Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
http://www.systembolaget.se/72094 har jag druckit på ditt stammisställe i alla fall. Den bekräftar mina fördomar om PS :) Visst var det välgjort och drickbart på alla sätt och vis men definitivt syltigt.

Du har säkert rätt om port.
Just den är ingen rolig historia. Samma producent som 7 deadly zins om jag inte minns fel. Vad som förvånar mig är att du dricker ett sådant vin när du är på Norda Bar och Grill som har så väldigt mycket kul amerikanskt vin!
 

Mattias Schyberg

Administratör
http://www.systembolaget.se/72094 har jag druckit på ditt stammisställe i alla fall. Den bekräftar mina fördomar om PS :) Visst var det välgjort och drickbart på alla sätt och vis men definitivt syltigt.

Du har säkert rätt om port.
Här har du en annan upplevelse som är avsevärt annorlunda:

image-jpg.1878


2010 Stags Leap Petite Sirah Napa Valley
Massivt och tätt mörkt vin. Rustikt utan direkt elegans, men på ett bra sätt och grymt passande till en rustik köttbit. Björnbär, svarta vinbär och mörka bittra körsbär bjuder upp till dans vid första sniffen. Fat, ceder, soja och rejäla doser av stendamm möter upp efter en stund tillsammans med lite kakao och lakritsrot. Viss komplexitet således. Massiva tanniner som river på bra, inte som Sangrantino, men ändå rejält. Mycket bra koncentration och syra.

Detta tog mig lite på sängen, klart bättre än förväntat. Kanske lite anonymt på något vis (hur skall PS smaka?), men jag drar ändå till med (91p). Maten var god, men mest för att ingredienserna i sig levererade. Mat och vin passade perfekt denna afton. Restaurangen får godkänt.

Inte så långt ifrån Touriga Nacional i den noten faktiskt!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick tidigare i veckan prova lite Champagne med forumets västsvenska firma. Här är mina TNs från CT. Ber om ursäkt för att dom är på engelska. svårt att få ihop tid och energi för att översätta just nu! :)

FLIGHT 1 - THE YOUNG ONES(5 NOTES)
  • 2008 Camille Savès Champagne Brut Millésimé
    France, Champagne, Bouzy, Champagne
    (1/15/2015)

    A very pleasant Champagne at a good price 350SEK (35€, 45$).
    Expressive nose dominated by green apples, some flowers, tropical fruit, honey a little yeast and a touch of whipped cream. High, young, tart acidity that gives away its young age. Fine bubbles and a really good mousse. Good intensity and length. This will keep well in the cellar for plenty of years to come.

  • NV David Leclapart Champagne Cuvée L'Artiste 88 Points
    France, Champagne
    (1/15/2015)

    2009 harvest (L.V09).
    Nose is a lot more interesting than it is attractive. Plenty of nuts, almost like Nutella spread together with some white flowers, yeasty bread, light vanilla and some sticky acetone. Medium+ acidity with some tartness but still quite round. Feels slightly awkward in the mouth at first, but grows with time and would probably need a good decanting. Lacked a bit of intensity and depth compared to some of the other Champagnes in the flight.

    Would like to try a more mature bottle of this at some point!

  • NV Christian Bourmault Champagne Clos Bourmault 93 Points
    France, Champagne, Avize, Champagne
    (1/15/2015)

    This is a Champagne that really hits home for me. But to be honest, that is probably because it's more in the style of a white Burgundy than a classic Champagne.

    Lots of butter and toasted oak together with a little chalky minerals and tons of Chardonnay apples of all sorts and colors. Tops of with a little vanilla and nuts. High acidity with good, fresh tartness balanced by a round, full body. Really good length and a good intensity. Give this some years in the cellar and it could turn into a great wine!


  • 2009 Graham Beck "Premier Cuvee" Brut Blanc de Blancs 88 Points
    South Africa, Coastal Region
    (1/15/2015)

    This is incredibly good for 130SEK (16$) and stood up well to the expensive Champagnes that accompanied it in the flight.

