Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rexel

Medlem
Lite nebbiolo ikväll, var faktiskt några veckor sedan sist:)
2007 Fratelli Revello Barolo Vigna Gattera, en si sådär 91pinnar.
Riktigt bra nu med massor av nebbistoner med lakrits, läder och stalltoner.
Fortfarande bra drag i tanninerna, men mogna sådana och riktigt skön munkänsla.
 

Larseman

Medlem
Lite nebbiolo ikväll, var faktiskt några veckor sedan sist:)
2007 Fratelli Revello Barolo Vigna Gattera, en si sådär 91pinnar.
Riktigt bra nu med massor av nebbistoner med lakrits, läder och stalltoner.
Fortfarande bra drag i tanninerna, men mogna sådana och riktigt skön munkänsla.
Gattera är ett riktigt bra läge :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Kvällen bjöd på 2 röda tillsammans med en god och comfort food-kompatibel pasta. Vinerna var verkligen olika och på varsin sida om den där magiska linjen där allt faller samman och gifter sig.
De två vinerna var:
2012 Clos du Val Cabernet Sauvignon Napa Valley
Mycket frukt och mörka bär i doften direkt från flaska. Smaken har en pigg syra, mjuka tanniner och även här ligger frukten som den dominerade smakbäraren. Den samsas lite med kaffe, lakrits och ekfat men det är frukten som har publikens fokus. Helt klart snyggt och behagligt att dricka, köper gärna igen och låter den vila nåt år. Den är en noslängd ifrån att komma upp till 90 men jag ger den idag en stark 89p. Med lite ålder kanske det kommer in lite fler lager än frukten, då kommer fler poäng.

Nästa vin som hälldes upp på karaff:
2009 d'Angelo Aglianico del Vulture Riserva Vigna Caselle
Här var det precis tvärt emot cabben. Här fanns det trä, stall, hö, rök, chark och bara en liten sudd frukt. Som om de gjort ett trä-vin som lagrats i frukt-fat. Smaken bjuder på tydlig syra och aggressiva och vassa tanniner. Frukten kan bara anas i smaken utan det är trä och rök som ligger som en filt över allt. Blev lite snällare med någon timmes utvisning i karaffen och med en gräddig sås. Saknar frukten här. Kommer ändå upp till 86p då det har kvalitéer och är helt klart intressant.

Man hade viljat se ett love child mellan dessa. Cabben får ge italienaren lite frukt och ta emot lite fler lager, och tvärt om!

 
J

Joakim Staf

Igår kväll vart det ngt så ovanligt som en blend från Barbaresco ( 1/3 nebbiolo, 1/3 cab sav, 1/3 merlot). Vad som är än mer ovanligt år att det är en inflyttad australiensare som producerar. Om vinet: Näsan visar omedelbart den blommiga arten av Nebbiolo, kroppen genom munnen talar om täthet och djup, smak av de andra två sorterna, men finishen är en tannin kick som kan bara komma från en sann kung, Nebbiolo... i like very mkt

image.jpeg
 

Silex

Medlem
Kvällen bjöd på 2 röda tillsammans med en god och comfort food-kompatibel pasta. Vinerna var verkligen olika och på varsin sida om den där magiska linjen där allt faller samman och gifter sig.
De två vinerna var:
2012 Clos du Val Cabernet Sauvignon Napa Valley
Mycket frukt och mörka bär i doften direkt från flaska. Smaken har en pigg syra, mjuka tanniner och även här ligger frukten som den dominerade smakbäraren. Den samsas lite med kaffe, lakrits och ekfat men det är frukten som har publikens fokus. Helt klart snyggt och behagligt att dricka, köper gärna igen och låter den vila nåt år. Den är en noslängd ifrån att komma upp till 90 men jag ger den idag en stark 89p. Med lite ålder kanske det kommer in lite fler lager än frukten, då kommer fler poäng.

Nästa vin som hälldes upp på karaff:
2009 d'Angelo Aglianico del Vulture Riserva Vigna Caselle
Här var det precis tvärt emot cabben. Här fanns det trä, stall, hö, rök, chark och bara en liten sudd frukt. Som om de gjort ett trä-vin som lagrats i frukt-fat. Smaken bjuder på tydlig syra och aggressiva och vassa tanniner. Frukten kan bara anas i smaken utan det är trä och rök som ligger som en filt över allt. Blev lite snällare med någon timmes utvisning i karaffen och med en gräddig sås. Saknar frukten här. Kommer ändå upp till 86p då det har kvalitéer och är helt klart intressant.

