Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

ChristianB

DipWSET
Tiden är knapp så jag postar inte så mycket längre, men det slinker ned en del kul vin faktiskt; många är för att jag är nyfiken på vad som finns att erbjuda bortsett från favoriterna... ;)

2016 Pira, Dolcetto d'Alba (får inte till bilden förstås... :vägg: )
V6KJl

Doften är milt aromatisk, med fokus på mörka bär (slånbär, björnbärsris), röda bär (lingon och skogsbär), samt en parfymerad kryddig nyans av sötaktiga örter (timjan, rosmarin), kanel, torkade blommor/potpurri.
På tungan är det torrt, medium (+) syra, medium (+) alkohol som förhöjer känslan av varma örter, medium (+) tanniner av välmogen karaktär... Det är inte ett fylligt vin men det har en viss koncentration, kring medium kropp.
Smaken domineras helt av de mörkare bären och med en försiktig ekton, tänk muskot, kryddnejlika. Inte så väldigt intensivt men det kommer nog att passa bra till middagen! :)
 

LeChat

Medlem
4CCB1E76-9667-42D4-BDA1-C0949B6AFD44.jpeg

2014 Cristom Pinot Noir Mt. Jefferson Cuvée

Källaren är kall och planeringen är dålig. Då får man plocka ett vin som är gott redan vid 9-10 grader. PN från nya världen och nebbiolo brukar funka fint.
Kvällens vin har jag redan druckit ett antal gånger och även om jag redan konstaterat att både färg och smak visar att den är en aning ung så är den ju ändå samtidigt en aning god vilket gör den en aning svår att motstå.
Ung, men härlig smak av bl.a. rödbeta, kryddnejlika, apelsin, mineral och lite jordiga drag. Mums!
 

Magikern

Medlem
Haisma Volney Paux Bois 2015

Doft: Mycket blygsam doft av tranbär och körsbär.
Attack: Ganska blygsam men tranbär kan anas
Mellansmak: Burgundisk vresighet, tranbär och körsbär. Medelfylligt och ok syra.
Eftersmak: Rätt kort och intetsägande.

87 poäng kan jag sträcka mig till men inte mycket mer än så. Det kommer att utvecklas men jag spår ingen bra framtid.
 

glenn_peter

Medlem
AB8FBB01-D52D-49FF-9827-6A129F1323E8.jpeg

Bonny Doon Le Pousseur 2013
En personlig go to favorit i billigare segmentet. Tusan vad det kan vara gott att klunka jänkar-syrah när det är rökigt, bacon, sötlakrits, mörka körsbär och ek-kysst. Tillräcklig syra för att göra det intressant, men lite nog för att tillfredsställa min ”syra- och tannin-känsliga” fru.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
provning i japan.jpg

Pinotprovning + en bonusriesling med @StefanAkiko på Antichi Sapori i Tokyo:
2005 Weingut Robert Weil Kiedricher Gräfenberg Riesling Spätlese, 2011 Weingut Robert König Spätburgunder Auslese trocken, 2013 Osawa Wines Pinot Noir Flying Sheep och 2011 Maison Ilan Mazoyères-Chambertin.
Robert Weil mycket snygg, honung tropisk frukt och petroleum, fin mognadsfas. Bland pinoterna var tysken och nya zeeländaren hyfsat jämbördiga, båda goda viner, men båda blev helt frånåkta av bourgognen. Ilan levererade stort: rostade fat, läder, kryddor, blodapelsin, lätt och elegant, fin mognad.
 

grappa

Medlem
20180127_045121[1].jpg

Inköpt på plats i Washington för några år sedan. 55% Rousanne, 45% Marsanne.
Guldgul färg. Stor doft med gula plommon, mimosa och andra blommor, lite bivax och gräs. Låg syra och fet i gommen. Smak av gula äpplen, kryddig och den klassiska gräsigheten. Stlren men ändå en touch av nya världen med den stora doften och lite rundare i smaken. Mycket gott. Tycke och smak 87 p. Kvalitet 85 p.
 

Daniel A

Administratör
Om jag nu lite försiktigt har börjat köpa röd bourgogne måste jag väl dricka lite också! Intogs på Vinbaren i Uppsala; ett mycket sympatiskt vattenhål för en vinnörd. Lyckades ta mig därifrån innan suget för deras 2013 DRC Grands-Echezeaux (2000+ kr för ett generöst glas) blev för stort. ;)

DSC_0022.JPG


2015 Anne Gros - Bourgogne Rouge
Grönt, lite smutsigt och vagt animaliskt. En hel del röda syrliga bär och generiska kryddor. Bra syra, elegant, närvarande men inga störiga tanniner. Primärt och ungt, men trevlig drickning helt klart! Inte direkt publikfriande… kanske 88p med potential för framtiden..

