Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Ibland har man superlycka! Från det senaste vininköpet så köpte jag på vinst och förlust en Lorenz Pittnauer Riesling Kabinett 1979. Vingården finns inte kvar under detta namn utan går bara under namnet Fam. Pittnauer numera så det kanske är pappa Pittnauer då det ligger på samma adress i Gols. Korken var så gott som intakt och gick bara sönder något och man mötes av en fantastiskt honungsdoft som drog lite mot en berrenauslese. Vinet hade en gyllengul färg och var sammetslen med så mycket liv och fräschör fortfarande. Det gick inte riktigt att definiera att det var en Riesling, men 36 år och tyvärr var det sista flaskan som butiken hade och för det minst sagt löjliga priset på 9 euro. Hade jag haft möjlighet så hade jag köpt ett dussin, men det här är ett vin som jag kommer att minnas väldigt länge.

Visa bifogad bild 5320
Drack en Liebfraumilsch från 1975 för ett ett par år sedan. Smakade inte vin direkt, men jag är övertygad om att det aldrig har smakat bättre (halvtorr Madeira, typ). Riktigt plonk kan behöva extraordinära förhållanden för att ha chansen att lyckas väcka känslor eller bli intressanta. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite enklare besök på ett dugligt mexikanskt hak i Köpenhamn igår kväll. Frugans favoritställe och hon älskar återbesök och rutiner så självklart skulle vi dit. Udda vinlista med mestadels okända viner, men lite kul CS/Malbec från Brasilien lyckades vi hitta för ganska rejäla 600 danska. Årgång 2006 gjorde mig dock nyfiken och jäklar vad kul att hitta vin med ålder på restaurang och inte enbart från klassiska regioner!


image.jpg

2006 Lidio Carraro Elos Malbec Cabernet Sauvignon

Absolut moget, men inte särskilt komplext. Torkad frukt, viol, choklad och multna löv ihop med lite pepprighet och aningen järn. Aningen trött syra och fullmogna tanniner med sammetslen känsla och en ganska påtaglig restsötma. Ett bra vin, men det borde nog ha druckits på frukten då det inte riktigt verkar ha berikats av lagringen till fullo. 86p

Nu är jag inte i Köpenhamn enbart för vinsafari, men idag blir det nog lite mer intressanta vinösa äventyr tror jag. :)

Maten:

image.jpg

image.jpg
 

Magikern

Medlem
Lite enklare besök på ett dugligt mexikanskt hak i Köpenhamn igår kväll. Frugans favoritställe och hon älskar återbesök och rutiner så självklart skulle vi dit. Udda vinlista med mestadels okända viner, men lite kul CS/Malbec från Brasilien lyckades vi hitta för ganska rejäla 600 danska. Årgång 2006 gjorde mig dock nyfiken och jäklar vad kul att hitta vin med ålder på restaurang och inte enbart från klassiska regioner!


Visa bifogad bild 5321
2006 Lidio Carraro Elos Malbec Cabernet Sauvignon

Absolut moget, men inte särskilt komplext. Torkad frukt, viol, choklad och multna löv ihop med lite pepprighet och aningen järn. Aningen trött syra och fullmogna tanniner med sammetslen känsla och en ganska påtaglig restsötma. Ett bra vin, men det borde nog ha druckits på frukten då det inte riktigt verkar ha berikats av lagringen till fullo. 86p

Nu är jag inte i Köpenhamn enbart för vinsafari, men idag blir det nog lite mer intressanta vinösa äventyr tror jag. :)

Maten:

Visa bifogad bild 5322
Visa bifogad bild 5323

Glöm inte att kolla alla vinbutiker ni har tid till. Alltid värt att kolla cellartracker och winesearcher för att avgöra om vinet är valuta för pengarna. ;) Jag ångrar själv att jag inte plöjde igenom allt som fanns i centrum när jag var där i våras.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Liten vinbarsrunda idag på förmiddagen...