    Lots of sulfuric minerality on the nose, crushed stones, gunpowder and matchsticks together with plenty of roasted oak. Coffee, yellow apples and star fruit. Medium(-) acidity, round and pleasant. Round, medium+ body with a good length and intensity. Maybe a bit simpler than the Champagnes, but I did try it blind so hard to say how much that colored my opinion.

  • 2010 Franck Pascal Champagne Brut Nature Sérénité 90 Points
    France, Champagne, Vallée de la Marne, Champagne
    (1/15/2015)

    Another really odd Champagne, that would probably have benefited from not being tasted blind, as you sort of need to know that this is a "vin nature" to judge it rightly. On the other hand, If you don't enjoy drinking it blind you shouldn't enjoy it no matter. But turns out its not that simple!

    Weird, oxidative nose with some green notes of nettles and asparagus together with over ripe apples, funky minerals and candle wax. Slightly developed palate with high, fairly tart acidity. Medium body with good length and intensity. Weird nose, more classic palate.
    I liked this, and voted it 2nd best of the flight, but more for its uniqueness than its qualities.
FLIGHT 2 - THE BERNARD ONES(5 NOTES)
  • 2009 Bernard Hatté Champagne Cuvée Millésime Benjamin 90 Points
    France, Champagne, Verzenay, Champagne
    (1/15/2015)

    Nose is young, but with lots of attractive aromas. Yeast, orange peel, white flowers and a little cream. High, tangy acidity and great, frothing bubbles. Good intensity and length. Tasty, but young!

  • 2008 Bernard Hatté Champagne Cuvée Millésime Benjamin 89 Points
    France, Champagne, Verzenay, Champagne
    (1/15/2015)

    Plenty of nuts and bread on the nose. Yeast, cookies, black rye bread, almond paste. High, tart acidity. Very dry. Good intensity and length. Young, and somewhat boring right now. I'm sure it will be great with a few years on its back.


  • 2004 Bernard Hatté Champagne Special Club 91 Points
    France, Champagne, Verzenay, Champagne
    (1/15/2015)

    Lovely and indulging! Lots of nutty buttery aromas on the nose together with honey and yeasty bread. High, dry acidity. Really good intensity and a long finish. Very nice stage of development right now, but will surely get better in a few years.


  • 2002 Bernard Hatté Champagne Special Club 92 Points
    France, Champagne, Verzenay, Champagne
    (1/15/2015)

    Wine of the flight for me! Incredibly nice nose, that just puts a big smile on my face!
    Light gunpowder minerality with white redcurrants, Belgian beer, whipped cream, nuts and fois gras. High, very dry acidity with good intensity and a long, lingering finish. This is just perfect right now! Though the palate could have had a bit more punch to it, the nose is outstanding!


  • 2000 Bernard Hatté Champagne Special Club 88 Points
    France, Champagne, Verzenay, Champagne
    (1/15/2015)

    This is past its prime (at least in my opinion and at least this bottle). Very ox-ed nose with aromas reminding me of sherry, nuts, overripe apples, dill and spices. High acidity, but rounder than the 2002. Good intensity and good length. Better on the palate, but still this is more developed than I would have expected.
FLIGHT 3 - THE OLD ONES(7 NOTES)
  • 1999 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon Flawed
    France, Champagne
    (1/15/2015)

    Corked. Not terribly corked, but with even a little it is not fair to judge the wine.


  • 1990 Paul Bara Champagne Grand Cru Brut (Millésime) 90 Points
    France, Champagne, Bouzy, Champagne
    (1/15/2015)

    Mature, quite ox-ed nose. Butter, cray fish, chocolate, mint, after eight. Starts of a bit simple on the nose, but with time it really opens up. High, but round acidity and really good length. Lacking a bit of vitality in the fruit, but still most enjoyable.


  • 2002 Union Champagne de Saint Gall Champagne Brut 1er Cru Cuvée Vieilles Vignes 89 Points
    France, Champagne, Côte des Blancs, Champagne
    (1/19/2015)

    A bit funk on the nose as well as some maturity. Blue cheese, glue, browned butter, mushrooms and some ripe apples.
    High acidity with a bit of tartness, good length and a slightly bitter finish. Good balance. I like the palate a lot more than the nose.

