Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
När du säger "thai", vad menar du då egentligen? Alla rätter smakar ju inte likadant i det thailändska köket.

Ge mig en rätt och jag ska säga dig vinet som passar till. Om det är en någorlunda vanlig rätt, vilket jag antar att det är.
Ofta är det sambal och chili som jag har svårt att komma överrens med.

Pad-Thai.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Beware the Green Giant...

Visa bifogad bild 4087
Ha-ha-ha :)
Har skrattat så jag fått tårar i ögonen. Helt underbart bildval :kyss:
De gröna sparrisarna: Grovleken, längden och topparna såg ut precis så som man skulle kunna tänka sig hans pe***, sno**, ähum, chokladbit...
Skall försöka sova nu.
Halv fem på morgonen nu. Verkar som om det skulle kunna vara dags.
 

sunqan

Vinös
2013 Penfolds Chardonnay Reserve Bin 13A

Vad ska man säga?
doft - malolaktiska druvor
snak- lite smöriga tonet och grape. Blev bättre med högre temp (+8 från start)

ett eleganthabilt vin, 91poäng
men... tråkigt och tillrättalagt.catenas white stones/bones är roligare och biligare ...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2013 Penfolds Chardonnay Reserve Bin 13A

Vad ska man säga?
doft - malolaktiska druvor
snak- lite smöriga tonet och grape. Blev bättre med högre temp (+8 från start)

ett eleganthabilt vin, 91poäng
men... tråkigt och tillrättalagt.catenas white stones/bones är roligare och biligare ...
Är herrnf ull? Triv samt isf. Med flest tavningsprogrammet igå ng?
Vi gillar också alla viner med SNAK :blyg:
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Det släpptes lite lagrat på Monopolet sist och jag slog till på några olika exemplar. Bl.a. Chateau de Lamarque '83.

Apropå kulturarv och historia med mera som diskuterats i annan tråd så tänkte jag att jag skulle forska lite i denna för mig tidigare okända domän. Penning-Rowsell nöjer sig med att konstatera att "det var stor tysk efterfrågan på vinet fram till 1914", men sen blir det tyst. Franska wikipedia och slottets hemsida förklarar att historien börjar med en fästning som skulle skydda mot plundringståg av våra elaka nordiska förfäder på 1000-talet. Stenhögen byggdes sedan ut på 1300-talet till ett mera anständigt boende. Vinodlingarna som verkar ha satts igång på 1400-talet finns redan utmärkta på kartor från 1600-talet vilket indikerar betydelse och kvalitet.
Slottet klassades förut (tidigt 2000-tal) som Cru Bourgeois Superieur men man verkar inte vara med i det racet längre, och min 83'a säger heller ingenting om CB.

1983 var väl inget kanonår i Bdx men det finns vissa undantag som presterade lika bra som året innan. Utan egna referenser är det svårt att veta vad de Lamarque brukar gå för men jag konstaterar snabbt att vinet är i utmärkt form, med fin klar färg, inget grummel, bra lyster. Gamla läderpjäxor, piptobak, körsbär, ceder, ett stänk av gödsel. I gomen är vinet helt integrerat, inga tanniner, balanserad syra. Helt ren eftersmak. När jag drack det satt jag och funderade på hur vinet kändes, kvalitetsmässigt. Och det känns precis som en bra Cru Bourgeois som lagrats perfekt, men jag har svårt att förstå att det hållit ihop så väl i 32 år. 90p om man är snäll. Inte fantastisk valuta men ska man räkna bakåt med alla ekonomiska variabler är det heller inte svindyrt. Särskilt när man får det ex-Chateau.

Kul med gammal hederlig Bdx-etikett (på den tiden de täckte halva flaskan), kul med naturkork som var oförskämt fräsch. Jag sabbade den med korkskruven men inget läckage, färg knappt halvvägs upp. Den kan ju förstås vara omkorkad men den kändes för stel i toppen för det.

