Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Jag lyckades klättra igenom gallerfönstret och rymma från rehab igår kväll och ta mig ner till Norda för lite övningar... Det blev en mastodontafton med många buteljer.

Är Gbg landets gästvänligaste stad? (och detta kommer från mig, mer stockholmare än Birger Jarl). Det kan vara så. Eller så är det bara gänget som jag träffar som är otroligt trevliga. Men de börjar bli lite för många för att bara vara slumpen.

Vi drack i alla fall en väldig massa vin, jag sitter just och konsulterar mina anteckningar. Någon mer ordningsam person kanske har bättre koll än jag. Men jag noterade 1 bubbel, 3 Chard, 5+2 Pinot och 2 portviner i första holmgången. Sen blev det ytterligare 1 PN och 1 Chard.

Lite bilder:

IMG_9417.JPG
IMG_9415.JPG
IMG_9422.JPG
IMG_9416.JPG
IMG_9418.JPG
IMG_9419.JPG
IMG_9410.JPG
 

Magikern

Medlem
Jag lyckades klättra igenom gallerfönstret och rymma från rehab igår kväll och ta mig ner till Norda för lite övningar... Det blev en mastodontafton med många buteljer.

Är Gbg landets gästvänligaste stad? (och detta kommer från mig, mer stockholmare än Birger Jarl). Det kan vara så. Eller så är det bara gänget som jag träffar som är otroligt trevliga. Men de börjar bli lite för många för att bara vara slumpen.

Vi drack i alla fall en väldig massa vin, jag sitter just och konsulterar mina anteckningar. Någon mer ordningsam person kanske har bättre koll än jag. Men jag noterade 1 bubbel, 3 Chard, 5+2 Pinot och 2 portviner i första holmgången. Sen blev det ytterligare 1 PN och 1 Chard.

Lite bilder:

Visa bifogad bild 5361 Visa bifogad bild 5362 Visa bifogad bild 5363 Visa bifogad bild 5364 Visa bifogad bild 5365 Visa bifogad bild 5366 Visa bifogad bild 5367

DRC Echezeaux 96 wow!

Lite ung men redan fantastisk kan jag tänka mig?
 

Magikern

Medlem
Väldigt bra men inte magisk. Moget med torkad frukt, fänkål, torkade körsbär, tranbär, dill och lite orientaliska kryddor, kaffe och läder. Läckert och sammetslent vin med rimlig intensitet men inget märkvärdigt. 92p

Synd inte minst med tanke på priset. :(
Kanske stilen som inte riktigt tilltalade dig?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Synd inte minst med tanke på priset. :(
Kanske stilen som inte riktigt tilltalade dig?
Det var nog ingen som blev hänförd tyvärr, men visst tusan är det ett grymt trevligt vin och stilen är supertrevlig. Jämt skägg mellan DRC och Adelsheim i omröstningen. Själv tyckte jag Adelsheim var snäppet bättre, typ 93p. Mer levande, intensivare och krispigare!
 

Vino fino

Medlem
Väldigt bra men inte magisk. Moget med torkad frukt, fänkål, torkade körsbär, tranbär, dill och lite orientaliska kryddor, kaffe och läder. Läckert och sammetslent vin med rimlig intensitet men inget märkvärdigt. 92p
Håller med @Mattias S om poängen men lite annorluna omdöme. Tyckte DRC saknade i komplexitet och det var väldigt långt från "a peacock's tail". Jag hade en del kvar av Kistler och kunde jämföra Echezeaux mot både Kalifornien och Oregon (Adelsheim). DRC vann på längden och intensiteten men det var en mogen bourgogne i glaset som var på väg in i skuggorna, väldigt mycket gödselstack och stall och dyra svampar, men ändå inte komplex nog. Inte alls som andra knutna DRC som jag druckit. Inte heller lika asiatiskt kryddiga som andra briljanta Echezeaux som jag haft förmånen att prova. Jadots Bonnes-Mares 96 som jag körde på stora PN-provningen i våras var mycket, mycket bättre i samma gödselstack-stil. Bakläxa DRC. Eller rättare sagt, bakläxa alla som lagt en knapp månadslön på DRC.
 

Krisman

Medlem
Delas Hermitage Marquise de la Tourette 2008. (Dekanterad i smal karaff ca en timme).
Mogen doft av mörka bär, fikon, kryddor och vitpeppar. Fyllig smak där sekundäraromerna kommit fram, höstskogskänsla, mörk frukt och kraftiga men runda tanniner. Efter ett tag kom också en svag mintton fram. Lång fyllig stram eftersmak. Helt rätt i tiden att poppa denna.
image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag lyckades klättra igenom gallerfönstret och rymma från rehab igår kväll och ta mig ner till Norda för lite övningar... Det blev en mastodontafton med många buteljer.

Är Gbg landets gästvänligaste stad? (och detta kommer från mig, mer stockholmare än Birger Jarl). Det kan vara så. Eller så är det bara gänget som jag träffar som är otroligt trevliga. Men de börjar bli lite för många för att bara vara slumpen.

