Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det är det du ser. Med tillägget att det inte är "banan" utan platano, och tomaten är physalis. Däremot är det en del vanlig tomat i såsen, förstås.
okej men i vilket fall äre ju frukt, var det verkligen gott till bourgognen ?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nä, Grill uppe på Drottninggatan, mellan tegnergatan och rådmansgatan. Tidigare var det en del av Melkers imperium, nu tror jag det sköts av folket bakom Koh Phangan. (Här kan jag vara ute och cykla dock, men har för mig att jag läst det nånstans... )

Okej! Har bara hört gott om det stället. Är själv väldigt nyfiken och sugen på att pröva restaurangen! :)
 

gece

Man vänjer sig.
På temat pizzavin spenderade jag fredagkvällen på en trefvlig tillställning med en liten blygsam Napa-cab-vertikal; Spottswoode Estate Cabernet Sauvignon, årgångarna 2005, 2008, 2010 (omg 100p RP!!!), 2011 och 2012. Genomgående bra saker, med balans, fin struktur och fingerspitzgefühl i fathanteringen.

Första varvet genom vinerna framstod -05 som essensen av vad en Cabernet Sauvignon ska vara - ett järngrepp runt gommen med syra och tanniner, komplex mörk frukt och en hel del gröna toner (svartavinbärsblad främst). Efter några timmar började den dock krokna något och frukten försvinner; nära slutet av platån kanske? Dock är aromerna inte överväldigande mogna.

-08 kändes lite knuten och oförlöst till en början - i sin ordning då detta tydligen var ett kallt och svårt år - men tog sig med luft och i sällskap med lite mat; svalare och stramare årgång, men känns som att den har framtiden för sig. Upplevdes något snål i sällskapet först men efter ett tag öppnade den upp sig något och till slut var den rätt tilltalande, på ett lite kärvt sätt..

-10 var inte helt otippat den kralligaste i gänget, och även om både alkohol och frukt hade bra fart har vi ingen syltplanka här, utan ett mycket bra vin. Hade jag nåt av detta i källarn skulle det få ligga till sig och integreras lite mer.

-11 kändes som en yngre version av -08, sval och stram och lite snål i jämförelse med syskonen men kan nog blomma ut till en riktig skönhet om några år. "It takes a good winemaker to make a good wine a bad year", sammanfattades detta med av ägaren, och jag håller med.

-12an var förstås ung som attans, men ändå hyfsat tillgänglig och ack så trevlig - en lite elegantare -10, om vi ska fortsätta jämföra så.

Vi bjöds även på 2013 Spottswoode Sauvignon Blanc (ganska trevlig och fyllig, ingen kattkissbuske, dock inte något som fastnade stort i minnet) och 2012 Spottswoode Lyndenhurst Cabernet Sauvignon, deras andravin. Drickfärdigt nu och ganska snällt i strukturen (kanske för att de smögs in efter den ganska hårda -08an...), med generösa florala toner.

Dagen därpå blev det tanninpaus med lite Beaujolais i form av 2005 Château des Jacques Moulin-à-Vent Clos de Champ de Cour. Inledningen var lite konstigt kemisk men det vädrades snabbt bort, och sen var det bara gott. Kryddig och koncentrerad, ytterst mjuka tanniner men pigg syra, torkade plommon och körsbär, örtiga toner (mynta och rosmarin?) och ett lååååångt avslut.

Allt som allt en helt OK helg.
 

Appel

Medlem
Blev lite fin-Bordeaux med vinkällargänget igår. Ber om ursäkt för engelskan, men så här dagen efter är det jobbigt nog att skriva en TN :)

Visa bifogad bild 4148

1993 Ridge Monte Bello 92P
Not as good as I remember, or a less good bottle. In my opinion (I know others thought otherwise) this could not match the Bordeaux Premier Crus in the flight.

In fact it stood out like a sore thumb, and there was no doubt about this being the one wine that wasn't a Bordeaux.

Medium++ intense nose with aromas of raisins, corn on the cob, butter, tomato juice, rubber, blackcurrant jello, mint and a bit of ceder wood.

Medium+ acidity, very dry with grippy tannins. Even though its distinctly dry on the palate, the fruit that is there is very raisiny and dried. A good medium+ intensity and a long finish. The quality is there taste-wise, but I would have wanted a bit more complexity on the nose.

1983 Château Margaux
Looking at all the other notes on CT, this could potentially have been a flawed bottled. There was also a touch of wet card board on the nose. Not enough to convince everyone around the table that it was corked, but in my opinion it was lacking in complexity and depth as well.

