Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_6716.JPG
Schubert Marions Vineyard Pinot Noir 2012

Idag är den något ung. Lite störande fattoner som inte hunnit sjunka in. Här finns dock potential ge den bara 2-3 år till.
 
Först blev det en skvätt Barolo Diego Conterno 2012 - ganska mycket snällare än vad jag hade trott. Ganska stram, lite fruktig och aningen parfymerad. God och köpvärd. Detta följdes upp med en vända till Gaston i gamla stan där jag och en kompis delade på en flaska Bott Frigyes Kadarka 2015. Ny druva, nytt land. Blommigt, fräsch syra, fylligt och farligt lättdrucket. Rekommenderat
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att ha blivit grundlurad i Kalmar på det stora sjöslaget med tema bdx av en trevlig bandol, samt att jag nu druckit nästan allt över 100 på SB i Eksjö (Valpolicella borträknat...), så vågade ja slå till på vinvärldens svar på mello i min sinnevärld.

IMG_20161020_171851.jpg


Björnbär, plommon och lite körsbär. På smaken tillkommer även något som påminner om choklad blandat i grönt te. Avslutningen är kort och tunn med en förnimmelse av gorillagodis (hette de det och finns det kvar?).

Tillbaks till verkligheten och knappast njutbart. Nästa gång jag dricker bandol blir det garanterat blint!

75 p
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Efter att ha blivit grundlurad i Kalmar på det stora sjöslaget med tema bdx av en trevlig bandol, samt att jag nu druckit nästan allt över 100 på SB i Eksjö (Valpolicella borträknat...), så vågade ja slå till på vinvärldens svar på mello i min sinnevärld.

Visa bifogad bild 8432

Björnbär, plommon och lite körsbär. På smaken tillkommer även något som påminner om choklad blandat i grönt te. Avslutningen är kort och tunn med en förnimmelse av gorillagodis (hette de det och finns det kvar?).

Tillbaks till verkligheten och knappast njutbart. Nästa gång jag dricker bandol blir det garanterat blint!

75 p
Du borde prova lite valpolicella!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter att ha blivit grundlurad i Kalmar på det stora sjöslaget med tema bdx av en trevlig bandol, samt att jag nu druckit nästan allt över 100 på SB i Eksjö (Valpolicella borträknat...), så vågade ja slå till på vinvärldens svar på mello i min sinnevärld.

Visa bifogad bild 8432

Björnbär, plommon och lite körsbär. På smaken tillkommer även något som påminner om choklad blandat i grönt te. Avslutningen är kort och tunn med en förnimmelse av gorillagodis (hette de det och finns det kvar?).

Tillbaks till verkligheten och knappast njutbart. Nästa gång jag dricker bandol blir det garanterat blint!

75 p
Jag är mest nöjd med att du trots allt har blivit inspirerad och att jag har lyckats få dig att plocka upp en bandol frivilligt över huvud taget! ;)

gorillagodis
Djungelvrål, dvs lakrits/salmiak, är nog namnet du söker skulle jag tro...
 

Daniel A

Administratör
DSC_1622.JPG

2000 Velich, Chardonnay, Tiglat - Neusiedlersee

Traskade in på Eriks vinbar för en tid sedan. Härligt att jag även där är igenkänd som någon form av mumiedrickare! Hann inte lägga ett öga på vinlistan förrän jag får veta att de “fått in något kul som kan passa” mig. Jag har nämnligen under de senaste tre-fyra åren köpt en hel del moget vitt (som inte är Bourgogne) på Eriks Vinbar, och har liksom redan klippt de där udda roligheterna redan. Men nu fanns det alltså något nytt till mig! :D

Min polare som jag var där med beskrev vinet med följande passande mening: “Al dente - har mycket att ge, men kräver också mycket”.