Vi drack i alla fall en väldig massa vin, jag sitter just och konsulterar mina anteckningar. Någon mer ordningsam person kanske har bättre koll än jag. Men jag noterade 1 bubbel, 3 Chard, 5+2 Pinot och 2 portviner i första holmgången. Sen blev det ytterligare 1 PN och 1 Chard.

Lite bilder:

Visa bifogad bild 5361 Visa bifogad bild 5362 Visa bifogad bild 5363 Visa bifogad bild 5364 Visa bifogad bild 5365 Visa bifogad bild 5366 Visa bifogad bild 5367
Du har ju för bövelen missat kvällens kanske mest intressanta vin bland dina bilder och som dessutom vann en jordskredsseger i heat två med hela 12 mot 0 bästaröster! Varken Kistler eller Clos des Lambrats (90p) hade en chans denna gång. Visst, svag årgång i Bourgogne såklart, men inte den starkaste i Oregon heller. Kistler var dock rena skämtet med sina mörka och gräsiga björnbär- och blåbärsfrukt med vaniljinramning som mer påminde om en ganska menlös och sval CS. 87p

image.jpg


Superkryddigt med massor av hallon, körsbär, rabarber, kryddor och kåda snyggt inlindat i balanserade lager av kaffe, stall, lakrits och sandelträ. Läckert och intensivt i munnen med lite riviga och ungdomliga tanniner. Med tanke på pris och utvecklingspotentialen i sin ungdomsskrud så blev det nog kvällens röda vin(n)are för mig. Superhärligt! 92p

Förlorarna i mellanheatet med respektive noll (0) bästaröster halvblint...

image.jpg

image.jpg


 

Magnus L

urydhtfilgukj
Gårdagskvällen bjöd på hög kvalitet och mycket stall!

12142440_448424908691201_1348445800_n.jpg


Första halvan av kvällens första flight. E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis 1997 underbar doft. Stall, kött, kaffesump, lite blommor, läder och med en bakgrund av lite torkad frukt. Saknar en aning intensitet i munnen men väger upp det fint med elegans och balans och ett riktigt fint torrt avslut. E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis 2001 lite åt samma håll men utan riktigt samma charm i doften. Bättre fart i munnen men lite klibbigare i frukten och eken.

12142445_536768839832062_1668917080_n.jpg


Del två, flight ett. Här tar ekfaten betydligt mer plats. E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis 2006 börjar lite dovt men utvecklar med lite tid i glaset rejält med komplexitet. Söta kryddor, massor av blommigt, mörka bär, lätt stjälkighet och lite sichuanpeppar. Av de fyra Cote-Rotie:erna är detta den enda med lite druvkaraktär. Fin i munnen med bra spänst i syran och rejält med intensitet. E. Guigal Côte-Rôtie Château d'Ampuis 2003 betydligt mer smörig och med mer mogen frukt. Saknar fräschören i 06an, men visst är det ganska gott.

12144203_1516623301983543_1592182651_n.jpg


2010 Domaine Léon Barral Faugères Jadis är kvällens överlägset skitigaste vin! Doftar hö, gödsel, koskit, gris och urin. Nästan perverst att man ändå kan gilla det så mycket! I munnen är det packat med massor av frukt, hyfsad syra och rejäl intensitet. Massor av vin för hyfsat lite pengar. Barral fortsätter att imponera.

12139665_173365593007436_1677764533_n.jpg


2010 och 2007 Domaine Léon Barral Faugères Valinière är mindre skitiga än Jadis 2010 men släpper fram mer komplexitet och djup som kompensation. 07an i mitt tycke just snäppet bättre än 10an. Bägge bjuder på tung koncentration, bra syra och tuggiga tanniner. Frukten känns frisk (något bättre i 07an) och alkoholen känns knappt alls utan gör sig mest påmind i den ganska fylliga kostymen. Löjligt bra viner!

12093380_1663060317296841_649549327_n.jpg


Visst finns det stall även här, men det är betydligt mindre vilt än i Barral.
Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 1999
i mitt tycke en aning övermogen. Fin doft med massor av multna löv och svampighet. Händer tyvärr inte så mycket mer. Bättre i smaken med upplösta tanniner och slank profil.
Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 2006
med kvällens bästa doft. Lite stall, mörk frukt, mycket kryddor och rejält med krossad sten och krut. Bra fart även i munnen, men tappar lite spänst under kvällen.
Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape 2003 en blek kopia med mindre doft, sötare frukt och slappare syra.

12093648_1644177495860174_948716202_n.jpg


1996 Ridge Monte Bello. Bonus-vin. Fin, fin doft med alla klassiska Bordeaux-markörerna. Stall, ceder, blyerts, paprika och en aning jord. Man kan ana ett stråk av lite torkad frukt, men inte mycket i näsan som skvallrar om ursprunget. Ledtrådarna kommer först i smaken där det känns aningen polerat och med något lägre syra än vad Bordeaux brukar leverera. Men oavsett är det otroligt gott!
 
