Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

M

Mouton

Nog har jag druckit ett och ett annat stalligt vin, men detta slår alla rekord med hästlängder, bokstavligt. Upplevelsen vid korkning är liknande den vid öppnandet av en surströmmings burk, bara en annan doft. Hela kåken stinker stall och grispiss. Gillar jag det? Nja vete fan, 2-3 år sedan senaste korkningnen, fortfarande tokungt med en blå röd nyans. Doft och smak? Häst och grispiss dominerar totalt, har aldrig någonsin smakat liknande, förutom tidigare flaskor. Copertino, når inte upp till 1% av brett. Men detta spelar i en helt annan liga, man känner verkligen arbetet som lagts ner av producenten.
image.jpeg
 
Last edited by a moderator:
Nog har jag druckit ett och ett annat stalligt vin, men detta slår alla rekord med hästlängder, bokstavligt. Upplevelsen vid korkning är liknande den vid öppnandet av en surströmmings burk, bara en annan doft. Hela kåken stinker stall och grispiss. Gillar jag det? Nja vete fan, 2 år sedan senaste korkningnen, fortfarande tokungt med en blå röd nyans. Doft och smak? Häst och grispiss dominerar totalt, har aldrig någonsin smakat liknande, förutom tidigare flaskor. Copertino, når inte upp till 1% av brett. Men detta spelar i en helt annan liga, man känner verkligen arbetet som lagts ner av producenten.
Visa bifogad bild 11461

Låter ju onekligen "intressant"! Har alltid velat smaka detta vin. En riktig klassiker från Abruzzo! Har aldrig gjort det dock.
Vart fick du tag på denna 09?

PS. Det börjar dyka upp en hel det riktigt intressant och högkvalitativt från Abruzzo. Jag kan verkligen rekommendera http://www.fontefico.it/en/
Brukar sopa banan med andra viner när vi har blindprovningar hemma...
När jag idag dessutom drack en flaska nyinköp 2015- Montessu (enligt rekommendation från forumet), så inser man att andra regioner än Piemonte och Toscana kan leverera (e.g. Sardinen och Abruzzo).
 
M

Mouton

Låter ju onekligen "intressant"! Har alltid velat smaka detta vin. En riktig klassiker från Abruzzo! Har aldrig gjort det dock.
Vart fick du tag på denna 09?

PS. Det börjar dyka upp en hel det riktigt intressant och högkvalitativt från Abruzzo. Jag kan verkligen rekommendera http://www.fontefico.it/en/
Brukar sopa banan med andra viner när vi har blindprovningar hemma...
När jag idag dessutom drack en flaska nyinköp 2015- Montessu (enligt rekommendation från forumet), så inser man att andra regioner än Piemonte och Toscana kan leverera (e.g. Sardinen och Abruzzo).
Ja du ser, Montessu reken kom från mig via en annan blog. Vinet i inlägget tror jag att jag köpt via sb små partier, för några år sedan. Märkligt vin, ej greppbart på något som helst vis. Njutbart? Ja faktiskt, efter några timmar i öppet skick. Tror dock att detta vin ej tilltalar gemene man. Tror det var 3 år sedan jag drack det sist, viss mognad kan noteras. Men detta vin har många år kvar till peak. Tur att jag köpte ett större gäng, har faktiskt gett bort några flaskor som present, till mindre invigda. Responsen jag fått har pendlat i mellan fantastiskt till du betalar för saneringen av min bostad
 
Last edited by a moderator:
Ja du ser, Montessu reken kom från mig via en annan blog. Vinet i inlägget tror jag att jag köpt via sb små partier, för några år sedan. Märkligt vin, ej greppbart på något som helst vis. Njutbart? Ja faktiskt, efter några timmar i öppet skick. Tror dock att detta vin ej tilltalar gemene man.
Tack @Mouton för tipset! Måste säga att Montessu var grym!!
 

Petra

Medlem
Igår gjorde vi tortellini med svampfyllning och med tanke på temat i maten och mitt löfte till mig själv att röra mig utanför Frankrike öppnade vi en
2013 Elio Sandri Dolcetto dAlba. Den uppskattades mer av min man än av mig även om jag gillar den och gärna dricker den igen. Men där finns något i eftersmaken som inte är helt trevlig, någon liten metallisk beska.
 