Som kontrast provade jag Badenhorst Familjeblandning '12. Det började lite snett med mycket Rååbert och jag funderade över vad som hade hänt om man tagit det lite lugnare med malo'n. Det kanske hade blivit alldeles för kärvt. Hursomhelst tog det sig och höll sig på rätt sida av staketet. Rolig rödfruktig Syrah-ton men man känner faktiskt också Cinsault-hallon där bakom. Kul, lite annorlunda blandning. Skulle vara roligt om de gjorde en toppcuvée där de tar ut svängarna lite mer. 88-89p.

IMG_8307.JPG

IMG_8305.JPG

IMG_8306.JPG
 

sunqan

Vinös
[QUOverkligen"StefanAkiko, post: 83312, member: 1729"]Är herrnf ull? Triv samt isf. Med flest tavningsprogrammet igå ng?
Vi gillar också alla viner med SNAK :blyg:[/QUOTE]
Jag verkligen hatar androids tangentbord ihop med det här forumet. :) ibland vill det inte ens låta mig skriva ett blanksteg.

för att bemöta anklagelsen - ungefär hälften. Soaven(tröstvinet) var bättre :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även jag testade lite mogen Cabernet Sauvignon-blend igår närmare bestämt från Moulis, detta ihop med lite fet entretcote som kördes på grillen i vårsolen...Magiskt gott, det är något speciellt med grillat!

image.jpg

image.jpg

image.jpg


2000 Chateau Maucaillou beter sig ungefär som man kan förvänta sig av en Bordeaux med ganska optimal ålder. Lite lagom med stall, läder och höstlöv på en bädd av svarta vinbär, torkade körsbär samt en delikat bakgrundston av rotfrukt, paprika och mörk choklad.

Sammetslena tanniner och rejält läskande syra med riktigt bra balans. Lite tunn frukt möjligen, men förvånansvärt bra intensitet med tanke på att det trots allt är en billig Bordeaux i glaset. Klassisk och supertraditionell stil i medelfyllig kostym, inte helt olik en Rioja. 89p

Lustigt nog så köptes detta vin i Japan i julas och det hittades i en liten vinbutik utan adekvat vinförvaring. Hade ganska stora misstankar att det skulle vara defekt, men flaskan verkar ha förvarats med omsorg. Så in i bänken trevligt till maten dessutom!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Gårdagskvällen bjöd på följande uppställning viner.
2012 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Steinberger Riesling trocken
Enkel riesling till fördrink. Inget speciellt alls utan en typisk lågprisklass-riesling med mycket friska inslag av äpple, päron, mineraler, lite honung och aprikos. En tydlig syra som gjorde den lite spritsig på tungan. Funkar säkert bra till riktigt stark mat där vinet inte är tvunget att göra något större intryck. 85p

2013 Georg Breuer Riesling Terra Montosa

Lite för ung, lite för kall, lite för sluten. MEN, det är en riktigt bra riesling. Förvånansvärt nog var @ChristianB inte alls särskilt imponerad och blev ganska besviken. Han testade den dock blint, så det var väl en lärdom för honom. Påminner mycket om Steinbergern som vi drack före, men Terra Montosa har så många fler lager av allting. Riktigt läcker syra och mineral tillsammans med subtila citrustoner som omsveper fruktigheten från äpplen, päron, och lite persika. Passade perfekt till den lokalodlade sparrisen! 89p

2012 Jordan Winery (Jardin) Chardonnay Nine Yards
Whoa, sydafrikansk chardonnay i all sin ekiga prakt! Ungt, riktigt kraftiga ektoner och en silkeslen munkänsla med gula äpplen, aprikoser, persika och honung. Den går lite mot California-stilen, @ChristianB var inne på att det var en Rodney Strong Chalk Hill, men det är inte riktigt där med smörigheten tycker jag. Smakmässigt är det fyllt av vanilj, aprikoser, lite äpple och päron, och en viss ton av ananas. I eftersmaken finns det en subtil nötighet som är väldigt trevlig. Det här är ett riktigt gott matvin som dracks till grillad lax. 90p

2012 Bellingham Pinotage The Bernard Series Bush Vine
Gah, jag hade svårt att pricka in vad det här var. Inte riktigt som jag förväntar mig pinotage, även om jag druckit det tidigare (FW's månadens vin). Fick det serverat blint efter att ha druckit tre trevliga vita, och det var inte enkelt. Gott vin, lite enkelt i längden kanske men med trevliga toner av blåbär, björnbär, vanilj och lätt örtighet. För 229:- hade jag nog inte köpt det igen. 87p