Medium intense nose with clearly developed aromas of ceder, sesame seeds, apple core, cilantro, roasted oak, coffee, chocolate, prunes and a little cherries.

Medium+ acidity, very dry with lots of tannins. Medium intensity and length. This was clearly sub par. Felt tired and did not show any improvement during the night.

I will be a good sport and call this flawed.

1989 Bordeaux Premier Cru Classé Mélangée (Ej med på bild)
I'm well aware this is not a wine that exists. This was one bottle, blended of equal parts of Bordeaux Premier Crus en primeur of the 1989 vintage. According to the one who brought it along, and blended it, that would have been Petrus '89, Lafite '89, Mouton '89, Margaux '89, Latour '89 and the deuxième Cru La Mission Haut-Brion '89.

Even though I didn't taste it blind, the rest of the gang who did had no thoughts on this being anything else than a proper wine. It did in fact beat both the Margaux '83 and the Monte Bello '94 on collective points.

Medium+ intense nose with very reductive aromas of flint, cap gun powder, roasted oak, coffee, chocolate chip cookies, dirt, some dried fruit, lots of brett (almost Oude Geueze-ish) and a touch of soy sauce. Intriguing and fun. My only critique is that there is not much development on the nose during the night. Stayed much the same. A theory of mine might be that there have been some sort of brett-yeast infection on the bottle and/or that there wasn't enough oxygen in the bottle (it was filled completely with no air pocket at all) to let it evolve normally.

Medium+ acidity, medium tannins, good balance and there is still plenty of life in the wine. Medium+ intensity and a medium finish. Slightly bitter on the finish.

Tasty, wierd and 100% one of a kind! :D

1979 Château Lafite Rothschild 93P
The oldest wine in tonight's flight, and the most mature. And even though it might have been tastier 10 years ago, there is still plenty of love left!

Medium+ intense nose with fully developed aromas of tobacco, soy sauce, sesame seeds, cigar box, some green notes, lots of ceder, prunes, and sponge cake. Complex in all its maturity, and a lot better than I had expected. Tasted a '79 Margaux a couple of weeks ago that was far over the hill, and was expecting this to be along the same lines.

On the palate it's quite round, with fine grained tannins, medium acidity and a medium(-) body. Lacking somewhat in intensity (medium) and the finish could have stuck around longer.

There is clear age here, and I would recommend anyone who's fortunate to own a bottle of this to open it fairly soon. Even though it drinks good now, it's probably post peak.

Visa bifogad bild 4149

1989 Château Latour Grand Vin 96P
Medium intense nose with aromas of roasted oak, burned wood, wet gravel, concrete, dirt, dark fruit, wood, ceder, tobacco, coffee and chocolate. Very good depth and high complexity. There is just layer upon layer with classic Bordeaux. Took some time to open up though, and as always the best sip and sniff is the last one.

Medium+ acidity, distinct, medium+ tannins well balanced by a vibrant fruit. High intensity and a long, long finish. Medium+ body. The plate also felt very tight knit at the start, but given an hour in the glas out come a beautifully balanced, silky, elegant wine.

Would love to drink this in 5 years, and the very good '89 vintage really have kept this wine in great shape. The QPR is not very god though :)

1994 Pétrus 97P
This was absolutely stunning. Not nearly as elegant as the Haut-Brion '98 and Latour '89 in the same flight, but with magnific power and depth.

Nose starts of somewhat muddled and I would say this took the longest of the wines in the flight to open up. But when it did, it surpassed them all! Medium+ intense nose with developing aromas of tar, morello cherries, ceder, fresh tobacco, lots of roasted oak (but crazy expensive ones), coffee, premium dark chocolate, pencil shavings, herbs, liquorice, a little barnyard, raw meat and brooding dark fruit.

Medium+ acidity, distinct tannins that are delightfully well integrated and balanced by a high intensity with lots of almost inky, but not at all sticky fruit. Medium+ body, and a ridiculously long finish.

This acctually lived up to my expectations, or to be honest I was prepared to be somewhat dissapointed by this. Looking at what the retail cost is here though, the QPR is beyond terrible. I thought the Haut-Brion '98 by its side was more or less equal in quality, albeit different qualities, and you can still buy two of them for the same price as this wine.

1998 Château Haut-Brion 97P
At 17 years of age, there is still plenty of youth and power and I had I tasted this blind I would probably never have put this as older then 10.

Medium+ intense nose with aromas of exquisite oak, a little perfume, herbs, black fruit, blackcurrants, blackberries, plums, a trace of green, butter, violettes, ceder, dirt and a little barnyard. Complex, deep and elegant!

