Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 3188
Ikväll blev det Italieninspirerad mat och suget efter en god Bordeaux gjorde att det hamnade en Buriano cabernet sauvignon 2001 på bordet. Har nog druckit en 5-6 st av denna sedan släppet och måste säga att den har gett ett stabilt positivt intryck. Man får både vibbar av Toscana och mogen Bordeaux. Rekommenderas!
För ett par dagar sedan öppnade jag en Le Tense 2010. Jag har verkligen tyckt att detta vin har levererat i många årgångar tidigare men håller nog på att tappa intresset trots det låga priset. Vid öppningstillfället hade den rumstemperatur vilket så klart är en miss eftersom nebbiolo är godast att ta fram kall och låta den stiga i temperatur under middagen. Men trots temperaturmissen så tycker jag att faten drar ner helhetsintrycket. Jag är verkligen ingen ekallergiker men något har förändrats... vinet eller jag?......
Visa bifogad bild 3188
Ikväll blev det Italieninspirerad mat och suget efter en god Bordeaux gjorde att det hamnade en Buriano cabernet sauvignon 2001 på bordet. Har nog druckit en 5-6 st av denna sedan släppet och måste säga att den har gett ett stabilt positivt intryck. Man får både vibbar av Toscana och mogen Bordeaux. Rekommenderas!
För ett par dagar sedan öppnade jag en Le Tense 2010. Jag har verkligen tyckt att detta vin har levererat i många årgångar tidigare men håller nog på att tappa intresset trots det låga priset. Vid öppningstillfället hade den rumstemperatur vilket så klart är en miss eftersom nebbiolo är godast att ta fram kall och låta den stiga i temperatur under middagen. Men trots temperaturmissen så tycker jag att faten drar ner helhetsintrycket. Jag är verkligen ingen ekallergiker men något har förändrats... vinet eller jag?......

Men hallå, detta är väl ändå två identiska inlägg med någon dags intervall. Vad hände?

Vi moderatorer ser allt! :bäver:
 

LeChat

Medlem
Men hallå, detta är väl ändå två identiska inlägg med någon dags intervall. Vad hände?

Vi moderatorer ser allt! :bäver:

Du har så rätt! Vet inte vad som hände, kan det vara nybörjar otur ;)
Visste inte hur jag skulle ta bort det heller ..... Men det var ju i alla fall en som kommenterade Le Tense 2010 vilket ju faktiskt ingen gjort tidigare så posten behövde kanske en chans till :)
 

doda

Medlem
Dricker i skrivande stund Salon 1997, så otroligt bra :) Funderar skarpt på att köpa en låda innan de tar slut. Det kan gå fort, som med Yquem 2007 som prissänktes och ändå fanns kvar längre. Vips så försvann de sista flaskor på ganska kort tid.
 

Rexel

Medlem
Blev ett gäng som provades idag...
image.jpg

Njuter och tar inte kompletta noter om alla viner, men lovade återkomma till @Appel om kanonkop!
2010 kanonkop paul sauer (91P)
Doft, lite ek-vanilj(inte mkt och mindre än jag trodde), smörkola, mörka bär och frukt, pepparmint, blommor.
Smaken mjuk fruktig, syran ganska låg och mjuka tanniner med runt torrt, medellångt avslut, lite lakrits-choklad.
Detta gillar jag, kommer köpa ett gäng och lägga i samlingen. Dricks väldigt bra nu och troligen ett tag framöver.
 

Skaggs

Medlem
Vågar mig? smyga in lite naturvin i tråden: Bainbridge and Cathcart - Cuvee Rouge Aux Levres 2012

En producent vars vin jag letat efter och fann på Rödder & Vin och testar för första gången. Vinet är klart med en lila färg. På näsan är det rent och ungdomligt med medium intensitet och peppriga toner, björnbär, lite plommon och röda vinbär. I munnen är det torrt, med medium tanniner, medium plus syra, medel kropp, medium minus alkohol och medel intensitet. Det finns inslag av plommon, några röda och några gröna, samt peppar, men frukten är mycket fräsch. Det finns också violtoner i ett gott slut.
 

