Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Trevligt
Är det resultatet av beslutsångesten med julmiddagen ?
Haha nja men det kändes helt rätt...
Dom har trots allt ganska bra champagne utbud här.
Startade med Hummer och detas Cuvee Operakällarn som numera är Andre Jaquart istället för Delamotte som sista jag drack den.
Men väldigt fin smak lite åt citrus men inte för dominant.
Close de goisses -79 hade fin mousse, övergått en hel del mot sherry hållet men som en käftsmäll av smaker.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Trevligt
Är det resultatet av beslutsångesten med julmiddagen ?
Haha nja men det kändes helt rätt...
Dom har trots allt ganska bra champagne utbud här.
Startade med Hummer och detas Cuvee Operakällarn som numera är Andre Jaquart istället för Delamotte som sista jag drack den.
Men väldigt fin smak lite åt citrus men inte för dominant.
Close de goisses -79 hade fin mousse, övergått en hel del mot sherry hållet men som en käftsmäll av smaker.
 
Trådskapare
A
Låter betryggande då @StefanAkiko. Brewer-Clifton har jag en flaska av i källaren men har inte provat ännu.
Jag är ju som du kanske förstår en "sucker" på bättre Gevrey-viner men skulle ju gärna se att det gick att njuta i även av enklare appellationer också. En Rousseau-Chambertin, DRC-La Tâche, de Vogüe-Musigny, Roty-Charmes Chambertin är alla viner som får mig om inte i extas så i alla fall att rysa av välbehag. DRC är för mig "beyond-reach" idag så jag får dricka det jag har kvar och leta nytt ngn annanstans. Nya Zealand och då särskilt Central Otago verkar för mig vara det område som utvecklas bäst och dessutom gör viner som tangerar det jag gillar i bra Bourgogne fast med en egen stil ändå. Har provat för lite Oregon-Pinot för att säga ngt om dessa men måga menar att det finns fin potential där också.

När du nämner SAS så kan jag inte låta bli att lägga upp en fil med en sida från deras Taxfree-prislista från -97 (som jag råkade ha liggande). I början 90-talet arrangerade deras vinklubb en Bourgogne-provning i som jag var på där vi drack tre DRC:er (vara Romanée-Conti -89 var en av dom) och en radda Rousseau-viner och valde väl redan då lite väg då jag insåg att jag fick en låda Clos St. Jacques för samma pengar som en flaska Conti och klassskillnaden för mig var inte himmeslvid även om den var tydlig.

Kollar man i listan så kan man kan krasst konstatera att topp-bourgopgne har 10-dubblats i pris (minst) medans t.ex Yquem kostar lite drygt det dubbla.

Köp mer Sauternes alltså (men det kanske du redan har gjort) ! :)

Det är sådana här listor som gör att det gör lite ont i själen. Kul att du sparade den :(
Innehöll den fler sidor med andra viner?
 
Trådskapare
A
Min kära bättre hälft har en japansk gom, vilket gör det svårt för henne att omhulda drycker sötare än klassisk Spätlese som mognat på sig. Men några lådor Sauternes måste man ju ha. Vi har mest halvor.
Mycket av den bättre torrare champagnen går ju till Japan. Sådana som David Leclapart slog igenom tidigt där.

Hur är vinmarknaden, priser etc i Japan? Förstått att tillgången inte är något fel på men att priserna kan vara lite i den övre delen av skalan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mycket av den bättre torrare champagnen går ju till Japan. Sådana som David Leclapart slog igenom tidigt där.

Hur är vinmarknaden, priser etc i Japan? Förstått att tillgången inte är något fel på men att priserna kan vara lite i den övre delen av skalan.

