Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jamen, nämen, Yemen, jomen...
Ibland kan en farstu göra större nytta än en vedbod.
I detta rosa fall resonerar jag som @KockJohan och @Mats och menar på att det finns en lägre gräns för publikt intresse i de fall då förväntanspotentialen och utfallet sammanfaller i de lägre regionerna av mediokricitet. Dvs ganska precis den gräns då det blir trist läsa om Vinifera Tristesser...

Man kan ju resonera som om att ifall kombinationen av förväntand brist på kvalitet och de facto erfaren brist på kvalitet sammanfaller, så kanske det finns iaf en vits i att posta på CT, Flashback eller till SB:s kundtjönst, snarare än på FW. Även om mediokerpresterande mediokerviner under vissa förutsättningar bidrar till en spirituell dialog.

Vissa usla viner blir på något underligt vis spännande, även då de inte är det :)
Vad jag förstår ska det vara hippt att dricka rosé nu mot sommar´n ?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag ska försöka att ha det i åtanke i fortsättningen.
Har du några bra riktlinjer att följa när det gäller vilka viner som är värda att skriva om, och inte?

Jag försöker bara att bli bättre på att kommunicera i dessa termer, som för mig är helt nytt och spännande. Det var aldrig min avsikt att uppröra någon med kommentarer om mediokra viner, i så fall ber jag om ursäkt! :)
-Tycker inte att du ska bry dig om att vissa ibland gillar att vara dryga och sitta på höga hästar.

Fortsätt och skriv om de vinerna som du dricker och ge fan i gnällspikarna, de speglar inte på något sätt en samlad röst på forumet.

Det finns ingen här som har någon sorts enskild bestämmanderätt om vilka viner man får och inte får skriva om.
Gillar man inte det som skrivs kan man ju bara ge fan i att läsa istället för att gnälla på att folk inte dricker viner som är fina nog.

-Det var för övrigt just den typen av attityder som gjorde att jag tvekade väldigt länge på att börja deltaga aktivt på forumet.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tala ur skägget människa!
Du menar alltså att de viner var för tråkiga för få ta plats här på forumet?
Läs noga :)
Klart man skall skriva om ALLT, men kanske inte riktigt allt. Men alltid då det är intressant. Helst inte då det blir trist. Ssk om det var tråkigt redan från början. Men, ibland blir det ju bara så.

Och: jag har ju bara EN åsikt. Och är extremt FÖR individens frihet och resa mot självtillfredsställelse. @Deppodi verkar ha greppat textens andemening andra gången han läste den.

...ungefär som skylten som under 1800-talet föreslogs av en riksdagsman att sättas upp på Riksdagshuset: "Här fattas visa beslut." Dess ironi undgick många, som tyckte det var en präktig idé. Den skylten skulle fö kunna passa riktigt bra i dagens moderna samhälle. Både på Riksdagshuset och på Vattenfalls hq. Och kanske rent av på Energiministerns dörr :raseri:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Läs noga :)
Klart man skall skriva om ALLT, men kanske inte riktigt allt. Men alltid då det är intressant. Helst inte då det blir trist. Ssk om det var tråkigt redan från början. Men, ibland blir det ju bara så.

Och: jag har ju bara EN åsikt. Och är extremt FÖR individens frihet och resa mot självtillfredsställelse. @Deppodi verkar ha greppat textens andemening andra gången han läste den.
Trams! Postar någon en notering kring ett vin så får man utgå att personen gör det för att han finner nöje och intresse i det han skriver. Dina personliga åsikter om vad som är trist och tråkigt kan du behålla för dig själv. Allt annat är bara otrevligt och drygt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Blev några trevliga bubblor i måndags, Ayala Pearl 2002 mycket bra, allt prydligt på plats med rena tydliga smaker fortfarande med utvecklingspotential. Tyvärr med lite fel prislapp (75€), de Venoge Princes BdB 2000 magnum, kommer nog kunna utvecklas ytterligare men med tanke på att alla druvor är Grand Cru saknas den en del elegans och finess. Dom Perignon 1995, ah kärlek, helt underbar mogen frukt och en perfekt balans. 1995 är absolut en årgång man har för få av. Henriot Enchanteleurs 1996, en underbar champagne massvis med syra som backas upp av mogen frukt, kul att dricka nu förmodligen ännu bättre om några år. Thienot la Vigne aux Gamins 2001, Det gjordes inte många årgångschampagner 2001, en mycket speciell champagne saknar energi och komlexitet, inget för mig. Möjligt att det var årgången som lyste igenom får försöka prova en annan årgång.
 

