Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Ledge James Berry Vineyard (2013) skulle behöva tio år (minst) till för att komma till sin rätt. Den var verkligen ett snäpp upp från den litet halvtrista Grenache Los Topos från samma firma som jag valde som månadens vin för ett tag sedan.

Däremot så har ju Berry Vineyard oändligt mycket tråkigare etikett jämfört med Los Topos. ;)
 

LeChat

Medlem
E63631DC-82CA-42C2-9F72-ABD47901CF86.jpeg

2013 Ata Rangi Pinot Noir

Bra PN från Nya Zeeland. God komplex frukt med en liten angenäm beska. Lite fjäskiga fat men inte så det stör. Mycket smaskigt, men samtidigt ingen brådska.
I decembersläppet så lanserades årgång 2014. Från början var min tanke att köpa ett 6-pack men eftersom forumets recensenter verkade en aning skeptiska så blev det bara två flaskor. Samtidigt har den fått fina recensioner och riktigt höga betyg internationellt. Köpa? Hm..............
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
tahbilk st henri.jpg

Fredagens pizzaviner (en blodig biff hade nog passat bättre):
2007 Tahbilk Shiraz Museum Release: doft av varm vinbärsbuske, både svarta och röda, ek och röda prince. Massiv frukt med svarta vinbär, eukalyptus, vanilj, mandel och sötlakrits. Örtigt, pepprigt med en charmig sälta. Lång eftersmak. Perfekt moget, blir nog aldrig bättre än så här. Mer drag av jänkar-cab än syrah. 90p (hade kanske blivit mer om vi hade provat blint och med en annan referens)
2006 Penfolds Shiraz St. Henri: doft av cigarr och grillad entrecöte. Koncentrerad frukt med plommon och choklad. Massor av svartpeppar, tobak och viol, svalt och elegant. Animaliska toner med läder och rått kött. Inne i ett drickfönster, men här hemma är vi inte överens om den ska lagras längre eller inte. Ett helt annat vin än Tahbilk, ingen tvekan om vilken druva det här är. 93p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 11944
Fredagens pizzaviner (en blodig biff hade nog passat bättre):
2007 Tahbilk Shiraz Museum Release: doft av varm vinbärsbuske, både svarta och röda, ek och röda prince. Massiv frukt med svarta vinbär, eukalyptus, vanilj, mandel och sötlakrits. Örtigt, pepprigt med en charmig sälta. Lång eftersmak. Perfekt moget, blir nog aldrig bättre än så här. Mer drag av jänkar-cab än syrah. 90p (hade kanske blivit mer om vi hade provat blint och med en annan referens)
2006 Penfolds Shiraz St. Henri: doft av cigarr och grillad entrecöte. Koncentrerad frukt med plommon och choklad. Massor av svartpeppar, tobak och viol, svalt och elegant. Animaliska toner med läder och rått kött. Inne i ett drickfönster, men här hemma är vi inte överens om den ska lagras längre eller inte. Ett helt annat vin än Tahbilk, ingen tvekan om vilken druva det här är. 93p
Smarr!
 

gece

Man vänjer sig.
Verkligen tråkiga nyheter! Men jag antar att Gondolen (och därmed även vinerna) kommer att finnas kvar?
Absolut, men de blir lite mer svåråtkomliga, Gondolen är ju inte lika spontanbesöksvänligt. Det är ju väldigt trevligt att kunna svänga in lite spontant efter jobbet och ta en räkmacka, ett glas Bonneau du Martray Corton-Charlemagne och sen ta en flarra Sassicaia från källaren till efterrätt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Absolut, men de blir lite mer svåråtkomliga, Gondolen är ju inte lika spontanbesöksvänligt. Det är ju väldigt trevligt att kunna svänga in lite spontant efter jobbet och ta en räkmacka, ett glas Bonneau du Martray Corton-Charlemagne och sen ta en flarra Sassicaia från källaren till efterrätt.
Stockholms svar på Barsac Vinbar eller var det tvärtom? ;)
 

john b

Medlem
Gårdagens röda blindtjut serverat av frun.

Jag kan min priorat vid det här laget och brukar faktiskt plocka vinstilen blint oftare än jag missar. Just denna producent är dessutom lite av min referens på hur priorat brukar vara. Regionstypisk således. Den fylliga frukten med inlagda körsbär, plommon och romrussin doppade i madagaskarvanilj och choklad, skulle mycket väl kunna komma från många delar av världen, men den underliggande strukturen med fina tanniner, äppleskalen, piptobaken, blyertstonerna som skvallrar om cab och den järnrika och jordiga mineraliteten är tveklöst ganska typiskt för priorat enligt mig. Addera dessutom lite antydan till kryddor åt dill i mixen så är saken ganska klar.

Riktigt gott vin med storkroppad finess och mängder av lagringspotential även om det redan nu bjuder på stor drickglädje. Ett kap för pengen om man gillar stilen! Finns på bolaget om någon är intresserad. (92p+)

Visa bifogad bild 11861
2011 Gran Clos Priorat

Ville bara puffa för denna.
Riktigt bra tycker jag med, din beskrivning med romrussin doppade i vanilj var freakin spot on! Plommon också i doften.
Smakade bland annat lakrits, kakao svartvinbär och lite pepprig. Lite tanninig på slutet och de kanske lugnar ned sig lite om några år.
Riktigt bra till fet burgare med tjock sås och ost. Inte lika bra till mingel före eller efter maten.

Sammantaget känns det bra att jag har fem kvar.
 

Ekdahl

Medlem
Den officiella förklaringen är dels att de inte vet om lokalen kommer vara bra efter ombyggnaden, dels att de ska öppna nytt på Kungsholmen och flyttar personal dit.
På tal om bra vinbarer i Sthlm. Jag är en kort sväng där imorgon men kan ha för tajt med tid för att ta mig till Eriks el 19 glas. Finns tips på något kul (bara vin, lungt, slink in em/tidig kväll, ej mat) runt Norrmalm el ev nedre Östermalm?
 

Mattias Schyberg

Administratör
På tal om bra vinbarer i Sthlm. Jag är en kort sväng där imorgon men kan ha för tajt med tid för att ta mig till Eriks el 19 glas. Finns tips på något kul (bara vin, lungt, slink in em/tidig kväll, ej mat) runt Norrmalm el ev nedre Östermalm?
Har du tur kan du få plats på @Helens VIP-hörna precis vid Östermalm torg. Enligt ryktet så kör hon gärna mini-byob, men jag har ännu inte tagit tillfället i akt på grund av få resor till Stockholm senaste tiden. Tror ni kommer trivas ihop. :)
 
Toppen