Ved Stranden blev vår första anhalt. Det blev två läckra och slanka skapelser.

image.jpg

2012 Loimer Pinot Noir Gumpoldskirchen

Läckert slankt och saftigt med röd vibrerande frukt åt tranbär, körsbär och smultron. Lite bibliotekstoner och ett uns stall i bakgrunden. Intensivt, balanserat och syrligt. Jajamensan, detta är sannerligen gott i all sin enkelhet! 88p

image.jpg

2011 Brigitte & Gerhard Pittnauer St. Laurent Altenberg

Lite oxiderad känsla med mogna jordgubbar, rök och kryddor. Lite opolerat och väl rustikt. Lite magsyrlighet i munnen. Kul vin, men klart sämre än vinet ovan. 85p

Gick vidare till Le Sommelier och kunde med ett stort leende erfara att de hade mogen bättre bdx på glas. Jo, jag tackar jag. 150 pix för 5 cl, men charmig som jag är så fick jag 15! Härligt värre. Coravin rockar fett i dessa sammanhang!

image.jpg

1996 Château La Conseillante

Väldigt moget med mycket läder, kaffe, ceder, stall, dill, tobak och höstlöv. Frukt med korinter i framkant men även plommon och lite svartvinbärsblad. Härligt blyertsstinn eftersmak. Riktigt bra liv och intensitet med rejält med tanniner fortfarande närvarande. Fullmoget.

Jäkligt bra, men nog har jag druckit bättre bdx:er. Känner mig semestergenerös och ger det 93p.

Det blir Le Sommelier ikväll också, vinlistan är underbar även om vi nog kommer nöja oss med något enklare till maten.
 

Håkan

Medlem
Måndag och då måste det ju drickas lite vin. Tuffa grejer som nog mår bäst av några fler år i källarn.
Paitin Barbaresco Soria Paitin VV 2001
Klassisk Piemonte med nypon, rosor, salvia, lite rök. Bra men lite platt
Marchesi de Greso Barbaresco Camp Gros Martinenga 2001
Lättare men mer elegant, klassisk Piemonte, men snyggare än ovan. Bra
Andrea Oberto Vigneto Rocche 2001
Skog, mörka bär, plommon, lakrits. Väldigt bra, härliga balans och elegans. Lovande.
Sandrone Le Vigne 2001
Visar klass, modern men ändå klassisk, rökig, nypon, rosmarin, plommon. Tuff men bra, fast idag snäppet efter Oberto.
Pie Cesare Ornato 2001
Modern, tjock, lingon, pors, nypon, plommon, vanlig. Enda vinet med tydlig ekkaraktär.
Massolino Vigna Rionda Riserva 2001
Tuff, hård, inget för veklingar. Mycket frukt, framförallt lingon och nypon, sluten och argsint. Bra men behöver minst 10 år i flaskan.
Vinerna blev mycket bättre till mat, där framförallt fetman i ost gjorde att tanninerna mjuknade något. Inget vin förutom Martinenga var moget, övriga bör nog glömmas bort minst 5 år. Kul provning men även lite förfärande, när skall vinerna från Piemonte i källarn egentligen drickas. Får väl vänta till pensionsdan.
 

Per Stade

Lege artis
image.jpeg


Av den senaste tidens inlägg är det lätt att få intryck att jag bara dricker champagne. Det är ju inte helt fel, men ibland dricker jag faktiskt rödtjut.
Lite pinsamt känns det dock att försöka komma med smaknoter bland forumets oerhört kunniga medlemmar, ingen nämnd och ingen glömd.
I veckan öppnade jag en flaska chateauneuf-du-Pape:
image.jpeg

2009 Domaine la Barroche Terroir.

Ja vad ska jag säga, alla på forumet vet säkert hur grenache smakar, det här vinet är väl ett typisk medium grenachevin. Ett glas sedan åkte flaskan in i kylskåpet. Dagen efter provade jag åter ett glas - hm, kändes bättre, men jag var lite trött efter en veckas arbete, så in i kylskåpet igen.
Nästa kväll hade hustrun lagat en fantastisk stek och det är alltid gott med lite rött till stek. Nu hade viner höjd sig ytterligare och var riktigt bra med bra balans mellan syra och frukt och lagom tanniner. Med andra ord det här är ett vin, som vinner på att luftas ordentligt.
Nu var det lite för snålt med vin, min dotter ville också ha lite mer så varför inte ta fram en till flaska med grenache:
image.jpeg

2006 Clarendon Hills Onkaparinga
Första gången jag drack det här vinet har jag inget minne av om jag skall vara ärlig. Andra gången tyckte jag det var fantastiskt liksom första glaset till steken. Men sen blev det bara för mycket, för mycket frukt, för sött, för mycket alkohol.
 

