Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Godsaker från igår.

Labet Varrons 2013 och Baudry Chinon i topp, men övriga inte långt efter.

tmp_24437-20160102_223423-01-1188223926.jpeg
 

Jerobaum

Medlem
Black stallion cabernet sauvignon 2102 sällskapar en pastasås gjord på sugarsnaps, skogschampinjoner, spebladspenat, fikonbalsamico och ostar från nyårsaftonens ostbricka. Kan vara vin/mat-kombinationen som blev lyckad, men vinet smakade riktigt bra. endast lite rostade valnötter saknades.

Vi drack det till biff wellington enligt Gordon Ramsay. Svampfyllning och parmaskinka. Tillbehör blev gräddig potatisgratäng med cheddar och parmesan. Tycker det blev bra match och gillade verkligen vinet. HAde föredragit mer syra men det kan ha berott på det höga fettinnehållet i maten.

Vinner det på lagring?
 

Jerobaum

Medlem
Generellt (iaf bland de BdM-odlare jag delat flaskor med genom åren) anses BdM vara bäst efter 24 tim luftning, nästan oavsett årgång och ålder. Själv är jag mer åt det otrogna hållet då detta stämmer ibland och ibland inte. Men, om där är många rätter så funkar ju bordsvatten då vinet skär sig.
Om vi betänker att: under ett 80-årigt liv så dricker den hälsokostriktige mannen (som aldrig fyllepinkar på någons begonior/tapeter eller någonsin fyllekräx på bussen) minst 22.000 flaskor vin (de första 1000 eller så flaskorna är mest som någon som försöker förstå skillnaden mellan växelspaken och handbromsen). Så, om personen i fråga är öppensinnig, så lär iaf 4000 flaskor = lärpenningar. Om personen i fråga är lite åt det inskränkta hållet, så utarmar minst 21.000 av flaskorna familjens besparingar och tillväxt samtidigt som man kan avläsa både Bgn, Cpn och Bdx som som stor andel av vinkällaren.

Men, de flesta av oss saknar autistisk diagnos och kan fritt välja vad vi vill fokusera, med 24/7 radar som guidar oss rätt :)

Vinet skär sig, nu hänger jag inte med?

Och, nästa gång ska det experimenteras lite. När det gäller luftning, räcker det med luftning genom att bara öppna kork eller är det karaff som rekommenderas?

Hänger inte med på ditt sista resonnemang men tolkar det som att mycket vindrickande kan gå ut på att lära sig hitta rätt. Ser fram mot det :)
 

chambertin

Medlem
Vinet skär sig, nu hänger jag inte med?

Och, nästa gång ska det experimenteras lite. När det gäller luftning, räcker det med luftning genom att bara öppna kork eller är det karaff som rekommenderas?

Hänger inte med på ditt sista resonnemang men tolkar det som att mycket vindrickande kan gå ut på att lära sig hitta rätt. Ser fram mot det :)
Med "luftning" menas dekantering men kan hålla med om att det är ett lite förvirrat uttryck. Drar du bara korken ur ett vin så har den syresättning som blir då ingen inverkan på vinet under lång lång tid. Enda sättet att "lufta" (dvs syresätta) på rimlig tid är att dekantera (en eller flera gånger).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@StefanAkiko jag är jätteglad att du är tillbaka på forumet! Du var min första rädsla när jag var ny här. Men du vet att man kan citera flera personer med samma inlägg va? :)
Flercitat är komplicerade varelser, ssk då man är fylld som ett troll :cool:
Nu kommer jag mestadels vara nykter och odricka både vin, saké, öl och annat (med några små undantag, som tex Apfelwein-afton med de kendo-senseier som hänger med till Frankfurt i höst - de måste ju gå på liten tillvänjningskurs!) under en lite längre tid. Har också inplanerat några kvällars häng på saké-barer. Sådana slutar oftast med att jag strävtungevaknar och samtidigt betongkepsvaknar i sängen medan jag fascineras av alla fina bilder i mobilen.

Men, skall väl iaf hinna med en liten omgång vin i Umeå i januari.

Skriver inte mer nu på ett tag, än denna otroligt vackra vintermorgon, 12C, solen skiner och alla arbetstyngda japaner ser glada ut! Våren närmar sig!

Roligt du blivit varm i kläderna, och glöm aldrig den gamla sanningen att:
Hammaren som krossar glas
Smider stål!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinet skär sig, nu hänger jag inte med?

Och, nästa gång ska det experimenteras lite. När det gäller luftning, räcker det med luftning genom att bara öppna kork eller är det karaff som rekommenderas?

