Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Tjo, fredag den 13 hälsar på och hemma i Svedala är man igen.
Enkel "snabb mat" för kaggen ikväll, det vankades parmesan kycklingfilé med ugns bakad potät och hemknåpat arom-smör.
Skönt att se att du kör med Tramontina bestick. Världsbäst. Alla svenskar borde göra ett studiebesök på deras fabrik. Snacka om välstånd och att dela med sig av välståndet. Jag bugar mig djupt inför Tramontina och tar av mig hatten.

Respeito

Tramonn.png
 

Gurto

Medlem
Tim Adams Semillon, Clare Valley, 2012 (till ugnsbakad hel kyckling med apelsinbrässerade morötter)

Doft: Vaxiga gula äpplen, lite honung, skitig och stenig mineralitet, lätt örtigt och en gnutta karamelliserat
Smak: Gula äpplen och citron. Lite fet och vaxig textur med en del fatsmörighet. Lite örtig beska i avslutet. Ganska frisk syra.

Väldigt gott vin. Ingen "dyr" koncentration men en fin balans mellan lite feta drag och lätt friskhet. Kommer säkert utvecklas fint ett helt gäng år framöver. 87p+

Fin matchning till maten - syra och fräschhet i balans med apelsininslagen och den lilla fatsmörigheten lirar bra med kycklingens fett (samt gåsfettet som smet med tillsammans med morötterna :) )
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


Min fru gillar att sätta mig på prov blint och jag gillar henne mycket. Hon är en underbar kvinna.

Hon hade valt både ett riktigt plonk och ett halvplonk just för att vara extra jävlig. Alla vet ju att det är lätt att tycka att något "halvbra" blir mycket bättre om man ställer det mot ett riktigt lågvattenmärke.

image.jpg


Jag vet inte om hon lyckades särskilt bra, tack och lov. Caravan är såklart det bättre vinet här (ett helt ok och drickbart vin) då det faktiskt gick att plocka som en ganska typisk aussie (dock så trodde jag att det var en Shiraz), men särskilt gott eller intressant är det inte med all söt och syltig frukt med massor av vanilj, mynta och rostade fat. Viss struktur och ryggrad dock. Ungefär lika bra som 7 Deadly Zins, dvs lättillgängligt och insmickrande med en del restsötma. Ett pris runt hundralappen blev min gissning. 84p

Tetran visade sig vara ett riktigt lågvattenmärke. Massor av socker. Tänkte blandsaft. Knappt drickbart och totalt ryggradslöst! 70p

Skönt att jag inte tyckte skiten var bra. Jag hade troligtvis slutat att dricka vin om så var fallet. I alla fall slutat att hänga här, hade nog satt mig på parkbänken med A-lagarna istället. :D

Båda vinerna vaskades för övrigt. Det blev annat istället. Mer om det senare. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte så där jättekul att vakna upp idag. Alla riktiga vinälskare tänker idag på vår fantastiska ledstjärna och det som har hänt där.

Köp mer franskt vin. Drick mer franskt vin. Tänk på fransmännen och tacka dem tyst för varje klunk. Peace.

Visa bifogad bild 5470
Riktigt tråkig och tragisk händelse. En attack mot den globala friheten. Vin känns väldigt oviktigt i jämförelse. :(
 

Sörplarn

Medlem
Parmesan och skumpa - jag ser inte vad som skulle gå fel där? Det har - med bravur - fått tjäna som middag hemma hos mig mer än en gång.

Jo visst, men personligen upplever jag att parmesan vid stekning blir så mycket syrligare ju längre osten har varit lagrad en BdN hade säkert gjort jobbet, men inget jag vill korka upp just nu, då blev det såhär. :)
 

Daniel A

Administratör
Förra helgen tog jag mitt pick och pack och flyttade söderut. Att vara (temporär?) skåning är ju något att fira, tycker jag nog allt. Och det enda sättet att fira saker på är väl att dricka vin, right? Veckan har bjudit på:
wsKqPgv.jpg


2006 Château Arlay, vin jaune
Korkades upp ganska omgående, och har smuttats på hela veckan (inte helt noga med noterna).
Dag 1: Torkad frukt, honung, kryddigt (spiskummin), lite skitigt, oxiderade toner. Fruktig, skitig men väldigt rund smak. Hög syra, och långt avslut. Inte så positivt: mina associationer går till damm...
Dag 2: Dammet är borta, skitigheten borta. Frukten och kryddigheter träder fram. Mums!
Dag 5: Frukten lyser med sin frånvaro nu, oxidativa inslagen större.
Dag 7: Börjar bli lite ledsen, oxidationen tagit överhanden. Lite förvånad och lite besviken - brukar kunna spara slattar av vin jaune minst 10 dagar med god framgång.
Väljer att döma vinet på första dagarna. Då når det utan tvekan upp till 90p. Gott, gott, gott!

2013 Vincent Câreme, Vouvray sec
Sluten till en början. Efter ett tag: omogna äpplen, citron, något “grönt”. När temperaturen stigit dyker trevliga päron upp. I munnen… dra mig baklänges vilken förbannat hög syra. Här pratar vi ju nästan äppelcidervinäger. Lyckligtvis är jag ju syra-junkie, men om jag ska vara helt ärlig är det som mest njutbart till den feta laxen som balanserar lite. Blir lite ställd av uppmaningen på flaskan baksida: “to be drunk and enjoyed at present”. Jo, visst. Även om 10 år. 89p.