jrick

Medlem
Trams! Postar någon en notering kring ett vin så får man utgå att personen gör det för att han finner nöje och intresse i det han skriver. Dina personliga åsikter om vad som är trist och tråkigt kan du behålla för dig själv. Allt annat är bara otrevligt och drygt.

Ja jag upplever det då inte som något problem att det skrivs för mycket på forumet. Jag törstar alltid efter mer. Jag tvingas också ibland dricka rosé för att tillfredsställa mitt sällskaps önskemål och då är det inte bortkastat för mig att få höras andras åsikter om dessa på systemet tillgängliga exemplar.

@StefanAkiko ibland skriver man något som andra uppfattar som otrevligt och okonstruktivt, då är det mer klädsamt att ursäkta sig för klavertrampet än att gräva ner sig lite till. Jag tror tyvärr inte att alla tycker varenda inlägg som du gör tillför någonting för dem men jag tror inte att du fått höra det.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja jag upplever det då inte som något problem att det skrivs för mycket på forumet. Jag törstar alltid efter mer. Jag tvingas också ibland dricka rosé för att tillfredsställa mitt sällskaps önskemål och då är det inte bortkastat för mig att få höras andras åsikter om dessa på systemet tillgängliga exemplar.

@StefanAkiko ibland skriver man något som andra uppfattar som otrevligt och okonstruktivt, då är det mer klädsamt att ursäkta sig för klavertrampet än att gräva ner sig lite till. Jag tror tyvärr inte att alla tycker varenda inlägg som du gör tillför någonting för dem men jag tror inte att du fått höra det.
@StefanAkiko har fått höra en hel del han också :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja jag upplever det då inte som något problem att det skrivs för mycket på forumet. Jag törstar alltid efter mer. Jag tvingas också ibland dricka rosé för att tillfredsställa mitt sällskaps önskemål och då är det inte bortkastat för mig att få höras andras åsikter om dessa på systemet tillgängliga exemplar.

@StefanAkiko ibland skriver man något som andra uppfattar som otrevligt och okonstruktivt, då är det mer klädsamt att ursäkta sig för klavertrampet än att gräva ner sig lite till. Jag tror tyvärr inte att alla tycker varenda inlägg som du gör tillför någonting för dem men jag tror inte att du fått höra det.
@StefanAkiko är i princip alltid välmenande men i olika grad provocerande. På gott och ont. Men inga inlägg på finewines.se är bortkastade inlägg om du frågar mig och det är jag övertygad om att Stefan håller med om, även om det ibland kan vara svårt att förstå hans andemening bland all prosa. ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I det här fallet blev ingen illa berörd, jag misstolkade @StefanAkiko inlägg när jag läste det första gången.
Kul att höra att ni ändå uppskattar kommentaren, alternativt väljer att inte läsa den! :)

Igår blev det hamburgare & lite rött vin.
2013, Mullineux Syrah, Swartland
Alkohol: Medium (-)
Syra: Medium
Tanniner: Medium
Fyllighet: Medium (-)
Ett lättsamt sydafrikanskt rött vin gjort främst på druvorna Syrah. Relativt nytt i SBs sortiment (Om de inte haft detta vin tidigare årgångar). Ganska sluten doft, hittar lite dova toner av tobak, ceder och björnbär, men desto större smak. Tydligt inslag av brandrök (Eller inbillar jag mig efter att ha läst @Mattias S mailkonversation med en av SA största producenter?), som är uppbackad av mogen frukt. Riktigt gott & elegant och lättsamt! Torrt avslut som inte drar ihop halsmandlarna allt för kraftigt. 90p.
 