Man hade viljat se ett love child mellan dessa. Cabben får ge italienaren lite frukt och ta emot lite fler lager, och tvärt om!
Låter som att du borde provat att göra en blandning :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
2012, Catena Alta Historic Rows Malbec
Stor intensiv doft med lite rostade fat, kakao, mkt plommon och mogna svarta vinbär samt en del malo-ton efter hand. Läcker och intressant från början men växer än mer under kvällen. Smakmässigt det mest intressanta (för mig) under kvällen med härlig intensitet och tät frukt uppbackat med aningens kärva tanniner i nuläget. Ganska tydlig fruktsötma i dagsläget men vg längd och avslut finns det inget att klaga på. Kvällens vin för min del och ser gärna några flaskor av detta i källaren för att se vad det kan bli av den. (93P)
(100% Malbec)
Med tanke på priset så känns det här som ett måste att plocka upp hos Stora Satan. Lite surt att jag inte tänkte så långt när jag plockade upp en sydrhônare tidigare idag för kvällens eskapader. :(
 
J

Joakim Staf

Kunde inte vänta med tanke på gårdagens producent. Kvällen fortsätter i Fletchers tecken. Nämligen en Barbaresco. ( 50% nebbar från Tresio och 50 % från Barbresco)
Om vinet: Nebbiolon visar gott om mognad, det finns en ljusstyrka och renhetsgrad till dofter och smaker som visar en nästan perfekt plockning strategi. Inte tungt alls, vinet visar en underbar rundade konsistens och fantastiska omedelbart överklagande, tillräcklig syra och tannin att ge fokus och struktur, men inte så mycket som att dölja den härliga frukten. Och det kommer förmodligen bli ännu bättre med ngra år på nacken

image.jpeg
 

LeChat

Medlem
image.jpeg


Första gången jag dricker Forman cabernet sauvignon 2007. Det var länge sedan jag drack cab från Napa så det kändes rätt att plocka fram en flaska. Och visst var det rätt! Tänk bra Pomerol i både näsa och smak, lite renare, lika elegant. Det står 15% på etiketten men det kunde lika gärna stå 13%. Fin balans. Fantastiskt skitgod helt enkelt! Finns risk för att den är uppdrucken innan kvällens entrecote.....

(Beställde precis 2 st 2013 Forman och har några 2010 sen tidigare :))
 

Elvis

Medlem
Däckad av influensa i två veckor men igår fick jag tillbaka doftsinnet och det firade jag med att korka upp en Chateau Bonnet Divinus 2009. Tack @Jimmy Forsman för det tipset! En väldigt trevlig Bordeaux - min fru gissade för övrigt att det var en Super Tuscany vilket visar att vi dricker för lite Bordeaux här hemma. Har fem flaskor kvar men lägger kanske en tilläggsbeställning redan nu.
 

Elvis

Medlem
Igår blev det ett helt nytt vin för mig, på vinst och förlust: 2012 Wölffer Estate Chardonnay! Det är något så speciellt som ett vin från New York och det enda jag vet om området är att de tydligen ska producera en del Chablis-lika viner.

Jag har besökt Wölffer Estate ett par gånger. Det är en fantastiskt vacker vingård som ligger ute i The Hamptons och på somrarna har de live-musik ute på ägorna en gång i veckan och serverar vin med tilltugg. Man får låna filtar och sitter i gräset och njuter av miljön och musiken. Att studera människorna är en upplevelse i sig - det känns som äkta New York-societet. Däremot håller jag med om att vinerna inte är särskilt imponerande.
 

ChristianB

DipWSET
Jag har besökt Wölffer Estate ett par gånger. Det är en fantastiskt vacker vingård som ligger ute i The Hamptons och på somrarna har de live-musik ute på ägorna en gång i veckan och serverar vin med tilltugg. Man får låna filtar och sitter i gräset och njuter av miljön och musiken. Att studera människorna är en upplevelse i sig - det känns som äkta New York-societet. Däremot håller jag med om att vinerna inte är särskilt imponerande.
Jag kan tänka mig att det är en helt annan sak om man sitter där och dricker det! Det får bli ett annat resmål att besöka, helt enkelt! :D
 

Rexel

Medlem
Idag blev det både skumpa och nebbiolo:)
2008 Vincent Joudart Champagne Special Club
Riktigt trevlig skumpa, mkt äppeldoft och brödig ton. Relativt hög syra och även äppeltoner i smak och funkade grymt bra till mat (färska räkor med hemslagen majonnäs och lantbröd stekt i smör). Om jag ska sätta poäng får det bli 90-91P.

