Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

glenn_peter

Medlem
IMG_9923.jpg


Cuvaison Estate Grown Pinot Noir 2012
Vad vill jag ha av en nya-världen-pinot?
Kanske precis det här?
Fin, silkig, massor av röd frukt, små små gröna stjälkiga stick och sötlakrits i avrundningen.

Sista flaskan av de 2 jag köpte och de extra 2 åren som gått sedan förra ploppningen hade bara gjort gott.
Satt som en smäck till lördagens boeuf bourguignon.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2007 Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape

Jamen, det var ju inte så pjåkigt en tisdag framför PS4:an, men lite mer hade jag hoppats på!

Plommon, körsbär, fikon och cigarrtobak, samt uns chark, kåda, läder, jord och salmiak. Fylligt men ändå ganska lättfotat trots aningen klumpig balans. Riktigt bra och gott, men roligare kan man ha för slanten. Brukar gilla det bättre andra årgångar. (90p)
 

LeChat

Medlem
2B6769B4-0DDD-462A-9DDC-EBB81ADD634F.jpeg

2015 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Delas kan det här med Syrah!!
Provade 2015 Les Launes för några dagar sedan och den imponerade. Särskilt för pengen man betalar.
2015 Domaine des Grands Chemins har en annan tyngd och kvalitet rakt i genom jämfört med Les Launes och det känns rimligt att betala en hundring extra. Skitgod! Båda är goda nu men Domaine des Grands Chemins är det bästa lagringsobjektet. Beställde nyss 6 st Domaine des Grands Chemins men kommer nog köpa några Les Launes också.

Jag provade även 2015 Domaine des Lises Crozes-Hermitage Equis under några dagar men tyckte inte att den imponerade riktigt någon gång. Mycket frukt av typen svarta vingummin och ganska endimensionell. Halva flaskan åkte in i frysen till sås. Kanske är fantastisk om 5-6 år men det känns inte så.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 11973
2007 Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape

Jamen, det var ju inte så pjåkigt en tisdag framför PS4:an, men lite mer hade jag hoppats på!

Plommon, körsbär, fikon och cigarrtobak, samt uns chark, kåda, läder, jord och salmiak. Fylligt men ändå ganska lättfotat trots aningen klumpig balans. Riktigt bra och gott, men roligare kan man ha för slanten. Brukar gilla det bättre andra årgångar. (90p)
Exakt samma känsla som jag fick! Hade hoppats på mer så lite besvikelse blev det. Nådde inte riktigt upp till 90 tyckte jag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2017 Fraser Gallop Estate Semillon Sauvignon Blanc

Kul överraskning som jag fick serverat blint nyligen. Kunde tagit gift på att jag fått en riktigt bra Pouilly Fumé i glaset. Precis så där härligt mineralisk med distinkta drag av stendamm och möjligen flinta. Uppenbar närvaro av sauvignon blanc, men inte på det överdrivna viset utan mer i form av nässlor, knivskarp citrus av blandat slag, gröna äpplen och lite fläderblom. Visst finns där också lite gröna paprikatoner, men även lite passionsfrukt och limeskal. Stramt, fokuserat och krispigt i munnen. Helt utan noterbara fat trots att det enligt producenten har varit i kontakt med en del. Ett lysande vardagsvin med okryddad prislapp under tvåhunkan. Utmärkt! (88p)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
jadot gevery salenegg.jpg

1998 Louis Jadot Gevrey-Chambertin: Förra flaskan var korkad, men den här gick inte av för hackor. Lingon, körsbär, rosor, läder och stall. Mer elegans än kraft, påminner om en bra nebbiolo, perfekt mognad 92p
2015 Schloss Salenegg Blauburgunder: Europas äldsta vinproducent, har varit igång sedan 1068, Lingon, blåbär och jordgubbar, rejäl koncentration och frukt, i nivå med Jadot, mycket ek, men inte så överdrivet som det brukar vara i Schweiz. Ungt, men njutbart, bättre än väntat: 89p
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 11993
1998 Louis Jadot Gevrey-Chambertin: Förra flaskan var korkad, men den här gick inte av för hackor. Lingon, körsbär, rosor, läder och stall. Mer elegans än kraft, påminner om en bra nebbiolo, perfekt mognad 92p

Så fort folk ser byvin fån Jadot på etiketten tror de flesta att vinet är tunt och trist direkt. Har provat flera bra byviner från Jadot Chambolle Musigny 2015 senast och Morey-Saint Denis 99 är värd att nämna.

Nivån är riktigt ojämn dock och det gäller även premier och Grand cru nivå.
 

chambertin

Medlem
Blev ett snabbt besök på Barsac Wine Bar i tisdags med en (för ovanlighetens skull) vindrickande kund.
För egen del blev det den utmärkta Risotton med tryffel och kål (tror det var spetskål) och min gäst provade torsken som såg utmärkt ut med sina klassiska tillbehör av brynt smör, lågtempad äggula och pepparrot.