DSC_0023.JPG


2009 Robert Chevillon, Nuit-Saint-Georges, Les Perrieres 1ere cru
Ett helt annat typ av djur än Anne Gros. Det här är otroligt mycket mer expressivt. Mer djup än bredd kan jag tycka, med tung vägg av mörkare röda bär, rosmarin/timjan och något som drar åt träflisor eller kanske läder. På tungan är det fortsatt fruktigt och grönörtigt, inte så komplext. Välpolerade tanniner, men relativt hög syra som nästan ger ett litet stökigt intryck. Fegar och säger 89+p
 

LarsW

Medlem
Mont-Redon.jpg

Gårdagens och dagens vin.
Gammal trotjänare hos mig. 2010 Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape. Första intryck: 2010 levererar igen!
Örtkryddor, cederträ, röda bär, peppar med och initialt tanniner som nysågad gran. Stockkonservativ Châteauneuf-du-Pape. Första kvällen var det ett ganska tufft vin till trots för dekantering och det dröjde 4-5 timmar innan det öppnade sig på allvar. Dagen efter var det mycket mer tillgängligt men hade förlorat lite elegans då.

Detta blir nog en långlivad årgång och kommer vänta 3+ år till jag öppnar nästa flaska och ännu längre på magnum.

Detta är ju entry-level när man talar om Châteauneuf-du-Pape, men jag gillar den skarpt även om den inte kan mäta sig med Beaucastel eller Telegraph.
87-88p och om några år säkert mer.
 

Håkan

Medlem
Måndagsgruppen hade ordinarie medlemsmöte i denna vecka, det dracks en del, och åts en del.
Forman Cabernet Sauvignon 2007. Här går vi ut hårt. Ett rejält vin, bra med tanniner, en bra syra och mycket substans. 15% alkohol känns inte. Doften är klassisk Bordeauxig, kaffe, ceder, multna löv, svarta vinbär. Smaken är generös men ändå stram, mycket frukt och tanninerna har ett sött slut. Jag brukar gilla Forman och detta var inget undantag, gott. 94 p
Chateau Montelena Estate 2009. Om förra vinet kändes som Bordeaux så är detta Bordeaux. Stramare och med mer syra än Forman. Jag har haft några magiska ögonblick med Chateau Montelena (1984 har jag en gång satt 100 p på) och detta var en av dessa. Doften är klassisk Bordeaux med extra allt, framföralt svarta vinbär, kaffe och ceder. Smaken känns väldigt fräsch, syran spritter nästan. Helt klart det slankaste vinet och mycket drickbart redan idag, fast jag tror att det är ännu bättre om 10 år. 97 p och jag skulle nog kunna höja nån pinne till om några år. Ett vin som definitivt är värt att söka efter (går nog att hitta under 1000 sek)
Mondavi Cabernet Sauvignon Reserve 2009. Helt klart ett kraftigare vin än Montelena men ändå inte för mycket. Detta är ett nästan bortglömt vin, Mondavi har inte den bästa klang men deras Reserve är definitivt värt att dricka. Doften är väldigt stor och betydligt sötare doft. Choklad, kaffe, björnbär, ceder är tongivande. Smaken är mycket fyllig med en frukt som är betydligt stramare än vad doften skvallrade om, mer svarta vinbär och körsbär än björnbär, men samtidigt är syran bra tanninerna rejäla. Mycket gott nu men vinner nog på några fler års lagring. 94 p
Mondavi Cabernet Sauvignon Reserve 2010. 2010 är ett kallare år än 2009 och det känns på vinet. Det är betydligt stramare än 2009, fortfarande med en söt frukt i doften. Smaken är rätt tuff, rejäla tanniner som nästan känns lite gröna. Bra frukt men slutet är ganska torrt och med en ton av grön paprika. Definitivt ett vänta och se vin. 92 p
Betz Per de Familie 2010. Betz Cabernetdominerade variant känns ganska så elegant. Frukten känns söt men vinet ger ändå ett rätt slankt intryck. Vinet blir ganska lättdrucket och blir nästan lite bortglömt efter det två Mondavikraftpaketen. Jättegott vin och bra mognadstoner, omisskännlig nyavärldenstil men ändå väldigt gott. Jag blir väldigt förtjust i detta vinet och fick mersmak för Betz. 93 p
Betz, Clos de Betz 2010. Korkdjävel.
Girard Mt Veeder Cabernet Sauvignon 2012. Här går det näsan över gränsen för att bli syltigt. Lite låg syra och lite väl sötfruktigt för min smak, blir lite likörchokladpralin över det hela. Inte i klass med de andra. 88 p
Alla vinerna passade väldigt bra till en lasagne.
 