Det här är smörigt, kraftigt tungt, andra saker än frukt (kanske en äppelskrutt), en nöt. Vissa oxidativa drag, utan att det för den sakens skull drar åt sherry. Komplext och trevligt! På tungan är det mer oljigt än smörigt, drag av torkade äpplen med äppelskrutten. Tyvärr är syran något frånvarande, men det finns någon form av struktur som bär upp vinet ändå. Väldigt udda måste jag säga, och kan inte minnas att jag druckit något som varit riktigt såhär tidigt. Mycket bra, även om det inte når hela vägen fram. 90p.

IMG_20161021_193935.JPG


1988 Kereskedöhâz RT, 6 Puttonyos
En av flaskorna jag plockade upp i den magiska butiken i Haro under sommarens Spanienresa. Maken till dimmig slöja på flaskan har jag aldrig skådat tidigare. Vet någon vad det här beror på? Var rädd för defekt, men så blev det icke!

Härligt brun i färgen - svagt kaffe/starkt te. Bränt socker, ljunghonung, torkad aprikos, en konstig blanding av kryddor (främst kanel dock), mandel. Komplext som tusan i nosen - lever upp till alla förväntningar på ett moget botrytisvin. På tungan är det mängder med torkad frukt, dadlar, fikon och aprikos, men även lite kakao och honung. Tyvärr hänger syran inte riktigt med (och har kanske aldrig gjort), vilket, tillsammans med den massiva torkade frukten, gör att sötman blir lite tung. Oavsett ett riktigt bra vin! 92p.

Spanskt tema ikväll:

Vansinnigt nyfiken på hur Aurus presterade! Ett stort vin? Den något billigare Calvario från 2006 är en av mina bästa rödvinsupplevelser någonsin.
 

Vino fino

Medlem
Gårdagens BYOB i Stockholm. Temat var @thunberg väljer bort druvor. De vanligaste (och bästa) druvorna fick inte vara med:
Visa bifogad bild 8396
Flight 1:
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier
Visa bifogad bild 8397
Flight 2:
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir
Visa bifogad bild 8398
Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune
Visa bifogad bild 8399
Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi
2012 Wine & Soul Douro Pintas
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre
Visa bifogad bild 8400
Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas
Visa bifogad bild 8401
Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay
1998 Maculan Torcolato
Mountain Meadows Honeymoon Nectar

Lite poäng då från gruppen och mina egna kommentarer:

Flight 1:
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier snitt 80,2 (mitt betyg 87, "bra cava")
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier snitt 83,2 (87, "bra cava igen")

Flight 2:
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla snitt 86,7 (87, "rökig Chenin")
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal snitt 79,1 (87, "linoleumgolv, Chenin igen")
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima snitt 84,8 (87, "känns som Godello")
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir snitt 83 (88, "Jura?")

Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello snitt 88,3 (87, "borde vara Rioja")
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali snitt 77,1 (88, "vit blommig Rhone")
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune snitt 87,8 (89, "blek Sherry-kopia, Jura")

Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor snitt 88,2 (92, "nu börjar kvaliteten stiga, Carignan, Spanien")
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi snitt 84,2 (88, "Cahors")
2012 Wine & Soul Douro Pintas snitt 78,4 (91, "Primitivo, södra Italien, bra")
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara snitt 83,7 (90, "Ridge Zin med ålder")
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre snitt 90,3 (92, "Bäst hittills, Madiran")

Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine snitt 86,8 (89, "måste vara Pinotage av kvalitet")
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige snitt 86,7 (89, "mitt vin")
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas snitt 86,8 (90, "Carignan, södra Frankrike, gött")

Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine FUSK snitt 67,8 (65, "kan vara italienskt märkligt")
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay snitt 88,8 (89, "för ungt, mycket socker, men mycket bra, SA Chenin")
1998 Maculan Torcolato snitt 86,3 (88, "mitt vin")
Mountain Meadows Honeymoon Nectar FUSK snitt 81,8 (87, "kanadensiskt isvin, Inniskillin?")
1996 (?) Barbeito Verdelho (?) snitt 85,9 (87, "76 Sercial, typiskt mjäk från Madeira")
 
IMG_2626.JPG

2011 Tomtebarolo
2014 Labet Metis


Ibland väljer man vin utifrån etiketten. Vattenfärg! Som vinstänk på finare brevpapper.

