Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jrick

Medlem
@vininfo.nu det var inte dåligt, vilken conciergeservice för vinläsning! Tack igen. Köpte den 2011 som du skrev om dock och inte den 2009 som de flesta provat. Väsentlig prisskillnad ju, vad kan det bero på?
Även om jag inte tycker om den kommer jag ha varit glad för att ha provat. Så oklar är den förresten inte, har sett naturviner som ser ut som den första pressningen av druvsaften när den kommer ur flasksn, där går nog min gräns och kanske lite tidigare än så. Då är det spektaklet man siktat på känns det som. Bifogar bildbevis från Bar Brutal i Barcelona....
 

Attachments

  • IMG_0517.JPG
    IMG_0517.JPG
    32,5 KB · Visningar: 247

Magnus L

urydhtfilgukj
@vininfo.nu det var inte dåligt, vilken conciergeservice för vinläsning! Tack igen. Köpte den 2011 som du skrev om dock och inte den 2009 som de flesta provat. Väsentlig prisskillnad ju, vad kan det bero på?
Även om jag inte tycker om den kommer jag ha varit glad för att ha provat. Så oklar är den förresten inte, har sett naturviner som ser ut som den första pressningen av druvsaften när den kommer ur flasksn, där går nog min gräns och kanske lite tidigare än så. Då är det spektaklet man siktat på känns det som. Bifogar bildbevis från Bar Brutal i Barcelona....
Verkar som att det kom lite olika årgångar av samma vin i släppet. Dom flaskor som först stod på hyllan var 2009or, sen fylldes det upp med 2011or. Men tanken, och lanseringen var för 2011. Systembolaget och årgångar...

Men klagar inte, fick ju möjlighet
att köpa bägge :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Verkar som att det kom lite olika årgångar av samma vin i släppet. Dom flaskor som först stod på hyllan var 2009or, sen fylldes det upp med 2011or. Men tanken, och lanseringen var för 2011. Systembolaget och årgångar...

Men klagar inte, fick ju möjlighet
att köpa bägge :)
Även jag tog tillfället i akt och investerade i en flaska med årgång 2009 nyss. Detta forum gör mig ruinerad! :(

image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det var Trebbianon som det verkar ha dykt upp både 2009or och 2011or. Den röda tror jag har varit 2009 från början. Kul viner bägge. Provade dom på sommelierernas dag, men ser fram emot att dricka dom i ett lite lugnare sammanhang :)
Jag vet att du nämde det röda för mig när vi möttes på SB nyligen (tänk vad ofta vi möts där ;) ).

Naturvinskopplingen fick mig att avstå då, men jag minns inte om jag testade det på Sommelierernas dag, men vi gick ju lite olika vägar å andra sidan. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Såhär när man kommit hem efter en vit månad gäller det att ligga i med konsumtionen så man inte bidrar till allt för positiva konsumtionssiffror i statistiken som kan missbrukas av propagandaministeriet på SB :)

Fredagens vin fick bli en NV Marguet BDN gjord på 74% PN och 26% PM. flaskan hade degdatum 2012 och har legat och mognat till sig en stund nere i källaren.
Detta var riktigt gott med fina begynande mognadstoner och en härlig smakkavalkad av mogna äpplen samt en finstämd brödighet.
Kul att småodlarna fortsätter att leverera, och härligt med ännu ett bevis på att Champagne inte behöver vara svindyrt för att vara gott.
Denna låg en bit under 300 när jag köpte den även om jag inte minns exakt vad jag betalade.
Till skumpan bjöds rimmad ugnsbakad torskrygg toppad med trattkantareller, pinfärsk krispig dill, nyklippt gräslök och vispat brynt smör med pressad citron samt färskpotatis från Wirblads gård utanför Kalmar.
Så enkelt men så bra att det skulle passa på vilken stjärnkrog som helst :)
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Fontanafredda Barolo Lazzarito-1996

Kunde inte motstå frestelsen att köpa den när jag såg en sista flaska på hyllan på vårt ärade monopol.

Speciellt bra är det knappast men det blommar ut förvånansvärt bra till rätt mat. Trodde först det var smygkorkat men någon form av torkade körsbär, en aning tjära och kryddor blommade upp under en knapp halvtimme. Möjligt att jag hade otur med flaskan men högre än 85 hade jag inte gett vinet.
 