Chateau Musar 1999
Äntligen! Drack samma vin för drygt ett år sedan och den flaskan var mer eller mindre skadad. Porös kork som smulade itu. Överoxiderat och fattig smak/doft. Men nu...

Korken var bätttre. Doften som mötte mig var av en helt annan kaliber :) Dekanterade av fällningen. Svartfruktigt, läder, kryddor, liten sötma. Ett riktigt bra moget Musar-vin helt enkelt. Nam-Nam.
Dracks till en egengjord indisk gryta med massor av smaker. Måste sätta 92 p när det träffade så rätt :rolleyes:
 
M

Mouton

Igår gjorde vi tortellini med svampfyllning och med tanke på temat i maten och mitt löfte till mig själv att röra mig utanför Frankrike öppnade vi en
2013 Elio Sandri Dolcetto dAlba. Den uppskattades mer av min man än av mig även om jag gillar den och gärna dricker den igen. Men där finns något i eftersmaken som inte är helt trevlig, någon liten metallisk beska.
Har plöjt igenom ett skapligt antal av denna, och har 6 st kvar. En sak är tydlig, extrem flask variation. Har öppnat flaskor som varit stumma metalliska andra har varit gudomliga, som en sen höstskog. Det har känts lite som ett lotteri var enda gång, dock har fler varit bra än dåliga.
 

Petra

Medlem
Har plöjt igenom ett skapligt antal av denna, och har 6 st kvar. En sak är tydlig, extrem flask variation. Har öppnat flaskor som varit stumma metalliska andra har varit gudomliga, som en sen höstskog. Det har känts lite som ett lotteri var enda gång, dock har fler varit bra än dåliga.

Skönt att höra. Jag har ju fem flaskor kvar eftersom man var tvungen att köpa en låda om sex
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om inlägg av den här digniteten skrämmer bort folk så önskar jag fler bortskrämda proselyter. Allting behöver inte vara enkelt här i livet och esoteriska vrår har ett egenvärde för mig. Älskar dina eskapader även om det inte är uppnåeligt för den genomsnittlige bibliotekarien eller studenten. :p

Fortsätt att bejaka det högsta goda vinet för guds skull!
Om endast en enda person har tolkat den senaste tidens diskussioner på forumet som om inlägg rörande dyra och svåråtkomliga viner skulle skrämma bort folk (tvärtom är mer sannolikt), vill jag förtydliga att dessa personer måste jobba med sin läsförståelse!

Det är en självklarhet att det är intressant att läsa om extravaganta och hedonistiska utsvävningar även om inte alla prioriterar att lägga de pengarna själva när det finns en uppsjö av annat därute också. Kanske blir det till och med ännu mer intressant att läsa om något man finner ouppnåeligt? Poängen i diskussionen är att det inte enbart är extravaganta och hedonistiska utsvävningar som är av intresse utan intresseområdet vin är avsevärt bredare än så. Om enbart inlägg av extravagant och hedonistiskt slag skulle vara fint nog att skriva om (vilket det inte är som tur är) kommer forumet bli oerhört smalt och inaktivt då de flesta medlemmar här (även de som jagar enhörningar) enbart har råd att utöva denna typ av utsvävningar relativt sällan (beroende på ekonomi och prioriteringar). En del lägger alla slantar i en och samma korg och provar vin av högsta klass någon gång i halvåret medan andra intresserar sig för vin på mer vardaglig basis och ser vin mer som en måltidsdryck än att fånga enhörningar. Det ena utesluter inte det andra!

Jag gillar samtliga varianter och skulle aldrig vilja utesluta någon. Vem blir inte lycklig när de får chansen att klappa en enhörning och den visar sig vara precis så magisk som i sagorna!

