Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
På tal om bra vinbarer i Sthlm. Jag är en kort sväng där imorgon men kan ha för tajt med tid för att ta mig till Eriks el 19 glas. Finns tips på något kul (bara vin, lungt, slink in em/tidig kväll, ej mat) runt Norrmalm el ev nedre Östermalm?
Tyge och Sessil kanske? Lite exotiskt östermalmssafari på samma gång (tycker även vi från angränsande malmar).
 

jrick

Medlem
På tal om bra vinbarer i Sthlm. Jag är en kort sväng där imorgon men kan ha för tajt med tid för att ta mig till Eriks el 19 glas. Finns tips på något kul (bara vin, lungt, slink in em/tidig kväll, ej mat) runt Norrmalm el ev nedre Östermalm?
Combo vinbar på Odenplan eller Babette på Roslagsgatan kanske.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Detta vin har jag följt under en tid då jag har haft rätt många flaskor sedan de släpptes för några år sedan. I början när det släpptes var det inte riktigt redo att drickas. Har dock alltid varit bra trots sin ungdom. Under de kommande åren har det bara blivit bättre och bättre. Penfolds har blivit rätt så mycket dyrare de senaste åren. Många av vinerna hade dock ett rätt så bra pris i Sverige tidigare, men de har justerats upp till en nivå där jag slutat köpa (med vissa undantag dock).

Vinet har fortfarande en ungdomlig färg, ganska mörk, ogenomtränglig färg (nästan svart). Näsan är tydligt nya världen Syrah med mörka frukter, ek toner och kryddor. Smakerna är mycket bättre integrerade nu än jämfört med när det först provades när det släpptes och är i drick fas nu men har fortfarande ett långt liv framåt. Smaken är fyllig, rik med söt frukt, mörka bär och plommon. Kommer att klara många år till i källaren (har bara två kvar tyvärr). 2010 verkar vara ett mycket bra år för regionen, väntar dock att öppna mina enda flaska av Henri från 2010. Kommer nog att bli minst lika bra som denna, men öppnar inte denna förrän efter 2020. Kanske de sparar en flaska av detta vin som referens. Bästa rödvin i år, måste nog slå till med ett rätt högt betyg. 94p

2010 Penfolds Shiraz Bin 150 Marananga
 

chambertin

Medlem
I väntan på Cheval Blanc så fick det bli ngt annat i glaset som kunde uppfylla längtan efter lite gott vin.
Valet föll på 2013 Escombro och det blev ganska lyckat.
2B4FBF11-9DF0-44C5-B8B6-19A6CDBA03E9.jpeg

Även i alltför kall skrud (12-13gr) så levererar det här vinet direkt i glaset. Stor doft av mörka frukter ( björnbär), lakrits, målarlåda, provencekryddor och stjärnanis sköljer över mig och man förundras och imponeras över vad Erik Rosdahl lyckats åstadkomma i sina vingårdar och källare med dessa ”oädla” druvor (Alicante Bouschet). Tankarna går först till Hermitage mixat med en dos stadig modern Barolo och avrundat med gammaldags sydrôhnare (sådana dom var före man fick för sig att ta bort 100% av hela klasar och fokuserade på tokmogna druvor). I munnen drar tanninerna fortfarande det längsta strået men det har tveklöst blivit mer harmoniskt på drygt ett år. Kanske är syrorna ngt åt det låga hållet för att nå ända fram mot toppen (och klara mer lagring och utveckling). Längden och komplexiteten är tveklöst av högsta klass men det skall bli spännande att se utvecklingen av den här flaskan i morgon och resterande flaskor de närmaste åren. 93-94P blir det idag men skulle inte förvåna mig om den kan vinna några poäng på mer utveckling.
 

Pontus

Medlem
20180113_005330.jpg

2005 Guigal Ermitage Ex-Voto
. Smått orolig för att vinet inte kommit ur tunneln drog jag ändå med bestämdhet ur korken. Första sniffen lovar gott - mörka bär, mandelmassa, sötlakrits och peppar. Med luft kommer örter, läder och lite blommiga toner. Smak av mogen mörk frukt, plommon, mandlar och örter. Rejält med fat, men så fantastiskt fint integrerade! Riktigt finkorniga tanniner. Hög syra som trots den massiva frukten ger vinet en relativt lätt känsla i eftersmaken. Komplexiteten är verkligen något utöver det vanliga, balansen är rakt igenom ypperlig. I klass med det bästa jag druckit i rödvinsväg, och då finns det ändå utvecklingspotential :). Två flaskor kvar, nästa om 10 år :(. 98p+.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visa bifogad bild 11949
2005 Guigal Ermitage Ex-Voto
. Smått orolig för att vinet inte kommit ur tunneln drog jag ändå med bestämdhet ur korken. Första sniffen lovar gott - mörka bär, mandelmassa, sötlakrits och peppar. Med luft kommer örter, läder och lite blommiga toner. Smak av mogen mörk frukt, plommon, mandlar och örter. Rejält med fat, men så fantastiskt fint integrerade! Riktigt finkorniga tanniner. Hög syra som trots den massiva frukten ger vinet en relativt lätt känsla i eftersmaken. Komplexiteten är verkligen något utöver det vanliga, balansen är rakt igenom ypperlig. I klass med det bästa jag druckit i rödvinsväg, och då finns det ändå utvecklingspotential :). Två flaskor kvar, nästa om 10 år :(. 98p+.