MartinE

Medlem
Du har så rätt! Vet inte vad som hände, kan det vara nybörjar otur ;)
Visste inte hur jag skulle ta bort det heller ..... Men det var ju i alla fall en som kommenterade Le Tense 2010 vilket ju faktiskt ingen gjort tidigare så posten behövde kanske en chans till :)
Inget att skämmas för! Det här med minnesluckor är en av de vanligaste biverkningarna när man dricker vin... ;)
 

kayaker

Cyklist
Leeuwin Art Series Cabernet Sauvignon 2010
Lite av ett barnarov, men jag var nyfiken. :)
Snälla tanniner för att vara en ganska ung CS, men fin frukt med både röda och svarta vinbär och en bra syra som ger den lite burgundisk lätthet. Blint hade jag nog inte placerat den i Australien även om vinerna från Margaret River är ganska eleganta och den har lite typisk Aussiemint/-eukalyptus.
Jag köper nog på mig några till...
 

Elvis

Medlem
Mina två vita veckor är över och det firade jag med ett restaurangbesök på en nyöppnad restaurang i West Hollywood. Inte särskilt imponerande mat men två bra viner blev det:

1999 Kalin Cellars Pinot Noir Cuvée DD
2004 Ojai Syrah Roll Ranch Vineyard

Kalin Cellars håller på sina viner lääänge och 1999:an är den senaste releasen av det här vinet! Ljusröd, nästan genomskinlig färg. Underbar på näsan, påminde lite om Barolo (!?) i munnen men tyvärr kort och lite besk i eftersmaken. Intressant vin ändå!

Ojai ligger bara 1,5 timme norr om Los Angeles och deras Syrah från 2004 en väldigt trevlig bekantskap. En vingård jag kommer att besöka under våren.

Vinkonsumtionen består alltså till 100 % av rödviner från Kalifornien i år. Ingen champagne!? Det ska jag ändra på ikväll!
 
Winston Churchill 2002.

Svårt att motstå frestelsen av ny årgång (och toppårgång, därtill) av denna urbra champagne.
Har bara just öppnat den, men den levererar en ungdomlig fräschör i typisk Winston Churchill stil. Givetvis väldigt bra (redan nu i början, för det var bara några minuter sedan jag korkade upp den), men att säga det är nästan som att slå in en öppen dörr.

Tror jag kan säga redan nu att det lär bli fler inköp av denna.

Återkommer antagligen senare med ytterligare kommentarer.
 

tobbe81

Medlem
10422550_10155105046990008_5871852278893725184_n.jpg
Så jäkla bra gräddkola oxiderat vitpersika balanserad med perfekt syra och långt avslut . väll mogen och tilltagen ligger nog på sin topp nu och cirka ett år framåt.
 

doda

Medlem
Winston Churchill 2002.

Svårt att motstå frestelsen av ny årgång (och toppårgång, därtill) av denna urbra champagne.
Har bara just öppnat den, men den levererar en ungdomlig fräschör i typisk Winston Churchill stil. Givetvis väldigt bra (redan nu i början, för det var bara några minuter sedan jag korkade upp den), men att säga det är nästan som att slå in en öppen dörr.

Tror jag kan säga redan nu att det lär bli fler inköp av denna.

Återkommer antagligen senare med ytterligare kommentarer.
Håller med. Otroligt bra champagne. Skall pröva den för andra gången ikväll :)
 

Appel

Medlem
Blev ett gäng som provades idag...
Visa bifogad bild 3204
Njuter och tar inte kompletta noter om alla viner, men lovade återkomma till @Appel om kanonkop!
2010 kanonkop paul sauer (91P)
Doft, lite ek-vanilj(inte mkt och mindre än jag trodde), smörkola, mörka bär och frukt, pepparmint, blommor.
Smaken mjuk fruktig, syran ganska låg och mjuka tanniner med runt torrt, medellångt avslut, lite lakrits-choklad.
Detta gillar jag, kommer köpa ett gäng och lägga i samlingen. Dricks väldigt bra nu och troligen ett tag framöver.
Härligt. Då får man köpa på sig några flaskor. De ligger ju fortsatt rätt bra i pris tycker jag.
Det är väl också rätt stort att du vågar dig bort från italienska pavor ;)
 