Ja, fortsätt för guds skull att bejaka det goda vinet oberoende av etikett och pris och bedöm vinet för vad det är och hur det levererar! :cigarr:
 
Gårdagskvällen inleddes med en flaska Louis Roederer 2009. Jag tillhörde dessvärre de som var en vecka för sent då jag egentligen ville ha en 2008 men SB hann precis byta årgång.
upload_2017-11-19_12-6-42.jpeg

Färgmässigt gyllene bärnstenskaraktär. Ganska återhållsam i doften där jag hittar vissa grapefrukttoner. I munnen är moussen feminin med lätta fina bubblor. Jag hittar tydliga toner av mogna öpplen, rostade kaffebönor och grapefrukt. 90P

Därefter vankades det renrostbiff med jordärtskockspure och ungsrostade primörer.
upload_2017-11-19_12-15-18.jpeg


Till detta bestämde vi oss för lite härlig CDP 2007 och valet stod mellan:
upload_2017-11-19_12-16-10.jpeg


Valet föll på...
upload_2017-11-19_12-16-54.jpeg

Domaine Vieille Julienne CDP 2007
Gammaldags i stilen och väldigt elegant. Härlig intensiv näsa men toner av kött, anis och mogna körsbär. Betydligt lättare i stilen i munnen än jag väntat mig, återigen hittar jag körsbär och anis. Ett riktigt gott vin idag men som säkerligen har ett par år kvar till sin peak. 93+P
 

Daniel A

Administratör
När jag är i London är det ju definitivt tradition att besöka The Remedy. Nu var det över ett år sedan sist… I vanlig ordning så levererar stället bra vin och roliga möten!

Bredvid mig i baren sitter Riccardo Sobrino, en av bröderna bakom det småskaliga Cascina delle Rose. En producent som hänger i Piemonte, håller sig till drygt 20000-25000 flaskor om året, och verkar satsa rätt hårt på kvalité. De siktar på (och lyckas, enligt mig) att göra väldigt eleganta och finstämda viner. Jag provar igenom uppställningen som serverades, och bara för att jag råkar sitta på rätt plats vid rätt tillfälle så får jag en mycket sympatisk genomgång av varje vin.


Cascina delle Rose, Langhe Nebbiolo
2016
ett tight vin med skarp syra och bra drag i tanninerna. God potential för framtiden!
2015 i uppställningen den lysande stjärnan. Ungt men charmigt inbjudande - nöje att dricka
2014 knepig årgång. Tämligen sträv, hög syra, inte så mycket frukt som lyfter. Ett bra vin, men definitivt svagast i uppställning
DSC_2194.JPG


Cascina delle Rose, Barbaresco Tre Stelle
Flaggskeppet.
2013 purungt på alla sätt och vis. Påminde mycket om 2016 Langhe, men har mer av allt. Ett mycket bra vin, som förtjänar lite tid på rygg.
2012 som en öppen bok i jämförelse med 2013. Generöst, fruktigt men elegant. Kan givetvis ligga ett tag, men mycket gott redan nu.

Betygsmässigt så rör sig Langhe i 87-88-spannet och Barbaresco ytterligare några pinnar upp. Jag är ju inte direkt en nebbiolo-drickare av rang, men blir mer och mer övertygad.

Det visar sig dock att det här är Riccardos sista kväll i London, så han är mer intresserad av att snacka vin i allmänhet och dricka lite roliga grejer. En mycket intressant och trevlig person att babbla med i ett par timmar! Kan vara så att jag får ta och åka ner till Piemonte för ett besök framöver... Annars tips till er som är i krokarna ofta. :)

Nåja, jag valde viner. Det visade sig bli två fullträffar! Mer fokus på pratande och drickande än på notskrivning.
DSC_2195.JPG


2009 Jacques Puffeney, Vin Jaune
Min första vin jaune från Puffeney! Ett fantastiskt gult vin, ett bra exempel på hur bra stilen kan vara även som ung. Det är sylvasst på alla sätt och vis - doft, smak och syra skär igenom sinnena. Min tredje 2009a, och det är bara att konstatera att den varma årgången är mycket fördelaktig för vin jaune. Tycker det är är mer tillgängligt än många andra, äldre, årgångar. Med det sagt så är det fortfarande ett vin som med fördel kan ligga så länge tålamodet tillåter. 93p.

