Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Inspirerad av @StefanAkiko:s Barolorace så står den här i karaffen i kväll. Inledningen lovar gott.
image.jpg
 

Mats

Gone todash....
Efter att ha huggit sönder en stubbe med yxa svalkar jag mig i vårsolen med en 2010 Schloss Johannisberger Riesling Trocken. Ruskigt trevligt vin, fullt av äpple, päron, aprikoser, petroleum, gummi och en härlig syra som sticker lite lätt på tungan. Efter en stund i glaset, mer petroleumtoner och mindre syrlig frukt. 89-90p
På Folknykerhetens dag!! :eek::eek::eek:
 

gece

Man vänjer sig.
En souvenir från Makedonien fick sätta livet till dagens fläskbit: 2007 Popova Kula Vranec Perfect Choice

Namnet låter ganska ostigt och jag blev inte jätteimpad av detta när jag provade det på plats, men det här var ju riktigt bra! Hade kunnat vänta ett par år med att korka upp. Nattsvart färg med lite blodrött på kanterna. Väldigt ren frukt, lite plommon men främst körsbär av olika slag (söta, syrliga, mörka, ljusa, ...) och några örtiga dunster av rosmarin och mynta. Ganska välbalanserat men som sagt ungt. Medel syra och stenhårda tanniner, tur jag hade lite bearnaise att lugna ner det med. Tror detta vin har framtiden för sig, attans att jag inte har fler flaskor - hade gärna följt utvecklingen!
 

Skrutt

Medlem
På Folknykerhetens dag!! :eek::eek::eek:
När ska man nånsin bli som folk? Drack en Gewurztraminer från Alsace till måttligt kryddad thai-mat. Det dög väl genom sin sötma och nästan totala avsaknad av strävhet men varför hamnar jag alltid som bäst på omdömet "passar inte dåligt" och aldrig på ¡giftermål! när det gäller thai? Är det plånboken som måste svängas upp på vid gavel? Men det vågar jag knappt när förväntningarna är så låga. Istället: kapitulation och veteöl.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
När ska man nånsin bli som folk? Drack en Gewurztraminer från Alsace till måttligt kryddad thai-mat. Det dög väl genom sin sötma och nästan totala avsaknad av strävhet men varför hamnar jag alltid som bäst på omdömet "passar inte dåligt" och aldrig på ¡giftermål! när det gäller thai? Är det plånboken som måste svängas upp på vid gavel? Men det vågar jag knappt när förväntningarna är så låga. Istället: kapitulation och veteöl.
Låter som våra försök med Bjs-vin och mat. Där har inte varken plånbok eller lång lagring hjälpt.
Öl är nöstan alltid bra!
 

chambertin

Medlem
Lite Baroloinspiration blev det som sagt igår till en rotisseriegrillad entrecôte med caponata.

Det mesta på grillen går numera på rotisserien då det är bekvämt (väldigt lite passning) och lågtemp nästan som i ugnen går att göra men med grillyta och grillsmaker. Det mesta i köttväg har provats men favoriten hittills var en karré på Iberico som blev helt himelsk.

Hustruns regnbåge har också fått snurra runt där och fått klart godkänt.

Köket har ju inga stärnor förstås men vinlistan är prisvärd.;)

Vinet då ? Ja det var ju 2004, Barolo Ornato från Pio Cesare som blev offret i går.

Vinet fick först ung 2 timmar i karaff men det kunde gott ha varit det dubbla. Inledningen är dock inte lika stum som en hel del andra unga Barolos utan den här är på direkt från början med nästan sprittig ung frukt och en svag hint av nya fat. Doften är oerhört inbjudande med moreller, fat, blommighet och den där typiska järniga (tänk blött rostigt järn) tonen som jag tycker så mycket om i Nebbiolo-vinerna. Efter några timmar kommer mer värme i doften med kryddor och torkade nypon. Smaken är påtagligt tanninrik men inte så att man får svårt att dricka den och till maten gör den sig ännu bättre. Där kommer de fina unga syrorna riktigt bra till sin rätt också. Fin bredd och fyllighet och avslutet är mkt långt och allt bättre ju mindre vin vi har kvar i glasen.

Helt klart en klass-Barolo som jag plockat några år för tidigt .
Om jag skulle våga sätta poäng på den så landar jag någonstans mellan 93-95p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tänk att det i Södra Italien finns så många druvir som inte tilltalar oss nämnvärt, och att det också finns Aglianico. Fantastiska viner till nästan pinsamt låga priser. Denna kan man faktiskt köpa med dagens mognad för under 300kr flaskan!!! Sug på den ni i Bordeaux!