  • 1996 R. & L. Legras Champagne Cuvée St. Vincent Blanc de Blancs Grand Cru 93 Points
    France, Champagne, Chouilly, Champagne
    (1/19/2015)

    WOTN for me, and for many of the others.

    Big, complex nose with good depth. Some sulfuric, gunpowder minerals,, crushed stones, butter, pine nuts, roasted coffee, grapefruit and a little tropical notes. High acidity, with marked dryness. Really good intensity and a long finish. Great stuff for 750SEK ($90).


  • 1996 Bollinger Champagne La Grande Année 93 Points
    France, Champagne
    (1/19/2015)

    Impressed me quite a lot, but it also needed time in the glass to really open up. Nose is full of coffee, a little green notes and lots of minerality (like rain on a warm summer day).

    High acidity, with lots of life and vibrancy. There is still some dry tart tannins, but this is clearly in a good phase maturity wise. High intensity and a long, long finish.


  • 1982 J J Renaud Vouvray Blanc de Blancs 84 Points
    France, Loire Valley, Touraine, Vouvray
    (1/19/2015)

    This is ALOT more interesting than it is good. In fact, in my opinion this is not very good at all. But each man to his own.

    Way over the hill on the nose with mainly sherry aromas of canned mushrooms, honey but also a little rubber and flowers.
    A skeleton of high acidity and dry, tired fruit. Decent intensity and quite a long finish. I'm sure this was a decent sparkle 10 years ago!


  • 1992 Drappier Champagne Brut Carte d'Or 89 Points
    France, Champagne
    (1/19/2015)

    A very different style to the others in the flight. This is a late degorgement (2013).

    Very mature nose with lots of raisins, canned corn, butter, brown candied sugar and a strange touch of cold cut roast beef.

    Good acidity, but quite round and sweetish. Good, high intensity and a fair length. A slight bitter, blood-tasting finish. Seen better days, but really interesting and fun to try!
FLIGHT 4 - THE EXTRAS(2 NOTES)
  • 1966 Blandy's Madeira Sercial 94 Points
    Portugal, Madeira
    (1/15/2015)

    Incredible wine, an honor to try this! Deep, complex and inviting nose of nuts, butter, brown sugar, figs, raisins and oranges.
    So fresh on the palate! High acidity with generous, round fruit and nothing cloying or sweet at all. High intensity and a never ending finish. This is what Madeira should be!


  • 1985 Firestone Vineyard Riesling Selected Harvest The Ambassador's Vineyard 88 Points
    USA, California, Central Coast, Santa Ynez Valley
    (1/15/2015)

    Fairly consistent with previous notes. Felt a bit sticky, but maybe unfair to finish off a Champagne tasting with.
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Just den är ingen rolig historia. Samma producent som 7 deadly zins om jag inte minns fel. Vad som förvånar mig är att du dricker ett sådant vin när du är på Norda Bar och Grill som har så väldigt mycket kul amerikanskt vin!

Jag drack annat som var betydligt bättre också. Du behöver inte oroa dig ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev lite blindgångare i helgen. Tvekamp mellan frugan och jag och det är bara att erkänna mig besegrad denna gång. :(

image.jpg


2003 Chateau Capbern-Gasqueton (90115)

Korrekt och mogen Bordeaux. Frugan nailade det efter en kort stund med motiveringen: "En ung (!) enkel Bordeaux under 200 kr". Rätt gissat och klart imponerande trots allt. Hur smakade det då? Ganska mycket stall direkt innan luften gjort sitt, därefter en del torkad frukt, ceder och drag av paprika. Tam frukt och relativt kort smak i munnen, men fin syra.