 

Michael.S

Medlem
Lite av vinerna jag druckit dem senaste dagarna. Inga överraskningar men fint väder och god mat gör allt bättre. ;):D

Giant Steps Pinot Noir Sexton Vineyard 2012

På näsan känner jag mycket röda solvarma övermogna bär, örter och peppar. Doftar mycket ek som tillsammans med kryddigheten smälter in bra. Hög syra och medel tanniner. Riktigt bra vin som passade perfekt till den kolgrillade kycklingen. 91p

Coto De Imaz Rioja Gran Reserva 2001

Vanilj och dill. Körsbär och fat. Dofter som sprider sig i köket efter jag hällt över vinet på karaff. En klassisk fyllig Rioja med hög syra och medel tanniner. Kalla mig gammaldags men jag gillar den här stilen. Saknade dock något, inget som sticker ut eller förvånar mig. Men hemlagade tapas blev en "perfect match" . 89p
 

ChristianB

DipWSET
2013 Georg Breuer Riesling Terra Montosa
Lite för ung, lite för kall, lite för sluten. MEN, det är en riktigt bra riesling. Förvånansvärt nog var @ChristianB inte alls särskilt imponerad och blev ganska besviken. Han testade den dock blint, så det var väl en lärdom för honom. Påminner mycket om Steinbergern som vi drack före, men Terra Montosa har så många fler lager av allting. Riktigt läcker syra och mineral tillsammans med subtila citrustoner som omsveper fruktigheten från äpplen, päron, och lite persika. Passade perfekt till den lokalodlade sparrisen! 89p
Vet inte var lärdomen riktigt ligger i att inte vara imponerad? :p Jag har druckit den vid upprepade tillfällen och alltid gillat den då, men den här gången var det en veritabel vägg av slutenhet i glaset! Möjligen att det hade blivit bättre med lite luft och tid i rummet, men jag känner ändå ingen större upphetsning av den här årgången. En nackdel för Terra Montosa är kanske att det under senaste halvåret passerat riktigt vass Riesling från andra håll i världen...
Jag håller inte med om att den påminner om Steinbergern; att Montosa var ung och sluten är en sak, men det fanns ändå en bra fruktmognad i Steinbergern som inte fanns i den tidigare. För mig var Montosa snarare kritig mineralitet med lite päron och citrusfrukt, medan Steinbergern bjöd på persika, honung, päron, en mineralitet som drog åt gummihållet och överlag ett bättre intryck. Om man ger vinerna fem år i källaren så kanske det är omvänt å andra sidan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi gillar också tüsk Riesling, gårdagens Mosel-dessert:

1999 Reichsgraf von Kesselstatt Scharzhofberger Riesling Auslese, 90p
Still clinging to life. Advanced wine.

Golden colour.
Beautiful, large nose with restrained Diesling, mandorle amare, wet rocks and some herbs.
In the mouth, this is slightly geriatric and no walking up the mountain ever again. Possibly only falling down the mountain from now on. Benzaldehyde, long (thin) finish of oil paint, wet rocks and Riesling fruit. To our taste: Perfectly balanced acids-sugars. The herbal expression is distinct and insanely appealing.

8th and final btl: Bye-bye to an old friend.

As its own dessert after wife's cooking.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Slänger in den andra flaskan av det som skulle ha varit månadens vin mot lite tuffare motstånd:
hansel-tsinandali.jpg

Tsinandali Special Reserve 2008 och Walter Hansel Cuvée Alyce Chardonnay 2010, amerikansk kraft mot europeisk elegans. Färgen är absolut identisk, lite kul i sig. Hansel är en rejält fatad chardonnay, men i den gengern så är det nog en av de allra bästa. Tsinandali står sig dock rätt bra, med mer elegans och komplexitet. På slutet vinner ändå kraften i Hanseln, men med liten mariginal och betyget för Tsinandalin åker upp till runt nittio i det här sällskapet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bierzo från Mencia har debatterats tidigare, så eftersom vi tror oss aldrig ha druckit detta, så var det igår dags att dra barkbiten ur en sådan.