ChristianB

DipWSET
Jag gjorde en liten jämförelse med senaste flaskan rött jag köpte härom dagen, 2013 Jim Barry Lodge Hill Shiraz:

First night!
Appearance:
Clear, deep intensity purple colour. Thin legs forming curtains, no deposits.
Nose: Clean, medium (-) intensity aromas of green pepper, chocolate, blackberries, dry oak, slight perfume of flowers, smoked meat. Wine is youthful and a bit tight on the nose.
Palate: Wine is dry, with medium (+) acidity, medium (+) tannins, medium (+) alcohol and a medium body. Medium intensity flavours of smoked meat, oak, chocolate, blackberries, jammy cassis, hints of stony minerals, pepper. Finish is medium, expect it to be more open with some time in glass.
Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced at 169 SEK. Can drink now, but has potential for ageing. A couple of years in the cellar would do it good!

Second night!
Appearance:
Clear, deep intensity purple colour. Thin legs forming curtains, no deposits.
Nose: Clean, medium intensity aromas of blackberries, dark plum, dark chocolate, lilacs, chalky wet stone, oak and a lingering smoky, meaty note. A lot more prominent today!
Palate: Wine is dry, with medium (+) acidity, medium (+) tannins, medium (+) alcohol and with a medium body. Medium intensity flavours of blackberries, wet stone, smoked meat, chocolate, the slightly bitter-sweet taste of lilacs, oak. Tannins are still a bit dry. Finish is medium (+).
Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing. A lot better tonight, more open and a lovely wine on it’s own, but I suspect it would do even better with some red meat on the plate! 89p!

Roligt att jämföra och första vinet av lite bättre kvalitet på en hel vecka (ja, jag tycker lite synd om mig själv :p ).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trams! Postar någon en notering kring ett vin så får man utgå att personen gör det för att han finner nöje och intresse i det han skriver. Dina personliga åsikter om vad som är trist och tråkigt kan du behålla för dig själv. Allt annat är bara otrevligt och drygt.
Pekfingrar från dagisfröknar är underbart att leva utan :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja jag upplever det då inte som något problem att det skrivs för mycket på forumet. Jag törstar alltid efter mer. Jag tvingas också ibland dricka rosé för att tillfredsställa mitt sällskaps önskemål och då är det inte bortkastat för mig att få höras andras åsikter om dessa på systemet tillgängliga exemplar.

@StefanAkiko ibland skriver man något som andra uppfattar som otrevligt och okonstruktivt, då är det mer klädsamt att ursäkta sig för klavertrampet än att gräva ner sig lite till. Jag tror tyvärr inte att alla tycker varenda inlägg som du gör tillför någonting för dem men jag tror inte att du fått höra det.
Du känner nog inte riktigt historien kring hur FW slutade vara de svenska Champagne-Bgn nördarnas bakveranda.
Men, det är ok.

Så här var det:
@Mattias S började skriva samtidigt som jag. Jag blev extra inspirerad av att ha funnit en bror. Vi retade varandra hårt. Kanske jag mer honom än han mig... Dock växte vi i självförtroende vad gäller en svensk plattform för gediget vinälskande.

Viktig komponent: min hemvist sedan många år är i CT, som är på engelska och amerikainspirerat /-fokuserat och kanske inte fullt ut tillfredsställande för en som vuxit upp i socialdemokratins grupparbetande och alkoholantivurm. Så jag önskade naturligtvis att få kommunicera vinerier med nördar på mitt modersmål och med en liknande kulturell bakgrund. Eftersom CT var mitt viktigaste vattenhål, hade jag rätt höga förväntningar på ett svenskt Forum. FW infriade delvis detta, MEN, med sitt microfokus på dyra etiketter från två områden jag aldrig begripit (trots omfattande egna investeringar) och gleee-e-ee--eee-ee-esa postningar så började jag röra om i ormgropen av syradrivna bubbelälskare och Bgn-älskare. Och det blev gensvar!

Rätt snabbt släppte allt. FW återerövrades av vanliga nördar som dricker rosé, 100-kronorsviner och georgiskt eller grekiskt outtalbara druvor med oförblommerad passion och som inte alltid vaskar, plaskar, traskar eller braskar Champagne på Stureplan. (Inget fel i att göra det, bara fel i att anse det normalt.)