Enkelt och trevligt, dock väl bedagat (även om frun inte håller med). 85p

Salentein Plot 21 Malbec (99322)

Så, nu var det min tur att att få äta humble pie och tror ni inte frugan har lyckats hitta ett vin som jag har lagt till på min inköpslista efter det att @mnor rekommenderat det nyligen. Nåväl, det visste jag ju inte blint såklart, men det blev en trevlig överraskning, för detta är riktigt bra!

Rejält mörk frukt men med en hel del nyanser. Hittar svarta vinbär, blåbär och violer direkt som följs upp med delikata drag av ceder, mörk choklad och kokos. Kan även ana lite spillolja, dill och mandelmjöl. I munnen så är det stramt till tusen med massiv koncentration och bra syra.

Uppenbart hög kvalitet, min uppskattning av pris landade på 200 kr+. När det gäller ursprung så flög mina tankar genast till sydvästra Frankrike och Madiran. Mest på grund av stramheten, vilket drog mig bort från nya världen. Tänkte aldrig på Cahors av någon outgrundlig anledning, kanske för att jag vet att det står en Montus för rimliga pengar på systemet. ;)

Som alternativ så spekulerade jag om att det skulle kunna vara en Malbec från Argentina alternativt någon spanjor med tanke på dillinslaget, men jag trodde aldrig riktigt på det. Svingott vin och klockrent för er som undrar hur en riktigt bra Malbec smakar som inte kostar skjortan. Med tanke på hur mina noteringar ser ut så borde dock Malbec och Argentina varit förstaval.

Man skall alltid lita på analysen och inte gå på känsla. Bra lärdom. :) 90p
 

LeChat

Medlem
image.jpg

Eftersom jag oftast inte klarar, eller orkar vänta ut mina Barolos brukar de vara som bäst dag två, tagna ur kylskåpet och i kontakten med luft har de vuxit till ett större vin! Denna 2008 Marcenasco inget undantag. Tycker att Renato Rattis Marcenasco är ett bra exempel på billig men urgod Barolo.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Visa bifogad bild 3225
Eftersom jag oftast inte klarar, eller orkar vänta ut mina Barolos brukar de vara som bäst dag två, tagna ur kylskåpet och i kontakten med luft har de vuxit till ett större vin! Denna 2008 Marcenasco inget undantag. Tycker att Renato Rattis Marcenasco är ett bra exempel på billig men urgod Barolo.
Jag gillade också deras 2008, men deras 2009 var inte lika rolig tyvärr :-(
 

LeChat

Medlem
Jag gillade också deras 2008, men deras 2009 var inte lika rolig tyvärr :-(
Eftersom jag under några år förstått att jag gillar Marcenascon så köpte jag en låda av både 2008 och 2010 men hoppade 2009 vilket tydligen var rätt! Mina få erfarenheter av Barolo 2009 är inte positiva.
 

Larseman

Medlem
Andreas Karlsson från Terrific Wines höll en liten provning för vår Munskänk-sektion i söndags kväll. Mycket korta noteringar följer:

2012 Girard Chardonnay Russian River Valley (87p)
Ljust gyllengul. Generös doft av smör, nötter, fudge, honung och kokos. Mjuk och generös smak av gröna äpplen, persika och honungsmelon. Liten slutbeska. Lite klen i syran.

2011 Chateau Montelena Chardonnay (91p)
Ljust gyllengul. Elegant doft av citrus, ananas och gula päron. Fyllig, stor smak av grape och andra citrusfrukter, härlig syra och mycket bra längd. Fantastisk balans med allt på rätt plats redan nu

2012 Girard Zinfandel Old Vine (86p)
Kraftigt blåröd. Doft av koncentrerad svartvinbärssaft, blåbär, järn och kummin (?)
Intensiv fruktig smak av slånbär och plommon, stram men ganska snälla tanniner. Saknar kanske lite struktur bakom frukten. (A=88p)

2011 Girard Cabernet Sauvignon (87p)
Ganska stor doft av svarta vinbär, läder, lite stall, lakrits och ketchup (?)
Stram, fruktig, bra struktur, bra längd. (A=90p)