2009 Oddero Barolo Mondoca di Bussia Soprana
Satan i gatan vad gott:)
Just odderos viner i årgång 2009 är makalöst bra och denna är inget undantag. Massor av rosor, lakrits, viol, stall i näsan.
Dekanterade i 4 timmar och var faktiskt ganska tillgänglig i sin hårda stil, självklart inget vin för den veka BiB-drickaren:D
Extremt komplex, lång eftersmak och redan nu bra balans.....precis så här vill jag ha en barolo när jag käkar oxfilé US beef med feta tillbehör. Nu 94P men kan tänka mig att den har potential för 96-97 och kanske ytterligare en pinne till om 10 år.
 

chambertin

Medlem
2009 Oddero Barolo Mondoca di Bussia Soprana
Satan i gatan vad gott:)
Just odderos viner i årgång 2009 är makalöst bra och denna är inget undantag. Massor av rosor, lakrits, viol, stall i näsan.
Dekanterade i 4 timmar och var faktiskt ganska tillgänglig i sin hårda stil, självklart inget vin för den veka BiB-drickaren:D
Extremt komplex, lång eftersmak och redan nu bra balans.....precis så här vill jag ha en barolo när jag käkar oxfilé US beef med feta tillbehör. Nu 94P men kan tänka mig att den har potential för 96-97 och kanske ytterligare en pinne till om 10 år.
Det låter som Accomasso-nivå på den ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandat smått och gott igår...

2014 Montirius Vacqueyras Garrigues
Väldigt sval, alternativt väldigt tidigt skördad, frukt. Köttig och kryddig med jästiga björnbär, färska fikon, syrliga jordgubbar och ett uns lagerblad på toppen. Aningen järnigt avslut. Mer bojo än Rhône på något vis. Hög läskande syra och lättdrucken kropp med tanniner av det snällare slaget.

Ganska gott med intressant komplexitet men jag hade nog förväntat mig lite mer drag i galosherna. (87p)

image.jpg


2011 Château Jean-Pierre Gaussen Bandol Longue Garde
Kände mig inte helt nöjd med vinet ovan och ville ha något med lite mer drag till kvällens köttbit så jag hämtade lite kul från garderoben som komplement. Inköpt av @vininfo.nu på plats i Bandol...

image.jpg


...och jäklar vad det levererade helt enligt önskemål! Fylligt och intensivt men allt annat än typiskt Bandol i min mun. Tycker nog det känns mer som en mastig och läcker Priorat. Plommon, cigarrtobak, eneträ, inlagda körsbär, jord, blyerts, rå potatis och mörk choklad. Stramt med massiva tanniner och generös fruktsötma som rundar av upplevelsen och ger helheten balans.

Ett läckert vin med hullet på helt rätt ställe och mängder av sexiga kurvor. Härligt traditionellt och tungt. (92p)

Avslutade kvällen med att jobba med mitt nyårslöfte att dricka mer sött och starkt...

N.V. José Maria da Fonseca Moscatel Setúbal Alambre 10 Years
Jamen, det här är ju alldeles lysande kul! Mängder av kokos, dill och apelsinmarmelad på en bas av torkade aprikoser, nötter och russin. Läckert balanserat med kraft, eldighet och massiv sötma som aldrig kändes det minsta klibbig.

En höjdarupplevelse som jag nog klockar in på (93p) väl medveten om att jag saknar lite känsla för betyg på vintypen ifråga och således famlar en del i mörker. Väl värt sitt pris på ca en tvåhunka för 500ml.

image.jpg
 

Håkan

Medlem
Trevligt! Någon stjälkighet kvar, såhär efter 14 år i flaska?
Nej, det tyckte jag inte, dock är jag rätt tolerant. Jag drack en Grand Clos Epenots 99 för ca 10 år sen och då var jag rätt besviken, då var den mest tvär, stjälkig, sträv och sur. Nu hade den här typiska burgundiska silkesfylligheten utvecklats, till det en skön murrig frukt, det kan ha varit så att detta dolde stjälkigheten.
 

ChristianB

DipWSET
2014 Montirius Vacqueyras Garrigues
Väldigt sval, alternativt väldigt tidigt skördad, frukt. Köttig och kryddig med jästiga björnbär, färska fikon, syrliga jordgubbar och ett uns lagerblad på toppen. Aningen järnigt avslut. Mer bojo än Rhône på något vis. Hög läskande syra och lättdrucken kropp med tanniner av det snällare slaget.
Spännande tankegångar! Jag gillar vinet så jag fastnade lite på dina ord. :p Vad fick dig att tänka på Beaujolais? Tror inte att jag gått den vägen när jag fått det i glaset så det vore spännande att höra. Enligt producenten är det dock helt avstjälkat och bara lätt krossade druvor, så därav de snälla tanninerna kanske (bortsett från druvblandningen då, 70 Gren./30 Syrah).

Själv drack jag något så ospännande som 2011 G.D. Vajra Barolo Albe igår; ospännande för att det inte är något nytt under solen men en helt ok flaska om man vill ha något stramt i glaset! Inledningsvis mest knutet och mörkfruktigt men det gjorde en trevlig resa under kvällen i karaff och jag tror att jag tyckte det var som bäst efter 4-5 timmar, när de mer försiktiga parfymerade tonerna tittade fram! Dålig kombo med kyckling dock! :D
 
Toppen