LeChat

Medlem
Måndagsgruppen hade ordinarie medlemsmöte i denna vecka, det dracks en del, och åts en del.
Forman Cabernet Sauvignon 2007. Här går vi ut hårt. Ett rejält vin, bra med tanniner, en bra syra och mycket substans. 15% alkohol känns inte. Doften är klassisk Bordeauxig, kaffe, ceder, multna löv, svarta vinbär. Smaken är generös men ändå stram, mycket frukt och tanninerna har ett sött slut. Jag brukar gilla Forman och detta var inget undantag, gott. 94 p
Chateau Montelena Estate 2009. Om förra vinet kändes som Bordeaux så är detta Bordeaux. Stramare och med mer syra än Forman. Jag har haft några magiska ögonblick med Chateau Montelena (1984 har jag en gång satt 100 p på) och detta var en av dessa. Doften är klassisk Bordeaux med extra allt, framföralt svarta vinbär, kaffe och ceder. Smaken känns väldigt fräsch, syran spritter nästan. Helt klart det slankaste vinet och mycket drickbart redan idag, fast jag tror att det är ännu bättre om 10 år. 97 p och jag skulle nog kunna höja nån pinne till om några år. Ett vin som definitivt är värt att söka efter (går nog att hitta under 1000 sek)
Mondavi Cabernet Sauvignon Reserve 2009. Helt klart ett kraftigare vin än Montelena men ändå inte för mycket. Detta är ett nästan bortglömt vin, Mondavi har inte den bästa klang men deras Reserve är definitivt värt att dricka. Doften är väldigt stor och betydligt sötare doft. Choklad, kaffe, björnbär, ceder är tongivande. Smaken är mycket fyllig med en frukt som är betydligt stramare än vad doften skvallrade om, mer svarta vinbär och körsbär än björnbär, men samtidigt är syran bra tanninerna rejäla. Mycket gott nu men vinner nog på några fler års lagring. 94 p
Mondavi Cabernet Sauvignon Reserve 2010. 2010 är ett kallare år än 2009 och det känns på vinet. Det är betydligt stramare än 2009, fortfarande med en söt frukt i doften. Smaken är rätt tuff, rejäla tanniner som nästan känns lite gröna. Bra frukt men slutet är ganska torrt och med en ton av grön paprika. Definitivt ett vänta och se vin. 92 p
Betz Per de Familie 2010. Betz Cabernetdominerade variant känns ganska så elegant. Frukten känns söt men vinet ger ändå ett rätt slankt intryck. Vinet blir ganska lättdrucket och blir nästan lite bortglömt efter det två Mondavikraftpaketen. Jättegott vin och bra mognadstoner, omisskännlig nyavärldenstil men ändå väldigt gott. Jag blir väldigt förtjust i detta vinet och fick mersmak för Betz. 93 p
Betz, Clos de Betz 2010. Korkdjävel.
Girard Mt Veeder Cabernet Sauvignon 2012. Här går det näsan över gränsen för att bli syltigt. Lite låg syra och lite väl sötfruktigt för min smak, blir lite likörchokladpralin över det hela. Inte i klass med de andra. 88 p
Alla vinerna passade väldigt bra till en lasagne.
Forman är trevlig. Montelenan vill man ju dricka. Lasagne gott. Halvmogen cabernet gott. Men detta låter inte som en toppmatchning. ;)
 

LeChat

Medlem
12B80E1D-1FF3-4850-9591-2E9A1E01A054.jpeg

2010 Domaine de la Vieille Julienne Châteauneuf-du-Pape Les Trois Sources

Färgen är mörk och doften lite dämpad. Även smaken är mörk och lite murrig till en början men visar lite fräschare drag efter en tid i glaset. Det behövs en del luft för att den ska komma loss. Det är välgjort och elegant och 2010 levererar både en hygglig syra och mineral. Det är mycket gott men om jag ska notera något på minussidan så saknar jag de skitiga dragen av rått kött, järn, stall och annat gott. Blir dock bra till kvällens lammrostas.
 