Det mesta är avskräckande högt prissatt i Japan. Tex Ridge Geyserville och Lytton Springs 600kr/flaska. Men, då och då hittar man guldkorn, tex 2010 Ferme du Mont just över 300kr och ett gäng gamla Mosel Auslese som jag fick tag i på REA för under 200kr flaskan. Då jag återvänder till Japan har jag därför alltid med mig mellan 1-4 lådor vin samt att jag importerar. Tullen accepterar att man bär med sig vin hit så länge man betalar ca 8 kr flaskan i införselavgifter. Importerat från USA/UK kostar varje flaska 80-100kr inkl flygfrakt tull mm och hemleverans. Och inhandlat under bond i UK innebär det ju att man slipper alla Europeiska pålagor...

Föredrar inte Systembolaget ned sin usla hemsida/app och generellt överprisade lista med mckt att önska, fast nu slår jag in en öppen dörr.
 

KimHartman

Medlem
1996 Mezzacorona Trento Rotari Brut Riserva Deg 2013-08. Förvånansvärt fräsch och ung, med toner av äpple, bröd, honung, godis och en touch av örter. Doften är bättre än smaken som är aningen ihålig.

Kul och udda med ett italienskt årgångsbubbel med snart 18 år på nacken. Men med facit i hand, kanske är det mest kul "på pappret"?
 

Mats

Gone todash....
Har lurkat här i något år men när det pratas om gamla listor samma dag som jag rensar bland diverse hopsamlade vinpapper och hittar 2 systemprislistor från -56 och -74 kände jag att jag behövde dela med mig av min avundsjuka över prisläget då.
image.jpg
Från 1956. För att få priserna i dagens värde ta x12,5, dvs ca 150 kr för en Ch. Cheval Blanc.
image.jpg
Från 1974. Ta priserna x5,5, dvs drygt 1200 för en Petrus.

Någon som druckit någon av de här årgångarna som kan berätta hur de smakade för att spä på avundsjukan?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har lurkat här i något år men när det pratas om gamla listor samma dag som jag rensar bland diverse hopsamlade vinpapper och hittar 2 systemprislistor från -56 och -74 kände jag att jag behövde dela med mig av min avundsjuka över prisläget då.
Visa bifogad bild 394
Från 1956. För att få priserna i dagens värde ta x12,5, dvs ca 150 kr för en Ch. Cheval Blanc.
Visa bifogad bild 395
Från 1974. Ta priserna x5,5, dvs drygt 1200 för en Petrus.

Någon som druckit någon av de här årgångarna som kan berätta hur de smakade för att spä på avundsjukan?
Äldsta rödvin jag druckit är en Calon-Segur 1944, den var helt magisk och gjorde mig hooked!
 

chambertin

Medlem
Har lurkat här i något år men när det pratas om gamla listor samma dag som jag rensar bland diverse hopsamlade vinpapper och hittar 2 systemprislistor från -56 och -74 kände jag att jag behövde dela med mig av min avundsjuka över prisläget då.
Visa bifogad bild 394
Från 1956. För att få priserna i dagens värde ta x12,5, dvs ca 150 kr för en Ch. Cheval Blanc.
Visa bifogad bild 395
Från 1974. Ta priserna x5,5, dvs drygt 1200 för en Petrus.

Någon som druckit någon av de här årgångarna som kan berätta hur de smakade för att spä på avundsjukan?

Välkommen till forumet !
Har ju provat men framför allt druckit hyggligt med Bdx från 40- 50- och 60-talet men det är såpass länge sedan som runt 25 år sedan.
Cheval -55 kommer jag ihåg som mkt bra liksom Mouton -59 men framför allt Latour -59. Suduiraut -67 håller jag också som en av dom bästa jag druckit. Har inga anteckningar från dom här vinerna då det dracks till middagar men de ovan sitter kvar som mkt minnesvärda. Pedescleaux -45 var sagolikt bra men en Picon-Lalande -45 (magnum) var helt over the hill. Den sistnämnda skall ha varit omkorkad på slottet men så här 25 år senare så mistänker jag att det var en Rodenstock-flaska vi hade.