Till det provade vi först ett glas 2014 Zind-Humbrecht Riesling Brand som visade upp en stor expressiv och mogen Riesling-doft med spår av petroleum och grusigt stendamm. Smaken hade en ganska tydlig men balanserad sötma (ca 9g/l) och fin hög syra och fantastiskt bra längd. 93P

Sugna på ngt mer tog vi in ett glas också av 2006 Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra som verkligen briljerade. Ganska tät och mörk i färgen men fullt utvecklad och mycket intensiv doft med begynnande mognad. Av lagringen på 100% ny ek märks inte så mkt i doften förutom lite aromatiska trätoner som påminner om sandelträ och ceder. Massor med mörk frukt, nypon, blött grus och rostigt järn i en härlig kombination. I munnen känns dock tanninerna från faten tydligt och vinet har en fortfarande en ganska massiv och tung tanninprofil men utan att kantra. Inget att klaga på vg gäller längd och avslut heller men kanske bör den få ytterligare några år på rygg för att harmoniera ngt mer. Stoppningen finns där helt klart för den framtida utvecklingen. Svårt att sätta poäng då jag bara drack ett glas och under ganska kort tid men någonstans i intervallet 93-95P bör den landa (kanske mer om man gillar den här typen av tanninprofil).

IMG_0757.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blev ett snabbt besök på Barsac Wine Bar i tisdags med en (för ovanlighetens skull) vindrickande kund.
För egen del blev det den utmärkta Risotton med tryffel och kål (tror det var spetskål) och min gäst provade torsken som såg utmärkt ut med sina klassiska tillbehör av brynt smör, lågtempad äggula och pepparrot.

Till det provade vi först ett glas 2014 Zind-Humbrecht Riesling Brand som visade upp en stor expressiv och mogen Riesling-doft med spår av petroleum och grusigt stendamm. Smaken hade en ganska tydlig men balanserad sötma (ca 9g/l) och fin hög syra och fantastiskt bra längd. 93P

Sugna på ngt mer tog vi in ett glas också av 2006 Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra som verkligen briljerade. Ganska tät och mörk i färgen men fullt utvecklad och mycket intensiv doft med begynnande mognad. Av lagringen på 100% ny ek märks inte så mkt i doften förutom lite aromatiska trätoner som påminner om sandelträ och ceder. Massor med mörk frukt, nypon, blött grus och rostigt järn i en härlig kombination. I munnen känns dock tanninerna från faten tydligt och vinet har en fortfarande en ganska massiv och tung tanninprofil men utan att kantra. Inget att klaga på vg gäller längd och avslut heller men kanske bör den få ytterligare några år på rygg för att harmoniera ngt mer. Stoppningen finns där helt klart för den framtida utvecklingen. Svårt att sätta poäng då jag bara drack ett glas och under ganska kort tid men någonstans i intervallet 93-95P bör den landa (kanske mer om man gillar den här typen av tanninprofil).

Visa bifogad bild 12000
Gôttegris!
 

Håkan

Medlem
Paitin Barbaresco 2001 Sori Paitin Vecche Vigne: Det verkar som om 2001 till slut börjar att komma runt. Tanninerna kommer nog alltid att vara tuffa i 2001 och i detta vinet är det inget undantag, när det först provas utan mat är det tanninerna som dominerar. Men bakom tanninerna, som är rätt torra, så finns det en härlig ton av skog, läder, multna löv och rosor. Frukten går mot körsbär, nypon och vinet har en härlig fyllighet. Avslutet är dock knastertorrt. Till mat är historien någonting helt annat. Tanninerna mer eller mindre försvinner och vinet gifter sig med fredagsbiffen, vilken förändring. Jag skulle nog vänta ytterligare några år innan jag rör någon mer flaska från 2001, hellre då något från 2004 som jag känner är en snällare årgång. Jag hade en 2001 provning för ca 2 år sen och sen dess har det hänt mycket med detta vin, då kändes det som om alla vinerna bara hade taggtrådstanniner. Jag förstår om folk avskräcks från Piemonte av viner som det här men ta er tid och framförallt använd viner från Piemonte som måltidsdryck. Tanniner kräver tillvänjning, detta är inte i klass med tex Moccagatta men inte långt borta. Riktigt gott men jag känner ändå att tanninerna drar ner vinet nån pinne och jag landar på 92 p. Blint från min egen källare kanske inte är så blint ändå, tog ganska snart vilket vin som norpats. Kanske till och med jag kan lära mig tycka om Piemonte.
 

Pontus

Medlem
20180119_204554.jpg
2006 Istvan Szepsy Tokaji Aszu 6 Puttonyos
. Första gången jag dricker något från Szepsy, så det var med viss nyfikenhet jag tog första sniffen. Underbar doft av torkade aprikoser, brända mandlar, vingummin och honung. Smak av torkade aprikoser, mandlar, honung, te och kanel(!). Galet sött, koncentrerat och komplext, men med tillräcklig syra för att inte bli tungt eller sliskigt i eftersmaken (även om denna naturligtvis är på den söta sidan :)). Toppklass med viss utvecklingspotential(?). 97(+).
 