Har provat 2010 Hermitage Ex Voto och det blir inte så mycket bättre än så, tror att den inte är nära att vara klar. När? Ingen aning, om 20 år, kan dröja länge innan den når sin zenit. Har inte provat 2005, svårt att tro den är sämre, lite avundsjuk faktiskt.
 

Pontus

Medlem
Har provat 2010 Hermitage Ex Voto och det blir inte så mycket bättre än så, tror att den inte är nära att vara klar. När? Ingen aning, om 20 år, kan dröja länge innan den når sin zenit. Har inte provat 2005, svårt att tro den är sämre, lite avundsjuk faktiskt.
Helt ärligt tror jag 2010:an är minst lika bra. Eller kommer iallafall att bli.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
2010 är ett bra år i flera delar av världen...många kommer nog bli jättebra om några år, eller så, har ganska många i källaren som jag tror kommer bli bra med lite ytterligare lagring. Drack ett vin idag från södra jordklotet som var kanon. De jag har provat tidigare från 2010 har dock känts som väldigt unga, men bra. De bästa jag provat hittills från 2010 är förutom Ex Voto är Hill of Grace, Montrose och La Turque, tyvärr har jag inte någon av dessa klenoder i källaren.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
4C2D3676-2E6D-42EC-8F29-336DFF9B79C2.jpeg

2010 Château Poujeaux

Lite stall, maffig frukt åt det fylligare hållet men med bra grepp och struktur. Behöver en del luft för att öppna upp. Har inte druckit så många ännu av årgång 2010 men jag minns särskilt Château Lalande-Borie från St.-Julien som riktigt bra efter bara 5 år. Kvällens Poujeaux är inte riktigt där än men det kanske kommer om några år. Sista glaset är dock riktigt bra!
 

Gomseglet

Medlem
2015 Bischöfliche Weingüter Trier Trittenheimer Apotheke Riesling Spätlese feinherb.

För 200 spänn får vi fin väldigt typiskt Moselansk Rieslingfrukt, som drar åt apelsin. Nästan ingen stenighet alls, heller ingen petroleum. Bättre doft än smak, i näsan känns det lite mer elegant, det luktar fräscht. Helt okej! Precis på prisvärdhetsgränsen!
Och just det - bra restsötma, inte alls tung munkänsla eller kvalmig smak.
 

chambertin

Medlem
Brunellon är riktigt bra. Uppskattar rökigheten som framträder under kvällen. Övrigt ett välbalanserat vin som kommer bli bättre med åren.
Jänkaren är sjukt tillgänglig efter en tid i glaset. Trevliga och sköna vaniljtoner. Bra nu. Blir säkert bättre.
Visa bifogad bild 11956
Har du druckit Brunellon från 2010 också ?
I så fall hur bedömer du den mot 2012 ? (lite nyfiken då jag har några 10or som jag inte provat)
 
upload_2018-1-13_23-21-19.jpeg

2018 börjar bra! Högsta poäng jag satte på CT 2017 var 95, halvvägs in i Januari är jag redan uppe på 96!

Bara doften får mig en tänka på en vindstilla ljummen vårmorgon i skogen där dimman håller på att lägga sig. Så jäkla elegant och helt perfekt balanserat. I munnen är det bästa ord jag kan komma på "behagligt", allting är så jäkla perfekt! Lent, syrligt och alldeles underbart. Lång eftersmak som dröjer sig kvar som en fallnande löv. Nä, det här var helt enkelt för jäkla gott!

Till detta blev det lammstek med ugnsrostade primörer.
upload_2018-1-13_23-27-11.jpeg


PS. Sorry för den aningen luddiga smaknoten ;)
 

LeChat

Medlem
1132475F-4536-411C-B483-2B78869E707A.jpeg

2015 Domaine des Lises Crozes-Hermitage Equis
2015 Delas Frères Crozes-Hermitage Les Launes


De här vinerna beter sig helt olika. Des Lises öppnades igår och gav då inte så mycket mer än ung stor frukt. Smakade några droppar idag och frukten är fortfarande väldigt framträdande. Får prova mer under kommande dagar. Den här behöver mycket tid. Hade jag inte redan köpt på mig ett drygt 20-tal av Alain Graillot, Yann Chave och Chapoutier så kanske det skulle kunna motivera köp. Men nej, den är dessutom dyrare än samtliga som jag nämnde.

Les Launes visar däremot redan bra doft och drickglädje. Stramare, slankare, pepprigare. Den här är bara att korka upp och njuta vilken vardag som helst även om den säkert också kan må gott av lite tid på rygg. Bra enkelt vin med bra prislapp. Finns säkert människor som t.o.m skulle kalla den för prisvärd :rolleyes:
 
Toppen