Hänger inte med på ditt sista resonnemang men tolkar det som att mycket vindrickande kan gå ut på att lära sig hitta rätt. Ser fram mot det :)
Menade i detta fallet, otydlig som jag brukar kunna vara, att rätten man har på tallriken inte bildar ett lyckligt äktenskap med vinet. Gott exempel på bra äktenskap är tex en grillad stek med rejält med vitlök och ett muskulöst, strävt rödvin.
Bra exempel på ett riktigt dåligt äktenskap: stekt fisk och ett vin med hög halt järnjoner.

Hoppas det blev klarare :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@StefanAkiko jag är jätteglad att du är tillbaka på forumet! Du var min första rädsla när jag var ny här. Men du vet att man kan citera flera personer med samma inlägg va? :)

Letade för skojs skull fram ett av mina första inlägg. Efter jag postade det fick jag ett roligt mail från @Mats som med sin varma humor förklarade att det kanske var något spetsigt. :rolleyes:

"Det var på Unga Örnar som jag lärde mig supa!" Sa alltid en av mina gamla lärarinnor med sina gener helt från Norrlands träskbemängda inland. Så något gott för de ju med sig, de där festlighetsfascisterna.
På vägen hem från Tokyo idag, så passade jag på att stanna till vid en Riedel Wine Bar och, som vanligt, späka mig med Pinot noir. Jag har ännu inte förstått vitsen med dessa viner, men obsessivt ger jag mig på dem så fort möjlighet bjuds. Detta eftersom min kära hustru ger mig onda ögat om jag råkar få för mig att ta med en PN på restaurang.
Röd Bordeaux, Sauternes, Mosel, Cali Cab, Oz Shiraz, Rioja, Barolo, Jura, Barbaresco mfl mfl mfl distrikt och druvsorter har poletten ramlat ned redan vid första försöket. Med PN har j dock rivit ut mig ur alla kvalomgångar. Trots det väljer jag ständigt att envetet kämpa vidare. Det tog mig 15 smörgåsar att börja tycka om Vegemite. ...över 50 försök att börja älska NATTO (jästa sojabönor). Surströmming, redan på 2a försöket. Shouchu av sötpotatis tog ett år av kendofestande (minst en gång i veckan) innan det förvandlades från finkel till sublim njutning.
En vacker dag så är jag övertygad om att jag vaknar upp ur min slummer och plötsligt inser det fantastiska med PN. Om jag nu inte hinner bli nykterist innan dess, förståss. Det är ju betydligt billigare att vara IOGT:are än att gilla Bourgogne, och förmodligen ungefär lika roligt.

Nu får det vara nog med minnenas serenad (iaf för min del). Livet och showen går vidare, och det är bara så som det skall vara!
 

jrick

Medlem
Menade i detta fallet, otydlig som jag brukar kunna vara, att rätten man har på tallriken inte bildar ett lyckligt äktenskap med vinet. Gott exempel på bra äktenskap är tex en grillad stek med rejält med vitlök och ett muskulöst, strävt rödvin.
Bra exempel på ett riktigt dåligt äktenskap: stekt fisk och ett vin med hög halt järnjoner.

Hoppas det blev klarare :)
Vilka viner har höga halter järnjoner generellt? Har faktiskt aldrig sett någon prata om järnjoner i vin förut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Måndagmys med klassiska svenska tacos och gewurtz igår...

image.jpg

2010 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Herrenweg de Turckheim

Min andra flaska på relativt kort tid. Klassisk gewurtz i halvsöt och fyllig kostym med mycket fethet och lågmäld syra. En hel del söt blommighet åt rosenblom, tvål och liljekonvalj samt mängder av tung tropisk frukt med inslag av litchi, persika, honung och aningen antydan till marsipanliknande botrytis. Enligt en puritan så anses det säkert som väl sött till tacos, men jag håller i så fall inte med i detta fall; en fullständigt lysande kombo är min slutsats. 90p
 

grappa

Medlem
Måndagmys med klassiska svenska tacos och gewurtz igår...

Visa bifogad bild 5953
2010 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Herrenweg de Turckheim

Min andra flaska på relativt kort tid. Klassisk gewurtz i halvsöt och fyllig kostym med mycket fethet och lågmäld syra. En hel del söt blommighet av rosenblom, tvål och liljekonvalj samt mängder av tung tropisk frukt med inslag av litchi, persika, honung och aningen antydan till marsipanliknande botrytis. Enligt en puritan så anses det säkert som väl sött till tacos, men jag håller i så fall inte med i detta fall; en fullständigt lysande kombo är min slutsats. 90p
BRAVO! Mer av detta!
 

