Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Beo

Medlem
IMG_6781.JPG

La Spinetta x 2 från fredagens släpp
2013 Langhe Nebbiolo, 95070. Röda frukter/toner - långt syrligt slut
2013 Barbera d'Asti Ca' di Pian, 95064 - Mörka bär/körsbär och lite blåbär - kort slut
Två trevliga noshörningar provade till strimlade biff, pasta och nyplockade kantareller.
Nebbiolon vinner på målsnöret enligt mig. Hustrun fördrog de mörkare toner i barberan.
Med några år i källaren brukar de bli lite rundare. Poäng så där 87-88. Kommer att köpa fler.
 
Var kan Les Varrons lättast uppbringas till bra pris? Om man nöjer sig med en flaska då.
Jag bjuder på ett tips, tar dock inget ansvar för tipset.

Weinskandal

Hemsida: www.weinskandal.at
Info:
Österrikisk vinhandlare som specialiserar sig på "naturvin" (Jag ogillar termen, men gillar vinerna, man kan också säga viner med minimalt svavel och naturlig jäst etc.).
Bra på: Har många av de producenterna som jag vill dricka just nu (som givetvis inte finns på Bolis om man inte vill privatimportera från t ex Wine trade). Det finns mycket av det nya Österrike t ex Strohmeier. En hel del Loire och Jura (t ex Labets osvavlade grejer) samt personliga favoriter som Descombes (Beaujolais, samma som Caviste kör), Pattes Loup (Chablis) och Occhipinti (Sicilien). Som jag uppfattar det är priserna bra, speciellt på de österrikiska grejerna, men det får man såklart jämföra själv.
Fraktkostnader:
Dyrt, runt 35 euro för ett tolvpack om jag minns rätt.
Brister: Dyr frakt. Dessutom är många grejer är slutsålda men ligger uppe i väntan på nästa årgång.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
I fredags tänkte jag göra en god gärning och hjälpa Keen flytta sina viner mellan olika fack på Grappe. Vi sprang på lite annat löst folk i källaren och som så ofta händer det som så ofta händer i Sverige och andra länder (som Allan Edwall uttryckte det) att det blev lite vinutbyte.

Först fick jag gissa lite blint på ett vin som skulle visa sig vara Protós Selection Especial 1985. En stänkare från Ribiera del Duero. Är lite nöjd med att jag fick ned gissningen till just Ribiera del Duero och årgången 1986. Men det var också det enda moment of glory jag lyckades med under kvällen.

Keen öppnade (eller jag öppnade, han sorterade flaskor) en Smith Haut-Lafite blacn 2013 som naturligtvis är väldigt ung men god. Den kommer att bli skön om ett antal år. Personligen är jag lite misstänksam mot vit bordeaux med för mycket SB, i det här ligger det på drygt 90 % (hävdade världsmästaren). Jag tycker att det blir för grönt och djävligt och vill hellre ha med en större sudd Semillon. Men det här vinet levererar. Snyggt. Gott.

Det andra bordet sprang då snabbt och hämtade två av de sjukaste flaskorna jag druckit på länge. Skrev precis ett längre blogginlägg så jag väljer att kopiera in den texten här. Alldeles tjött!

"Världsmästare A fick sen blodad tand och sprang iväg och återkom med ett rött vin i karaff som jag inte över huvud taget kunde sätta fingret på vad det var. Syran sa Bourgogne, tanninerna sa Bordeaux och naturligtvis började associationerna försvinna iväg till underliga tankar om Tannat, om Baga, om någonting från Bierzo med ålder. Helvete vilken irritation… När jag var som mest kreativ så sa världsmästare till mig att inte försöka för mycket. Om du gissar hej vilt så ta ett djupt andetag och gå tillbaka till din första gissning. Det är nästan alltid rätt. Dock inte i det här fallet – för jag hade inte en jävla aning. Léon Violland Echézeaux 1964 var det. Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat placera det i 60-talet. Och jag hade stora svårigheter att placera det i Bourgogne. Visst, Echézeaux kan vara ganska stora och fruktiga, men vilka tanniner! Sanslöst. Ett jäkligt häftigt vin, fortfarande i utmärkt form. Gott.
Leon-Voilland-8861.jpg