DSC_2201.JPG

1870 Blandys Verdelho Solera

En något märklig flaska! Etiketten är lite sönderriven och helt omöjlig att läsa. Hittar ingen vidare information om flaskan, och de mesta jag hittar har den stencilerade texten. En gammal buteljering till någon specifik marknad/kund?
Det är en magiskt god madeira, i vilket fall som helst. Intensiv som attan, och komplex som få. Nötter, knäck, earl grey, kanderad citron, apelsinskal, målarfärg, bokna äpplen, ingefära. På tungan är det mer av samma. Det känns som en väldigt välpolerad och avrundad madeira - allt sitter där det ska sitta. Tillskillnad från en del andra av de årgångar jag druckit från andra halvan av 1800-talet så känns det verkligen att det här ligger på sin topp nu (de andra har alltså varit lite för unga… ;) ). Fantastiskt. 95p.

Och det var den kvällen det! Efter lite sömn och jobb var det dags att bege sig tillbaka till Sverige - hade en lunch kvar som jag inte visste var jag skulle inta. Efter lite googlade visade sig att mitt hotell var ganska nära vinbaren Clarette, så det kändes som ett bra val för en lätt lunch. Och tungt vin. Ett riktigt schysst ställe som kan rekommenderas, även om det var lite väl “posh”. Väldigt snofsigt på det där sättet jag föreställer mig att brittisk överklass är... Svinbra mat dock, och vinlistan, tja, levererar.

DSC_2206.JPG

2013 Pavillon blanc

Väldigt grönt, tydliga sauvignon blanc-toner. Blint hade jag nog ganska snabbt placerat den i Sancerre eller Pouilly-Fumé. Bra syra, bra frukt. Väldigt frisk och fräscht, och bra som vin till maten. Bra, men inte särskilt spännande. 88p.

2004 Pavillon rouge

Ganska “tung” i nosen, mörk röd frukt, mörka bär, lite skog och gröna örter. Bra tanninsträvhet, ganska polerat. Känns väldigt klassiskt (säger jag utan att ha någon större koll på Margaux). Det är inte ett jättestort vin, men det är mycket gott. Förlorar nog lite på att drickas bredvid sitt betydligt större syskon. 90p.

2006 Château Margaux

Bra frukt, viol, hallon, körsbär. Öppnar med lite tid upp för en del skog och jord, gröna kryddor, lakrits och lite tobak. Otrolig skärpa och fokus i doften, med bra komplexitet redan. På tungan är det hyfsat inbjudande, men trots allt ungt och knutet. Smakar syrliga röda bär, jord och lite lakrits, som är dränkta i tanniner. Det här är strävt. Intensivt som attan, och det märks att det finns chans för stordåd i framtiden. Det är väldigt gott, framförallt doftmässigt, redan idag och väldigt kul att dricka. Hade jag haft en flaska i min ägo hade jag väntat till minst 2026… 92-93p idag.

DSC_2207.JPG

(Någon röd, citrusmarinad, fisk som var fantastiskt god. Drack det vita vinet till...)
 

Skaggs

Medlem
När jag är i London är det ju definitivt tradition att besöka The Remedy. Nu var det över ett år sedan sist… I vanlig ordning så levererar stället bra vin och roliga möten!

Bredvid mig i baren sitter Riccardo Sobrino, en av bröderna bakom det småskaliga Cascina delle Rose. En producent som hänger i Piemonte, håller sig till drygt 20000-25000 flaskor om året, och verkar satsa rätt hårt på kvalité. De siktar på (och lyckas, enligt mig) att göra väldigt eleganta och finstämda viner. Jag provar igenom uppställningen som serverades, och bara för att jag råkar sitta på rätt plats vid rätt tillfälle så får jag en mycket sympatisk genomgång av varje vin.


Cascina delle Rose, Langhe Nebbiolo
2016
ett tight vin med skarp syra och bra drag i tanninerna. God potential för framtiden!
2015 i uppställningen den lysande stjärnan. Ungt men charmigt inbjudande - nöje att dricka
2014 knepig årgång. Tämligen sträv, hög syra, inte så mycket frukt som lyfter. Ett bra vin, men definitivt svagast i uppställning
Visa bifogad bild 11467

Cascina delle Rose, Barbaresco Tre Stelle
Flaggskeppet.
2013 purungt på alla sätt och vis. Påminde mycket om 2016 Langhe, men har mer av allt. Ett mycket bra vin, som förtjänar lite tid på rygg.
2012 som en öppen bok i jämförelse med 2013. Generöst, fruktigt men elegant. Kan givetvis ligga ett tag, men mycket gott redan nu.