2003 Tormaresca Bocca di Lupo Castel del Monte, 93p
Puglia

A beautifully mature Aglianico with still some beautiful years of life ahead.

Eye of the beholder: Dark red with slightly mature brim.
Nose: Started out with a lot of unpleasant odours, but they luckily blew away. Dark fruits and unrefined older signage.
Palate: Beautifully concentrated, intense wine that stands firm like a boulder. Not overly refined, with a coarse structure and rough tannins. But, balance is impeccable and its presence is marvellous. There is a restraint on the composition, and a subtle level of maturity is upon us.

After three days, the final glass, under a cork in room temperature:
Nose unbearably oxidized. But on the palate are now beautiful aromas of milk chocolate, leather, tea-leaves, La Garrigue and soft, red fruits. Tannins are now more to the point, and the whole structure is still coarse.

Glorious maturity with at least five more years on the plateau.

Wife's choice at Italian Rest: Antichi Sappore (Tokyo)
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2013, Edetària, Via Terra Garnatxa Negra (2500)

Det här är ett vin som faller mig i smaken. Jag är inte tillräckligt säker på min sak för att säga om det här vinet skulle vinna på lagring eller inte, men jag tror att den påtagliga syran skulle kunna dämpas med tiden. Utöver det så är det ett fylligt, tanninfattigt, eldigt vin med måttlig längd. Stor fruktighet som går åt syrliga körsbär och hallon. Färgen är mörk och i glaset så är avsaknad av fatkaraktär total.

Hade definitivt kunnat köpt mer av detta, gärna att prova igen om ett år och se om alkoholen och syran då har blivit bättre intigrerade, 87p.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
aly duhr.jpg

Barrique 2002 från Mme Aly Duhr et fils: Klar mörkröd färg, inga spår av tegel trots 13 år. Doften lovar mycket med svartpeppar, jordgubbar och en gnutta salt, väldigt druvtypisk. I smaken är ryran och tanninerna väl balanserade, med det finns ett stort "hål" där frukten skulle ha suttit, svartpepparn finns även i smaken men jordgubbarna är helt borta. Det blir väldigt endimensionellt.
Det finns många Pinoter som är dubbelt så dyra som det här vinet, som är klart sämre, men det beror mer på att det finns mycket dålig Pinot N. i den lägre prisregionen än på att det här är ett särskilt bra vin. Vi drack det till en tallrik iberico, vilket kanske inte är den bästa kombinationen. Vinet vill nog ha mat och det skulle nog passa bäst tillsammans med anka eller kyckling med söta tillbehör, typ morötter eller lök. Slutsatsen är att det var bättre än förväntningarna - men förväntningarna var lågt ställda. (84p)
 

Beo

Medlem
Val di Suga alla förväntningar: allt sitter där det ska, syra, frukt tanniner och fat, inget dominerar, allt är i harmoni, klart för att drickas nu.
Brunello di Montalcino Val di Suga 42302
Kan bara hålla med. Köpte en på prov som dracks på balkongen i solskenet med lite tilltugg. Kändes en stund som att man var tillbaka i Italien. Körsbär, fat och njutbara tanniner. Nu ligger det en 6-pack i källaren. Blir svårt att hålla sig ifrån dom. 90p
IMG_9745.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tre enkla Grenache-blends under luppen (spanjoren är dock 100 % Grenache).

image.jpg


Kan ju meddela direkt att inget av dem imponerade stort direkt, men jag misstänker att jag börjar bli lite bortskämd med kvalitetsvin på gott och ont och lägger man sig i detta prisspann så kan man nog inte räkna med att gå upp i brygga direkt.

2013 Gemtree Cinnabar GSM (4624) är inget dåligt vin utan helt ok i sin ganska fruktmättade stil. Mycket frukt och söta fat med drag av kokos och choklad. Mörkfruktigt och lite småkryddigt med inslag av tjära och lakrits. Viss ton av drottningssylt men på ett ganska bra sätt. Charmigt grillvin med någorlunda tanninstruktur, men lite väl sötfruktigt. Ursprungstypiskt men enkelt, trots detta gott och publikfriande. 86p

2012 Domaine du Pesquier (2836) är ett dugligt sydfranskt vin med frisk syra och förhållandevis slank figur. Lite väl alkoholvarm möjligen, speciellt med tanke på kroppen. Skönt småstalligt med en hel del lavendel och hallon ihop med lite lagerbladskryddighet med toner av rått kött. Aningen åt det tunna hållet, men hyfsat fräscht och småtrevligt. Saknar helt klart lite intensitet för att kunna närma mig de finare poängen. Njutbart men lite trist. 87p