När jag led över bourgognen så passade världsmästaren på att dekantera ett vitt vin som skulle visa sig vara både ännu jävligare att blindprova och ännu bättre än Echézeauxn. Vilket är en bedrift. Vitt, lite smådimmigt med guld och grönt i färgen. Ungdomligt, helt klart. Näsan gjorde mig deprimerad. Sist jag kände den typen av botytistoner i ett torrt, vitt vin var när jag provade ”Y” första gången. Och det enda jag var säker på var att det här inte var ”Y”. Således hade jag ingen aning. Jag gissade vitt och brett och hamnade slutligen i Loire och någon högkvalitativ procucent av Chenin som fått en släng botrytis på druvorna. Men inte. Weingut Bründlmeyer Zöbinger Heiligenstein Riesling Kabinet 1992. Utan tvekan ett av världens stora vitviner. Det var fullkomligt magiskt. Fet, honung, lite botrytisvaxig dock utan champinjonen, koncentrerat och väldigt ungdomligt fortfarande. Toppenvin, verkligen."
Brundelmeyer-8869.jpg

För att runda av så plockade Keen fram en Comtes de Champagne 06, för man kan ju inte vara på Grappe och inte dricka champagne. Det var sådant där typistk "gott vin".
 

Keen

slan
I fredags tänkte jag göra en god gärning och hjälpa Keen flytta sina viner mellan olika fack på Grappe. Vi sprang på lite annat löst folk i källaren och som så ofta händer det som så ofta händer i Sverige och andra länder (som Allan Edwall uttryckte det) att det blev lite vinutbyte.

Först fick jag gissa lite blint på ett vin som skulle visa sig vara Protós Selection Especial 1985. En stänkare från Ribiera del Duero. Är lite nöjd med att jag fick ned gissningen till just Ribiera del Duero och årgången 1986. Men det var också det enda moment of glory jag lyckades med under kvällen.

Keen öppnade (eller jag öppnade, han sorterade flaskor) en Smith Haut-Lafite blacn 2013 som naturligtvis är väldigt ung men god. Den kommer att bli skön om ett antal år. Personligen är jag lite misstänksam mot vit bordeaux med för mycket SB, i det här ligger det på drygt 90 % (hävdade världsmästaren). Jag tycker att det blir för grönt och djävligt och vill hellre ha med en större sudd Semillon. Men det här vinet levererar. Snyggt. Gott.

Det andra bordet sprang då snabbt och hämtade två av de sjukaste flaskorna jag druckit på länge. Skrev precis ett längre blogginlägg så jag väljer att kopiera in den texten här. Alldeles tjött!

"Världsmästare A fick sen blodad tand och sprang iväg och återkom med ett rött vin i karaff som jag inte över huvud taget kunde sätta fingret på vad det var. Syran sa Bourgogne, tanninerna sa Bordeaux och naturligtvis började associationerna försvinna iväg till underliga tankar om Tannat, om Baga, om någonting från Bierzo med ålder. Helvete vilken irritation… När jag var som mest kreativ så sa världsmästare till mig att inte försöka för mycket. Om du gissar hej vilt så ta ett djupt andetag och gå tillbaka till din första gissning. Det är nästan alltid rätt. Dock inte i det här fallet – för jag hade inte en jävla aning. Léon Violland Echézeaux 1964 var det. Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat placera det i 60-talet. Och jag hade stora svårigheter att placera det i Bourgogne. Visst, Echézeaux kan vara ganska stora och fruktiga, men vilka tanniner! Sanslöst. Ett jäkligt häftigt vin, fortfarande i utmärkt form. Gott.
Leon-Voilland-8861.jpg

När jag led över bourgognen så passade världsmästaren på att dekantera ett vitt vin som skulle visa sig vara både ännu jävligare att blindprova och ännu bättre än Echézeauxn. Vilket är en bedrift. Vitt, lite smådimmigt med guld och grönt i färgen. Ungdomligt, helt klart. Näsan gjorde mig deprimerad. Sist jag kände den typen av botytistoner i ett torrt, vitt vin var när jag provade ”Y” första gången. Och det enda jag var säker på var att det här inte var ”Y”. Således hade jag ingen aning. Jag gissade vitt och brett och hamnade slutligen i Loire och någon högkvalitativ procucent av Chenin som fått en släng botrytis på druvorna. Men inte. Weingut Bründlmeyer Zöbinger Heiligenstein Riesling Kabinet 1992. Utan tvekan ett av världens stora vitviner. Det var fullkomligt magiskt. Fet, honung, lite botrytisvaxig dock utan champinjonen, koncentrerat och väldigt ungdomligt fortfarande. Toppenvin, verkligen."
Brundelmeyer-8869.jpg