2006 Descendientes de José Palacios Bierzo Corullon Moncerbal, 91p
Superbly polished, pure, young, full-bodied and TANNIC wine.

4 hrs decant.
Dark red.
Nose is pure-fruity, youthful, not particularly attractive, but intense.
Palate: Tannins are present, with a vengeance. The fruit is extremely polished, and there is nothing at all sticking out in this tight composition. All is in place. All kept tightly in place. Superb balance. We are hoping for more nuance and layers in 2025. (One btl to go.)

But, we dare say: with all its qualities, it is a rather boring wine in a VERY heavy btl. Wife: 87p.

Sunday dinner at superb organic Italian Restaurant: Bisi-Basi (Yokohama).
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det blev en bra helg! Middag med familjen den ena dagen och bara en trevlig middag med tjejen den andra dagen.

Till måltiderna;
2011, E.Guigal, Côtes-du-Rhône (2011)
Öppnade upp sig mer och mer under kvällen. Var som bäst när flaskan var på väg att ta slut. Medelfylligt och med ett medelstramt avslut. Passade bra till maten. Kryddigt och smakrikt med inslag av svartpeppar, lakrits och jordgubb. 86p.

Jämfördes mot...

2011, Cantine di Ora, Amicone
...som var ett något elegantare vin. Fruktig smak med inslag av mörka bär och plommon. Lätsamma tanniner. Det kändes som att norra frankrike var lite mer återhållsam och stram i jämförelsen. Både passade dock bra till lammet, 86p.

2011, Xavier Vins, Xavier Grenache (2151)
Efter att ha druckit storebror till det här vinet så kommer det inte att bli några fler köp av denna. Det finns mycket bättre om man bara går upp några kronor. Mörk färg, kraftig koncentration. Fruktigt och beskt på en och samma gång. Smak av björnbär och bränd paprika. Tydlig beska. Är det för att man har låtit vinet jäsa med stjälkarna? 82p.

2011, Château du Levant (4153)
Mycket söt och välbalanserad. Fantastiskt trevlig. Passade bra till chokladbrownies & vaniljglass.
Bör nämnas att det här också var mitt första dessertvin, 92p.

2014, Clotilde Davenne, Bourgogne Rosé (99022) Tips av @Per Stade
Doft av hallon och persika. Smak av hallon. Tyvärr ingen trevlig eftersmak när man drack vinet på egen hand. Men bra som matvin! 80p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev en bra helg! Middag med familjen den ena dagen och bara en trevlig middag med tjejen den andra dagen.

Till måltiderna;
2011, E.Guigal, Côtes-du-Rhône (2011)
Öppnade upp sig mer och mer under kvällen. Var som bäst när flaskan var på väg att ta slut. Medelfylligt och med ett medelstramt avslut. Passade bra till maten. Kryddigt och smakrikt med inslag av svartpeppar, lakrits och jordgubb. 86p.

Jämfördes mot...

2011, Cantine di Ora, Amicone
...som var ett något elegantare vin. Fruktig smak med inslag av mörka bär och plommon. Lätsamma tanniner. Det kändes som att norra frankrike var lite mer återhållsam och stram i jämförelsen. Både passade dock bra till lammet, 86p.

2011, Xavier Vins, Xavier Grenache (2151)
Efter att ha druckit storebror till det här vinet så kommer det inte att bli några fler köp av denna. Det finns mycket bättre om man bara går upp några kronor. Mörk färg, kraftig koncentration. Fruktigt och beskt på en och samma gång. Smak av björnbär och bränd paprika. Tydlig beska. Är det för att man har låtit vinet jäsa med stjälkarna? 82p.

2011, Château du Levant (4153)
Mycket söt och välbalanserad. Fantastiskt trevlig. Passade bra till chokladbrownies & vaniljglass.
Bör nämnas att det här också var mitt första dessertvin, 92p.

2014, Clotilde Davenne, Bourgogne Rosé (99022) Tips av @Per Stade
Doft av hallon och persika. Smak av hallon. Tyvärr ingen trevlig eftersmak när man drack vinet på egen hand. Men bra som matvin! 80p.
Du går från klarhet till klarhet. Bra jobbat! Ädelrötade viner (Sauternes) rockar!
 

