Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Rexel

Medlem
Idag 2013 Barolo Sandrone Le Vigne. 97P.....bästa i år än så länge:)
Helt underbar doft med mint, lakrits, rosor, blommor, våta stenar? lite smörkola i bakgrunden. Komplext som satan, underbar struktur, med körsbär, lite jordgubb. Riktigt skön sugande munkänsla med kraftiga tanniner o syra, men ändå behagligt och njutningsbart till tusen!
 

karl.1480

Medlem
Idag 2013 Barolo Sandrone Le Vigne. 97P.....bästa i år än så länge:)
Helt underbar doft med mint, lakrits, rosor, blommor, våta stenar? lite smörkola i bakgrunden. Komplext som satan, underbar struktur, med körsbär, lite jordgubb. Riktigt skön sugande munkänsla med kraftiga tanniner o syra, men ändå behagligt och njutningsbart till tusen!
Provade den i höstas. Ruskigt bra! Bättre än vad jag minns 10:an som du tog med för något år sedan! Har du provat 10:an det senaste?
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2016 Matias Riccitelli Malbec Hey Malbec!

Blindtjut serverat av min bättre hälft igår och det var nog tur med tanke på etiketten som indikerar allt annat än kvalitet. Mosade jordgubbar, sötlakrits, viol och vanilj samt ett uns gräs, rått kött och fikon. Mjukt och läskande med fina syror och medelfyllig kropp. Hamnade i södra Rhône och grenachebaserad CdR för ca 150 kr och var nog beredd att ta gift på att druva och huvudregion var rätt. Övervägde inte för en sekund Sydamerika och malbec, men prismässigt hamnade jag rätt. Inte tokigt alls, men ganska intetsägande, dock ett pris- och upplevelsemässigt helt ok vardagsvin. (86p)
 

Adamanko

Medlem
Visa bifogad bild 11909
2016 Matias Riccitelli Malbec Hey Malbec!

Blindtjut serverat av min bättre hälft igår och det var nog tur med tanke på etiketten som indikerar allt annat än kvalitet. Mosade jordgubbar, sötlakrits, viol och vanilj samt ett uns gräs, rått kött och fikon. Mjukt och läskande med fina syror och medelfyllig kropp. Hamnade i södra Rhône och grenachebaserad CdR för ca 150 kr och var nog beredd att ta gift på att druva och huvudregion var rätt. Övervägde inte för en sekund Sydamerika och malbec, men prismässigt hamnade jag rätt. Inte tokigt alls, men ganska intetsägande, dock ett pris- och upplevelsemässigt helt ok vardagsvin. (86p)
Jag älskar istället etiketten och varit sugen på att köpa den från första början men inte förrän nu blev jag övertygad. Det får bli en flaska. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2014 Ojai Syrah White Hawk Vineyard

Har besökt producenten i byhålan Ojai och tycker det mesta jag har provat levererar bra klass i lite mer europeiskt balanserad stil och likså här.

Härligt vin! Direkt efter den första slatten nått glaset bjuds det på rostig spik, krutrökigt stendamm, vanilj och bacon för att strax därefter dra mer åt svarta oliver, björnbär, torkade blommor, rostade pinjenötter och solmogna hallon. I slutändan flyter allt ihop till en nyanserad helhet. Ett uns peppar, men det hade gärna fått vara mer. Oerhört välbalanserat med friska syror och elegant, men ändå generös frukt med bra intensitet. Lång fin smak och medelfyllig kropp. Jänkarsyrah utan rhônekomplex, men med föredömlig komplexitet. Dricks fint nu, men mår säkerligen bra av lagring ett tiotal år. Väl värt sin peng, men det är inte gratis givetvis. (92p+)
 

LeChat

Medlem
CC4F3A09-82D5-48B0-9EEB-CACFEC3627B0.jpeg

2010 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Cuvée Chaupin

Chaupin är gjort på 100% grenache. Söt, frisk frukt med fina tanniner. Här finns både bra struktur och en härlig komplexitet. Dessutom är alkoholen integrerad på ett snyggt sätt och inte speciellt märkbar. Förbannat gott helt enkelt! Klassisk Chateauneuf-smak när den domineras av grenache. 2010 levererar än en gång en CdP med bra balans. Temperaturen bör vara sval ca 16 grader. Har en flaska kvar som ska drickas efter 2020 någon gång.
 