Gurto

Medlem
Keller Niersteiner Hipping Riesling Spätlese 2013
image.jpg
Först till kryddsotad salmalax, smörbakad vit sparris och dressing på brynt smör, soja, sesamolja och citron
image.jpg
Sedan till östgötsk smörstekt sparris med ramslökshollandaise
image.jpg

Doftar söta gröna äpplen, lite honung, jasminblom, melon-/gurktoner, lite grönörtigt och en pyttepuff petroleum.
I munnen är det fjäderlätt och elektriskt med syrliga granny Smith med lite skalig kärvhet, omogen honungsmelon, ljus honung med en försiktig och behaglig sötma.

Väldigt gott och sprittande friskt! Inte så stort som hypen antydde dock och det går att hitta likvärdiga rieslingar till en mindre kostnad. 88p+

Har två flaskor till i källaren och ska försöka låta åtminstone den ena få ligga kvar tills den är mogen.

Passade lysande till båda rätterna.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ett besök på Champagnebaren La Fine Bulle (Epernay).. vi tog med en Bonnaire 1982 som troget levererade, exotiska toner, rund fet kropp, fortfarande pigg trots sin ålder, ljuvlig. Moet 1970 fortfarande vid liv, mycket mörk färg, bra fräschör även om det fanns minimalt med bubblor. Lättdrucken! Vve Clicquot 1999, druckit denna tidigare ett antal gånger, denna flaska var betydligt stramare och mer komplex i sina smaker, trevlig! Pol Roger 1989, jösses vad bra, utvecklad, generös och med enastående längd och balans, Great! Charles Heidsieck 2000, detta måste man bara gilla, generös mogen frukt en hel del nötter och en aning kaffe, fan va bra! Gosset BdB bra men väldigt direkt saknar komplexitet, för priset köper jag hellre nåt från en mindre odlare som tex Diebolt Vallois Fleur de Passion 2006 som fick bli flaskan till middag väl hemma igen. Fantastisk, stor komplexitet enorm smakrikedom en fröjd att dricka.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Finbesök hemma av @vininfo.nu och våra fruar samt två energiska barn höga på socker och alkoholfritt vin signerat Bonny Doon.

Recept för kvällen:
  • Superspanjor
  • Naturviner
  • Charmig tysk Spätburgunder
  • Forumvin
  • Sirapslik PX
  • Kött
  • Ostgratinerad potatis
  • Chokladpraliner
  • Druvmust

Började kvällen med två vita torra viner som inmundigades samtidigt som de sista matförberedelserna där lite entrecote skulle stekas (tyvärr inget väder för grillning). Summerburst dånar från Ullevi...

2007 Wintrange Felsberg Auxerrois Grand Premier Cru mottas väl av sällskapet som ett ganska trevligt mingelvin. Lättdrucket och okomplicerat. Med tanke på att det är månadens forumvin så hittar ni omdöme med mera under spoilertaggen här.

Vin nummer två för kvällen blev naturvinernas naturvin 2011 Emidio Pepe Trebbiano d'Abruzzo som visade upp fin elegans och härliga drag av fransk cider (äpple, jasmin, citrus och honung) med rikliga mängder brett. Ganska typiskt naturvin på gott och ont, men i detta fall mer positivt än negativt. Bra intensitet och fyllig kropp med knivskarp syra. Njutbart och trevligt. 87p

image.jpg


Vi förflyttade oss till bords och drack fyra röda till maten. Inga anteckningar, mer njutning och verbala intryck. Det blev lite mer analys efteråt dock men inget avancerat.

2009 Emidio Pepe Montepulciano d'Abruzzo är även detta ganska typiskt och precis så som jag hade förväntat mig. Massiva syror med brettiga inslag och mängder av lavendel, mörka körsbär, röda äpplen och malkulor. Superintensivt med bra tanninbett. En aning kräk, men gott och småbittert. 88p

2011 Weingut Robert König Assmannshäuser Frankenthal Spätburgunder Auslese trocken visade sig vara ett rejält charmtroll med lite restsötma och mycket frukt. Skönt mellanting mellan en amerikansk och fransk PN. Inslag av lagerblad, rotfrukt, vanilj, rabarber, hallon och ingefära. Komplext och generöst med lite alkoholhetta i munnen. Knappt kännbara tanniner men frisk syra och bra längd. Jag gillade det som tusan och ger det generösa 90p. Kvällens överraskning!

image.jpg


Efter två lite lättare röda så växlar vi upp rejält med två kraftpaket...