Sedan valde jag att posta ett könsorgan i choklad, och bli FW:s dark horse, provok och contrarian. En dag kommer jag lämna detta forum för att göra vettigare saker, men är väldigt glad åt att den dialog som finns här idag är både rik, nyanserad, omfattande och involverande. Detta har ALDRIG förekommit på FW om du ser bakåt ett år, eller mer.

Och, även om du kanske inte gillar det, så är detta levande FW ett grupparbete signerat mig och @Mattias S samt underskrivet i blod av @Anders Landström och @Jimmy Forsman . Jag erkänner att min roll i det hela mest bestått i att vara "beswärlig" och att ssk @Mattias S varit den långsiktigt drivande kraften bakom det faktum att detta forum idag ombesjunger både rosé, Madiran, olika terroirs i Sydafrika/Sydamerika, välkomnar dialog som inte kostar 1000kr per uttalande och som är folkligt nördigt på ett underbart sätt. ...och som tom ifrågasätter Amarone-bashing :)

...som vågar stå upp och säga att:
även nördar accepterar Graham Beck's bubbel som en ok Champagne !

En dröm för en sådan som jag: med det drömska drömmandet inställt mot att dela njutningar på ett välklingande språk, som är (relativt) enkelt att förstå i alla dess nyanser, helt befriat från måste-tyckanden, och fullt ut fokuserat på vad som kickar igång våra verkliga hjärtan.

Jag gillar verkligen FW av idag. Det gamla FW kan jag absolut leva utan. Och jag ser med stor njutning fram emot det FW som du och alla i "nästa generation" kommer skapa utifrån den plattform som äro Eder giwen.

Njut, njut MER, dela med dig och njut :)
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Du känner nog inte riktigt historien kring hur FW slutade vara de svenska Champagne-Bgn nördarnas bakveranda.
Men, det är ok.

Så här var det:
@Mattias S började skriva samtidigt som jag. Jag blev extra inspirerad av att ha funnit en bror. Vi retade varandra hårt. Kanske jag mer honom än han mig... Dock växte vi i självförtroende vad gäller en svensk platfform för gediget vinälskande.

Viktig komponent: min hemvist sedan många år är i CT, som är på engelska och amerikainspirerat /-fokuserat och kanske inte fullt ut tillfredsställande för en som vuxit upp i socialdemokratins grupparbetande och alkoholantivurm. Så jag önskade naturligtvis att få kommunicera vinerier med nördar på mitt modersmål och med en liknande kulturell bakgrund. Eftersom CT var mitt viktigaste vattenhål, hade jag rätt höga förväntningar på ett svenskt Forum. FW infriade delvis detta, MEN, med sitt microfokus på dyra etiketter från två områden jag aldrig begripit (trots omfattande egna investeringar) och gleee-e-ee--eee-ee-esa postningar så började jag röra om i ormgropen av syradrivna bubbelälskare och Bgn-älskare. Och det blev gensvar!

Rätt snabbt släppte allt. FW återerövrades av vanliga nördar som dricker rosé, 100-kronorsviner och georgiskt outtalbara druvor med oförblommerad passion och som inte alltid vaskar, plaskar, traskar eller braskar Champagne på Stureplan. (Inget fel i att göra det, bara fel i att anse det normalt.)

Sedan valde jag att posta ett könsorgan i choklad, och bli FW:s dark horse, provok och contrarian. En dag kommer jag lämna detta forum för att göra vettigare saker, men är väldigt glad åt att den dialog som finns här idag är både rik, nyanserad, omfattande och involverande. Detta har ALDRIG förekommit på FW om du ser bakåt ett år, eller mer.

Och, även om du kanske inte gillar det, så är detta levande FW ett grupparbete signerat mig och @Mattias S samt underskrivet i blod av @Anders Landström och @Jimmy Forsman . Jag erkänner att min roll i det hela mest bestått i att vara "beswärlig" och att ssk @Mattias S varit den långsiktigt drivande kraften bakom det faktum att detta forum idag ombesjunger både rosé, Madiran, olika terroirs i Sydafrika/Sydamerika, välkomnar dialog som inte kostar 1000kr per uttalande och som är folkligt nördigt på ett underbart sätt. ...och somtom ifrågasätter Amarone-bashing :)

En dröm för en sådan som jag: med det drömska drömmandet inställt mot att dela njutningar på ett välklingande språk, som är enkelt att förstå i alla dess nyanser, helt befriat från måste-tyckanden, och fullt ut fokuserat på vad som kickar igång våra verkliga hjärtan.

