Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MartinE

Medlem
Skall hålla utkik efter den. Verkar inte som att Norbert Lamla hade den dock.
Spätburgunder i Mosel. Är inte det ganska ovanligt eller kommer den från ngt annat distrikt ?
Har du provat ngt från Caspari-Kappel förresten ?
Det var väl först i mitten av 80-talet som det (åter) blev tillåtet att plantera Spätburgunder i Mosel, så ja, det är nog fortfarande ganska ovanligt!

Caspari-Kappel känner jag inte till.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

Drack den här hos mina föräldrar för några veckor sedan. Blev nyfiken på att testa den i "riktiga vinglas" ;) så jag köpte ett par flaskor som jag nu har testat vid några tillfällen. Det var länge sedan jag köpte vin runt hundra kronor så visst kan det finnas viner som är lika bra eller bättre. Men den här Valpolicellan funkar rätt bra när man ska hugga en flaska av enklare sort, när som helst till vad som helst. Den klarar även några dagar i kylen utan att utvecklas till det sämre :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

2010 Cuvée du Vatican Châteauneuf-du-Pape

Kebabtallrik och tjattenöff borde ju funka hyfsat kan man tycka. Det gjorde det också. Lysande till och med!

Just denna flaska har blivit liggande i garderoben ett par år då jag köpte på mig ett par flaskor på rekommendation. Första flaskan var så där vill jag minnas. Mastig och alkoholstinn med massor av laktostoner. Två år i rumstemperatur har verkligen fått vinet att vakna till liv! Det känns till och med ganska moget trots den ringa åldern.

Härliga drag av cigarrtobak möter fin björnbärsfrukt med inslag av biggaråer och fikon. I bakgrunden tittar aningen eneträ och järn blygt fram som små tomtenissar ihop med lite lavendel, rålakrits, kakao och viol. Fräscht och balanserat utan någon överdådig frukt i munnen. Alkoholen känns integrerad. Svårt att skönja de 15 % som indikeras på flaskan. Tanninerna har märkbart mjukats upp, men känns fortfarande vitala med tänderna i behåll.

Riktigt gott vin med finess. Tummen upp! 90p

God Jul!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
mas de daumas.jpg

Till mamma scans köttbullar för 23 kronor kilot passar det väl bra med en bordeaux-blend från Langedoc?
1985 Mas de Daumas Gassac (mitt vin på senaste BYOBn) moget, kraftigt, fylligt, med läder och stall, plommon, men saknar lite finess och elegans.
2000 Mas de Daumas Gassac, stramare, slankare, mycket mer åt cab-hållet, men även här saknas elegansen.
Två helt olika och helt ok viner, men lite av en besvikelse i alla fall. Jag hade förväntat mig mer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 5850
Till mamma scans köttbullar för 23 kronor kilot passar det väl bra med en bordeaux-blend från Langedoc?
1985 Mas de Daumas Gassac (mitt vin på senaste BYOBn) moget, kraftigt, fylligt, med läder och stall, plommon, men saknar lite finess och elegans.
2000 Mas de Daumas Gassac, stramare, slankare, mycket mer åt cab-hållet, men även här saknas elegansen.
Två helt olika och helt ok viner, men lite av en besvikelse i alla fall. Jag hade förväntat mig mer.
Trist! Mas de Daumas Gassac brukar imponera på mig, i alla fall de lite yngre årgångar som jag har provat. :(
 

Vino fino

Medlem
Visa bifogad bild 5850
Till mamma scans köttbullar för 23 kronor kilot passar det väl bra med en bordeaux-blend från Langedoc?
På Tennstopet, i dina kvarter, fick jag en gång i tiden lära mig att ung St Emilion är väldigt bra till riktiga köttbullar. Jag var mycket skeptisk och utsatte salig servitör för en del ovett, särskilt när det vankades lingon och inlagd gurka på tallriken. Men sedan dess håller jag tyst när jag är där. :)
 

MartinE

Medlem
Ni får klara er utan bilder idag, men här kommer några rader om de senaste dagarnas begivelser:

1995 Bruno Paillard Le Mesnil (100 % chardonnay): Den här champagnen brukar skänka glädje, oavsett årgång. 95:an har inte varit något undantag, men av den här flaskan att döma börjar den kännas lite trött nu. Färgen är härligt guldgul, men moussen är inte precis sprudlande längre. Doften är däremot fantastisk: mogen, kraftfull, nötig och kryddig med rostade toner och inslag av gräddkola, äpplen, mogna päron, torkad frukt och nougat. Smaken känns utvecklad, torr och frisk och bjuder på sherrytoner. Mogna äpplen, en lätt bitter ton av äppelskal samt mandlar. Den får 90 p - delvis baserat på gamla meriter.