Silenos

Medlem
Visa bifogad bild 12140
Pinotprovning + en bonusriesling med @StefanAkiko på Antichi Sapori i Tokyo:
2005 Weingut Robert Weil Kiedricher Gräfenberg Riesling Spätlese, 2011 Weingut Robert König Spätburgunder Auslese trocken, 2013 Osawa Wines Pinot Noir Flying Sheep och 2011 Maison Ilan Mazoyères-Chambertin.
Robert Weil mycket snygg, honung tropisk frukt och petroleum, fin mognadsfas. Bland pinoterna var tysken och nya zeeländaren hyfsat jämbördiga, båda goda viner, men båda blev helt frånåkta av bourgognen. Ilan levererade stort: rostade fat, läder, kryddor, blodapelsin, lätt och elegant, fin mognad.

Intressant!

Det har ju varit ett himla stök kring Ray Walker, minst sagt. Jag gissar på att du känner till historien. Men tydligen fick han ändå till bra vin där en sväng. Den webaffär som saluför/de hans viner i Tyskland verkar minst sagt ha svårt att få dem sålda. Just den du drack är nere på 59€ nu, vasst pris för appellationen, trots årgången. Man kanske skulle våga sig på ett köp... Men hela ståhejet runt omkring och att karln verkar vara ett ärkesvin skaver ju mer än litegrann, det måste medges...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Intressant!

Det har ju varit ett himla stök kring Ray Walker, minst sagt. Jag gissar på att du känner till historien. Men tydligen fick han ändå till bra vin där en sväng. Den webaffär som saluför/de hans viner i Tyskland verkar minst sagt ha svårt att få dem sålda. Just den du drack är nere på 59€ nu, vasst pris för appellationen, trots årgången. Man kanske skulle våga sig på ett köp... Men hela ståhejet runt omkring och att karln verkar vara ett ärkesvin skaver ju mer än litegrann, det måste medges...
Inte testat något från honom, nästan omöjligt när det var som mest hypat.
Trodde inte det gick att få tag i längre, att säljare höll inne tills pengar kom mm.
Dom har väl inte fått så bra recensioner, men helt klart roligt att testat någon gång.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 12140
Pinotprovning + en bonusriesling med @StefanAkiko på Antichi Sapori i Tokyo:
2005 Weingut Robert Weil Kiedricher Gräfenberg Riesling Spätlese, 2011 Weingut Robert König Spätburgunder Auslese trocken, 2013 Osawa Wines Pinot Noir Flying Sheep och 2011 Maison Ilan Mazoyères-Chambertin.
Robert Weil mycket snygg, honung tropisk frukt och petroleum, fin mognadsfas. Bland pinoterna var tysken och nya zeeländaren hyfsat jämbördiga, båda goda viner, men båda blev helt frånåkta av bourgognen. Ilan levererade stort: rostade fat, läder, kryddor, blodapelsin, lätt och elegant, fin mognad.
Bourgognen var närmast magisk! Oemotståndllig och redo att förtäras. Moselvinet var så lent och rikt med perfekta syror, så att...
Efter dessa fyra buteljer så gav vi oss i kast med lite saké.
Torsdagen blev inte så mjuk...
Sparkling.jpg
Desir.jpg
god.jpg
Kidoizumi.jpg

Den bubblande sakén var precis som bubblande (saké) brukar vara: Snarast otjänlig. Trots att vi var törstiga och den lilla flaskan var liten, så tog den aldrig slut. Ägaren till Katsura bad tom om ursäkt, men... Tja, bubbel är ju som det är.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Intressant!

Det har ju varit ett himla stök kring Ray Walker, minst sagt. Jag gissar på att du känner till historien. Men tydligen fick han ändå till bra vin där en sväng. Den webaffär som saluför/de hans viner i Tyskland verkar minst sagt ha svårt att få dem sålda. Just den du drack är nere på 59€ nu, vasst pris för appellationen, trots årgången. Man kanske skulle våga sig på ett köp... Men hela ståhejet runt omkring och att karln verkar vara ett ärkesvin skaver ju mer än litegrann, det måste medges...
Mina flaskor kommer från den affären och det priset. Det här var andra flaskan jag provade och vinet har gått från klarhet till klarhet. 2011 Mazoyères-Chambertin kommer du inte att bli besviken på.
Det finns nog något amerikanskt tänk i Walkers vinmakande eftersom vinet mognar så snabbt. Iofs, verkar 2011 vara tidernas mest snabbmognande årgång oavsett var i Europa man befinner sig.
Har inte satt in mig i delajerna kring Walker, men känner till grunderna: frågan är om han är ett svin eller om han bara är otroligt naiv.
 