Betygsmässigt så rör sig Langhe i 87-88-spannet och Barbaresco ytterligare några pinnar upp. Jag är ju inte direkt en nebbiolo-drickare av rang, men blir mer och mer övertygad.

Det visar sig dock att det här är Riccardos sista kväll i London, så han är mer intresserad av att snacka vin i allmänhet och dricka lite roliga grejer. En mycket intressant och trevlig person att babbla med i ett par timmar! Kan vara så att jag får ta och åka ner till Piemonte för ett besök framöver... Annars tips till er som är i krokarna ofta. :)

Nåja, jag valde viner. Det visade sig bli två fullträffar! Mer fokus på pratande och drickande än på notskrivning.
Visa bifogad bild 11468

2009 Jacques Puffeney, Vin Jaune
Min första vin jaune från Puffeney! Ett fantastiskt gult vin, ett bra exempel på hur bra stilen kan vara även som ung. Det är sylvasst på alla sätt och vis - doft, smak och syra skär igenom sinnena. Min tredje 2009a, och det är bara att konstatera att den varma årgången är mycket fördelaktig för vin jaune. Tycker det är är mer tillgängligt än många andra, äldre, årgångar. Med det sagt så är det fortfarande ett vin som med fördel kan ligga så länge tålamodet tillåter. 93p.

Visa bifogad bild 11469
1870 Blandys Verdelho Solera

En något märklig flaska! Etiketten är lite sönderriven och helt omöjlig att läsa. Hittar ingen vidare information om flaskan, och de mesta jag hittar har den stencilerade texten. En gammal buteljering till någon specifik marknad/kund?
Det är en magiskt god madeira, i vilket fall som helst. Intensiv som attan, och komplex som få. Nötter, knäck, earl grey, kanderad citron, apelsinskal, målarfärg, bokna äpplen, ingefära. På tungan är det mer av samma. Det känns som en väldigt välpolerad och avrundad madeira - allt sitter där det ska sitta. Tillskillnad från en del andra av de årgångar jag druckit från andra halvan av 1800-talet så känns det verkligen att det här ligger på sin topp nu (de andra har alltså varit lite för unga… ;) ). Fantastiskt. 95p.

Och det var den kvällen det! Efter lite sömn och jobb var det dags att bege sig tillbaka till Sverige - hade en lunch kvar som jag inte visste var jag skulle inta. Efter lite googlade visade sig att mitt hotell var ganska nära vinbaren Clarette, så det kändes som ett bra val för en lätt lunch. Och tungt vin. Ett riktigt schysst ställe som kan rekommenderas, även om det var lite väl “posh”. Väldigt snofsigt på det där sättet jag föreställer mig att brittisk överklass är... Svinbra mat dock, och vinlistan, tja, levererar.

Visa bifogad bild 11471
2013 Pavillon blanc

Väldigt grönt, tydliga sauvignon blanc-toner. Blint hade jag nog ganska snabbt placerat den i Sancerre eller Pouilly-Fumé. Bra syra, bra frukt. Väldigt frisk och fräscht, och bra som vin till maten. Bra, men inte särskilt spännande. 88p.

2004 Pavillon rouge

Ganska “tung” i nosen, mörk röd frukt, mörka bär, lite skog och gröna örter. Bra tanninsträvhet, ganska polerat. Känns väldigt klassiskt (säger jag utan att ha någon större koll på Margaux). Det är inte ett jättestort vin, men det är mycket gott. Förlorar nog lite på att drickas bredvid sitt betydligt större syskon. 90p.

