Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2015 Keller Riesling Trocken
1/4 gick åt till rödspättafileerna resten gick ned den rätta vägen och det med lätthet. Alldeles för ung rentav barnarov men vem kan vänta? Lime, lime, lime! Kommer att bli riktigt bra för dem som kan vänta. Jag har två flaskor kvar och de kommer också att rövas som barn även om jag väntar några år ,vilket kommer att bli omöjligt, då jag kan se mig sittandes på altanen i solglasögon med en immig, knastertorr, "sur" riesling redan till sommaren...:rolleyes:
IMG_0020.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
2014 Anjou Villages Brissac Le Chevalerie Château la Variere
Hur smakar cabernet sauvignon om druvan odlas i Loire istället för i exempelvis Bordeaux? Jag skulle vilja påstå att den smakar ganska precis som en klassisk cabernet franc, men med mindre gräsiga paprikatoner och grusig mineralitet. Åtminstone i det här fallet. Om någon är intresserad av en bra referens för svensk blåbärsskog så har ni här chansen att förkovra er. Det här är verkligen en blåbärsbomb, men inte några godisblåbär som Vira Blåtira utan här handlar det om örtiga drag med hela blåbärsbusken och intilliggande flora. Lite snygga fat på det. Kanske lite blommor och andra läckerheter också. Kanske saknas lite funk och komplexitet bakom blåbären, men jag gillar det skarpt oavsett. Det är läckert saftigt och bra strukturerat i munnen. Syra och tannin biter ifrån bra och frukten känns generös och läskande.

Jag tycker ni borde köpa en flaska och prova själva. Det här är ett riktigt trevligt vin med bra prislapp och skönt insmickrande personlighet. (90p)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
är du hoyanörd också?
Har haft mina vändor med hoyor. Ett tag trängdes c:a 40 olika i min etta. Dessa har jag idag (saknar min H.glabra som gav upp helt för något år sedan):
H.australis
H.buotii
H.carnosa
H.coronaria
H.cumingieana
H.davidcummingii
H.globulosa
H.lasiantha
H.multiflora
H.parasitica citrina
Jag tror att min fru uppskattar mer nörderiet kring vin än Hoyor :D
 

Ekdahl

Medlem
Var på en mycket givande Pinot Noir-provning igår, totalt 8 viner med mina smaknoter av topp 3 nedan i bakvänd ordning. Allt testades helblint.

3. Härligt syrligt djup på näsan. Lakrits och jordgubbar. Detta skulle man vilja bada i. I munnen är det en djup, komplex bärsmak, rostade fat, lite sötsyrlig men på ett bra sätt. Ungt. Gissning: Nya världen, kanske USA eller möjligtvis NZ. Svar: Felton Road Block 5 Pinot Noir 2014. NZ, Central Otago, 625 kr. 91p.
2. Lite blyg vid första handskakningen. Men klart intressant och komplex. Lite dammiga bär och väldigt likable i munnen. Ett bra sällskapsvin med ganska milda tanniner och ganska slankt. Kanske några år på nacken men långt liv kvar. Gissning: Bra 1er Cru Bourgonge - Cote du Nuits. Svar: Littorai Les Larmes 2014. USA, Kalifornien, 513 kr. 91+ p. Med facit i hand så förvånar att det var en jänkare men producenten gör vinet i burgundisk stil.
1. Wow, vilket vin. Tydlig PN-näsa uppblandat med kaffe och choklad. I bakgrunden en vag antydan till multna löv och stall. I munnen väldigt smooth men ändå kryddigt. Alla delar på plats, mer åt det ungdomliga hållet. Kommer bli ännu bättre. Gissning: Grand Cru Bourgogne. Svar: Domaine de La Côte - La Côte 2014. USA Kalifornien, 716 kr. 93 p. Ännu en jänkare som gör Bourgogne. Väldigt tillgängligt nu, skulle vilja testa det igen om 10 år. Kan vara den bästa Pinot Noir jag druckit!

Återigen en provning som visade att Nya/övriga Världen slår Bourgogne på fingrarna bland viner under 750 kr (även om kanske balansen med urvalet inte talade till Bourgognes fördel denna gång).

