Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Winzer Krems Riesling Spätlese Kremser Pfaffenberg 1983
(Ugnsbakad piggvar med smörslungad gurka med körvel samt vitvinssås smaksatt med miso)
Doft: torkade aprikoser, övermogna äpplen, hjortron, AKO-smörkola och en del dieselångor - dock mer dieselavgaser från typ en båtmotor snarare än ren diesel.
Smak: torkad aprikos, övermogna äpplen, stålig mineralitet, lite dieselrök och karamelliserad knäckighet. Halvtorr och medelhög syra.

Definitiv moget men inte alls dött. Mycket likheter med Tokaji kan jag tycka. Annorlunda men absolut gott. 88p

Absolut en vettig matchning till maten, även om den inte är perfekt. Lite mer asiatisk kryddning (tänk ännu mer miso och smaker åt det hållet) hade nog gjort matchningen bättre.
Vilken miso använde du?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 5905
2003 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Grand Mont: spännade doft med grön paprika, liljekonvalj, "mushy peas", vedeldad bastu och en hel del vanilj. Smaken är sval, slank, men ändå koncentrerad och fyllig, mer svartvinbärsblad än bär. Syran är rejäl, men en inte så spretig som i yngre cab franc. Gott vin i en egen stil.
2001 Château La Tour Carnet: kändes inte så stallig som den brukar göra, annars är det som vanligt: ceder, läder, plommon och svartvinbär, med en schysst sälta, elegant.
Gillar ständigt det du plockar upp ur källaren...
Mega-mums! :kyss:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Dönnhoff Hermannshöhle Riesling Großes Gewächs intogs under gårdagskvällen tillsammans med diverse tilltugg. Jag föredrar att dricka denna typ av Riesling med en viss mognad. Efter några år försvinner doft och smak av piggelin, frukten och syran integreras och mineraliteten blir mer framträdande. Doften är inbjudande med citrus, tropiska frukter, blommor och en minimal hint av petroleum. Smaken är intensiv med gröna äpplen, tropiska frukter, relativt hög syra och helt galna mineraler i eftersmaken. Ett av årets absolut toppviner, 95p.
Mosel är så mums :)
Inmundigade en ung Auslese i afton som reaktion på undermåliga bajs-Rieslingar från julveckan i Frankfurt. Tom aå att deras Apfelwein besegrade dem alla. Inga kudos för äpplevinet, mest en diss av rieslingarna.

image.jpg


Ett underverk av balans och mognansvärd ungdomlighet. Rejäla doser petrokemi med återhållna saltomortaler av syrorna i svalget. En Auslese som bara försvann. En flaska på en person (där #2 som vanligt drack nästan ett helt halvt glas...) Ingen överdriven sötma alls, faktiskt svårt negripa hur DETTA vin är ngt ovanför Spätlese...
(Istf tomtar: hällristingar.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blue Dragon. Nån instant-soupgrej. Tyvärr den enda mison som City Gross kunde uppbringa när jag fick idén. Det tillförde såsen men jag förstår att det inte är ens i närheten av bra miso. Ibland får man köra en Kajsa Varg när man får en idé och utbudet brister.
Det finns så många olika sorters MISO här att man blir rent av höwwevill.
Röd miso har jag fortfarande aldrig gillat. Vit miso är söt och hamnar mest i efterrättsfails (sårry) medan röd miso mest smakar orent. Enligt mina personliga surströmmings-smaklökar så är det den japanska versionen av brun miso som tillför Världens cuisine något, samtidigt som jag absolut kapitulerar inför det faktum att vit miso är för söt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Zlatan vilken underbar tillgivelse!!!
Längtar stenhårt efter nästa gång vi kan vrida ur varandras flaskhalsar...
Både jag och frun har ägnat hela julhelgen åt att sakna dig, din fru och det japanska julfirandet. För om jag skall vara ärlig mot dig så var ditt arrangemang förra året en av våra bästa upplevelser någonsin ur ett mångfacetterat livsperspektiv som sträcker sig långt utanför enbart vin- och matupplevelser. Det måste bli mer av den varan!