2006 Château Margaux

Bra frukt, viol, hallon, körsbär. Öppnar med lite tid upp för en del skog och jord, gröna kryddor, lakrits och lite tobak. Otrolig skärpa och fokus i doften, med bra komplexitet redan. På tungan är det hyfsat inbjudande, men trots allt ungt och knutet. Smakar syrliga röda bär, jord och lite lakrits, som är dränkta i tanniner. Det här är strävt. Intensivt som attan, och det märks att det finns chans för stordåd i framtiden. Det är väldigt gott, framförallt doftmässigt, redan idag och väldigt kul att dricka. Hade jag haft en flaska i min ägo hade jag väntat till minst 2026… 92-93p idag.

Visa bifogad bild 11470
(Någon röd, citrusmarinad, fisk som var fantastiskt god. Drack det vita vinet till...)

Mycket trevlig läsning! Vin Jaune från -09 är tillagt på önskelistan!
 

chambertin

Medlem
När jag är i London är det ju definitivt tradition att besöka The Remedy. Nu var det över ett år sedan sist… I vanlig ordning så levererar stället bra vin och roliga möten!

Bredvid mig i baren sitter Riccardo Sobrino, en av bröderna bakom det småskaliga Cascina delle Rose. En producent som hänger i Piemonte, håller sig till drygt 20000-25000 flaskor om året, och verkar satsa rätt hårt på kvalité. De siktar på (och lyckas, enligt mig) att göra väldigt eleganta och finstämda viner. Jag provar igenom uppställningen som serverades, och bara för att jag råkar sitta på rätt plats vid rätt tillfälle så får jag en mycket sympatisk genomgång av varje vin.


Cascina delle Rose, Langhe Nebbiolo
2016
ett tight vin med skarp syra och bra drag i tanninerna. God potential för framtiden!
2015 i uppställningen den lysande stjärnan. Ungt men charmigt inbjudande - nöje att dricka
2014 knepig årgång. Tämligen sträv, hög syra, inte så mycket frukt som lyfter. Ett bra vin, men definitivt svagast i uppställning
Visa bifogad bild 11467

Cascina delle Rose, Barbaresco Tre Stelle
Flaggskeppet.
2013 purungt på alla sätt och vis. Påminde mycket om 2016 Langhe, men har mer av allt. Ett mycket bra vin, som förtjänar lite tid på rygg.
2012 som en öppen bok i jämförelse med 2013. Generöst, fruktigt men elegant. Kan givetvis ligga ett tag, men mycket gott redan nu.

Betygsmässigt så rör sig Langhe i 87-88-spannet och Barbaresco ytterligare några pinnar upp. Jag är ju inte direkt en nebbiolo-drickare av rang, men blir mer och mer övertygad.

Det visar sig dock att det här är Riccardos sista kväll i London, så han är mer intresserad av att snacka vin i allmänhet och dricka lite roliga grejer. En mycket intressant och trevlig person att babbla med i ett par timmar! Kan vara så att jag får ta och åka ner till Piemonte för ett besök framöver... Annars tips till er som är i krokarna ofta. :)

Nåja, jag valde viner. Det visade sig bli två fullträffar! Mer fokus på pratande och drickande än på notskrivning.
Visa bifogad bild 11468

2009 Jacques Puffeney, Vin Jaune
Min första vin jaune från Puffeney! Ett fantastiskt gult vin, ett bra exempel på hur bra stilen kan vara även som ung. Det är sylvasst på alla sätt och vis - doft, smak och syra skär igenom sinnena. Min tredje 2009a, och det är bara att konstatera att den varma årgången är mycket fördelaktig för vin jaune. Tycker det är är mer tillgängligt än många andra, äldre, årgångar. Med det sagt så är det fortfarande ett vin som med fördel kan ligga så länge tålamodet tillåter. 93p.

Visa bifogad bild 11469
1870 Blandys Verdelho Solera

En något märklig flaska! Etiketten är lite sönderriven och helt omöjlig att läsa. Hittar ingen vidare information om flaskan, och de mesta jag hittar har den stencilerade texten. En gammal buteljering till någon specifik marknad/kund?
Det är en magiskt god madeira, i vilket fall som helst. Intensiv som attan, och komplex som få. Nötter, knäck, earl grey, kanderad citron, apelsinskal, målarfärg, bokna äpplen, ingefära. På tungan är det mer av samma. Det känns som en väldigt välpolerad och avrundad madeira - allt sitter där det ska sitta. Tillskillnad från en del andra av de årgångar jag druckit från andra halvan av 1800-talet så känns det verkligen att det här ligger på sin topp nu (de andra har alltså varit lite för unga… ;) ). Fantastiskt. 95p.