Om man skall säga ngt om prisnivåerna så var det ju klart billigare med bra Bdx och Bourgogne då än nu.
Köpte ofta Bdx "super seconds" en pimeur på 80-talet trots att jag var student (runt 150:-/fl låg dom på för -85 och -86 t.ex) men idag tvekar jag på dom pga priserna (>1000 ofta). Har för mig att jag läst att Bdx hade en priskollaps runt -73/-74 efter tre skrala årgångar men trots det försök att jacka upp priserna. DRC köpte jag också ibland (Echezeaux och Grands-Echezeaux) för 250-350:- ung runt -85/-86.

Det var faktiskt bättre förr. :). I alla fall vad gäller Bdx och Bourgogne. Inga kineser som köpte och amerikanerna började inte köpa orentligt förrän på sent 80-tal efter att Parker hade börjat öppna ögonen på dom.
 

chambertin

Medlem
2006, Brut Vintage, Louis Roederer
Känns väldigt ung och knuten. Inte så mkt av den är lite rostade och nötiga stilen jag gillar i "vanlig" Roederer. Mest citrus och gröna nästan kartiga äpplen. Behöver nog lite tid till för att bli mer intressant. Fin intensiv syra och vinet känns ganska Ch-drivet nu men jag läser att det skall vara runt 70% Pinot. Kan inte vara speciellt mogen Pinot då. Helt ok champagne i alla fall men ngt hög i syran för min del nu. Kan upplevelsen av syran vara pga av lägre dosage nu än förr ? Ngn som vet ?
 
Trådskapare
A
2006, Brut Vintage, Louis Roederer
Känns väldigt ung och knuten. Inte så mkt av den är lite rostade och nötiga stilen jag gillar i "vanlig" Roederer. Mest citrus och gröna nästan kartiga äpplen. Behöver nog lite tid till för att bli mer intressant. Fin intensiv syra och vinet känns ganska Ch-drivet nu men jag läser att det skall vara runt 70% Pinot. Kan inte vara speciellt mogen Pinot då. Helt ok champagne i alla fall men ngt hög i syran för min del nu. Kan upplevelsen av syran vara pga av lägre dosage nu än förr ? Ngn som vet ?

Jag gillar ju personligen den friska , krispiga stilen som Louis Roederer har och kanske inte störs av syran. 2006 tillhör dock inte mina favoritårgångar och håller exempelvis 2004 av samma vin mycket högre.
 
Trådskapare
A
Har lurkat här i något år men när det pratas om gamla listor samma dag som jag rensar bland diverse hopsamlade vinpapper och hittar 2 systemprislistor från -56 och -74 kände jag att jag behövde dela med mig av min avundsjuka över prisläget då.
Visa bifogad bild 394
Från 1956. För att få priserna i dagens värde ta x12,5, dvs ca 150 kr för en Ch. Cheval Blanc.
Visa bifogad bild 395
Från 1974. Ta priserna x5,5, dvs drygt 1200 för en Petrus.

Någon som druckit någon av de här årgångarna som kan berätta hur de smakade för att spä på avundsjukan?

Välkommen till forumet. Kul att du hade de här listorna. Det är riktiga rariteter, inte minst för priser, rubriken "Franska lätta viner" , uttalshjälpen (länge sedan jag såg det) och flashbacken till att det fanns härtappade viner.

Tyvärr inte druckit någon av dessa viner men man får väl hoppas att så sker .-)
 
Trådskapare
A
1996 Mezzacorona Trento Rotari Brut Riserva Deg 2013-08. Förvånansvärt fräsch och ung, med toner av äpple, bröd, honung, godis och en touch av örter. Doften är bättre än smaken som är aningen ihålig.

Kul och udda med ett italienskt årgångsbubbel med snart 18 år på nacken. Men med facit i hand, kanske är det mest kul "på pappret"?
Just det, det var den jag skulle köpa. Tanken var att ha med den i en blindprovning. Tack för anteckningarna @KimHartman
 
Toppen