2010 Pieve Santa Restituta (Gaja) Brunello di Montalcino dracks ju redan i fredags och min känsla är nog att det omdömet består även dag två. En riktigt bra Brunello i modern stil med mycket fat. 91p.

2005 Hermanos Pérez Pascuas Ribera del Duero Gran Reserva Viña Pedrosa är precis som man hoppas av ett vin av denna kaliber. Massivt och rejält fatat med sanslöst bra struktur. Väl ungt trots sin relativt höga ålder. Syrliga torkade körsbär, plommon och vanilj med delikata inslag av tjära, dill, kaffe och blyerts. En längd som med lätthet klarar Stockholm Marathon och ett ärketorrt avslut med lite smak av rostig spik.

Vilket vin! Ge det 10 år och det kommer förmodligen ha peakat. Redan idag så delar jag dock gärna ut 93p med mersmak!

image.jpg


Härliga praliner fick avsluta kvällen ihop med en PX som lyckats bli över sedan i julas. Jädrigt god och sirapslik, nästan som att dricka flytande fikon. Inte överdrivet komplex dock, men riktigt passande till pralinerna.

image.jpg


Jepp, det blev allt en riktigt trevlig kväll som alltid när @vininfo.nu med familj är på besök. Tack för det! Kvällens utropstecken för mig blev den tyska pinnen och den intensiva spanjoren. :)
 

Larseman

Medlem
Mors dag och ungdomarna bjuder på middag (!). Toast Skagen och en sallad på couscous, avokado, halloumi mm tarvar en Riesling.

2012 Schloss Vollrads Riesling Alte Reben Trocken
Gyllengul färg. Snygg doft av småcitrus, Grape och lite petroleum. I munnen lätt spritsig, frisk smak av blodgrape och mandarin. Massor med skön syra och bra längd.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Om någon bara haft ett halvt öga på mina inlägg så torde det vara uppenbart att viner i oxiderad stil får mitt hjärta att slå lite extra snabbt. I går försökte jag sprida denna ljuvhet och bjöd hem lite vänner för en provsmakning av oxiderat vitt.


2013 Rabl Grüner Veltliner Käferberg - Kamptal
Referensvinet. Riktigt trevligt. Lite, lite kolsyra i. Luktar lite gräsaktigt med lite vitpeppar. Toner av citrus i smaken. Hög syra, men balanserat och nästan lite söt avslutning (restsötma? Trodde alla grüners var torra?). 87p.

Y7fjjbi.jpg



2000 R. Lopéz de Heredia Blanco Reserva Viña Tondonia - Rioja
Har först en smått otrevlig kemisk doft (svårt att beskriva). Försvinner dock snabbt, och ersätts av de där härliga oxiderade tonerna, lite torkad frukt och nötter. Samma smaker på tungan, väldigt runt och tungt i munnen. Lång, lång eftersmak. Upplever att den inte har lika hög syra som 1998an och 1999an, vilket är varken en nackdel eller fördel. 90p.

2006 Domaine Grand, En Beaumont - Château-Chalon
Doft som fyller halva lägenheten. Självklart luktar det sherryaktigt, men med de där distinkta vin jaune-tonerna som jag inte lärt mig att sätta ord på (jag inbillar mig att jag skulle peka rätt i ett blindtest. Måste testas någon kväll. Om inte annat så har jag hört att humble pie är gott ;) ). Lite nötaktigt, svamp och halm. Allt blir bara bättre när temperaturen på vinet stiger. Kraftig syra och snustorrt. Intensiteten slår Tondonian på fingrarna. Eftersmaken sjunger i minuter!
Jag har aldrig kommit i kontakt med något annat än fantastiska Château-Chalons. Inget undantag här. Spelar rätt på varenda sträng. 92p.