Jag gillar verkligen FW av idag. Det gamala FW kan jag absolut leva utan. Och jag ser med stor njutning fram emot det FW som du och alla i "nästa generation" kommer skapa utifrån den plattform som äro Eder giwen.

Njut, njut MER, dela med dig och njut :)
Det va bättre förr gamle man ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gjorde en liten jämförelse med senaste flaskan rött jag köpte härom dagen, 2013 Jim Barry Lodge Hill Shiraz:

First night!
Appearance:
Clear, deep intensity purple colour. Thin legs forming curtains, no deposits.
Nose: Clean, medium (-) intensity aromas of green pepper, chocolate, blackberries, dry oak, slight perfume of flowers, smoked meat. Wine is youthful and a bit tight on the nose.
Palate: Wine is dry, with medium (+) acidity, medium (+) tannins, medium (+) alcohol and a medium body. Medium intensity flavours of smoked meat, oak, chocolate, blackberries, jammy cassis, hints of stony minerals, pepper. Finish is medium, expect it to be more open with some time in glass.
Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced at 169 SEK. Can drink now, but has potential for ageing. A couple of years in the cellar would do it good!

Second night!
Appearance:
Clear, deep intensity purple colour. Thin legs forming curtains, no deposits.
Nose: Clean, medium intensity aromas of blackberries, dark plum, dark chocolate, lilacs, chalky wet stone, oak and a lingering smoky, meaty note. A lot more prominent today!
Palate: Wine is dry, with medium (+) acidity, medium (+) tannins, medium (+) alcohol and with a medium body. Medium intensity flavours of blackberries, wet stone, smoked meat, chocolate, the slightly bitter-sweet taste of lilacs, oak. Tannins are still a bit dry. Finish is medium (+).
Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing. A lot better tonight, more open and a lovely wine on it’s own, but I suspect it would do even better with some red meat on the plate! 89p!

Roligt att jämföra och första vinet av lite bättre kvalitet på en hel vecka (ja, jag tycker lite synd om mig själv :p ).
Skulle önska någon form av poäng eller relation.
Please!
お願いします。
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det va bättre förr gamle man ;-)
Nej, du, unge man :D
FW har aldrig varit bättre, mer mångfacetterat, mindre elitistiskt och mer underbart läsvärt än idag. Om detta fortsätter, så kommer FW automatiskt bli en politisk spelbricka i det svenska Kim-Jong-Um-bad-hair-day-samhället som de flesta av oss ändå försöker få ut något fungerande ur...

...och sällan har jag velat dricka MER vin med dig :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du känner nog inte riktigt historien kring hur FW slutade vara de svenska Champagne-Bgn nördarnas bakveranda.
Men, det är ok.

Så här var det:
@Mattias S började skriva samtidigt som jag. Jag blev extra inspirerad av att ha funnit en bror. Vi retade varandra hårt. Kanske jag mer honom än han mig... Dock växte vi i självförtroende vad gäller en svensk platfform för gediget vinälskande.

Viktig komponent: min hemvist sedan många år är i CT, som är på engelska och amerikainspirerat /-fokuserat och kanske inte fullt ut tillfredsställande för en som vuxit upp i socialdemokratins grupparbetande och alkoholantivurm. Så jag önskade naturligtvis att få kommunicera vinerier med nördar på mitt modersmål och med en liknande kulturell bakgrund. Eftersom CT var mitt viktigaste vattenhål, hade jag rätt höga förväntningar på ett svenskt Forum. FW infriade delvis detta, MEN, med sitt microfokus på dyra etiketter från två områden jag aldrig begripit (trots omfattande egna investeringar) och gleee-e-ee--eee-ee-esa postningar så började jag röra om i ormgropen av syradrivna bubbelälskare och Bgn-älskare. Och det blev gensvar!