Per Stade

Lege artis
Det blev en bra helg! Middag med familjen den ena dagen och bara en trevlig middag med tjejen den andra dagen.

2014, Clotilde Davenne, Bourgogne Rosé (99022) Tips av @Per Stade
Doft av hallon och persika. Smak av hallon. Tyvärr ingen trevlig eftersmak när man drack vinet på egen hand. Men bra som matvin! 80p.

Eftersom det var soligt och fint i helgen så passade vi också på att prova några roséer.
Först Les Lauzeraies Tavel. Doftade jordgubbar. Och smakade som de där ganska smaklösa, sura importerade jordgubbarna, som säljs nu och som är växtförädlade för att växa fort och tåla långa transporter och inte för att smaka mycket och gott. Hustrun smakade och vägrade sen att dricka mer. Sedan provade vi årets upplaga av Clotilde Davennes Rosé. Den är mer röd än rosé i färgen, har inte så mycket doft och mer smak av lingon än några söta bär. Lite strävhet och en liten bitterhet i smaken gör att jag misstänker att den är gjord med saignémetoden, som har medfört att det finns lite tanniner i vinet. De som förväntar sig den vanliga rosésaften blir förmodligen lika chockerade som du.
Och som du skriver - bra som matvin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom det var soligt och fint i helgen så passade vi också på att prova några roséer.
Först Les Lauzeraies Tavel. Doftade jordgubbar. Och smakade som de där ganska smaklösa, sura importerade jordgubbarna, som säljs nu och som är växtförädlade för att växa fort och tåla långa transporter och inte för att smaka mycket och gott. Hustrun smakade och vägrade sen att dricka mer. Sedan provade vi årets upplaga av Clotilde Davennes Rosé. Den är mer röd än rosé i färgen, har inte så mycket doft och mer smak av lingon än några söta bär. Lite strävhet och en liten bitterhet i smaken gör att jag misstänker att den är gjord med saignémetoden, som har medfört att det finns lite tanniner i vinet. De som förväntar sig den vanliga rosésaften blir förmodligen lika chockerade som du.
Och som du skriver - bra som matvin.
Rosé minsann. Mjuha... :tystad:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här har det druckits en flaska Sherry över en tid och testats till några olika sorters mat. Makalöst vin som precis är den stil jag föredrar då det gäller torra, vita viner:
  • Inga jädra bubblor.
  • Syra under kontroll.
  • Tyngd, närvaro, komplexitet, lager-på-lager.
  • Mognad, ärr, oxidation.
  • Längd, längd och åter längd.
Typ 199kr på SB senast jag var i Swe. Jmf med allt annat torrt vitt jag druckit under 200kr så finns det fortfarande ingenting som kommit i närheten. Utom Sherry då. Och en och annan Vin Jaune, Rioja och Vin Santos då förstås...

NV Emilio Lustau Jerez-Xérès-Sherry Solera Reserva Palo Cortado Península, 94p
Superb wine, and insanely well priced. This wine rocks!

Huge aroma of several dried fruits, a bit of burnt hair and nuts.
Smells sweet, is dry.
In the mouth this is amazing! Raisins racing with the nuts but the burnt aromas win all tropgies when it comes to endurance. Finish lasts for minutes! It's glorious! Layers of taste that are rather complex. The finish is mega long. Perfectly balanced acids and all parts of this wine come together in perfect harmony. Rich fruit and some indian curry and distinct cumin.

Liten språklektion: 'cumin' = spiskummin. Kummin = 'caraway'.

This is a wine to enjoy with anything tasty. Have had it with miso soup and it did well. With Cup Ramen (shrimp taste and chilli) and some fried chicken it made a perfect marriage. Drank it with sushi and that was ... I prefer other things with sushi. Another evening it divorced MacD burgers but married the MacD fries. This evening only a small glass left for a personal tasting event. Wanted cured ham and sausages, but that will be for the next encounter.

Does nothing good for wife: only frowns.

Only btl, sure to get more of these bottled gems.

Köptips ! ! !
 
Last edited:
Toppen