För att runda av så plockade Keen fram en Comtes de Champagne 06, för man kan ju inte vara på Grappe och inte dricka champagne. Det var sådant där typistk "gott vin".

En synnerligen kompetent spontanare! Fan så bra Larssons grejer var.
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2010 Chateau Lalande-Borie Saint- Julien

Klassiska smaker i en lite maffigare årgång, men inte grov. Inbillar mig att den är lite typisk Saint Julien men kan inte sätta fingret på vad. Men riktigt bra.
Årgångar ger ju vinerna olika karaktär och till största del tycker jag att det är charmigt och positivt. Det mest negativa är hur vissa årgångar påverkar en redan tilltagen vinbudget. Men jag köper och dricker gärna Bordeauxviner i både slanka och i mera maffiga årgångar. Variation förnöjer!
 

Larseman

Medlem
Tillbringade några timmar i Östersund i lördags i väntan på bussen till Hammarstrand där jag skulle möta upp med mina föräldrar för att köra hem dom från sommarhuset till bostaden i Västerås. Som ni kanske vet så nyttjar de inget starkare än lättöl så jag tyckte det var bäst att passa på innan torrläggningen.
WP_20160806_003.jpg


Slank in på en pub och beställde en rejäl toast skagen till lunch. På vinlistan fanns tre vita på glas, Stoneleigh Sauvignon Blanc, någon Chardonnay och en Weissburgunder. Servitören tyckte absolut att jag skulle gå på SB, men trots att det var billigast så valde jag
2011 Krug'scher Hof Weissburgunder
som tydligen var husets vita till det facila priset av 75kr glaset. Men det var absolut inget nerköp, mycket vin för pengarna, absolut prisv.... (hoppsan).
Djupt gul färg. Doft av snickarbod, torrt gräs och vit persika. Ganska fyllig med trevlig frukt och syra och hyfsad längd. Googlade lite och såg att det är Terrific Wines och vännen @vinifierat.se som levererar. Tyvärr bara i restaurangsortimentet men man kanske kan göra privatimport.
Kul att bli överraskad av husets vita på en pub i Norrland :D
 

Håkan

Medlem
Sista semesterdagen, något gott måste ju inmundigas. Maten, lite Texasinspirerad mat passar bättre med öl men efteråt passar det ypperligt med
Joh. Jos. Prum, Graacher Himmelreich 2005 Riesling Auslese.
Initialt är det rätt tuffa grejer det här, en rejäl beska sitter som en tvångströja, men lyckligtvis blir den med tiden mindre dominerande och blir faktiskt en tillgång istället. Slankt, hög syra, mycket frukt, Prum är för mig absolut en av de bästa i Mosel. Galet bra Riesling. Måste ha mer Prum i källaren, det börjar sina.
 

gece

Man vänjer sig.
Har varit en vecka på Malta, och när man söker runt här på forumet är det lätt att tro att Maltas vinproduktion inte är något att ha. Åker man sedan till Malta och provar de maltesiska vinerna inser man att deras vinproduktion faktiskt inte är något att ha. De flesta viner, oavsett druva, har någon konstig bismak som får mig att tänka malört. Fanns ett par tolerabla viner, Marsovin verkar vara den stabilaste producenten, men det enda lokala drickat som kan benämnas som hyfsat bra var en mjöd som fått två år på fat, påminde om halvsöt Madeira, missade dock producent.

