Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
lucien kai muller.jpg

Lite Pinot Noir på söndagskvällen:
2013 Lucien Le Moine Beaune 1er Cru Clos des Mouches: inspirerad av vinet från @MagnusH70 på förra fredagens BYOB blev det ett snabbt inköp av (enkel) Bourgogne från en lite bättre producent: Jordgubbsland en varm sommardag, läder, fin sälta, vass syra. Skitgott nu, kommer att bli ännu bättre (91-93p)
2015 Kai Müller Pinot Noir "Pilgersberg" Zum Goldenen Ring (flaska 273/500): en enklare variant av föregående vin, jordgubbar, vanilj och fänkål, tuff syra, alldeles för ungt, men rätt charmigt ändå (87-89p)
 
M

Mouton

Nappade också på detta tips och fick 2013. Lät den gå i retur av princip. När i h-e ska SB lära sig att skilja på olika årgångar?
Håller helt med, min beställning av 2012 resulterade i 2st av rätt årgång och en låda av 2013. Jäktad som var jag upptäcktes inte detta föränn Ekdahl skrev om det. Men jag behåller mina, då jag läst mig till att 2013 är enastående. Annars har jag som princip att alltid låta dessa, allt för ofta återkommande fel leveranser gå i retur.
Men det känns pissigt, då det var jag som satt igång det. Sorry wine lovers:(
 
Last edited by a moderator:

KimHartman

Medlem
Håller helt med, min beställning av 2012 resulterade i 2st av rätt årgång och en låda av 2013. Jäktad som var jag upptäcktes inte detta föränn Ekdahl skrev om det. Men jag behåller mina, då jag läst mig till att 2013 är enastående. Annars har jag som princip att alltid låta dessa, allt för ofta återkommande fel leveranser gå i retur.
Men det känns pissigt, då det var jag som satt igång det. Sorry wine lovers:(

Är ju inte ditt fel, så inget att be om ursäkt för.

Nu har iaf Systembolaget uppdaterat till 2013, och den ska ligga på 15%. Jag vill minnas att det stod 14% på 2012, vet du om det stämmer?
 

Steef

Medlem
Nu har iaf Systembolaget uppdaterat till 2013, och den ska ligga på 15%. Jag vill minnas att det stod 14% på 2012, vet du om det stämmer?

Blame where blame is due... och med reservation för att jag förstått fel; men som jag förstått det har inte Systembolaget något att göra med årgångar och övrig info i beställningssortimentet. Där är det upp till importörerna att uppdatera vinernas info, något de uppenbarligen allt för ofta är för jävla lata / dåliga på att göra. Som jag förstått det så är det även importören som får stå för returfrakten, så det är bara att fortsätta lämna tillbaka felaktiga flaskor... till slut borde de väl lära sig, om det kostar dem pengar.

Mitt värsta exempel är förra våren när jag beställde Viettis Barbera Vigna Scarrone, importeras av Fine Brands, där 2012 då var den enda årgång som listas. När jag hämtar ut flaskorna så har de skickat 2013, betydligt sämre. Jag skickar tillbaka flaskorna och några veckor senare ser jag att nu listas även 2013 som separat artikel, medan 2012 fortfarande ligger kvar. Priset på 2013 ligger dock endast på 389:- till skillnad mot 2012:ans 469:-, det pris de alltså försökte kränga de betydligt sämre 2013 som de skickade istället för de 2012or de fortfarande hade i lager.

Båda årgångarna ligger fortfarande kvar:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barbera-dalba-7924901
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/barbera-dalba-7044001
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vafalls?! Enkel?! Det är ju en av Beaunes mest omhuldade vingårdar. I ett större perspektiv så måste det väl anses vara en alldeles särskilt gudabenådad plats att odla pinot noir på.
Med facit i hand så har du helt rätt - med "enkel" syftade jag på hur den ligger prismässigt jämfört med övriga viner från Lucien le Moine
 

Pontus

Medlem
2011 Domaine Ramonet Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot Blanc. Sluten på nosen initialt. Öppnar upp efterhand, tar god tid på sig. Doft av grillade citroner, tropiska frukter, tändsticksplån och krutrök. Relativt fyllig munkänsla och intensiv smak av citrus och persika. Stram, torr, grapefruktig, mineral- och syrarik eftersmak. Perfekt till stekt lax med diverse tillbehör. God nu, men kan utvecklas mycket. 92p++.
 