Medium+ acidity, perfectly balanced with tight fruit, plenty of tannins. High intensity and a composed, ever lasting finish. Elegant, refined, graceful.

I wouldn't hesitate (not that I have another bottle, or will ever buy one at today's prices) to keep this in the cellar for 10 more years. Drinks really well right now though.
För vissa går det oerhört bra just nu... ;)
 

tobbe81

Medlem
Avslutade veckan på bästa sätt hemma hos mamma och pappa med en flaska vin upphämtad från mitt vinskåp som står där. Denna GB var helt fantastisk drack ju en 04 för inte allt för länge sedan denna hade börjat att oxidera. Denna flaska däremot var helt magiskt med stenhårda nässeltoner parfym och örter man kunde ana lite oxiderat på slutet 93P
11013160_10155587571995008_5913362052361739469_n.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
5dan FAIL dinner: aiming at November!
At: Bisi-Basi, Yokohama

INTRODUCTION
Friend that also failed and some of our senseis enjoyed some nice wines and a great dinner to re-focus for 5 dan shinsa in November.

FLIGHT 1 - WELCOME!
2005 Misono Koshu White, Karakuchi 84 Points
Japan, Chūbu, Yamanashi

A very "applesaucey" wine with acids matching my preference (little low to be a white). Maturity, extremely fine balance. Lacking "only" concentration and depth.
(From the Imperial Palace.)


FLIGHT 2 - RED WINES
7 plates of fabulous organic foods, including one big plate of WAGYU. Yumm!

2009 Domaine les Aphillanthes Côtes du Rhône Villages Le Cros 92 Points
France, Rhône, Southern Rhône, Côtes du Rhône Villages
As solid as any Syrah from Rhône. Amazing wine!

2005 Château Lagrange (St. Julien) 94 Points
France, Bordeaux, Médoc, St. Julien
This is an amazing Bdx. Favourite btl of tonight and especially enjoyed by Suda sensei. Open for business after 3 hrs decant. Not at all as tight as the previous btl. However, we'd guess that ~2020 is the start of their plateau, according to our taste.
...but it's darn good as is!


2006 Tardieu-Laurent Châteauneuf-du-Pape Cuvée Spéciale 93 Points
France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape
On the plateau!
This is a fabulous wine. Very much liked by all!


2008 Achával-Ferrer Malbec Finca Bella Vista 88 Points
Argentina, Mendoza
Too simple for its price.
However, it's a decent wine for what it is. A lot of sediment due to over extraction. Low acids. All in balance, but there is no depth. Surprisingly poor delivery.


FLIGHT 3 - DESSERT
The Suduiraut did me.
I decided to not have dessert because the wine was jut too good.

2001 Château Suduiraut 100 Points
France, Bordeaux, Sauternais, Sauternes

Like drinking beautiful poetry.
Insanely amazing wine that I can't keep my fingers off.
Not a single flaw, everything PERFECT!



CLOSING
Yay!
Fabulous food and wines that almost all delivered very well.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
image.jpg

2013, Chateau vignelaure (74825)
Doft av vita rosor och persikor. Bra balanserat mellan sötman och syrligheten, med en eftersmak av honungsmelon. Lång och trevlig eftersmak. Vi började med ett glas på balkongen, medans det fortfarande var sol, och fortsatte till middagen. Helstekt fläskfilé, potatisklyftor och en fetaostsallad.

Kommer att köpa fler av denna sort. Har svårt att ge betyg, som det redan har diskuterats i en annan tråd, rosé är både gott och meningslöst. Vill ha mer, men saknar wow-faktor! 83p.

2014, Pierre deschamps, sancerre rosé
Doft av lätta röda bär. Betydligt högre syra. Känns som att vinerna borde ha öppnats i omvänd ordning, det här hade vi behövt ha mat till. Passade mig bäst när det var riktigt kallt. Kommer inte att köpa fler. Jag skulle gissa på att det här vinet har plockats tidigare på säsongen innan druvorna har nått full mognad. 80p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick prova kändisvin i dagarna. Jag vet inte om det faktum att jag inte förstår mig på rosé spelar in eller om det helt enkelt är som så att Brangelinas baby är tämligen överskattat milt uttryckt.

Smakade ungefär som vuxenanpassad läskedryck med smultron, citrus och lite blandade örter. Medioker intensitet och aningen vattnig munkänsla. Gott? Jomenvisst, men det är Pommac också! Drack bara ett glas, men kunde absolut inte förstå storheten med detta vin som tydligen har fått en hel del positiv kritik. :confused:

image.jpg

2014 Château Miraval Côtes de Provence Rosé (80p)

Någon som har provat?
 