sunqan

Vinös
Vanligtvis brukar någon Amarone få utgöra mitt och hustruns sällskap till veckans Champions League-matcher. Den gångna veckan blev det inte så. Istället en favvo från Australien.
001.JPG

Första kvällen (tisdagen) uppträdde vinet på sitt sedvanliga magiska sätt. Doften är packad med mörk frukt, kryddor, lite anis, en hel del örter, aningens kakao och ett litet nätt blommigt inslag i bakgrunden. Kraftfullt och komplext är bara förnamnen.
I munnen är det ett kraftpaket vi tar emot, så fyllt av de läckraste mörka bär som tänkas kan. Gott om örter och kryddor. En bra syra som ger friskhet. Snälla tanniner. En eftersmak som är riktigt lång och där vi möter lakrits, kakao, vildhallon och körsbär. En liten, liten fruktsötma alldeles i avslutet. Fullmoget och på topp!
Andra kvällen (onsdag)
Doften har dragit sig tillbaka en del. Den är inte alls lika spektakulärt kraftig som dagen innan. Det är främst den mörka frukten som blivit plattare.
I munnen är detta ännu tydligare. Visst känner vi en del frukt och bär, men inte alls den kraft och elegans vi stötte på under tisdagen. Istället är det örter, medicinal kryddor och lakrits som tagit kommandot på fruktens bekostnad. Visst tusan infinner sig en besvikelse.
Betyg 5 på tisdag och 4 på onsdag.

Visa bifogad bild 5332

Av den senaste tidens inlägg är det lätt att få intryck att jag bara dricker champagne. Det är ju inte helt fel, men ibland dricker jag faktiskt rödtjut.
Lite pinsamt känns det dock att försöka komma med smaknoter bland forumets oerhört kunniga medlemmar, ingen nämnd och ingen glömd.
I veckan öppnade jag en flaska chateauneuf-du-Pape:Visa bifogad bild 5333
2009 Domaine la Barroche Terroir.

Ja vad ska jag säga, alla på forumet vet säkert hur grenache smakar, det här vinet är väl ett typisk medium grenachevin. Ett glas sedan åkte flaskan in i kylskåpet. Dagen efter provade jag åter ett glas - hm, kändes bättre, men jag var lite trött efter en veckas arbete, så in i kylskåpet igen.
Nästa kväll hade hustrun lagat en fantastisk stek och det är alltid gott med lite rött till stek. Nu hade viner höjd sig ytterligare och var riktigt bra med bra balans mellan syra och frukt och lagom tanniner. Med andra ord det här är ett vin, som vinner på att luftas ordentligt.
Nu var det lite för snålt med vin, min dotter ville också ha lite mer så varför inte ta fram en till flaska med grenache:
Visa bifogad bild 5334
2006 Clarendon Hills Onkaparinga
Första gången jag drack det här vinet har jag inget minne av om jag skall vara ärlig. Andra gången tyckte jag det var fantastiskt liksom första glaset till steken. Men sen blev det bara för mycket, för mycket frukt, för sött, för mycket alkohol.

Efter den första Onkaparinga -recensionen var jag tvungen att korka upp en jag med. Första gången jag drack det var det helt underbart. I lördags började det lite avvaktande - spritigt och lite "jobbigt". Men efter en timme började det skärpa till sig växte och blev till sist riktigt bra. Men jag tog det till chips och lösgodis :)
Tre flaskor, tre personer, tre olika uppfattningar

Jag älskar det här :)
 

Magikern

Medlem
Ojai Solomon Hills Pinot Noir 2013

Doft: rökt skinka, parfymerade jordgubbar, körsbär. Mycket mörk frukt med rök. Hade kunnat gissa på en ung kvalitetsbourgogne utan vidare. En bra Volnay eller dyl.

Attack: Syrlig med silkiga tanniner riktigt burgundisk

Mellansmak: Silkig och drygt medelfyllig munkänsla med en liten kärv komponent som jag inte är så förtjust i men kopplar den till vinets ungdom. Mineraler och körsbär i mängder med en torkad jordgubbston som jag gillar. Bra syra och lena tanniner. Lite som väldigt syrliga karameller utan socker innan man sväljer det.

Eftersmak: Syrlig och mineralig, rätt lång.

