Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Vad tror ni om detta innan spindlarna byggt bo under etiketten också ?
Visa bifogad bild 5881
Korken åkte ur igår trots att telegrafisten var sjuk och faxen avstängd.
Bakom spindelnätet stod det 1989 Johannisberger Klaus Riesling Auslese, Landgräflich Hessisches Weingut.
I glaset kom ett djupt gröngult vin med massor av karaktär och fräschör. Stor utvecklad Riesling med petroleum, lite botrytis, honung, pomerans och mandarin. Ganska söt och rund smak med avrundade och mogna syror och väldigt väldigt lång eftersmak. Väldigt bra harmoni och ingen bitterhet som en del lite äldre Riesling får ibland. Blev kontemplationsvin av halva flaskan igår och resten lär få stryka med ikväll. 94P.
Inköpt -92 för 70:- men hade inga noteringar om var jag handlade.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Korken åkte ur igår trots att telegrafisten var sjuk och faxen avstängd.
Bakom spindelnätet stod det 1989 Johannisberger Klaus Riesling Auslese, Landgräflich Hessisches Weingut.
I glaset kom ett djupt gröngult vin med massor av karaktär och fräschör. Stor utvecklad Riesling med petroleum, lite botrytis, honung, pomerans och mandarin. Ganska söt och rund smak med avrundade och mogna syror och väldigt väldigt lång eftersmak. Väldigt bra harmoni och ingen bitterhet som en del lite äldre Riesling får ibland. Blev kontemplationsvin av halva flaskan igår och resten lär få stryka med ikväll. 94P.
Inköpt -92 för 70:- men hade inga noteringar om var jag handlade.
Jag känner mig lite lurad av åldern faktiskt. Hade nog väntat mig lite mer tid i källaren än så med tanke på spindelväven. Kanske var flaskan enbart preppad med bomull. ;)

I vilket fall som helst, Auslese är bara så jäkla gott. Borde snart vara dags att poppa den flaska i garderoben som jag har lyckats spara längst: 2006 Dr Loosen Auslese...
 

Pontus

Medlem
Jag känner mig lite lurad av åldern faktiskt. Hade nog väntat mig lite mer tid i källaren än så med tanke på spindelväven. Kanske var flaskan enbart preppad med bomull. ;)

I vilket fall som helst, Auslese är bara så jäkla gott. Borde snart vara dags att poppa den flaska i garderoben som jag har lyckats spara längst: 2006 Dr Loosen Auslese...
All Auslese jag druckit från det året har varit fullständigt briljant. Man borde köpt på sig mängder och lagt undan. Tyvärr har jag liksom du bara en flaska kvar.
 

chambertin

Medlem
All Auslese jag druckit från det året har varit fullständigt briljant. Man borde köpt på sig mängder och lagt undan. Tyvärr har jag liksom du bara en flaska kvar.
Tysk halvsöt Riesling med lite ålder finns ju som tur är lite här och var att få tag på.
Sockertalibanerna har inte lyckats utrota det helt ännu som tur är.:)
Köpte nyligen -09 och -99 Eitelsbacher Karthäuserhofberg Auslese från Robert Lamla ihop med lite annat.
 

Per Stade

Lege artis
Tysk halvsöt Riesling med lite ålder finns ju som tur är lite här och var att få tag på.
Sockertalibanerna har inte lyckats utrota det helt ännu som tur är.:)
Köpte nyligen -09 och -99 Eitelsbacher Karthäuserhofberg Auslese från Robert Lamla ihop med lite annat.

Du menar väl Norbert?
 
J

Joakim Staf

Det vart en dolcetto idag oxså, ifrån Tomaso Gianolio. Perfekt till pastan, efter all julmat.
image.jpeg
 

Skrutt

Medlem
Köpte mig nyligen en box....………..:oops:



Visa bifogad bild 5884

Men en som skulle kunna ha haft märkningen ”Approved by FW”! :)

Sherry måste man ju alltid ha minst en flaska öppen av hela tiden så när jag såg att den här slog jag självklart till direkt. Upptäckte sedan att det inte var några sherrysar utan viner från Montilla-Moriles men det gjorde det hela bara mer spännande.

Alla var bra men Amontilladon överlägset bäst men det som störde alla var att de hade lite för mycket sötma för min smak, vill helt ha kruttorr ”sherry”.

Drack upp finon direkt men de andra två över ca 3 veckor, båda bäst efter 1-2 veckor även om amontilladon var bra direkt. Har inte skrivit ner några smaknoter men ur minnet var finon frisk och krispig och lagom oxiderad (87 p), oloroson hade en lite spritig och söt rakvattensdoft och brödig och ganska kort smak (88 p). Amontilladon var lite lik oloroson men utan rakvattnet och var mustigare, brödigare och längre (92 p).