Barolon var riktigt bra (mycket tjära - tänk lakritssnus - men också frukt och elegant driv), Metis hade litet spritsighet men under småbubblet var det hur fint som helst med lingon och andra röda bär. Blev bara en klunk, ska kolla ikväll igen. Har varit med om det förr med Julien Labets viner, att det lägger sig efter ett dygn i kylen.

Serverades med en enkel, höstig, men vegetarisk pasta tagliatelle (kronärtskocksbottnar fräst i olivolja och röd chili, bladspenat, oliver, heirloom tomatoes, färsk timjan, massor med parmesan), vitlöksbröd.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
20161021_220649-01.jpeg

2015 Louis-Antoine Luyt País Pipeño Coelemu
Gjort på druvor från 250-åriga stockar av missionärsdruvan Pais från Itata Valley i Chile. Oerhört ljus, något dimmig färg som påminner mer om lite snålt utspädd röda vinbärssaft. Doften är väldigt jordig, med syrlig bärighet och lite stjälkiga toner. Extremt lätt i munnen med tydlig syra och obefintliga tanniner. Även om vinet saknar en hel del intensitet, och på många vis känns väldigt banalt så är det utan tvekan välgjort och rätt gott!
 

MartinE

Medlem
Vansinnigt nyfiken på hur Aurus presterade! Ett stort vin? Den något billigare Calvario från 2006 är en av mina bästa rödvinsupplevelser någonsin.

Det kommer en lite mer utförlig beskrivning när jag återhämtat mig. Men i korthet: den presterade oerhört blygsamt! Alldeles för ung idag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Totalt oplanerad kväll i utkanten av Linköping igår. Behövde tips på ställen att besöka och hörde självklart av mig till @Gurto som istället föreslog ett improviserat besök hos honom. Vi nappade direkt och tog med oss två flaskor vin och satte oss i en taxi.

Väl på plats så fixade Gurto ihop lite härlig pasta samt sköna ankleversnittar som serverades till en karljohansomelett. Fick lite blindat bubbel i handen att smutta på till snittarna innan vi drog igång med vår mini-byob.

En uppenbar champagne på alla sätt och vis. Ung, men med vissa mognadstoner, aningen kartigt (brut natur?) och kalkigt. Gula äpplen, snygga brödtoner och ett uns honung. Hög krispig syra och bra intensitet, men en aning tunt. Adekvat skumpa av mellanklass. Frisk och aptiretande. Gissade på chardonnay primärt och gick på årgång 2006 om det nu handlade om en årgångsskumpa vill säga. (87p)

Facit: 2010 Hattingley Valley Blanc de Blancs Brut

image.jpeg


Engelskt bubbel och ett trevligt sådant dessutom. Kul att prova och visst har engelsmännen något på gång här!

Första röda för kvällen blev ett av våra viner som jag hade plockat upp strax innan vi satte oss på tåget till Linköping. 1998 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo blev en stor besvikelse för mig. Långtifrån övergången visserligen, men lite väl tunt och mediokert för att väcka några djupare känslor. Klassiska drag av torkade röda vinbär, blåbärsris, ceder, jord och dammig grästuva med lite försiktiga inslag av grus och röd paprika. Lite kakao och allmänna mognadstoner i bakgrunden. Bra syra med slank munkänsla, men intensiteten och frukten lyser med sin frånvaro tyvärr (84p). Gurto var spot on rörande ursprung, druva och årgång (med ett fåtal år ifrån). Imponerande insats!