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 11912
2010 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Cuvée Chaupin

Chaupin är gjort på 100% grenache. Söt, frisk frukt med fina tanniner. Här finns både bra struktur och en härlig komplexitet. Dessutom är alkoholen integrerad på ett snyggt sätt och inte speciellt märkbar. Förbannat gott helt enkelt! Klassisk Chateauneuf-smak när den domineras av grenache. 2010 levererar än en gång en CdP med bra balans. Temperaturen bör vara sval ca 16 grader. Har en flaska kvar som ska drickas efter 2020 någon gång.
Tack för rapporten. Blir sugen på att öppna en flaska!
 

LarsW

Medlem
Hade några vänner från studietiden över på middag i kväll.
Kvällens viner:

1: Peter Lehman Reserve Riesling 2001 till urbenade kyckling lår med en sås på grädde, dijon och syltlök. Magnifik doft med citrus, petroleum och en hint av ek (även om jag har för mig att detta vin inte är ekat... men för sent och för vinad för att kolla upp det). Smaken var lite lättare och kunde inte helt leverera vad doften annonserade, kanske en smula över toppen? Men-men, fin syra och fortfarande nog frukt att tackla en gräddsås så...jäsiken vad gott men tror inte jag ska spara längre på de eventuella flaskor jag har kvar. (90p...ish)

2: Bandol la bastide blanche 2013 fick spela andra fiol till lammsteken. Egentligen inte så snällt mot ett vin som är såpass gott till sitt pris men detta försvann lite bland kvällens andra viner. Men doften var fortfarande ung och kraftfull, hade jag prövat blint hade jag gissat på en Crozes Hermitage. Smaken var full med tanniner och peppar blandat med läder och röda bär. Tål glatt 5+ år till i källaren och nästa gång ska jag låta den få huvudrollen i en rustik middag. (87-88p sån ungefär, säkert högre om några år)

3: Alion 2000. Kvällen favorit hos 3 av 4 personer... Vilken doft. När muggles (ej vin-fanatiker) sitter och doftar på ett vin i 4-5 minuter innan de smakar och suckar av välmående är det ett bra tecken! Cederträ, diskret frukt och elegans i doften. Var lite orolig hur det skulle tackla en lammstek men det klarade uppgiften med bravur! Smaken höll allt vad doften lovade även om jag tror att detta är ett vin man ska dricka inom 1-2-3 år, kommer inte bli bättre. Smaken med diskret frukt, integrerad ek, förvånande lång eftersmak.
Fun fact: Köpte detta på rea på SB för mååååånga år sen. Köpte en låda med 12 flaskor, drack några sen hamnade en massa andra lådor ovanpå denna och den liksom försvann i fars vinkällare, hittade den igen vid nyår när vi inventerade hans vinkällare... 7 flaskor kvar i lådan ... :D (92p)

4: Kvällens sista vin. Le Mont Vouvray Moelleux 1996. Oj vilken doft! Mandel. Petroleum. Botrytiston. Körsbär och mineraler. Favorit hos 1/4. Smaken är border-line halvsöt, som i doften en mumsig petroleumsmak och en touch av syra, klarar dock inte helt den tuffa grönmögelosten men är en match-in-heaven med en Brillat Svarain (inte fråga... en jäkla krämig ost på komjölk o grädde... om jag orkar i morra ska jag ta reda på mer). Still going strong vid 22 års ålder men sannolikt blir den inte bättre än den är nu. (91p)

18-01-06.jpg
 

mnor

Medlem
2015 Pardelasses
Smak av mörk frukt, plommon, björnbär, lakrits, viol och choklad.