Släpptes nyligen på bolaget för 300 kr, de har tyvärr inte de enskilda flaskorna annars skulle jag gärna köpt mer av amontilladon.
Och hur länge HADE du kunnat spara de däringa flaskorna? Alltså i öppnat skick?
 

Gurto

Medlem
Kumeu River Chardonnay Maté's Vineyard, NZ, 2012
(Hel kyckling med gräddstuvad svartkål och ugnsbakade jordärtskockor)
Doft: Varmfruktiga inslag av bakad citron, mandarin, allmänt tropiskt och lite kanderat. En god dos ek med skirat smör, kolaremmar och lite orientaliska kryddor (tänk åt fänkålsfrö-/curryhållet)
Smak: Fet textur med tropisk frukt och krämig, kolaaktig ekfatskaraktär samt fin kryddighet. Medelhög syra.

Väldigt trevlig Chardonnay av det fetare slaget! 91p

Passade mycket bra till maten, som var ganska fet.
 

Mats

Gone todash....
Och hur länge HADE du kunnat spara de däringa flaskorna? Alltså i öppnat skick?
Tur du la till det där med ”i öppnat skick” för vanligt viner kan jag hålla mig och lagra hur länge som helst men av någon anledning har jag mycket svårare att hålla mig från att öppna den här typen av viner så svaret på "i oöppnat skick" hade nog varit kortare. :) Det sagt gjorde jag det bra som lyckades ha kvar dem öppnade i 3 veckor!

Finosar ska ju drickas direkt så där är ju inte hållbarheten intressant (jag drack min till en Zlatanmatch och flaskan var slut före matchen….…). Oloroson och amontilladon dök förvånansvärt snabbt från v2 till v3, kanske det var min dagsform som gjorde att det inte var lika bra men baserat på det jag kände då skulle jag nog inte spara dem öppnade längre än max 4 v men helst bara 2. Tyvärr var det ju bara halvflaskor så någon längre analysperiod gick bara inte. Jag drack dem utan tilltugg eller mat och det kan ju förstås också spela in på hur de upplevs för t.ex. längden på eftersmaken är ju viktigare om de är ensamma plus allt som händer med vin och mat tillsammans.
 
J

Joakim Staf

Ok, trodde nog att så var fallet då jag hittade en bild på samma Barbaresco som du drack igår på din hemsida, så jag antog att det var ett vin du importerar. Fel av mig.

Visa bifogad bild 5890
De är frugan som tagit bild på dem här i V-ås. Dessutom har vi ej börjat importera ännu. I och med att jag o frugan åker till Piemonte minst 2 ggr om året kan jag inte sticka under stolen att fokus kommer att vara Barolo o Barbaresco. Vi kommer även att ta in Brunello
De tre stora B: na i Italien Barolo, Barbaresco o Brunello och kanske ett litet b oxså barbera
 

Mattias Schyberg

Administratör
De är frugan som tagit bild på dem här i V-ås. Dessutom har vi ej börjat importera ännu. I och med att jag o frugan åker till Piemonte minst 2 ggr om året kan jag inte sticka under stolen att fokus kommer att vara Barolo o Barbaresco. Vi kommer även att ta in Brunello
De tre stora B: na i Italien Barolo, Barbaresco o Brunello och kanske ett litet b oxså barbera
Ok, då vet jag. Hälsa frugan att hon är en duktig fotograf. :)
 

Rexel

Medlem
De är frugan som tagit bild på dem här i V-ås. Dessutom har vi ej börjat importera ännu. I och med att jag o frugan åker till Piemonte minst 2 ggr om året kan jag inte sticka under stolen att fokus kommer att vara Barolo o Barbaresco. Vi kommer även att ta in Brunello
De tre stora B: na i Italien Barolo, Barbaresco o Brunello och kanske ett litet b oxså barbera
Väntar med spänning...alla tre är mina favoriter:)
Nyfiken på vilka producenter du funderar på att ta in och när ni kan tänkas vara igång? Även min fru och jag besöker Piemonte en gång per år.
 
J

Joakim Staf

Väntar med spänning...alla tre är mina favoriter:)
Nyfiken på vilka producenter du funderar på att ta in och när ni kan tänkas vara igång? Även min fru och jag besöker Piemonte en gång per år.
Kan aldrig få för mycket av Piemonte och dess viner. Senaste resan i oktober hade vi turen att träffa borgmästarn i Barbaresco när vi var där och hälsade på en producent. Producenterna är i stort sätt klara, men vi väntar på att bli godkända av sidan så vi kan lägga upp vår sida här.
 
Toppen