grappa

Medlem
20160105_112719.jpg


Mat och vinkombinationer i litet test.
Två mousserande till förrätten, laxröra på varmrökt lax, äpplen, crème fraiche mm. Cavan riktigt god men Delamotten var bättre. Med djup, höll längre i glaset.
Två ljusa viner med "kålindikator" till kålpudding. Barolon bättre till maten, jämt skägg mellan dem som fristående.
Pago de Tharsys: Liten brödighet, lime och bokna äpplen (efter ett tag i glaset). Viss efterbeska som cavor brukar ha. 85p
Delamotte: Brödig doft med gröna äpplen som blev mognare allt efter tiden i glaset. Fräsch smak av äpplen med bra syra. 87p
Ingendera var något man måste ha i källaren men båda goda.
Barolo 2009 Fratelli Revello; Brunröd och transparent. Mycket kraftig doft av björnklister och mandel initialt som snabbt dämpades och balanserades upp av jordgubb och körsbär. Bra tanniner i balans med syran. Ett härligt vin! 90p
Vrai Cote Pinot Noir 2012; Blåröd och transparent. Stor kryddig doft med jordgubb, hallon och vinbär. Kryddig smak med viss bärsötma. Även detta ett härligt vin. 90p
Båda riktigt bra viner att köpa fler av.
 

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 5955

Mat och vinkombinationer i litet test.
Två mousserande till förrätten, laxröra på varmrökt lax, äpplen, crème fraiche mm. Cavan riktigt god men Delamotten var bättre. Med djup, höll längre i glaset.
Två ljusa viner med "kålindikator" till kålpudding. Barolon bättre till maten, jämt skägg mellan dem som fristående.
Pago de Tharsys: Liten brödighet, lime och bokna äpplen (efter ett tag i glaset). Viss efterbeska som cavor brukar ha. 85p
Delamotte: Brödig doft med gröna äpplen som blev mognare allt efter tiden i glaset. Fräsch smak av äpplen med bra syra. 87p
Ingendera var något man måste ha i källaren men båda goda.
Barolo 2009 Fratelli Revello; Brunröd och transparent. Mycket kraftig doft av björnklister och mandel initialt som snabbt dämpades och balanserades upp av jordgubb och körsbär. Bra tanniner i balans med syran. Ett härligt vin! 90p
Vrai Cote Pinot Noir 2012; Blåröd och transparent. Stor kryddig doft med jordgubb, hallon och vinbär. Kryddig smak med viss bärsötma. Även detta ett härligt vin. 90p
Båda riktigt bra viner att köpa fler av.
Jag tycker detta var intressant - gillar sedan förut kombon pinot och kål mkt och helt spontant, tror jag. För inte länge sedan hade jag inte någon lämplig partner till kålrot och då gick tankarna faktiskt till nebbiolo i dess egenskap av "ljust" vin, som du skriver.

Har också ett recept av Thomas Drejing, som jag har tänkt att testa, på hummer och kålrot tillagad tillsammans med hummerolja - och frågan är om det inte kan bli ett ljust rött till det istället för t,ex. Chablis. Eller varför inte både och?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vrai Cote Pinot Noir 2012; Blåröd och transparent. Stor kryddig doft med jordgubb, hallon och vinbär. Kryddig smak med viss bärsötma. Även detta ett härligt vin. 90p
Båda riktigt bra viner att köpa fler av.
Jag blev smått förälskad i Vrai Cote själv, köpte tyvärr bara 3 flaskor, 1 flaska kvar :(
Jag köpte mina på SB när de kom i TS, vet du om de går att få tag på någon annanstans?
 

grappa

Medlem
Jag blev smått förälskad i Vrai Cote själv, köpte tyvärr bara 3 flaskor, 1 flaska kvar :(
Jag köpte mina på SB när de kom i TS, vet du om de går att få tag på någon annanstans?
Vi har just köpt de 6 sista i Sverige från leverantören Videhult & Medici Vinimport AB (till en Vinbar som jag har lite intressen i). Gissar att vi får vänta på nästa årgång. Som tur är har jag 4 kvar i källaren (sorry inte meningen att vrida om kniven men ...).
 

Gurto

Medlem
Contado de Haza Crianza, Rivera del Duero 2010 (oxfilétärningar med sallad på mache, roquefort och dijonvinägrett)
Doft: Blåbär som går åt blåbärssoppa, lite målarfärg, en del fattoner av kaffe och vanilj samt någon liten svart oliv, lätt gräsig och örtig kryddighet
Smak: relativt generös mörk blåbärsbärighet, men ändå med fin stramhet, kryddigt, lätt grönörtigt och lite träigt avslut med lite bitterhet. Tanninerna biter ifrån ganska rejält.

Ovanligt mycket, bläckig fällning. Ofiltrerad?

Trevlig och ganska typisk spanjor med mörk frukt och en märkbar fatighet. Leverera definitivt för sina 151kr. Tål att lagras. 86p+

Tillräckligt med oomph i frukten för att fungera rätt bra till maten.
 
Toppen