image.jpeg


Nästa röda föll på vår lott och redan vid första sniffen så ringde gamay- och beaujolaisklockan när näsan fylldes till bredden och tvären av mogna svenska jordgubbar med lite gräsiga drag och vinterdagssvalka, men jag tvivlade en aning när jag väl fick in det i munnen. Generöst fruktigt och relativt fylligt med antydan till sötma. Alldeles för charmigt och insmickrande för att vara typiskt franskt, men jag höll fast vid första intrycket och placerade ursprunget lite lagom omotiverat i Morgon. Jäkligt trevligt vin, om än väldigt okomplicerat och enkelt. (86p)

Facit: 2015 Jean-Claude Lapalu Beaujolais-Villages Cuvée Vieilles Vignes

image.jpeg


Vårt andra vin för kvällen.
1996 Conde de Valdemar Gran Reserva håller verkligen vad det lovar. Vital och utvecklad rioja i generöst fruktig stil. Mycket söta fattoner med choklad, vanilj och ett uns dill. Torkad frukt och söta rotfrukter i mängder. Fylligt, mjukt och läckert. Mycket bra! Väl värt att plocka upp någon flaska till av. (90p)

image.jpeg


Sista rödvinet och kvällens bästa vin med stor marginal. Massivt och generöst fruktigt med ceder, mörka körsbär, choklad, blyerts, tjära och dill. Fylligt med löjligt hög intensitet och fånigt bra längd. Perfekt balans mellan alkohol, frukt, tannin och syra. Välstrukturerat. Hur gott som helst! Tänkte Spanien spontant men spekulerade även kring en supertoscanare, alternativt en stram napa-cab av bättre sort. Plötsligt ramlade myntet ner – Priorat och varför inte från 2010? (93p)

Facit: 2007 Celler Francisco Castillo Priorat Vinyes Altes Clos Dominic

image.jpeg


Tack för en grymt trevlig och improviserad kväll, Gurto! :)
 

chambertin

Medlem
1988 Kereskedöhâz RT, 6 Puttonyos
En av flaskorna jag plockade upp i den magiska butiken i Haro under sommarens Spanienresa. Maken till dimmig slöja på flaskan har jag aldrig skådat tidigare. Vet någon vad det här beror på? Var rädd för defekt, men så blev det icke!

Härligt brun i färgen - svagt kaffe/starkt te. Bränt socker, ljunghonung, torkad aprikos, en konstig blanding av kryddor (främst kanel dock), mandel. Komplext som tusan i nosen - lever upp till alla förväntningar på ett moget botrytisvin. På tungan är det mängder med torkad frukt, dadlar, fikon och aprikos, men även lite kakao och honung. Tyvärr hänger syran inte riktigt med (och har kanske aldrig gjort), vilket, tillsammans med den massiva torkade frukten, gör att sötman blir lite tung. Oavsett ett riktigt bra vin! 92p.
.
Har och har haft en del 80-tals Tokaji (mest 5&6 Putt. Samt Aszu Essencia) som ofta haft slöjorna och fällningen du beskriver. Har dock aldrig upplevt ngn defekt som jag kunnat koppla till det annat än en 5 Putt -82 som hade jäst på flaskan (eller var infekterad) och inte var så god.
 

Gurto

Medlem
Totalt oplanerad kväll i utkanten av Linköping igår kväll. Behövde tips på ställen att besöka och hörde självklart av mig till @Gurto som istället föreslog ett improviserat besök hos honom. Vi nappade direkt och tog med oss två flaskor vin och satte oss i en taxi.

Väl på plats så fixade Gurto ihop lite pasta samt sköna ankleversnittar som serverades till en karljohansomelett. Fick lite blindat bubbel i handen att smutta på till snittarna innan vi drog igång med vår mini-byob.

En uppenbar champagne på alla sätt och vis. Ung, men med vissa mognadstoner, aningen kartigt (brut natur?) och kalkigt. Gula äpplen, snygga brödtoner och ett uns honung. Hög krispig syra och bra intensitet, men en aning tunt. Adekvat skumpa av mellanklass. Frisk och aptiretande. Gissade på chardonnay primärt och gick på årgång 2006 om det nu handlade om en årgångsskumpa vill säga. (87p)

Facit: 2010 Hattingley Valley Blanc de Blancs Brut

Visa bifogad bild 8450

Engelskt bubbel och ett trevligt sådant dessutom. Kul att prova och visst har engelsmännen något på gång här!