Gårdagskvällens vinnare blev en spanjor. 2013 Edetária Via Terra Selection Garnatxa Negra (2500) är stramt och härligt friskt med förhållandevis adekvat intensitet, speciellt i denna prisklass runt hundralappen. Plommon, körsbär och röda äpplen i näsan ihop med lite medelrostade fat med ceder, choklad och tobak. Hittar även lite blyerts och jord. Välbalanserat och trevligt, men det saknar möjligen lite komplexitet. Lite som en Priorat light. Schysst och prisvärt. 88p
 

Mattias Schyberg

Administratör
2013, Edetària, Via Terra Garnatxa Negra (2500)

Det här är ett vin som faller mig i smaken. Jag är inte tillräckligt säker på min sak för att säga om det här vinet skulle vinna på lagring eller inte, men jag tror att den påtagliga syran skulle kunna dämpas med tiden. Utöver det så är det ett fylligt, tanninfattigt, eldigt vin med måttlig längd. Stor fruktighet som går åt syrliga körsbär och hallon. Färgen är mörk och i glaset så är avsaknad av fatkaraktär total.

Hade definitivt kunnat köpt mer av detta, gärna att prova igen om ett år och se om alkoholen och syran då har blivit bättre intigrerade, 87p.
Där ser man, vi har druckit samma vin. Bra score, helt i paritet med min. Men jag låter nog lite mer positiv i mitt omdöme. Kul!
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


Just nu:

Krispig och frisk Riesling i vårsolen. Kunde haft det sämre. Just idag så blev det en österrikare från små partier. En jäkligt bra sådan.

2013 Pichler-Krutzler Riesling Pfaffenberg (92594) är riktigt bra. I princip helt utan petroleum, vilket passar bra just nu. Frisk och fruktig med läskande lime, gröna äpplen och lite passionsfrukt tillsammans med grönt gräs och lite sval stenmineralitet. Hittar även en liten suspekt blyertston som förvirrar mig en aning (fat borde ju vara orimligt då det är lagrat på ståltank). Superb, lite spritsig och härligt torr i munnen med ett elektriskt avslut. Riktigt gott! 89p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Där ser man, vi har druckit samma vin. Bra score, helt i paritet med min. Men jag låter nog lite mer positiv i mitt omdöme. Kul!

Ja, jag insåg det nu också. Jag tyckte att det var ett trevligt vin! Det framgick inte riktigt när jag försökte att vara så informativ som möjligt :p

Jag läser Marnie Olds bok som handlar om vin, och jag försökte anamma lite av hennes uttryck för att träffa en bredare målgrupp med mina enkla kommentarer!

Det blev nog för mycket för mig att tänka på när jag både skulle vara positiv och informativ! :rolleyes:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då alla verkar ge sig i kast med Grenache nu, så kan vi ju varken låta bli att låta oss inspireras eller att låta bli att bidra. Så, med viss "vi-skall-vinna-logik" så var ju vinvalet givet. En CdP 2005:a med höga poäng bland "Di Kände" och CT... Men, det är inte alltid andras tankar och erfarenheter stämmer helt överens med ens egna. Eller den flaska man råkar öppna (korken fö i pristint skick). Men... Inte vinet... Nej, vår flaska vinner inga prestigepoäng för FW detta fredagsmys. (Hustruns mat gör det dock!)

2005 Le Vieux Donjon, 87p
CdP

solid Grenache wine with Rhône typicity.

Colour: dark red with slightly maturing brim.
Nose: non-descript shy Grenache aromas with herbal qualities. A very humble part of "La Garrigue."
Palate: with all the anticipation that comes from knowing what you will have and what so many others think... Our first impression was: total faceplant. But, this is a solid Grenache based wine. Not much more. And not showing much potential for the future either...

Terribly poor QPR.

One more btl, hoping and praying to Thor, Huitaca, Athena, Vishnu and the Flying Spaghetti-Monster for a complete makeover until 2021. Or, maybe we just got a poorer btl than other guys...

Home dinner, wonderfully cooked WAGYU and giant green asparagus by wife (same wine score).
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
När ska man nånsin bli som folk? Drack en Gewurztraminer från Alsace till måttligt kryddad thai-mat. Det dög väl genom sin sötma och nästan totala avsaknad av strävhet men varför hamnar jag alltid som bäst på omdömet "passar inte dåligt" och aldrig på ¡giftermål! när det gäller thai? Är det plånboken som måste svängas upp på vid gavel? Men det vågar jag knappt när förväntningarna är så låga. Istället: kapitulation och veteöl.
När du säger "thai", vad menar du då egentligen? Alla rätter smakar ju inte likadant i det thailändska köket.

Ge mig en rätt och jag ska säga dig vinet som passar till. Om det är en någorlunda vanlig rätt, vilket jag antar att det är.
 
Toppen