God fortsättning brorsan!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad säger du om din kristallkula vad gäller Ridge'ns lagringsbarhet och zenith, given vad du upplevde just där och då, och att R. Parker fortfarande firas som Statschefen i Nordkorea.

Jag tror att lagringsbarheten är bra, säkert runt 20 år. Frågan är dock om det är värt att göra det? East Bench är charmigt redan nu och det finns andra viner där lagring ger mer utväxling. De flaskor jag har är avsedda för omedelbar konsumtion (tänkte dock lagra ett par Geyserville).
 

Gurto

Medlem
Paul Cluver Chardonnay, Western Cape, SA 2014 (Grillad kyckling med caesarsallad)
Doft: Gul tropisk frukt och lätt karamelliserade och smöriga fattoner (dessa visar sig först efter en del lyft)
Smak: Samma frukt och fat som ovan. Medelhög syra (kanske tom något lägre). Ganska vattnig koncentration.

Sade ju någon gång vid diskussion om vin till caesarsallad att det skulle provas fatlagrad Chardonnay nästa gång det meckades caesardressing. Så blev det också men vilket tråkigt och intetsägande vin. Lite som att dricka bordsvatten; det är inte dåligt men inte heller spännande. Det var väl straffet för att jag botaniserade i standard hyllsortiment. 80p (edit: justerar upp en poäng vid närmare reflektion) får det motvilligt då det ändå är balanserat även om det är tråkigt som bara den. För att vara fair så är det ju purungt och kan säkert bli någon poäng bättre om ett år eller två.

Svårt att uttala sig om matchningen med maten men det skar sig inte på något sätt i alla fall. Men det gör inte vatten heller.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
1975 lascobes - giorigo.jpg

2015 är borta, men 1975 finns (fanns) kvar:
1975 Château Lascombes: en 73 cl med TS fyllning - stora förluster här :(. Inte ens med bladöppnare var det lätt att få ut korken. Vinet själv var dock på absolut topp. Doft av rosor och jasmin, blandat med tryffel, läder och blöt barrskog. I smaken finns plommon och sötlakrits, läder och cederträ, syran sitter där den ska, med lite luft kommer en angenäm sälta, inte ett uns av trötthet, ett förföriskt gott vin. Årets bästa röda en så länge.:D
2007 Dalla Cia Giorgio, tipset från @Larseman på reavin. mogen, tät doft med katrinplommon, cigarr och humidor, utan att bli påtagligt "sydafrikarökig". Mogen, koncentrad smak av svarta oliver, inte så mycket svarta vinbär utan mer plommon, paprika och torkade aprikoser. Med luft får den en trevlig violton. Bra vin - perfekt med vitlökssmör:).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Black stallion cabernet sauvignon 2102 sällskapar en pastasås gjord på sugarsnaps, skogschampinjoner, spebladspenat, fikonbalsamico och ostar från nyårsaftonens ostbricka. Kan vara vin/mat-kombinationen som blev lyckad, men vinet smakade riktigt bra. endast lite rostade valnötter saknades.
Härligt med lite nytt blod på forumet. Välkommen!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 5947
2015 är borta, men 1975 finns (fanns) kvar:
1975 Château Lascombes: en 73 cl med TS fyllning - stora förluster här :(. Inte ens med bladöppnare var det lätt att få ut korken. Vinet själv var dock på absolut topp. Doft av rosor och jasmin, blandat med tryffel, läder och blöt barrskog. I smaken finns plommon och sötlakrits, läder och cederträ, syran sitter där den ska, med lite luft kommer en angenäm sälta, inte ett uns av trötthet, ett förföriskt gott vin. Årets bästa röda en så länge.:D
2007 Dalla Cia Giorgio, tipset från @Larseman på reavin. mogen, tät doft med katrinplommon, cigarr och humidor, utan att bli påtagligt "sydafrikarökig". Mogen, koncentrad smak av svarta oliver, inte så mycket svarta vinbär utan mer plommon, paprika och torkade aprikoser. Med luft får den en trevlig violton. Bra vin - perfekt med vitlökssmör:).

Jag har inte hämtar ut mina flaskor av reavinet, men det lät som att det var helt ok?
 
Toppen