Mina flaskor kommer från den affären och det priset. Det här var andra flaskan jag provade och vinet har gått från klarhet till klarhet. 2011 Mazoyères-Chambertin kommer du inte att bli besviken på.
Det finns nog något amerikanskt tänk i Walkers vinmakande eftersom vinet mognar så snabbt. Iofs, verkar 2011 vara tidernas mest snabbmognande årgång oavsett var i Europa man befinner sig.
Har inte satt in mig i delajerna kring Walker, men känner till grunderna: frågan är om han är ett svin eller om han bara är otroligt naiv.
Får man fråga vilken butik det är som säljer vinet? Snabbtitt på Wine-searcher gav mig ingen hjälp tyvärr.
 

Daniel A

Administratör
I fredags höll jag en madeiraprovning för Munskänkarna i Simrishamn. Från forumet var @golfkompis och @Skaggs närvarande. Tror det blev 27 personer som dök upp på den här specialprovningen. En mycket intresserad publik, med bra frågor!

Körde lite kort om vinets historia och kopplingen till Sverige (visste ni att Vin & Spritcentralen under en tid hade ett kontor i Funchal?!), produktionsmetoder, kort om de 6 eller 8 (beroende på hur man räknar) producenterna på ön, de fantastiska och odödliga årgångsvinerna, och sedan lite snack om druvorna samtidigt som vi drack nedanstående.

Lyckades inte få tag på något rimligt årgångsvin, men att avsluta med en terrantez fyllde typ samma funktion. Valde att gå på den torra sercial mot den söta malvasia för att ge en lite djupare bild av ändarna på skalan istället för att försöka klämma in alla de ädla druvorna.

Mycket roligt att få hålla en sådana här strukturerad provning! Det var första gången för mig, men sannolikt inte sista. :)
DSC_0038.JPG


NV Smith Woodhouse 10yo Tawny Port (referensvin)
Hade med den här bara för att visa vad madeira INTE är… En habil tawny, men inget jag går igång på.

NV J.H. Goncalves, Sercial 5yo
Standardsortiment, och en mycket tacksam ingång till öns viner. Mitt största problem med den här har alltid varit att sötman - aldrig stött på en så söt sercial. Verkar dessutom vara en “cuvée suédois”; inte hittat någon annanstans. Baksideetiketten har dessutom tagit ett varv via google translate… Vinet ÄR en ost, t.ex., snarare än att det passar bra till ost. Lite charmigt ändå.

1998 Blandys Sercial Colheita
Tappad på flaska 2013. 2600 flaskor släppta.
Ett fantastiskt exempel på hur bra madeira kan vara även som relativt ungt vin! Svampsoppa, hasselnötter, citronskal, rostade toner, svag aceton (blåser bort). På tungan är det mer svampar av bästa sort, råa som stekta, nötter och citron. Viss sötma kan anas, och syran är sylvass. Intensiv! 92p.
Roligt att notera folks reaktioner här; uppenbart att de allra flesta aldrig hade smakat något liknande.

2008 Blandys, Malmsey Colheita
Standardsortiment, och en bra referens för hur malmsey/malvasia brukar smaka i yngre år.

2005 Barbeito, Malvasia Colheita
Den här betedde sig tyvärr inte som den borde ha gjort. Sannolikt på grund av alldeles för nyöppnad. Stökig i doften, med en otroligt tydlig ton av grappa. Doften av grappa tycker jag inte ens om när det är grappa i glaset, så när det är madeira i glaset blir jag bara ledsen.
Fick dock fram poängen att Barbeito är lite annorlunda jämfört med de andra, men det var ju inte såhär jag ville förmedla det...

NV Blandys, Terrantez 20yo
Tappad på flaska 2011 för att fira Blandys tvåhundraårsjubileum. Terrantez är ju en druva som alla madeirafantaster går igång på. Den var och är utrotningshotad; svårt att hitta säkra källor, men på 90-talet verkar skördarna för hela ön bara uppgått till ett par hundra kilo. På senare år har aktiva insatser sedan mitten av 90-talet lett till att det nu skördas runt 2000 kilo av druvan… fortfarande galet lite! Mig veterligen är det här första Terrantez-vinet Blandys släppt på mycket länge.
Ett väldigt expressivt vin, helt klart i en klass för sig i uppställningen (1998an konkurrerar i viss mån, men stilarna är lite för olika). Nötter, apelsinskal, fikonmarmelad, torkade frukter, lättrostat kaffe, lite russin, svaga créme brulée-toner. Mer av samma på tungan. Lite sötare än jag brukar uppleva Terrantez, men med sedvanlig hög syra för att balansera. Ett grymt vin. 93p.