Last edited:

mnor

Medlem
Eftersom jag har varit dålig med uppdateringar under ett tag, så slår jag samman vad jag druckit denna och förra helgen:

2012 Telmo Rodriguez Valdeorras As Caborcas
Doft: Blåbår, florala toner, chocklad mörk frukt
Smak: Körsbär, mörk slank frukt, toner av sultanrussin

Ett trevligt elegant vin med en hel del syra. Ett vin som påminner om ett kraftigt Pinor Noir vin. Inte den typen av rödvin som jag vanligtvis föredrar, men helt klart ett mycket bra vin som växte under kvällen och borde bli bättre med 1-2 års lagring.
89-90 poäng

2011 Susana Balbo Brioso
Tog inga direkta anteckningar, men fungerade väl till Pizzan. Domineras av mörk småsöt frukt, peppar och lakrits. Lakritstonerna tar över mer och mer ju längre vinet får vara i glaset. 88-89 poäng

2011 Saronsberg Shiraz

Sista flaskan som jag hade hemma. Uppskattade denna flaska lika mycket som jag uppskattat tidigare flaskor. Mörk mogen söt frukt, chokladtoner, vitpeppar, kaffe och salmiak. Lång, lång eftersmak. 90-91 poäng. Såg att det fortfarande fanns kvar i BS och tog direkt och beställde 6 flaskor till.
20151101_130717.jpg


2008 Sassicaia
20151030_210009.jpg

Drack detta på restaurant och tog inga direkta smaknoter. Dock det absolut bästa röda vinet som jag druckit under de senaste månaderna. Mycket trevlig mörk frukt, kryddigt, bra syra och med ett avslut med tobakstoner. 93-94 poäng

Garbole Selection Enoteca Amapasso Rosso Veneto Heletto Allerona IGT (Okänd årgång)
20151030_210223.jpg

Ok vin men inte mer. Efter Sassicaia så smakade detta endast katrinplommon.

Har också druckit lite skumpa:
NV Krug - Mycket mycket bra!
NV Perrier Jouet - Bra
NV Champagne Chartogne-Taillet Cuvée Saint Anne - Alltid bra och riktigt trevlig frukt. Går som "huschampagne" för tillfället
 

MD

Medlem
Det var nog ingen som blev hänförd tyvärr, men visst tusan är det ett grymt trevligt vin och stilen är supertrevlig. Jämt skägg mellan DRC och Adelsheim i omröstningen. Själv tyckte jag Adelsheim var snäppet bättre, typ 93p. Mer levande, intensivare och krispigare!
Alltid kul att få testa DRC men varken Echezeaux eller 1996 sticker ut som extra bra. Kul att den ändå levererade 92 pinnar!
 

LeChat

Medlem
image.jpeg
image.jpeg

2010 Il Poggione Brunello och 2012 Massolino Langhe Nebbiolo drack vi till hemgjord pizza. Il Poggionen drack vi över två kvällar. Första kvällen märker man att det finns mycket gott i flaskan som inte vill komma fram första kvällen. Ikäll är den bättre men man märker tydligt att man är alldeles för tidigt ute. Massolinos Langhe 2012 är bra i sin enkelhet och jag undrar om den inte är ovanligt bra. Nu är det tydligen 2013 som säljs på bolaget. Någon som provat den?
 

MD

Medlem
Ja, tänk vad det krävs för pris för att få 100p av mig om 5 papp enbart räcker till 92 :eek:
Jag vet inte om det är någon tröst men den flaskan kostade bara en bråkdel när den lanserades.

Men pris är lika med efterfrågan, kvalité är lika med poäng. Och dom hänger inte alltid ihop.

Men DRC är alltid DRC, och det är alltid en ära varje gång man får testa en flaska. Men det betyder inte att det inte finns bättre viner(från Bourgogne) som kostar lika mycket eller mindre.
 

MD

Medlem
Jag vet inte om det är någon tröst men den flaskan kostade bara en bråkdel när den lanserades.

Men pris är lika med efterfrågan, kvalité är lika med poäng. Och dom hänger inte alltid ihop.

Men DRC är alltid DRC, och det är alltid en ära varje gång man får testa en flaska. Men det betyder inte att det inte finns bättre viner(från Bourgogne) som kostar lika mycket eller mindre.
Sitter på tunnelbanan på väg hem och ser att min svenska inte vinner några fördelar av ett par öl och att jag skriver på telefonen.

Men, men, men och mera men...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite Brunello i helgen...

2010 Brunello di Montalcino La Fuga (12330)
Skönt, ganska moget och utvecklat vin med det mesta i balans. Inte dirkekt superkomplext, hittar mestadels torkade bär, körsbär och plommon med lite sedvanliga drag av kakao och torkade kryddor. I bakgrunden går det att skönja lite balsamico och kanske även lite dill och vanilj. Inte lysande på något vis, men jäkligt gott ändå. Riktigt bra syra och duglig längd med lagom avrundade tanniner. Tummen upp, men visst kan man hitta bättre Brunello för stålarna. Känns klart drickmoget trots den ringa åldern. 89p

Åts till en fin bit kött. Kan ju inte laga så mycket annat (eller är för lat, välj själva). :)
 
Toppen