Första röda för kvällen blev ett av våra viner som jag hade plockat upp strax innan vi satte oss på tåget till Linköping. 1998 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Echo blev en stor besvikelse för mig. Långtifrån övergången visserligen, men lite väl tunt och mediokert för att väcka några djupare känslor. Klassiska drag av torkade röda vinbär, blåbärsris, ceder, jord och dammig grästuva med lite försiktiga inslag av grus och röd paprika. Lite kakao och allmänna mognadstoner i bakgrunden. Bra syra med slank munkänsla, men intensiteten och frukten lyser med sin frånvaro tyvärr (84p). Gurto var spot on rörande ursprung, druva och årgång (med ett fåtal år ifrån). Imponerande insats!

Visa bifogad bild 8451

Nästa röda föll på vår lott och redan vid första sniffen så ringde gamay- och beaujolaisklockan när näsan fylldes till bredden och tvären av mogna svenska jordgubbar med lite gräsiga drag och vinterdagssvalka, men jag tvivlade en aningen när jag väl fick in det i munnen. Generöst fruktigt och relativt fylligt med antydan till sötma. Alldeles för charmigt och insmickrande för att vara typiskt franskt, men jag höll fast vid första intrycket och placerade ursprunget lite lagom omotiverat i Morgon. Jäkligt trevligt vin, om än väldigt okomplicerat och enkelt. (86p)

Facit: 2015 Jean-Claude Lapalu Beaujolais-Villages Cuvée Vieilles Vignes

Visa bifogad bild 8452


Vårt andra vin för kvällen.
1996 Conde de Valdemar Gran Reserva håller verkligen vad det lovar. Vital och utvecklad rioja i generöst fruktig stil. Mycket söta fattoner med choklad, vanilj och ett uns dill. Torkad frukt och söta rotfrukter i mängder. Fylligt, mjukt och läckert. Mycket bra! Väl värt att plocka upp någon flaska till av. (90p)

Visa bifogad bild 8454

Sista rödvinet och kvällens bästa vin med stor marginal. Massivt och generöst fruktigt med ceder, mörka körsbär, choklad, blyerts, tjära och dill. Fylligt med löjligt hög intensitet och fånigt bra längd. Perfekt balans mellan alkohol, frukt och syra. Hur gott som helst! Tänkte Spanien spontant men spekulerade även kring en supertoscanare, alternativt en stram napa-cab av bättre sort. Plötsligt ramlade myntet ner – Priorat och varför då inte en 10:a? (93p)

Facit: 2007 Celler Francisco Castillo Priorat Vinyes Altes Clos Dominic

Visa bifogad bild 8453

Tack för en grymt trevlig och improviserad kväll, Gurto! :)

Tack själv för trevligt besök :)

Nöjd med att ha snappat upp rätt på Chinon men var helt ute och cyklade på Riojan (som för övrigt var riktigt trevlig). Prioraten var också jädra bra. Mycket bättre än när jag drack den för 2 år sedan.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Lite poäng då från gruppen och mina egna kommentarer:
Jag vill inte vara sämre vad det gäller att ta en bit av den berömda pajen. Jag tror förresten att du har blandat ihop de två första vinerna i flight 2, jag har noterat Terras först, Gravner som nummer 2.