En riktig syrabomb, som jag dubbeldekanterade och lät den komma upp i värme för att syran inte skulle vara för påtaglig. Efter 3 timmars luftning i karaff och utökad luftning i glas + ökad värme (rumstemperatur) började den trevliga mörka frukten och lakrits dominera smakerna. Ett bra vin som behöver tid, inte direkt ett vin att bara korka upp och sitta och njuta av än. I dagsläget 88 poäng, misstänker att det når över 90 med några års lagring.
 

LeChat

Medlem
C538E9A2-2016-425E-AE76-5566CC47EA26.jpeg

2015 Yann Chave Crozes-Hermitage

Det doftar kvalitet! Det smakar kvalitet! Det är Syrah från 2015 i norra Rhone! En enkel Crozes-Hermitage men ändå hur smaskens som helst. Av de jag provat från 2015 är denna den mest tillgängliga i nuläget. Och Gud så tillgänglig den är! :)
 
Last edited:

glenn_peter

Medlem
GetFileAttachment


Även om det inte var idag jag drack detta så lägger jag upp det här vinet.

Bodegues Ribas Sío 300 2008
Gjord så vitt jag kan förstå på mestdels Manto Negro från Vi de La Terre Mallorca.
Köpte i en butik på plats i Alcudia gamla stan 2017 så kanske lite oklart hur den hade lagrats.
Är heller kanske inte den mest erfarna när det gäller prövningsnoteringar så ni får lite tankar och info.
Efter lite problem att få upp korken mer eller mindre hel så slår en härlig mogen doft emot mig. Var faktiskt förvånad att den skulle dofta så moget och påminde mer om doften hos viner minst 10-15 år äldre.
Min första tanke är att detta är en mogen Bordeaux.
Smakmässigt finns mogen torkad körsbärsfrukt, lite lite vanilj, höstliga svampar, läder och silkiga knappt kännbara tanniner.
Det här var riktigt gott och tom om än nästan ännu godare dag två då den lilla slatten dracks upp.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Köpte i en butik på plats i Alcudia gamla stan 2017 så kanske lite oklart hur den hade lagrats.
Var du tillbaka på Mallorca även sommaren efter? För visst var det 2016 som vi var där samtidigt (då butiken jag tipsade om hade stängt)? Hittade du några nya bra ställen att handla på?
 

glenn_peter

Medlem
Var du tillbaka på Mallorca även sommaren efter? För visst var det 2016 som vi var där samtidigt (då butiken jag tipsade om hade stängt)? Hittade du några nya bra ställen att handla på?

My bad! Det var 2016 som jag (och du) var där, helt korrekt.
Butiken var stängd men det fanns en annan, som jag nu inte minns vad den hette, som låg något kvarter därifrån.
Bra sortiment även på den andra butiken.
 
IMG_3100.JPG


några viner som dracks på nyårsafton. Samtliga trevliga. fyra Syrah och Juha Berglunds merlotbaserade cuvee "Suomi 100" för att ta sista chansen att fira grannlandets självständighet innan jubileumsåret var över. Det var faktiskt riktigt trevligt, hade en del struktur och stram elegans även om det var ett drick nu Bordeaux-vin. Bland Syrah-vinerna var alla fint strukturerade och i grunden syradrivna och svala uttryck av Syrahdruvan. Graillot (2015) hade helt klart mest frukt och var mest lättillgänglig; [edit: kul att få en andra chans på Graillot - kändes solklar och inte lika ogin som på nyhetsprovningen även om det är en massa struktur som behöver förlösas.] Rubaiayat (2010) hade mest mognadstoner (var också äldst). Samtliga var fina och drickbara, även om det kändes som Ledge James Berry Vineyard (2013) skulle behöva tio år (minst) till för att komma till sin rätt. Den var verkligen ett snäpp upp från den litet halvtrista Grenache Los Topos från samma firma som jag valde som månadens vin för ett tag sedan. Herve Souhaut Syrah från 2015 behöver också ligga och vila ett tag till, men funkade bra med maten (lammlägg med roliga tillbehör).
 
Last edited:
Toppen