1996 Bruno Paillard Assemblage (52 % chardonnay, 48 % pinot noir): En 96:a som börjar närma sig toppen av sin förmåga! Doften är kraftfull och mogen med mango, torkad frukt, mogna äpplen, gräddkola och choklad. Mogen, frisk och torr smak av mogna äpplen, äppelskal, grapefrukt, citron och mandlar. Fortfarande hög syra! Kan fortsätta att utvecklas. 90 p.

2011 Barone Ricasoli Casalferro (100 % merlot): Sambons favoritdruva är merlot och hon tyckte det kunde vara trevligt med en flaska vin i måndags kväll. Jag nappade så klart och hittade denna toscanare på SB, som visade sig vara en riktig höjdare! Jag har druckit annat från den här producenten tidigare, men inte uppmärksammat detta vin. Det är så klart ungt och återhållsamt, men efter 3,5 timmar i karaff börjar det ta fart! Doften är bärig, örtig och kryddig med inslag av körsbär, svarta vinbär, nysågad träplanka, blyerts och lakrits. Smaken är torr, bärig och kryddig och bjuder på svarta vinbär, körsbär och örter. Det här är faktiskt riktigt jäkla bra! Kommer så klart att vinna på ytterligare lagring, men med ordentlig luftning skänker det stor njutning redan idag. Säkerligen en bra kompanjon till pasta med svamp! Jag känner mig generös och ger 90 p även här.
 
Last edited:

grappa

Medlem
20151223_172610[1].jpg

Blidprovning med frun.
Glas 1 var gyllengult med tydliga diseltoner, tropisk frukt och lite bakomliggande gröna äpplen. Viss sötma i doften. Smaken helt torr, bra syra, tropisk frukt, äpplen och en angenäm beska. Lång smak. Inte svårt att sätta denna som en Riesling men gissade tysk. Riktigt bra Riesling, blev till att beställa några fler av nyare årgång. 90 p
Glas 2 mer blekgult. Tydlig miniralitet, petroleum, snäckskal, lätt rökig och vått ylle. Smak av tropiska frukter, kiselstenar och hö med en bra syra. Mycket lång eftersmak. Om inte glas 1 hade varit en Riesling hade nog gissningarna gått i den riktningen men gick nu helt fel mot Loire och Chenin Blanc. Med tid i glaset och mer värme blev Grenachtonerna tydligare men väldigt svårt att sätta denna. Ett härligt vin som behövs fler av. 91 p
Glas 3 brunrött. Engelsk toffée, vanilj, plommon, ek, vinbär med mera i doften. Viss beska i smaken, katrinplommon, mörka bär, vanilj och tobak. Vissa tanniner och syra, lång eftersmak. Efter först gissat nya världen och fått hjälp att landa i Europa var Italien och Valpolicella ganska lätthittat. Gott och lättdrucket. Bra frukt men lite sött dock inte störande, sommargrillen skulle funka bra. 87 p
 

grappa

Medlem
Jag behöver bli tydligare rörande mina sågningar. Lite raljerande har ju ingen dött av :)

Drack lite Bourgogne i dagarna, närmare bestämt: 2012 Marchand & Tawse / Pascal Marchand Morey St. Denis 1er Cru Monts-Luisants...

Visa bifogad bild 5865
Även om omdömet är tydligt (såvida ni inte investerat i en annorlunda bålskål :)) så saknas väl anledningen till omdömet (korkat, dålig kvalitet, ...) ;)?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Även om omdömet är tydligt (såvida ni inte investerat i en annorlunda bålskål :)) så saknas väl anledningen till omdömet (korkat, dålig kvalitet, ...) ;)?
Inte kork, men jag hoppas innerligt att det hänt något konstigt med flaskan. Kokt lingonsylt, kaffesump, vattnigt och menlöst med läskiga drag av bränd plast. Varken jag eller hustrun kunde dricka mer än ett glas tyvärr. :(
 

Magikern

Medlem
Inte kork, men jag hoppas innerligt att det hänt något konstigt med flaskan. Kokt lingonsylt, kaffesump, vattnigt och menlöst med läskiga drag av bränd plast. Varken jag eller hustrun kunde dricka mer än ett glas tyvärr. :(

Det vinet kan ni få igen pengarna för om de är köpt på sovjetbolaget. Ta med kvittot och flaskan till butiken. ;)

Det låter garanterat defekt enligt beskrivningen.
 
Toppen