Flight 1:
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier snitt 80,2 (mitt betyg 79, "nv prosecco")
NV José Michel & Fils Champagne Brut Pinot Meunier snitt 83,2 (85, "2011 cava")

Flight 2:
2014 Terras Gauda Rías Baixas O Rosal snitt 79,1 (85, "medel syrlig äppelpäronsplit, Falansia, Mallorca, 2014")
2008 Gravner Venezia Giulia Ribolla snitt 86,7 (75, "Lambic i vinform, Radikon 2012")
2014 ManzWine Jampal Vinho Regional Lisboa Dona Fátima snitt 84,8 (84, "peppring, anonym, Scheurebe 2014")
NV Dominique Leandre-Chevalier Vin de France Blanc Noir snitt 83 (88, "kanelbullsdegig, simbassäng, Chenin blanc, Loire, 2014")

Flight 3:
2014 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo Valtuille Godello snitt 88,3 (87, "brnd, popcorn, läskande, grape, Matassa?, 2013")
2008 Tbilvino Special Reserve Limited Release Tsinandali snitt 77,1 (89, "Slank, något tunn, hint av sötma, ganska kort men gillar det, Spanien, 2013")
2007 Jean-François Ganevat Vin Jaune snitt 87,8 (86, "Lim, varm melon, påminner om vin santo, Savagnin, Jura, 2008")

Flight 4:
2011 Casa Gran del Siurana Priorat Gran Cruor snitt 88,2 (83, "Lim, hetta, något söt i avslutet, Veneto, 2010", Visade sig vara mitt vin)
2010 Paternoster Aglianico del Vulture Synthesi snitt 84,2 (81, "dammig, bränd el, tunn kropp, bra längd, Jura, 2008")
2012 Wine & Soul Douro Pintas snitt 78,4 (90, "Vaniljig Italienkänsla, gott, Piemonte, Dolcetto, 2013")
2009 Bodega Tanajara Baboso Negro Tanajara snitt 83,7 (83, "Zinfandel 2008", Mitt andra vin)
1999 Château du Cèdre Cahors Le Cèdre snitt 90,3 (86, "Skön funkig, ålder, syrlig, kort, Tannat, 2008")

Flight 5:
2011 Pheasant's Tears Saperavi Black Wine snitt 86,8 (89, "Slank syrlig ålder, Cab F-känsla utan grönsticket, bra tannin, Italien 2009")
2012 Château Montus Madiran Cuvée Prestige snitt 86,7 (85, "Söt rödfruktig, pumptvål, fat, Zinfandel USA 2011")
2012 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas snitt 86,8 (82, "Lättdrucket, slank, m tannin, Det här är med Zin än förra!, USA 2012")

Flight 6:
Bohae Bokbunjajoo Black Raspberry Wine FUSK snitt 67,8 (60, "Blåbär, lingon, godiset fizz, artificiell, nåt grekiskt 2014")
NV Mullineux Chenin Blanc No1 Olerasay snitt 88,8 (91, "Ganska fet, ananas, bra balans, Monbazillac, 2010")
1998 Maculan Torcolato snitt 86,3 (86, "lätt beska, syrlig, inte balans, alkoholig, Tokaji 2008")
Mountain Meadows Honeymoon Nectar FUSK snitt 81,8 (87, "Kanel, småkakor, tuggummi, vanilj, kan omöjlig bestämma mig")
1996 (?) Barbeito Verdelho (?) snitt 85,9 (87, "Madeira, Sercial, minns inte vilket år jag trodde")

Inte många rätt men spännande med ett helt koppel av udda grejer vilket jag gillar.
 

Håkan

Medlem
Från det udda till det mer jämna (trist att missa en tilställning men ibland säger tiden stopp, skall man upp i ottan en lördag får man skippa ett Finewinesevent på fredagen). Grillade lite pilgrimsmusslor idag och till det behövdes det lite vin. Fastnade för
Maison Bertrand Ambroise Corton Charlemagne 2007: En härligt fet mogen doft, med mycket citrus men en hel del vanilj. Smaken är fyllig och fet men samtidigt väldigt slank, eken känns helt klart närvarande men ger samtidigt vinet en rejäl skjuts framåt. Frukten går helt klart åt citrushållet och vinet är helt perfekt till maten men håller samtidigt för att drickas utan mat. Skulle jag välja ett vin att dricka resten av livet skulle det helt klart bli en vit Bourgogne. Gottgottigottgott.
 
Toppen