Elvis

Medlem
Besökte strandrestaurangen Trocadero här i Marbella igår. En av de lyxigare strandrestaurangerna men trevlig inredning och mycket bra service. Maten helt OK.

Tog in en flaska Roda I Reserva 2009, ett vin jag druckit en gång förut i år. Klassisk och elegant Rioja, kryddor och mörka bär, ekfat, fin syra allt i bra balans. Det är nog den bästa Rioja jag någonsin provat och jag ska försöka köpa med mig ett par hem. Jag hittade den faktiskt idag i en vinbutik för 41 euro men hade ingen möjlighet att kånka runt på vinflaskor hela dagen och det var för varmt för att lägga i bilen. Ser också att den finns för 499 kr i beställningssortimentet vilket jag absolut tycker att den värd.
 

Elvis

Medlem
För övrigt begriper jag mig inte på klassificering i Rioja. Svärfar köper någon Gran Reserva i mataffären för 3-4 euro och så kan en Reserva som Roda I kosta 41 euro. Kvalitetsmässigt förstår jag prisskillnaden men kan någon Rioja-expert förklara hur klassificeringssystemet kan slå så fel?
 

Mats

Gone todash....
För övrigt begriper jag mig inte på klassificering i Rioja. Svärfar köper någon Gran Reserva i mataffären för 3-4 euro och så kan en Reserva som Roda I kosta 41 euro. Kvalitetsmässigt förstår jag prisskillnaden men kan någon Rioja-expert förklara hur klassificeringssystemet kan slå så fel?
Klassificeringssystemet tar bara hänsyn till lagringstid på fat och flaska innan det får släppas till försäljning och inte druvkvalitet. Reserva är lagrat minst 3 år varav minst 1 på fat innan det börjar säljas och GR minst fem år varav minst 2 år på fat. Så den gamla vanliga sanningen skit in = skit ut gäller, hjälper inte att lagra Umbala på fat några år för att det ska bli ett toppenvin men det kan vara billigt pga billig råvara. Sen är det ju en smaksak vilken av R och GR man tycker bäst om från samma vinfirma, tycker man mer om frukt än fattoner kan man ofta uppskatta reservan mer då dessa kan minska med lagringen.
 

gece

Man vänjer sig.
Klassificeringssystemet tar bara hänsyn till lagringstid på fat och flaska innan det får släppas till försäljning och inte druvkvalitet. Reserva är lagrat minst 3 år varav minst 1 på fat innan det börjar säljas och GR minst fem år varav minst 2 år på fat. Så den gamla vanliga sanningen skit in = skit ut gäller, hjälper inte att lagra Umbala på fat några år för att det ska bli ett toppenvin men det kan vara billigt pga billig råvara. Sen är det ju en smaksak vilken av R och GR man tycker bäst om från samma vinfirma, tycker man mer om frukt än fattoner kan man ofta uppskatta reservan mer då dessa kan minska med lagringen.
... och många "moderna" riojor (och andra spanska viner som föredrar lite kortare tid på nyare, franskare fat) av toppkvalitet är inte ens klassade som Reserva, utan Crianza - de lever förmodligen upp till Reserva-kraven men vill inte ha det oket på sig.

Jag gillar i stort sett det spanska klassificeringssystemet, men det skulle behöva kompletteras med något som är mer kopplat till druva än fat (vingårdsbeteckning etc i burgundisk modell kanske).

Vad gäller Roda I, knepigt vin. Varannan gång jag dricker det är det suveränt, varannan gång korrekt men urtrist. Har inte lyckats reda ut om det är flask- eller jag-variation, dock...
 

Pontus

Medlem
2009 Pegau Cuvee Reservee. Konstigt nog väldigt slutet initialt, även lite spritsig och metallisk i smaken. Öppnar upp efter ett tag i glaset. Doft av röd frukt, stall, julkryddor och fat. Smak av röd frukt och örter, ganska framträdande fat. Nja. Hyfsat god, men det finns klart bättre årgångar. Den var dessutom betydligt bättre i sin ungdom. Kan vara en sämre flaska, behåller sista i 5 år till. 89p(+?).
 