2014 Rafael Palacios, Bolo Mountain Wine Godello - Valdeorras
For med osanning här tidigare. Rättat efter att @kayaker påpekade min brist på efterforskning: Rafael och Alvaro Palacios är bröder.
Krusbär, svartvinbärsbuske. Påminner om en SB i viss mån. Krispigt, fruktigt, lättdrucket som fan. Bra syra, bra vin, bra pris, bra sommardricka. 86p. Vill definitivt testa mer godello - synd att producentens storvin är tillfälligt slut på flaskbanken.

lhaq5TE.jpg


2011 Ruppert, Cabernet Franc - Villányi
Köpte det här vinet på rekommendation när jag var i Budapest (tillsammans med pinoten GBG-gänget fick prova på en BYOB i höstas). Någon dag senare hittar jag det på glas på en restaurang och kände för att testa mitt köp. Fruktansvärt vin. Usch. Funderade på att dumpa min flaska, men behåll den av oklar anledning (kanske för att det var en annan årgång). Tur det!
Direkt efter korkdragning: stinker rått kött på ett djupt obehagligt sätt. Vad fan? Sen: varm i nosen, dominerande paprika, lite hallon, något jordig. Tämligen lätta tanniner, medium syra. Fungerar inte hela vägen med sina 14,5 %. Överträffar dock alla förväntningar, och precis vad jag ville ha. 88p.
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
2014 Rafael Palacios, Bolo Mountain Wine Godello - Valdeorras
Mig veterligen har Rafael Palacios ingenting att göra med övriga Palaciosar i Spanien. Olika familjer.
Krusbär, svartvinbärsbuske. Påminner om en SB i viss mån. Krispigt, fruktigt, lättdrucket som fan. Bra syra, bra vin, bra pris, bra sommardricka. 86p. Vill definitivt testa mer godello - synd att producentens storvin är tillfälligt slut på flaskbanken.
Rafael och Alvaro Palacios är bröder.
 

grappa

Medlem
Francois Baur, Riesling Grand Cru, Brand, 2007. Gyllengul färg. Härlig doft av diesel, bokna äpplen och lite tropisk frukt. Smak av cideräpplen och en touch av mineralitet. Bra syra kvar men känns redo att dricka de närmaste åren. 90p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Två spanjorer från samma producent men till olika pris. Vilket av dem levererar bäst och hur skiljer de sig åt?

image.jpg


Ja, man brukar ju "få vad man betalar för" brukar det heta och när det handlar om en och samma producent från samma region med identisk druvsammansättning, så är jag beredd att hålla med.

Ena ringhörnan: 2010 Baigorri Reserva (199 pix på bolis) och i den andra: 2010 Baigorri de Garage (385 pix på bolis).

Båda är av klassisk spansk stil, men mer av det moderna och stöddigare slaget som mer påminner om Ribera del Duero snarare än Rioja. Inga överdrivna fattoner med massa kräftspad, men utan tvekan finner jag dill i båda, men klart mer i det enklare. Gemensamt för båda är drag av plommon, kryddor, tobak och mörka körsbär.

Ungefär här slutar likheterna. Det enklare vinet är mer öppet och komplext med mer läder, multna löv och lite stall medan "Garage" bjuder på mer tjära och lakritsrot. Båda känns välbalanserade och strukuterade, men det enklare är klart snällare än storebror som visar upp mer muskler, intensitet, slankare kropp och bättre längd.

På sätt och vis så väger de olika styrkorna upp varann och i slutändan så är det ganska jämt skägg kring vilket jag gillar bäst. Vad vill man helst ha kan man retoriskt fråga sig? Ett öppet och välutvecklat vin att dricka nu eller ett kraftfullt och intensivt vin med potential att utvecklas till ett avsevärt bättre vin på sikt?

Jag gillar båda, men tycker nog att det mer ambitiösa vann i längden och framförallt när det ställdes fram en blodig köttbit på bordet, men det är ingen tvekan om vilket vin som ger mest "bang for your buck" om du har tänkt att dricka det inom kort. 90 respektive 91 poäng blir slutligen domen. Båda är grymt goda viner som jag gärna dricker igen.

God morgon förresten! :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2010 Xavier Châteauneuf-du-Pape Cuvée Anonyme

89p, Ett väldigt bra vin, runt och välpolerat i munnen. Mörka frukter som dominerar. Snälla tanniner. Gott! Kanske inte riktigt värt sitt pris, men jag dricker det gärna igen om någon annan bjuder. Till vinet så bjöds det ryffbiff & potatisklyftor. En trevlig middag efter en hel dag med familj och vänner och födelsedagsfirande.

upload_2015-11-15_11-21-33.jpeg
 

Håkan

Medlem
District 7 Pinot Noir 2012 (Monterrey) till fredagspippin (Hagby, rejäl kylling på 2.5 kg). Bra baspinot som passade fint till kyllingen, rekommenderas varmt som måltidsdryck vilket vinet också är avsett som, alltså förvänta er inget vin att göra någon mer utförlig sensorisk analys av.
 
Toppen