I brist på drickbara maltesiska souvenirer har jag provat ett slovenskt dito, 2010 Movia Cabernet Sauvignon som är ett arketypiskt naturvin, på ett bra sätt. Mörk och grumlig. Saftig men frisk frukt, mer jordgubbe/hallon än svarta vinbär. Bra syra, polerade tanniner. Gott+
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2009 Le Boscq (och 2010 Lalande-Borie)

Blev lite Bordeaux idag med. Hade även ett par glas kvar av gårdagens vin som figurerar i bakgrunden. Båda vinerna är riktigt bra men lite olika. 2009 Le Boscq är något glesare, och med mindre tanniner än 2010 Lalande-Borie som känns mer strukturerad. Lite otippat med 2009an men stämmer bra på 2010an.
För övrigt tyckte min fru att doften hos Le Boscq påminde om "nytvättade lakan som hängt ute". En doftnotering som jag hoppas kommer till användning. ;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
robert könig Calera.jpg

Efter snacket i tråden: http://www.finewines.se/threads/systembolaget-och-tyska-roedviner.4248/ blev suget stort efter lite tyskt rödtjut:
2011 Weingut Robert König Assmannshäuser Frankenthal Spätburgunder Auslese trocken: doft av jordgubbar, hallon, blandade örter (timjan och lavendel), skog och mossa. Massor av bär i smaken, framförallt hallon, bra koncentration, bra syra, jordig, skog med mossa och lingonris, en angenäm återhållen sälta, örtig, varsamt fatad, den höga alkoholen är väl intregrerad. Tyskland kan!
2013 Calera Pinot Noir, schysst exempel på en bra amerikansk pinot noir i klassen, eldigare och pepprigare än tysken, men det kan bero på att den är yngre. Bra vin, men Robert König är klart mer elegant och insmickrande.
 

Magikern

Medlem
Trimbach Cuvée Frederik Emile 2009

Doften skriker onekligen Riesling men hade nog placerat det i nya världen faktiskt. Petrolium karaktären finns där och även toner av exotisk frukt men vinet saknar både fyllighet och pigg syra.

En besvikelse men tillräckligt bra för 90 poäng men mer än så kommer jag nog aldrig att ge det även med lagring.

Årgången var nog en smula för varm skulle jag gissa.
 
J

Joakim Staf

Kvällens rötjut vart en IGT superttuscan 2013. Stor röd frukt intensitet tillsammans med mycket njutbara toner av vanilj , choklad och läder från välbalanserad bidrag och fusion av dofter av ek . Kryddig och balsamic förnimmelser som ger ytterligare komplexitet. Vinet är gott och kuvertering i gommen med mjuka tanniner och en välsmakande fräschör som fullt ut respekterar karaktär och personlighet Sangiovese druvor . Balansen mellan syra och tanniner är utmärkt , och finish och eftersmaken är en härlig längd och uthållighet. Kort sagt mkt gott.
image.jpeg
 

Pontus

Medlem
2011 Raymond Usseglio Cuvee Imperiale. Inköpt på plats för 30 EUR. Ett bra vin från ett för röda viner sämre år i södra Rhone. Flaskan öppnades för några timmars luftning. Doft av mörk frukt, fat, lite blommiga toner. Smak av mörk frukt och sötlakrits, mjuk munkänsla. Faten är fint integrerade. Allt som saknas är lite umpf! 91p. Ändå knappt en skugga av samma vin från 2010.
 

grappa

Medlem
Öppnade två röda i fredags och testade båda igen igår.
Vrai Cote 2012; Ljusröd, kryddig, vinbär, antydan till höstlöv i doft och smak. Lite kryddigare dag två. Ett härligt vin! 90 p
Dalla Cia 2007; Mörkröd, opaque. Vanilj, lite svarta vinbär, kryddig, aningen syltig. Ganska lågmäld dag 1, bättre fart dag två. Helt OK men skall inte sparas längre. 86 p
20160814_114820[1].jpg
 

LeChat

Medlem
image.jpeg

2008 Château Montus

Oxblod i färgen. Brukar tänka på Montus som en kraftigare kusin till Bordeaux men den här kändes mer som en Shiraz från Barossa fast med ett tanninrikt bett.
Fint väder ikväll man vill äta ute. Vinet smakar helt annorlunda utomhus. Varför? Är tanninrika viner särskilt känsliga? Att dricka vin utomhus är ett sorgligt kapitel men det är ju så trevligt med sköna sommarkvällar......
 
Toppen