Avslutningsvis vill jag slå ett slag för provningens klart billigaste vin - Becker Family Pinot Noir 2013 för 140 kr. Trodde blint det var ett byvin från Bourgogne i 300 kr-klassen. Även om jag druckit det tidigare flera gånger var det fint att se hur det presterade bland PN-adeln.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Självklart är finewines.se även jordens medelpunkt när det gäller växtriket! :)
Tror inte det handlar om specifika ämnen, bara så länge det går att nörda ner sig rejält så hamnar man här förr eller senare. Se bara diskussionen om knivar :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tror inte det handlar om specifika ämnen, bara så länge det går att nörda ner sig rejält så hamnar man här förr eller senare. Se bara diskussionen om knivar :)

Icona Pop sa samma sak när de gästade Parneviks, att det inte är så noga vad din partner har för intresse - bara att din partner har något intresse och passion som drivs kommer räcka bra och bli över för att ni ska kunna förstå varandra.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har haft mina vändor med hoyor. Ett tag trängdes c:a 40 olika i min etta. Dessa har jag idag (saknar min H.glabra som gav upp helt för något år sedan):
H.australis
H.buotii
H.carnosa
H.coronaria
H.cumingieana
H.davidcummingii
H.globulosa
H.lasiantha
H.multiflora
H.parasitica citrina
Jag tror att min fru uppskattar mer nörderiet kring vin än Hoyor :D
Jag har också tacklat av något. På topp hade jag nog ca 60-70! Idag ca 30. Min filosofi har varit att de som överlever min omilda behandling förtjänar att bo kvar:D Favoriter nu:
1) Flagellata* (olika), Caudata* (olika)
2) Hängande såsom lacunosa*, krohniana*, parviflora* och memoria*
3) lasiantha, prateorii och lockii
4) obovata*
De med * kan klippas om du är intresserad. Vi ses ju på fredag!
Icona Pop sa samma sak när de gästade Parneviks, att det inte är så noga vad din partner har för intresse - bara att din partner har något intresse och passion som drivs kommer räcka bra och bli över för att ni ska kunna förstå varandra.
Det "riktiga" nörderiet står jag för här hemma. Visserligen är min fru också nörd men det är strikt yrkesrelaterat och involverar matematisk statistik...:rolleyes:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2011 Pasterick
Kunde inte motstå en fatlagrad rosé på 100% Syrah. Var tvungen att öppna en omedelbart då jag var rädd att åldern satt sina spår. Första sniffarna och klunkarna var helt döda så jag trodde jag kastat dessa rabatterade 99.- helt i sjön! Den tog sig dock ganska rejält efter ett tag och var ganska ok trots relativ låg syra (pga ålder?). Hade definitivt blivit besviken om jag spenderat normalpriset 230.- (vilket jag nog aldrig hade betalt för en rosé). Den kommer att komma till sin rätt i solgasset på altanen i sommar. 4 flaskor kvar och ingen kommer att överleva sommaren 2017.
IMG_0022.JPG
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har haft mina vändor med hoyor. Ett tag trängdes c:a 40 olika i min etta. Dessa har jag idag (saknar min H.glabra som gav upp helt för något år sedan):
H.australis
H.buotii
H.carnosa
H.coronaria
H.cumingieana
H.davidcummingii
H.globulosa
H.lasiantha
H.multiflora
H.parasitica citrina
Jag tror att min fru uppskattar mer nörderiet kring vin än Hoyor :D
Ni är fan sjuka människor... ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Avslutningsvis vill jag slå ett slag för provningens klart billigaste vin - Becker Family Pinot Noir 2013 för 140 kr. Trodde blint det var ett byvin från Bourgogne i 300 kr-klassen. Även om jag druckit det tidigare flera gånger var det fint att se hur det presterade bland PN-adeln.
Vad blev det för poäng på det?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Latour 1980.jpg

Gårdagens träning inför dagens BYOB.
Chateau Latour 1980: inköpt på auktionen i måndags. På grund av årgången var förväntningarna lågt ställda, men det här vinet är klart bättre än de 83 pinnar det fick av Parker. Djup doft av blöta löv och varma plommon, i smaken finns det rejält med oljat läder, tobak, stall och brett, bra söt frukt med plommon, fikon och röda vinbär, syran sitter där den ska, tanninerna är helt integrerade, inga som helst tecken på trötthet, årets bästa vin hittills 93-94p
 
Toppen