Och det var den kvällen det! Efter lite sömn och jobb var det dags att bege sig tillbaka till Sverige - hade en lunch kvar som jag inte visste var jag skulle inta. Efter lite googlade visade sig att mitt hotell var ganska nära vinbaren Clarette, så det kändes som ett bra val för en lätt lunch. Och tungt vin. Ett riktigt schysst ställe som kan rekommenderas, även om det var lite väl “posh”. Väldigt snofsigt på det där sättet jag föreställer mig att brittisk överklass är... Svinbra mat dock, och vinlistan, tja, levererar.

Visa bifogad bild 11471
2013 Pavillon blanc

Väldigt grönt, tydliga sauvignon blanc-toner. Blint hade jag nog ganska snabbt placerat den i Sancerre eller Pouilly-Fumé. Bra syra, bra frukt. Väldigt frisk och fräscht, och bra som vin till maten. Bra, men inte särskilt spännande. 88p.

2004 Pavillon rouge

Ganska “tung” i nosen, mörk röd frukt, mörka bär, lite skog och gröna örter. Bra tanninsträvhet, ganska polerat. Känns väldigt klassiskt (säger jag utan att ha någon större koll på Margaux). Det är inte ett jättestort vin, men det är mycket gott. Förlorar nog lite på att drickas bredvid sitt betydligt större syskon. 90p.

2006 Château Margaux

Bra frukt, viol, hallon, körsbär. Öppnar med lite tid upp för en del skog och jord, gröna kryddor, lakrits och lite tobak. Otrolig skärpa och fokus i doften, med bra komplexitet redan. På tungan är det hyfsat inbjudande, men trots allt ungt och knutet. Smakar syrliga röda bär, jord och lite lakrits, som är dränkta i tanniner. Det här är strävt. Intensivt som attan, och det märks att det finns chans för stordåd i framtiden. Det är väldigt gott, framförallt doftmässigt, redan idag och väldigt kul att dricka. Hade jag haft en flaska i min ägo hade jag väntat till minst 2026… 92-93p idag.

Visa bifogad bild 11470
(Någon röd, citrusmarinad, fisk som var fantastiskt god. Drack det vita vinet till...)
Härligt att läsa dina rapporter och se bredden på det du provar !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Anselmo Mendes - Alvarinho Contacto 2015. Nyöppnad och kylskåpskall var den direkt tråkig med nästan bara citron och lite zestbeska. Två dagar senare och närmre rumstempererad är det mer gröna äpplen, lite tropiska frukter (passionsfrukt? ) och lite skön grapefrukt i slutet.
Blev den riktig god till slut? Borde vi köpa en flaska eller ska vi skippa det och köpa något annat?
 

Wintermute

Medlem
Blev den riktig god till slut? Borde vi köpa en flaska eller ska vi skippa det och köpa något annat?
Antingen var det jag som fick feeling, eller så var den faktiskt bra. Det kan vara så att ett år i källaren kan ha bidragit till lite komplexitet och rundat av de värsta hörnen, men jag blir sugen på att upprepa experimentet. Inom sitt prissegment skulle jag säga att den överpresterar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bombastisk som tusan, åtminstone om jag utgår från den fatmättade aromen som till bredden är fylld med mörk choklad, kokosflingor, piptobak och smörig vanilj. Plommon, svarta vinbär, viol och örtig valeriana tittar fram lite blygt från bakgrunden men vågar sig fram mer och mer under kvällen. I munnen känns det tjurigt och stramt utan någon överdriven tyngd. Ganska fylligt givetvis, men torrt och oförlöst med hög intensitet, fina höghöjdssyror, bra balans och fin längd. Tror att det kommer att växa till sig med tiden, för oavsett hur bra det leker med kossorna i hagen idag lär det behöva lite mer nyanser och komplexitet om det ska få leka med de stora tjurarna. (90p+)

image.jpeg

2013 Andeluna Cellars Pasionado Cuatro Cepas
 
Toppen