NV Gonzalez-Byass Palo Cortado, Apostoles 30yo - Sherry
Luktar lite fränt först, oxiderat, rostade nötter och russin. Smaken är intensiv och påminner om syrlig fudge. Som en efterrätt. Kortare eftersmak än jag väntade mig. Kan tyvärr inte sluta dra paralleller till Sercial-Madeira. Bra, men det är något som inte går hela vägen fram. WOTN för de flesta närvarande, dock. 89p.
 

mnor

Medlem
2005 Vietto Barolo Castiglione
20150531_193349.jpg

Doft: Mörk frukt som domineras av körsbär och inslag av florala toner
Smak: Plommon, körsbär, toner av kryddor och salmiak

Riktigt trevlig elegant barolo som trots sin "ungdom" levererar mogna smaker. Bra frukt som balanseras upp av syrorna i vinet. Lång eftersmak! De barolo som jag hittills druckit (då oftast på restaurang) har kommit från bättre år än 2005 och det har också inneburit klart mer syra i vinet. Så i detta fall tyckte jag det var trevligt att få dricka en barolo från ett icke topp år, som redan nu bjöd på bra balans mellan frukt och syra . Får väl börja leta efter lite äldre barolo eller helt enkelt köpa barolo från sämre år. 89 poäng
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
@StefanAkiko ibland skriver man något som andra uppfattar som otrevligt och okonstruktivt, då är det mer klädsamt att ursäkta sig för klavertrampet än att gräva ner sig lite till. Jag tror tyvärr inte att alla tycker varenda inlägg som du gör tillför någonting för dem men jag tror inte att du fått höra det.
Tur att inte alla uppfattas otrevliga i sina kommentarer då:cool:
 

tobbe81

Medlem
Kocken är ledig idag så det blir the same old här hemma stor entrecote på 450g och mediokert rödpang !
11392945_10155613504590008_7422364621367994561_n.jpg
11223959_10155613715870008_1835223730510673892_n.jpg

Vilket sjuhelvetes amarone detta var har just tagit första klunken och dra mig baklänges vilken fullträff doftar viol med lite sötma och alkohol från de tegelljusa vinet i glaset. Första klunken mjukt sött och bärig kan inte hitta några direkta smaker som förklarar det bättre. Pepprigt silkeslent och behagligt avslut som aldrig vill försvinna detta är nog det bästa amaronevinet jag någonsin har druckit utan att tveka. 97P
 

jocke

Medlem
Igår blev det en eftermiddagschampagne, en Palmer & Co 2002 magnum. Hade inga förväntningar. Champagnen var torr, frisk, en släng av citrus men inlägg av grapefrukt. Lättdrucken och för mig lite blaskig. Jag saknar komplexiteten, den personliga karaktären. Här händer inget. Givetvis så kommer den att utvecklas men väldigt obetydligt lite tror jag. Så lite att jag inte kommer köpa fler för att lagra. Men som vanligt är ju smaken som baken :)
Palmer 2002.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Här är några som jag tycker är snäppet bättre.
http://www.systembolaget.se/70761
http://www.systembolaget.se/73400
http://www.systembolaget.se/74257

Generellt sett (det finns ju undantag) så brukar de allra billigaste vinerna med "rätt" namn på etiketten (typ Châteauneuf-du-pape, Barolo, Barbaresco osv.) vara billigast av ngn anledning och det vanligaste är ju att kvaliteten fått stryka på foten genom t.ex högre avkastning.
Skulle annars rekommendera dig att botanisera ungefär en 100-lapp över Xaviers prisnivå för att hitta intressantare viner.

Sedan kan en bättre Gigondas, Vacqueyras, Rasteau osv många gånger vara väl så bra som en billigare Châteauneuf-du-Pape.

Det verkar som att de har sänkt priser på 70761?
När du skrev den här kommentaren så skrev jag upp i ett excell-ark att 70761 kostade 233kr. Nu kostar det 165kr. Ca 30% prisjustering.
Någon som vet varför? Jag tänker iaf prova en flaska!
 

jrick

Medlem
Det verkar som att de har sänkt priser på 70761?
När du skrev den här kommentaren så skrev jag upp i ett excell-ark att 70761 kostade 233kr. Nu kostar det 165kr. Ca 30% prisjustering.
Någon som vet varför? Jag tänker iaf prova en flaska!
Tack för tipset jag beställde ett par. Såg att Bristly sänkt Monrosso 2008 från 99 till 69 ocksä. Inget som hör hemma på finewines att tipsa om kanske men ett riktigt klipp, drack när det kom i bristlylådan för ett halvår sen och det var verkligen värt en hundring.
 
Toppen