Håkan

Medlem
Sugna på ngt mer tog vi in ett glas också av 2006 Conterno Fantino Barolo Sori Ginestra som verkligen briljerade. Ganska tät och mörk i färgen men fullt utvecklad och mycket intensiv doft med begynnande mognad. Av lagringen på 100% ny ek märks inte så mkt i doften förutom lite aromatiska trätoner som påminner om sandelträ och ceder. Massor med mörk frukt, nypon, blött grus och rostigt järn i en härlig kombination. I munnen känns dock tanninerna från faten tydligt och vinet har en fortfarande en ganska massiv och tung tanninprofil men utan att kantra. Inget att klaga på vg gäller längd och avslut heller men kanske bör den få ytterligare några år på rygg för att harmoniera ngt mer. Stoppningen finns där helt klart för den framtida utvecklingen. Svårt att sätta poäng då jag bara drack ett glas och under ganska kort tid men någonstans i intervallet 93-95P bör den landa (kanske mer om man gillar den här typen av tanninprofil).

Visa bifogad bild 12000
Kul att höra, ultramodern producent som nog har lite mycket ek för min smak men jag tror på några fler år innan jag provar mina, har både 2004 och 2006. Tack för uppdateringen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 12009 2006 Istvan Szepsy Tokaji Aszu 6 Puttonyos. Första gången jag dricker något från Szepsy, så det var med viss nyfikenhet jag tog första sniffen. Underbar doft av torkade aprikoser, brända mandlar, vingummin och honung. Smak av torkade aprikoser, mandlar, honung, te och kanel(!). Galet sött, koncentrerat och komplext, men med tillräcklig syra för att inte bli tungt eller sliskigt i eftersmaken (även om denna naturligtvis är på den söta sidan :)). Toppklass med viss utvecklingspotential(?). 97(+).
Var har du hittat vinet? Blir nyfiken! :)
 

matage

Medlem
Gårdagen bjöd på två flaskor Bordeaux med väldigt liknande namn men där slutade likheterna. Inte bara att ena var sött och det andra rött utan också att de knappast kan vara längre ifrån varandra i prishänseende ;)
44F918FF-10C4-4272-B3C7-28F97555AB9F.jpeg
5E3E789D-4D64-4E56-9F58-8211148E7E46.jpeg
FB1F1ED3-028A-4841-81FA-8F9C18936400.jpeg

Le Pin -88
Det lär väl vara första och enda gången jag får förmånen att dricka detta. Massvis med "gunk" under folien och var väldigt oroad för korkens kvalitet och det faktum att jag inte har en bladöppnare. Det gick dock över förväntan med klassisk sommelierskruv.. till en början. Hade tydligen inte skruvat ned den genom hela korken så givetvis gick den av med typ en cm kvar i halsen. När jag ska ta omtag inträffar nåt jag aldrig varit med om förr.. snuddar korkbiten och sen sugs ned i flaskan med ett tydligt "plopp"..
Nåväl, dekantering och servering så kommer vi till det roliga.
Väldigt elegant och finstämd doft - absolut inget kraftpaket. Örter, blå frukt, sandelträ.
Första glaset bjöd på massvis av björnbär, en touch kråkbär lite läder och vanilj/sandelträ i tanninerna.
Andra glaset efter ca en timme hade det öppnat upp ordentligt med rått kött, björnbär, lite rost, kryddor, lagerblad och en betydligt kaxigare närvaro. Tanninerna har också snäppt upp sig och är nu mer peppriga.
Sista glaset efter dryga två timmar börjar frukten stänga ned lite. Doften levererar fortfarande på topp men det är betydligt kärvare med mer läder och peppar som dominerar. Synd att vi ätit upp maten vid det laget för smaklökarna skrek efter lite krämig potatisgratäng som balans.
Kändes initialt betydligt yngre än sina år men åldern märktes under glasutvecklingen. Dock ett fantastiskt vin.
Dracks till confiterade anklår och potatisgratäng med comte.

Chateau Lepine -99
Kvarvarande halva från nyår.
Doft av nyinköpt badboll med lätt anstrykning av honung och saffran. Smaken öppnar med badboll och terpentin, hög syra och balanserad sötma som övergår i honeycomb och kristallklara saffranstoner.
Det är inget stort vin men det har ett säreget uttryck som gör att jag uppskattar det enormt. Parades med ankleverterrine från @KockJohan (satt som en smäck!) och senare nybakad sockerkaka karamelliserad i brynt smör med rosmarin, vaniljglass och hjortron
Mina flaskor kommer från nåt auktionsfynd på Lauritz om jag minns rätt men jag måste försöka absolut hitta fler.
 
Last edited:
Toppen