LeChat

Medlem
2009 Pegau Cuvee Reservee. Konstigt nog väldigt slutet initialt, även lite spritsig och metallisk i smaken. Öppnar upp efter ett tag i glaset. Doft av röd frukt, stall, julkryddor och fat. Smak av röd frukt och örter, ganska framträdande fat. Nja. Hyfsat god, men det finns klart bättre årgångar. Den var dessutom betydligt bättre i sin ungdom. Kan vara en sämre flaska, behåller sista i 5 år till. 89p(+?).
Jag har lite blandad erfarenhet av 2009 Pegau Res. Sista flaskan som jag drack i somras parallellt med 2011 Jadis minns jag som riktigt bra men den har ibland varit rätt medioker. 2009 var generellt ingen höjdare i Chateauneuf även om det finns undantag. Ikväll drar jag korken på en 2012 Pegau Res. Valde mellan den och årgång 2010. 2012 är inte av riktigt lika bra material som 2010 men båda har levererat stor njutning. Drack 2012 i somras och jag hoppas att kvällens flaska blir lika bra.
 

LeChat

Medlem
4FFFBA56-D7CB-4380-BB55-079D1E771044.jpeg

2012 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée

Tredje gången jag dricker denna årgång. Det är också tredje gången som jag inser hur sjukt gott detta vin är. Det finns liksom inget att hacka på varken i doft eller smak.
Smaken är på något vis alltid skitig och elegant samtidigt i en bra Pegau. Komplexitet är bara förnamnet! Och frukten är fräsch och mineralrik. Det är lätt att gnälla över tunga, jolmiga och alkoholstinna viner när man tänker på CdP men 2012an verkar vara helt befriad från det. Attans vad jag gillar denna stil. Om flaskorna i de kvarvarande lådorna hos FVL är lika bra som de jag druckit hitintills så borde jag definitivt köpa en låda till.
Och det är precis vad jag gjorde!:)
 

Skrutt

Medlem
Mitt närmaste bolag har fått in sin första last av den nya årgången, 2013 Barolo Albe. Då det är ett omtalat vin på forumet, har jag nu placerat min trötta lekamen framför datorn, fastän soffan lockar mer, för att rapportera. Det är den bästa unga Albe jag druckit, visserligen slagen av en mogen och nobel 2007:a härom året, men det är ju inte så konstigt.

En provsmakningsklunk (mycket syra, mycket frukt) följdes av en dekantering på cirka 2 h.

Färgen klar och mörkt rubinröd. Förföriska volatila aromer, fria från både murriga fat å ena sidan och från nagelborttagningsmedel å andra sidan. Finkorniga tanniner som dock blir lite övermäktiga efterhand. God rund, djup smak av främst söta plommon. För mycket syra nu. Detta blir ändå ett lagringsobjekt som börjar på 90 poäng!
Albe.JPG
 

Skrutt

Medlem
Tack för rapporten! Hade själv köpt en flaska för att prova av innan eventuellt köp av fler flaskor. Provade du 2010 som nysläppt, är det bättre än så? Jag gillade 2010 väldigt mycket.
Intressant att du tar upp det, så jag kollade mina anteckningar om 2010:an (har druckit en och har några liggande) och beskrivningen var frapperande lik 2013: "Underbar spänst och fin arom... Bra stuns i vinet med röd frukt och lakrits; bedårande doft.". Svårt att göra en objektiv jämförelse; vibbarna som jag minns dem var bättre för 2013 men det kan bero på massor av saker.
 

J.Lidman

Medlem
Åt och drack lite gott idag,

Grand Mont Bourgueil 2000
Första flaskan var skadad, smakade ättika.
Den här flaskan bjöd upp på lite avslagen dans, Mogen doft, mogen smak, rött te, plommon, lakrits ev. mynta men jag vet inte (kan ha borstat tänder för nära inpå.) 88P

2008 Palmer & Co Champagne Brut Millésimé
Nötig smörig doft. Små små härliga bubblor i framkant. nougat, limecitron bra sylighet. För mig en helt okej vardagsskumpa, inget extraordinärt men ändå bra. Till detta åt vi en toastskagen med löjrom. 90p

Faustino I Gran Reserva 2005
Ekiga fat i nosen, oväntat bra tycker jag. Mycket bra balans i munnen, bitigt vin, bra tryck, kryddor och ekighet. komplext. Passade bra till oxfilé provencale. Kommer att köpa och lägga i källaren.
91P

Sancerre Les Baronnes 2016

Trevlig fruktsallad. Vita viner är inte min starka sida, därför imponeras jag ofta. Passionsfrukt, päron i nosen, sötma och syrlighet i harmoni. Bra vin! 89P

Borgogno langhe rosso 2014

Mitt härliga "burksvin"! Vanilj, körsbär i näsan. Fruktigt och Syltigt och okomplicerat i munnen. Bra vin för pengarna! 90P




 
Toppen