄSTA gång skall jag minsann analysera denna sherry noga. Men, vi var förlorade i spirituell konversation och fois som serverades var bara sååå utsökt... Gott som fan med bra mognadstoner! Nästa gång, ja DÅÅÅ skall jag minsann analysera mera!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Stendöd :)

Nja, inte helt. Men riktigt trött var den. Skrev så här i anteckningarna. "Väldigt ox-ad, russin, rostbiff och lite gröna toner. Dominerande syra, väldigt mogen och rund. Bra intensitet och längd. Järnigt avslut. Trevligare smak än doft".
Verkar som att er flaska Vouvray BdB var av en tröttare sort. Sådant händer ju med naturmuppskorkar, tyvärr.
De jag avnjutit tidigare har alla varit som spänstiga gaseller med begynnande mognadstoner och MÅNGA års liv kvar.
Vaxiga, gula frukter, hemskt lätta oxidationstoner, ren frukt, pigga syror och bra längd. Mer kropp än hos Champagnen i gemen, något lägre syra.

Från den 13 dec, Lucia, i fjol:
1982 J J Renaud Vouvray Blanc de Blancs, 95p
Chenin Blanc
God Damn! One of the best bubblies ever!

What a fantastic surprise...
This is über-awesome and this is still youthful. Bubbles are a little tired, but that's only to be expected.

Golden colour speaking of some age.
Nose is amazing, with a darker, mature prophile. Nothing oxidized. Only mellow, elegant aromas of yellow fruits, wax and woodland. All components are fabulously integrated.
On the palate: full bodied yet elegant, balanced, mature, long. Acids are in the lower register for a bubbly. All the sharp edges that probably were there many years ago, are gone. This wine will easily live for another ten years.
Found in a shop's darkest corner, expecting nothing much, but MJUFF!!!
It delivered, oh, boy! It delivered!!!
Wife: 95p.
Tomorrow I go and buy all the btls they still may have left in the shop.
At italian Restaurant La Verdura (Yokohama).
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och den sämsta prestationen av våra bubblande bdb Vouvrayer från '82 var på min namnsdag, dvs den 26 dec.

Of the five btls we've opened, this one was the least amazing one. Better bubbles than most but lacking in complexity. Still pure fruity and with some mature feeling. Disappointing. 89p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Verkar som att er flaska Vouvray BdB var av en tröttare sort. Sådant händer ju med naturmuppskorkar, tyvärr.
De jag avnjutit tidigare har alla varit som spänstiga gaseller med begynnande mognadstoner och MÅNGA års liv kvar.
Vaxiga, gula frukter, hemskt lätta oxidationstoner, ren frukt, pigga syror och bra längd. Mer kropp än hos Champagnen i gemen, något lägre syra.

Från den 13 dec, Lucia, i fjol:
1982 J J Renaud Vouvray Blanc de Blancs, 95p
Chenin Blanc
God Damn! One of the best bubblies ever!

What a fantastic surprise...
This is über-awesome and this is still youthful. Bubbles are a little tired, but that's only to be expected.

Golden colour speaking of some age.
Nose is amazing, with a darker, mature prophile. Nothing oxidized. Only mellow, elegant aromas of yellow fruits, wax and woodland. All components are fabulously integrated.
On the palate: full bodied yet elegant, balanced, mature, long. Acids are in the lower register for a bubbly. All the sharp edges that probably were there many years ago, are gone. This wine will easily live for another ten years.
Found in a shop's darkest corner, expecting nothing much, but MJUFF!!!
It delivered, oh, boy! It delivered!!!
Wife: 95p.
Tomorrow I go and buy all the btls they still may have left in the shop.
At italian Restaurant La Verdura (Yokohama).
Det kanske var glasvariation vi upplevde i vårt gäng. ;)

Skämt åsido, jag tror inte att det var något fel på flaskan, den hamnade bara som en katt bland hermeliner (dvs den stack ut och var annorlunda, vilket brukar straffa sig i denna typ av temaprovningar). Men några 95p var det inte, jag landade på 90, så i jämförelse med din flaska tidigare så var den nog trött. Hade varit kul att prova en annan flaska!
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 3188
Ikväll blev det Italieninspirerad mat och suget efter en god Bordeaux gjorde att det hamnade en Buriano cabernet sauvignon 2001 på bordet. Har nog druckit en 5-6 st av denna sedan släppet och måste säga att den har gett ett stabilt positivt intryck. Man får både vibbar av Toscana och mogen Bordeaux. Rekommenderas!
För ett par dagar sedan öppnade jag en Le Tense 2010. Jag har verkligen tyckt att detta vin har levererat i många årgångar tidigare men håller nog på att tappa intresset trots det låga priset. Vid öppningstillfället hade den rumstemperatur vilket så klart är en miss eftersom nebbiolo är godast att ta fram kall och låta den stiga i temperatur under middagen. Men trots temperaturmissen så tycker jag att faten drar ner helhetsintrycket. Jag är verkligen ingen ekallergiker men något har förändrats... vinet eller jag?......
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Visa bifogad bild 3188
Ikväll blev det Italieninspirerad mat och suget efter en god Bordeaux gjorde att det hamnade en Buriano cabernet sauvignon 2001 på bordet. Har nog druckit en 5-6 st av denna sedan släppet och måste säga att den har gett ett stabilt positivt intryck. Man får både vibbar av Toscana och mogen Bordeaux. Rekommenderas!
För ett par dagar sedan öppnade jag en Le Tense 2010. Jag har verkligen tyckt att detta vin har levererat i många årgångar tidigare men håller nog på att tappa intresset trots det låga priset. Vid öppningstillfället hade den rumstemperatur vilket så klart är en miss eftersom nebbiolo är godast att ta fram kall och låta den stiga i temperatur under middagen. Men trots temperaturmissen så tycker jag att faten drar ner helhetsintrycket. Jag är verkligen ingen ekallergiker men något har förändrats... vinet eller jag?......
Ang. La Tense kan jag inte uttala mig om tidigare årgångar, men jag testade den där för några veckor sedan och jag håller med dig om att det inte var särskilt imponerande. Det är överlag inte ett särskilt balanserat vin mellan fatets påtaglighet och övriga aspekter.
 

LeChat

Medlem
image.jpg

Har precis öppnat en Saint Prefert August Favier 2007. Drack den även för ett halv år sedan och tyckte då att den var fantastiskt god ihop med en grillad entrecote. Den är riktigt god även ikväll. Om man ska följa trender så är väl chateauneuf inte så populärt längre och jag trodde också för ett par tre år sedan att det var slutköpt. Tur att det inte blev så för dessa viner kan ju faktiskt vara jävligt goda! Nu ska jag slipa kniven och skära till ett par rejäla ryggbiffar :)
 
Toppen