Madeira är underbart!
 

grappa

Medlem
I fredags höll jag en madeiraprovning för Munskänkarna i Simrishamn. Från forumet var @golfkompis och @Skaggs närvarande. Tror det blev 27 personer som dök upp på den här specialprovningen. En mycket intresserad publik, med bra frågor!

Körde lite kort om vinets historia och kopplingen till Sverige (visste ni att Vin & Spritcentralen under en tid hade ett kontor i Funchal?!), produktionsmetoder, kort om de 6 eller 8 (beroende på hur man räknar) producenterna på ön, de fantastiska och odödliga årgångsvinerna, och sedan lite snack om druvorna samtidigt som vi drack nedanstående.

Lyckades inte få tag på något rimligt årgångsvin, men att avsluta med en terrantez fyllde typ samma funktion. Valde att gå på den torra sercial mot den söta malvasia för att ge en lite djupare bild av ändarna på skalan istället för att försöka klämma in alla de ädla druvorna.

Mycket roligt att få hålla en sådana här strukturerad provning! Det var första gången för mig, men sannolikt inte sista. :)
Visa bifogad bild 12154

NV Smith Woodhouse 10yo Tawny Port (referensvin)
Hade med den här bara för att visa vad madeira INTE är… En habil tawny, men inget jag går igång på.

NV J.H. Goncalves, Sercial 5yo
Standardsortiment, och en mycket tacksam ingång till öns viner. Mitt största problem med den här har alltid varit att sötman - aldrig stött på en så söt sercial. Verkar dessutom vara en “cuvée suédois”; inte hittat någon annanstans. Baksideetiketten har dessutom tagit ett varv via google translate… Vinet ÄR en ost, t.ex., snarare än att det passar bra till ost. Lite charmigt ändå.

1998 Blandys Sercial Colheita
Tappad på flaska 2013. 2600 flaskor släppta.
Ett fantastiskt exempel på hur bra madeira kan vara även som relativt ungt vin! Svampsoppa, hasselnötter, citronskal, rostade toner, svag aceton (blåser bort). På tungan är det mer svampar av bästa sort, råa som stekta, nötter och citron. Viss sötma kan anas, och syran är sylvass. Intensiv! 92p.
Roligt att notera folks reaktioner här; uppenbart att de allra flesta aldrig hade smakat något liknande.

2008 Blandys, Malmsey Colheita
Standardsortiment, och en bra referens för hur malmsey/malvasia brukar smaka i yngre år.

2005 Barbeito, Malvasia Colheita
Den här betedde sig tyvärr inte som den borde ha gjort. Sannolikt på grund av alldeles för nyöppnad. Stökig i doften, med en otroligt tydlig ton av grappa. Doften av grappa tycker jag inte ens om när det är grappa i glaset, så när det är madeira i glaset blir jag bara ledsen.
Fick dock fram poängen att Barbeito är lite annorlunda jämfört med de andra, men det var ju inte såhär jag ville förmedla det...

NV Blandys, Terrantez 20yo
Tappad på flaska 2011 för att fira Blandys tvåhundraårsjubileum. Terrantez är ju en druva som alla madeirafantaster går igång på. Den var och är utrotningshotad; svårt att hitta säkra källor, men på 90-talet verkar skördarna för hela ön bara uppgått till ett par hundra kilo. På senare år har aktiva insatser sedan mitten av 90-talet lett till att det nu skördas runt 2000 kilo av druvan… fortfarande galet lite! Mig veterligen är det här första Terrantez-vinet Blandys släppt på mycket länge.
Ett väldigt expressivt vin, helt klart i en klass för sig i uppställningen (1998an konkurrerar i viss mån, men stilarna är lite för olika). Nötter, apelsinskal, fikonmarmelad, torkade frukter, lättrostat kaffe, lite russin, svaga créme brulée-toner. Mer av samma på tungan. Lite sötare än jag brukar uppleva Terrantez, men med sedvanlig hög syra för att balansera. Ett grymt vin. 93p.

Madeira är underbart!
Vad fn är det för fel på Grappa ...???? :confused: Unge man du har mycket att lära hör jag. :)
 
Toppen