Niklas

Medlem
Mina två vita veckor är över och det firade jag med ett restaurangbesök på en nyöppnad restaurang i West Hollywood. Inte särskilt imponerande mat men två bra viner blev det:

1999 Kalin Cellars Pinot Noir Cuvée DD
2004 Ojai Syrah Roll Ranch Vineyard

Kalin Cellars håller på sina viner lääänge och 1999:an är den senaste releasen av det här vinet! Ljusröd, nästan genomskinlig färg. Underbar på näsan, påminde lite om Barolo (!?) i munnen men tyvärr kort och lite besk i eftersmaken. Intressant vin ändå!

Ojai ligger bara 1,5 timme norr om Los Angeles och deras Syrah från 2004 en väldigt trevlig bekantskap. En vingård jag kommer att besöka under våren.

Vinkonsumtionen består alltså till 100 % av rödviner från Kalifornien i år. Ingen champagne!? Det ska jag ändra på ikväll!

Ett tips på en restaurang däromkring är http://www.oliversprime.com/ kanske inte så mycket för maten som var helt ok. Utan mer för det något obegripliga policyn att på onsdagar har de 75 % rabatt på allt vin som kostar mer än 50$, vi trodde såklart att det var 75% på överstigande belopp men det visade sig vara på hela beloppet. Värt att kolla upp innan om de har så på onsdagar fortfarande, var där i början på november så det kan ju ha ändrats.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Blev tre flaskor Champagne igår kväll.

Larmand-Bernier Rosé de Saignée
Bas säkert 2010.
Väldigt ung och mycket rödvins toner, nästan så att det tog över de klassiska champagne noterna. Helt ok men inget jag kommer köpa på mig.

Duval-Leroy Femme 1996
Drack den senast för nästan 3 år sedan, kanske en aning mer utvecklad nu men otroligt bra potential för mer lagring. Önskar jag hade ett gäng att följa under åren.
Honung, krut och fruktiga toner.

H.Billiot 2002
Även detta en underbar mogen champagne, och för en sån liten peng så är detta helt klart givet köp om man kommer över den. Bokna äpplen, citrus, och honung.
 

mnor

Medlem
Blev 3 flaskor champagne igår tillsammans med grannarna:

1995 Charles Heidsieck Blanc de Millenaires
Lika bra (fantastisk) som vanligt röda äpplen, honung, mandarin och vita sherry toner. Denna champagne skulle jag vilja ha som huschampagne...

1997 Salon
För bara några veckor sedan drack jag detta vin och var inte överväldigad, även om det fortfarande var mycket bra. Igår tog det oss cirka 10 minuter att få upp champagnekorken, har aldrig varit med om en champagnekork som suttit så hårt. När vi väl fått upp flaskan så blev vi inte besvikna, smak av honung, röda äpplen, grapefrukt, clementin, sherrytoner och en liten lätt blommighet(som jag inte kunde sätta ord på). Denna flaska var mycket mer tillgänglig än den förra flaskan som jag drack och klart mycket bättre. Kommer nog ändå låta mina kvarvarande flaskor ligga ett tag, men kanske inte lika länge som jag planerade efter förra flaskan. Jag hoppas dock att mina kvarvarande flaskor mer påminner om den som jag drack igår och ligger i den mognadsfasen.

2006 Belle Epoque
Nästan elakt att avsluta med denna flaska efter 2 så bra champagner. Fortfarande en mycket bra champagne som är riktigt tillgänglig med smaker av honung och söta äpplen. Dock inte i närheten av de två föregående champagnerna.
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Till en lunch där förrätten var grön ärtsoppa blev det en flaska 2001 Michel Gonet. Riktigt trevlig, mogen, nötig smak med vissa inslag av bokna äpplen och marsipan. Den kändes inte lika vital som när jag druckit den tidigare utan den försvann lite efter att ha stått i glaset ett tag. Oavsett detta är det en riktigt trevlig champagne, och en bra start på helgen! Jag är glad att jag har flera 2008 som får ligga kvar i källaren!

Imorgon blir det Salon -97 och Delamotte 2005! =)
 
Toppen