Gurto

Medlem
Dopff au Moulin Riesling Grand Cru Schoenenbourg 2012 (grillad makrill med papas arrugadas, mojo verde och svarta oliver)
Doftar gula äpplen, färska aprikoser, honung, kalkig mineralitet och mynta.
I munnen en Riesling med lite fetare kropp och rund fruktighet som förstärks av en mycket försiktig restsötma (nästintill torrt kan man nog säga). Medelhög syra.

En bra Riesling helt klart! Inget under av komplexitet men allt sitter där det ska ...ok, lite högre syra hade väl inte skadat balansen :) 87p I drickvänlig och öppen fas nu och tveksam till att det är något vin värt att lagras. Drick nu istället.

Gick mycket bra till maten. Mycket tack vare det uns av sötma som fanns, tror jag.
 

tobbe81

Medlem
Kocken är ledig idag från jobbet och bjuder sig själv på 500G skiva entrecote och en flaska Montus 2003 cuvee prestige. Har druckit flera Montus genom åren och har några olika årgångar kvar i lagringskåpet blev förälskad i Montus för över tio år sedan och har sedan dess köpt på mig olika årgångar genom åren. Just denna råkade jag ha hemma för konsumtion och tänkte att den skulle passa bäst till lunchen.

Doft skomakeri och läderverkstad
smak sillkeslen med smak utav massa olika röda bär kan inte sätta fingret på vilken, vinet har inte hunnit lufta sig heller så det blir lite svårt såhär bara efter 15-20 min. Stenhårda tanniner och som allra sist känner jag igen smaken från övermogna jordgubbar.
11351145_10155593460275008_7881562274253139016_n.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kocken är ledig idag från jobbet och bjuder sig själv på 500G skiva entrecote och en flaska Montus 2003 cuvee prestige. Har druckit flera Montus genom åren och har några olika årgångar kvar i lagringskåpet blev förälskad i Montus för över tio år sedan och har sedan dess köpt på mig olika årgångar genom åren. Just denna råkade jag ha hemma för konsumtion och tänkte att den skulle passa bäst till lunchen.

Doft skomakeri och läderverkstad
smak sillkeslen med smak utav massa olika röda bär kan inte sätta fingret på vilken, vinet har inte hunnit lufta sig heller så det blir lite svårt såhär bara efter 15-20 min. Stenhårda tanniner och som allra sist känner jag igen smaken från övermogna jordgubbar.Visa bifogad bild 4155
Jag hoppas du drog i dig hela biffen själv. Ser riktigt god ut!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 4152
2013, Chateau vignelaure (74825)
Doft av vita rosor och persikor. Bra balanserat mellan sötman och syrligheten, med en eftersmak av honungsmelon. Lång och trevlig eftersmak. Vi började med ett glas på balkongen, medans det fortfarande var sol, och fortsatte till middagen. Helstekt fläskfilé, potatisklyftor och en fetaostsallad.

Kommer att köpa fler av denna sort. Har svårt att ge betyg, som det redan har diskuterats i en annan tråd, rosé är både gott och meningslöst. Vill ha mer, men saknar wow-faktor! 83p.

2014, Pierre deschamps, sancerre rosé
Doft av lätta röda bär. Betydligt högre syra. Känns som att vinerna borde ha öppnats i omvänd ordning, det här hade vi behövt ha mat till. Passade mig bäst när det var riktigt kallt. Kommer inte att köpa fler. Jag skulle gissa på att det här vinet har plockats tidigare på säsongen innan druvorna har nått full mognad. 80p.
Jamen, nämen, Yemen, jomen...
Ibland kan en farstu göra större nytta än en vedbod.
I detta rosa fall resonerar jag som @KockJohan och @Mats och menar på att det finns en lägre gräns för publikt intresse i de fall då förväntanspotentialen och utfallet sammanfaller i de lägre regionerna av mediokricitet. Dvs ganska precis den gräns då det blir trist läsa om Vinifera Tristesser...

Man kan ju resonera som om att ifall kombinationen av förväntand brist på kvalitet och de facto erfaren brist på kvalitet sammanfaller, så kanske det finns iaf en vits i att posta på CT, Flashback eller till SB:s kundtjönst, snarare än på FW. Även om mediokerpresterande mediokerviner under vissa förutsättningar bidrar till en spirituell dialog.