2012 Chateau Montelena Cabernet Sauvignon Napa Valley (82p)
Ganska ljust röd. Tam och blyg doft, lite kryddig, viol.
I munnen torr och anonym, ingen struktur alls. Besvikelse. (A=78)

2009 Chateau Montelena Cabernet Sauvignon The Montelena Estate (90p)
Mörkröd med lite blå drag.
Mogen och elegant doft med svarta vinbär, mörka körsbär, läder, stall, örter och ceder.
Stram, med bra struktur, syrlig, mjuka tanniner, lång
 

mnor

Medlem
2012 Girard Zinfandel Old Vine (86p)
Kraftigt blåröd. Doft av koncentrerad svartvinbärssaft, blåbär, järn och kummin (?)
Intensiv fruktig smak av slånbär och plommon, stram men ganska snälla tanniner. Saknar kanske lite struktur bakom frukten. (A=88p)
Drack detta i helgen och var väl inte allt för imponerad. Tyckte det kändes som att dricka drottningssylt med lite krydda, inget som jag uppskattar. Håller med dig om att det inte fanns speciellt mycket struktur, jag tyckte vinet var totalt intetsägande. Större delen av flaskan fick bli del av en gryta.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Finns många anledningar till att använda sig utav Cellartracker, men en av de funktionerna som jag tycker är roligast är att man kan få ut mängder av statistik på vad man har druckit under året. Och eftersom jag är besatt av att lägga in allt vi dricker där har jag nu sammanställt lite roliga siffror över vad vi petade i oss i Västsvenska sektionen under 2014.

Antal viner totalt - 88st. fördelat på 6st träffar.

Fördelat över olika vintyper ser det ut så här:
Röda: 67% 58st
Vita: 12% 10st
Mousserande: 10% 9st
Vita halvsöta: 5% 4st
Söta: 2% 2st
Rosé (bubblande) 2% 2st
Starkviner 1% 1s

De 5 druvor/druvblandningar som ligger i topp är följande:
Totalt har vi druckit 35st olika druvor/druvblandningar.

Red Bordeaux Blend 14% 12st
Pinot Noir 10% 9st
Nebbiolo 7% 6st
Champagne Blend 7% 6st
Chardonnay 7% 6st
Syrah 6% 5
Red Rhone Blend 5% 4
Riesling 5% 4
Red Blend 5% 4
Sémillon-Sauvignon Blanc Blend 3% 3
Sangiovese 2% 2
Cabernet-Shiraz Blend 2% 2
Chenin Blanc 2% 2
Gamay 1% 1
Garganega 1% 1
Grenache Blend 1% 1
Grüner Veltliner 1% 1
Marsanne 1% 1
Merlot 1% 1
Montepulciano 1% 1
Moscatel 1% 1
Mourvedre Blend 1% 1
Carignan Blend 1% 1
Athiri 1% 1
Barbera 1% 1
Nerello Mascalese 1% 1
Pinot Nero 1% 1
Shiraz 1% 1
Sagrantino 1% 1
Tannat Blend 1% 1
Tempranillo 1% 1
Tempranillo Blend 1% 1
Tinta de Toro 1% 1
White Blend 1% 1

Av de länder vi har provat ser fördelning ut på följande sätt:
Dåligt! :)

France 50% 43st
Italy 20% 17st
New Zealand 6% 5st
South Africa 6% 5st
Spain 6% 5st
Germany 3% 3st
Australia 2% 2st
Austria 2% 2st
USA 2% 2st
Portugal 1% 1st
Greece 1% 1st

Antalet regioner ser inte mycket bättre ut, här är topp 5.
De är iallafall 26st.