Hade kunnat sträcka mig till 92 minus i betyg med mersmak inför framtiden. Hade placerat detta vinet i Bourgogne utan tvekan. Hade nog sagt Volnay Premier Cru 2012 prisklass 6-700 blint.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ojai Solomon Hills Pinot Noir 2013

Doft: rökt skinka, parfymerade jordgubbar, körsbär. Mycket mörk frukt med rök. Hade kunnat gissa på en ung kvalitetsbourgogne utan vidare. En bra Volnay eller dyl.

Attack: Syrlig med silkiga tanniner riktigt burgundisk

Mellansmak: Silkig och drygt medelfyllig munkänsla med en liten kärv komponent som jag inte är så förtjust i men kopplar den till vinets ungdom. Mineraler och körsbär i mängder med en torkad jordgubbston som jag gillar. Bra syra och lena tanniner. Lite som väldigt syrliga karameller utan socker innan man sväljer det.

Eftersmak: Syrlig och mineralig, rätt lång.

Hade kunnat sträcka mig till 92 minus i betyg med mersmak inför framtiden. Hade placerat detta vinet i Bourgogne utan tvekan. Hade nog sagt Volnay Premier Cru 2012 prisklass 6-700 blint.
Begreppet IPOB (In Pursuit of Balance) tenderar att påverka stilen på Ojai's viner i väldigt hög grad. Trevligt att läsa en rapport på det. Har inte testat det själv, men känner mig klart nyfiken nu. :)
 

MD

Medlem
Ojai Solomon Hills Pinot Noir 2013

Doft: rökt skinka, parfymerade jordgubbar, körsbär. Mycket mörk frukt med rök. Hade kunnat gissa på en ung kvalitetsbourgogne utan vidare. En bra Volnay eller dyl.

Attack: Syrlig med silkiga tanniner riktigt burgundisk

Mellansmak: Silkig och drygt medelfyllig munkänsla med en liten kärv komponent som jag inte är så förtjust i men kopplar den till vinets ungdom. Mineraler och körsbär i mängder med en torkad jordgubbston som jag gillar. Bra syra och lena tanniner. Lite som väldigt syrliga karameller utan socker innan man sväljer det.

Eftersmak: Syrlig och mineralig, rätt lång.

Hade kunnat sträcka mig till 92 minus i betyg med mersmak inför framtiden. Hade placerat detta vinet i Bourgogne utan tvekan. Hade nog sagt Volnay Premier Cru 2012 prisklass 6-700 blint.
Tyckte mycket om den när jag provade nyligen, väldigt mycket mer burgundisk jämfört med hans äldre årgångar men fortfarande med en liten söt örtighet som för mig pekar mer mot USA än Bourgogne. Men som sagt, grymt trevlig Pinot för det priset!
 

Magikern

Medlem
Tyckte mycket om den när jag provade nyligen, väldigt mycket mer burgundisk jämfört med hans äldre årgångar men fortfarande med en liten söt örtighet som för mig pekar mer mot USA än Bourgogne. Men som sagt, grymt trevlig Pinot för det priset!

För mig pekade allt mot en ung Volnay.

Undrar om den kommer att utvecklas lika bra som Bourgogne dock?
 

tobbe81

Medlem
Ledig helg för kocken då slår man på stort både vad gäller vinval och entrecoten
11986562_10156195504955008_2967792207866866034_n.jpg
12191541_10156195655030008_764485563667100603_n.jpg
denna
12193521_10156195837205008_6419529344373151104_n.jpg
denna cdp är en utav de mest svårbedömda jag har tagit min ann med att hitta smaker och dofter sådär klockrent som dig annars brukar vara men jag har gjort ett försök ivarjefall
doft viol kaffe/kakao böna övermogna björnbär karlssons klister kryddpepparkorn
smak hallon krusbär lagerblad nejlika
avslut mjuka och extremt fina tanniner som håller sig kvar länge och fyller ut hela munnen med välbehag och man vill snabbt ta en klunk till och en till och en till. 94P årgången känns ännu inte på sin topp utan har långt liv kvar framför sig .
 

Pontus

Medlem
Igår intogs en halv flaska 2008 Charles Smith Royal City Syrah. Andra halvan sparas till ikväll :cigarr:.
Fin komplex doft med peppar, nejlika, mörka bär och tobak. I munnen silkeslent med smak av mörka bär, kakao och kryddor. Syran är hög och vinet mer komplext och finstämt än förväntat. Det finns en del mognadstoner, men troligen håller vinet ihop minst 10 år till med bra lagring. Ett av årets absolut bästa viner för min del. 94p.
 
Toppen