Rätt snabbt släppte allt. FW återerövrades av vanliga nördar som dricker rosé, 100-kronorsviner och georgiskt outtalbara druvor med oförblommerad passion och som inte alltid vaskar, plaskar, traskar eller braskar Champagne på Stureplan. (Inget fel i att göra det, bara fel i att anse det normalt.)

Sedan valde jag att posta ett könsorgan i choklad, och bli FW:s dark horse, provok och contrarian. En dag kommer jag lämna detta forum för att göra vettigare saker, men är väldigt glad åt att den dialog som finns här idag är både rik, nyanserad, omfattande och involverande. Detta har ALDRIG förekommit på FW om du ser bakåt ett år, eller mer.

Och, även om du kanske inte gillar det, så är detta levande FW ett grupparbete signerat mig och @Mattias S samt underskrivet i blod av @Anders Landström och @Jimmy Forsman . Jag erkänner att min roll i det hela mest bestått i att vara "beswärlig" och att ssk @Mattias S varit den långsiktigt drivande kraften bakom det faktum att detta forum idag ombesjunger både rosé, Madiran, olika terroirs i Sydafrika/Sydamerika, välkomnar dialog som inte kostar 1000kr per uttalande och som är folkligt nördigt på ett underbart sätt. ...och som tom ifrågasätter Amarone-bashing :)

En dröm för en sådan som jag: med det drömska drömmandet inställt mot att dela njutningar på ett välklingande språk, som är enkelt att förstå i alla dess nyanser, helt befriat från måste-tyckanden, och fullt ut fokuserat på vad som kickar igång våra verkliga hjärtan.

Jag gillar verkligen FW av idag. Det gamala FW kan jag absolut leva utan. Och jag ser med stor njutning fram emot det FW som du och alla i "nästa generation" kommer skapa utifrån den plattform som äro Eder giwen.

Njut, njut MER, dela med dig och njut :)
Lite väl stort fokus på dig och mig här kan jag tycka. :oops: Som du mycket väl vet så formas ett forum av många medlemmar (med olika åsikter och drivkrafter). Men visst behövde vi (och behöver) en frispråkig japan för att få lite större bredd och dynamik i dialogen!
 

ChristianB

DipWSET
Skulle önska någon form av poäng eller relation.
Please!
お願いします。
Ah, jag tänkte väl mest att det inte var så nödvändigt, men jag borde förstås klargöra att jag jämförde samma vin mellan två kvällar! Hela tanken föddes igår när jag öppnade flaskan och tog ett glas rött för att jag var lite "sugen". Det var nog lite själviskt av mig att bara posta två smaknoteringar (vilka är rätt lika ändå) med det enda syftet att jag själv skulle lära mig något. Att jag satte en ensam poäng på vinet idag berodde mest på att jag ville ge det en samlad bedömning. Om jag ska dra något slags slutsats så är det att vinet är mycket mer tilltalande idag och att det sannerligen behövde luftas innan det var riktigt öppet och drickvänligt!

Men! Jag inser att jag borde vara lite tydligare i mina avsikter, om inte annat efter diskussionen vi haft tidigare! ;)

Angående nivån på FW; personligen har jag knappast råd att dricka dyra märken eller ens särskilt mycket av den Champagne jag gillar, så jag ser glatt att man postar ett inlägg av vad man dricker för stunden, må det vara högt eller lågt. Däremot kan jag ju tycka att nivån i allmänhet bör ligga på ett genuint intresse för det som finns i glaset. Tanken att "dricka rött till kött" och "1-2-3-Fanta-och-rosé" känns lite avlägset här på forumet...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite väl stort fokus på dig och mig här kan jag tycka. :oops: Som du mycket väl vet så formas ett forum av många medlemmar (med olika åsikter och drivkrafter). Men visst behövde vi (och behöver) en frispråkig japan för att få lite större bredd och dynamik i dialogen!
Men, ur en objektiv synvinkel har du o jag postat mer än alla andra 'nu-ingar'.
Och fler "gillanden" har . . . Vem?
 
Toppen