Bordeaux 16% 14st
Champagne 10% 9st
Piedmont 9% 8st
Rhône 9% 8st
Burgundy 8% 7st
Coastal Region 6% 5
South Island 5% 4
Tuscany 3% 3
Castilla y León 3% 3
Catalunya 2% 2
Niederösterreich 2% 2
Sicily 2% 2
South Australia 2% 2
California 2% 2
Pfalz 2% 2
Umbria 1% 1
Veneto 1% 1
Southwest France 1% 1
Aegean 1% 1
Alsace 1% 1
Languedoc Roussillon 1% 1
Loire Valley 1% 1
Lombardia 1% 1
Marche 1% 1
Provence 1% 1
Rheingau 1% 1
North Island 1% 1
Península de Setúbal 1% 1
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Finns många anledningar till att använda sig utav Cellartracker, men en av de funktionerna som jag tycker är roligast är att man kan få ut mängder av statistik på vad man har druckit under året. Och eftersom jag är besatt av att lägga in allt vi dricker där har jag nu sammanställt lite roliga siffror över vad vi petade i oss i Västsvenska sektionen under 2014.

Antal viner totalt - 86st. fördelat på 6st träffar.

Fördelat över olika vintyper ser det ut så här:
Röda: 67% 58st
Vita: 12% 10st
Mousserande: 10% 9st
Vita halvsöta: 5% 4st
Söta: 2% 2st
Rosé (bubblande) 2% 2st
Starkviner 1% 1s

De 5 druvor/druvblandningar som ligger i topp är följande:
Totalt har vi druckit 35st olika druvor/druvblandningar.

Red Bordeaux Blend 14% 12st
Pinot Noir 10% 9st
Nebbiolo 7% 6st
Champagne Blend 7% 6st
Chardonnay 7% 6st
Syrah 6% 5
Red Rhone Blend 5% 4
Riesling 5% 4
Red Blend 5% 4
Sémillon-Sauvignon Blanc Blend 3% 3
Sangiovese 2% 2
Cabernet-Shiraz Blend 2% 2
Chenin Blanc 2% 2
Gamay 1% 1
Garganega 1% 1
Grenache Blend 1% 1
Grüner Veltliner 1% 1
Marsanne 1% 1
Merlot 1% 1
Montepulciano 1% 1
Moscatel 1% 1
Mourvedre Blend 1% 1
Carignan Blend 1% 1
Athiri 1% 1
Barbera 1% 1
Nerello Mascalese 1% 1
Pinot Nero 1% 1
Shiraz 1% 1
Sagrantino 1% 1
Tannat Blend 1% 1
Tempranillo 1% 1
Tempranillo Blend 1% 1
Tinta de Toro 1% 1
White Blend 1% 1

Av de länder vi har provat ser fördelning ut på följande sätt:
Dåligt! :)

France 50% 43st
Italy 20% 17st
New Zealand 6% 5st
South Africa 6% 5st
Spain 6% 5st
Germany 3% 3st
Australia 2% 2st
Austria 2% 2st
USA 2% 2st
Portugal 1% 1st
Greece 1% 1st

Antalet regioner ser inte mycket bättre ut, här är topp 5.
De är iallafall 26st.

Bordeaux 16% 14st
Champagne 10% 9st
Piedmont 9% 8st
Rhône 9% 8st
Burgundy 8% 7st
Coastal Region 6% 5
South Island 5% 4
Tuscany 3% 3
Castilla y León 3% 3
Catalunya 2% 2
Niederösterreich 2% 2
Sicily 2% 2
South Australia 2% 2
California 2% 2
Pfalz 2% 2
Umbria 1% 1
Veneto 1% 1
Southwest France 1% 1
Aegean 1% 1
Alsace 1% 1
Languedoc Roussillon 1% 1
Loire Valley 1% 1
Lombardia 1% 1
Marche 1% 1
Provence 1% 1
Rheingau 1% 1
North Island 1% 1
Península de Setúbal 1% 1
Tur att några av oss tar med lite udda fåglar mellan varven, annars hade det sett ännu värre ut fördelningsmässigt *klappar mig själv på axeln*. ;)
 

Rexel

Medlem
Eftersom jag under några år förstått att jag gillar Marcenascon så köpte jag en låda av både 2008 och 2010 men hoppade 2009 vilket tydligen var rätt! Mina få erfarenheter av Barolo 2009 är inte positiva.
Håller med, håller på mina -08 och dricker upp mina -09:)
 
Toppen