Vissa usla viner blir på något underligt vis spännande, även då de inte är det :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kocken är ledig idag från jobbet och bjuder sig själv på 500G skiva entrecote och en flaska Montus 2003 cuvee prestige. Har druckit flera Montus genom åren och har några olika årgångar kvar i lagringskåpet blev förälskad i Montus för över tio år sedan och har sedan dess köpt på mig olika årgångar genom åren. Just denna råkade jag ha hemma för konsumtion och tänkte att den skulle passa bäst till lunchen.

Doft skomakeri och läderverkstad
smak sillkeslen med smak utav massa olika röda bär kan inte sätta fingret på vilken, vinet har inte hunnit lufta sig heller så det blir lite svårt såhär bara efter 15-20 min. Stenhårda tanniner och som allra sist känner jag igen smaken från övermogna jordgubbar.Visa bifogad bild 4155
Porr! Porr! Porr!
Oj vad jag fick igång nu!
Vill ha!
(Inte alldeles för rött kött. VIN!!!)
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Jamen, nämen, Yemen, jomen...
Ibland kan en farstu göra större nytta än en vedbod.
I detta rosa fall resonerar jag som @KockJohan och @Mats och menar på att det finns en lägre gräns för publikt intresse i de fall då förväntanspotentialen och utfallet sammanfaller i de lägre regionerna av mediokricitet. Dvs ganska precis den gräns då det blir trist läsa om Vinifera Tristesser...

Man kan ju resonera som om att ifall kombinationen av förväntand brist på kvalitet och de facto erfaren brist på kvalitet sammanfaller, så kanske det finns iaf en vits i att posta på CT, Flashback eller till SB:s kundtjönst, snarare än på FW. Även om mediokerpresterande mediokerviner under vissa förutsättningar bidrar till en spirituell dialog.

Vissa usla viner blir på något underligt vis spännande, även då de inte är det :)
Tala ur skägget människa!
Du menar alltså att de viner var för tråkiga för få ta plats här på forumet?
 

Gurto

Medlem
Inspirerad av @Vino fino inhandlades en kyckling (tyvärr ingen Bresse, sånt måste vi småstadsbor ha förstånd att beställa i förväg och det hade jag inte denna gång då beslutet tog mer spontant) som fick en halv citron inkörd i sig samt ett herbes de Provence-smör under och på skinnet och så in ugnen. Stenskyn med grädde och den citronen som semestrat i kycklingen samt Amandine-potatis och smörsvängda morötter ackompanjerade.

Till det min andra halvflaska Vincent Girardin Corton-Charlemagne 2009 som fick sig ordentligt med välbehövd luftning. Ur glaset kommer en koncentrerad doft av citronzest, bakad citron, gula mogna plommon, aprikos, smör, kola, nötigt och lite skitig kalkig mineralitet
I munnen är det ett vin med fet smörig kropp med härligt zestiga toner samt bakad citron och mogna plommon. Pigg syra.

En mycket mycket bra vit Bourgogne. Inte i toppskiktet som en Grand Cru kanske ska vara men det är petitesser för det är skitgott och @Vino fino , du har alldeles rätt i att denna typ av vin passar mycket bra'ed denna typ av mat. 91p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jamen, nämen, Yemen, jomen...
Ibland kan en farstu göra större nytta än en vedbod.
I detta rosa fall resonerar jag som @KockJohan och @Mats och menar på att det finns en lägre gräns för publikt intresse i de fall då förväntanspotentialen och utfallet sammanfaller i de lägre regionerna av mediokricitet. Dvs ganska precis den gräns då det blir trist läsa om Vinifera Tristesser...

Man kan ju resonera som om att ifall kombinationen av förväntand brist på kvalitet och de facto erfaren brist på kvalitet sammanfaller, så kanske det finns iaf en vits i att posta på CT, Flashback eller till SB:s kundtjönst, snarare än på FW. Även om mediokerpresterande mediokerviner under vissa förutsättningar bidrar till en spirituell dialog.

Vissa usla viner blir på något underligt vis spännande, även då de inte är det :)

Jag ska försöka att ha det i åtanke i fortsättningen.
Har du några bra riktlinjer att följa när det gäller vilka viner som är värda att skriva om, och inte?

Jag försöker bara att bli bättre på att kommunicera i dessa termer, som för mig är helt nytt och spännande. Det var aldrig min avsikt att uppröra någon med kommentarer om mediokra viner, i så fall ber jag om ursäkt! :)

Edit: Dina riktlinjer framgick väldigt tydligt när jag läste din post en andra gång. Alltid bra att få en bred referensram!
 
Last edited:
Toppen