Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Chartogne-Taillet Sainte Anne
Basvin ifrån 2010 så ganska ung.
Doftar mogna äpplen och väldigt mycket äpplen.
Smaken är bra balanserad med ganska lång eftersmak och högsyra.
Helt klart ett bra köp, har lagt undan ett gäng för att se hur dom itvecklas.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inget vin idag, men dock Teorigawa's Junmai Dai-ginjo. 手取川の純米大吟醸。
Deras högsta kvalitet.
Finstämd, exceptionellt ren, floral doft av rang.
Smaken är helt torr (karakuchi, 辛口) och mot det fruktiga spektrat. Elegant, finstämd och en enormt välbalanserad dryck från de övre echelonerna. Går ej köpa i någon enda butik i hela Tokyo, utan måste specialbeställas direkt från det lilla (nåja) familjebryggeriet.
Gifte sig särskilt väl med Watanabe-sans grillade 赤ムツ. En ovanlig fisk, har aldrig sett den på affär. Men köttet är fett, fast och låter sig grillas över kol som ingen annan fisk...
Skall försöka lägga upp dagens bilder från 一会、Ichi-E, så snart som möjligt.
Blir fortfarande irriterad över att Michelinarna varken besökte honom under 2013, eller gav honom fler stjärnor. Han är så exceptionellt kompromisslös och perfekt i inte bara maten, utan också i hela honom då han tillagar maten. Herr och fru Watanabe utgör ett perfektionistiskt par helt utan kompromisser med varken råvaror, tillagning, presentation eller krav på gästerna...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev en Eric Rodez BdN NV igår tillsammans med kallskuret och lite olika ostar.
Vet inte om det var en dålig kombination men detta var ett vin som inte föll mig i smaken.
Är dålig på att förklara smaker osv, men va för mycket " citron vatten " över de hela.
33w1ceo.jpg
Nu blev jag hungrig på riktigt!
Så riktigt underbart vackert och gott. Kan känna dofterna ända hit!
Personligen hade jag valt ett riktigt rödvin till detta, men bordsvatten hade också funkat.
*lite dräggel hänger i vänstra mungipan*
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Marques de Grinon Caliza 2009

Detta har varit mitt husvin i snart 2 år tillsammans med 2008. Idag korkades sista flaskan upp till matlagningen. Och vid första doften fick jag som vanligt ett stort leende. Detta är så jäkla bra husvin i min näsa/gom. Hoppas det fortfarande bara är 2 klick bort.
Visa bifogad bild 653
Har druckit ett antal från denna mini-mini-appellation, men bara blivit besviken. Du menar alltså att jag inte skall ge upp :(
Ok, då ger jag inte upp! :D
 

Jos

Medlem
Sorry @Jos men är inte med riktigt hur du menar.
Ok förlåt, det var otydligt. En Chianti Classico som doftar hårt rostade ekfat, tobak, kaffe och... hårt rostade ekfat kan jag bara inte förstå. Blev fundersam, googlade och hittade nån som gav den 92 poäng vilket jag tyckte va lite märkligt. Därav mitt otydliga inlägg.

Long story short; sorgligt att det är så galet långt från ursprungstypiskt. Jag tycker inte det är gott! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kvällens matvin:
2005 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Les Cent Boisselées
En liten besvikelse...
Liten doft med gröna drag och toner av rök. Aningen bittermandel men ingen frukt. Ingen frukt i smaken heller. Torra och ganska mesiga tanniner. Torrt och bittert slut. Ingenting av de förväntade mognadstonerna eller frukten som andra har upplevt. Dålig flaska?
Trist. CF från Loire kan ju vara lite bleka ibland. En dålig flaska verkar inte så troligt. Brukar du gilla vinstilen annars?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite "knullvin" från Italien öppnades och testades igår. Vinet i fråga var:
image.jpg

Ganska typisk Sangiovese från Toscana, på gott och ont. Syrliga körsbär, valeriana, ngt mynta/salvia och mörk choklad i aromen. Smaken var medelfyllig, koncentrerad och rejält syrlig med aningen bitter eftersmak.

Jag brukar inte bli särskilt imponerad av Chianti-viner rent generellt, inte detta heller (detta är dock ett IGT-vin från Toscana). Lite småtrist och korrekt helt utan någon särskild komplexitet eller något som sticker ut och får mig att tända till. Allt annat än ett knullvin med andra ord, det lämpar sig nog mer för slentrianmässig onani. Som bordsvin fungerar det dock alldeles utmärkt, men varför betala 250 pix för ett dugligt bordsvin? Har man en förkärlek för stilen kan det säkert upplevas som fantastiskt, jag blev mest uttråkad och längtade efter något som påverkar styvheten mer positivt...o_O

@vininfo.nu har provat samma vin och skrivit om det här (lite andra slutsatser och han gillar det nog mer än jag): http://vininfo.wordpress.com/
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Trist. CF från Loire kan ju vara lite bleka ibland. En dålig flaska verkar inte så troligt. Brukar du gilla vinstilen annars?
Jag gillar alla vinstilar :) bara mer eller mindre. CF är kanske lite udda men jag har provat ett flertal som jag gillar. Den här var inte bara trist i stilen, den var helt död. Mer som ett vin som har gått långt över sin mognad och tappat all frukt, det enda som finns kvar är lite torra och trista tanniner. Känns som att en 2005:a CF borde kunna leva längre än så. Noteringar på CT antyder att den här flaskan inte var representativ. jag har två till så förr eller senare vet vi om det är flaskan eller min smak som felar...
 

Gurto

Medlem
Inte speciellt mycket bättre men just denna kändes lite uttorkad.

Du har provat det nyligen antar jag? Tror nästan den är slut i beställningssortimentet.

Jag har inte provat den alls. Tänkte bara eftersom du sa att flaskvariationen var påtaglig. Undrade då om andra flaskor av samma vin har varit bättre eller vad variationen bestod av.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gillar alla vinstilar :) bara mer eller mindre. CF är kanske lite udda men jag har provat ett flertal som jag gillar. Den här var inte bara trist i stilen, den var helt död. Mer som ett vin som har gått långt över sin mognad och tappat all frukt, det enda som finns kvar är lite torra och trista tanniner. Känns som att en 2005:a CF borde kunna leva längre än så. Noteringar på CT antyder att den här flaskan inte var representativ. jag har två till så förr eller senare vet vi om det är flaskan eller min smak som felar...
Då var det helt enkelt en blindgångare. ;)
 

Mats

Gone todash....
Lite "knullvin" från Italien öppnades och testades igår. Vinet i fråga var:
Visa bifogad bild 655
Ganska typisk Sangiovese från Toscana, på gott och ont. Syrliga körsbär, valeriana, ngt mynta/salvia och mörk choklad i aromen. Smaken var medelfyllig, koncentrerad och rejält syrlig med aningen bitter eftersmak.

Jag brukar inte bli särskilt imponerad av Chianti-viner rent generellt, inte detta heller (detta är dock ett IGT-vin från Toscana). Lite småtrist och korrekt helt utan någon särskild komplexitet eller något som sticker ut och får mig att tända till. Allt annat än ett knullvin med andra ord, det lämpar sig nog mer för slentrianmässig onani. Som bordsvin fungerar det dock alldeles utmärkt, men varför betala 250 pix för ett dugligt bordsvin? Har man en förkärlek för stilen kan det säkert upplevas som fantastiskt, jag blev mest uttråkad och längtade efter något som påverkar styvheten mer positivt...o_O

@vininfo.nu har provat samma vin och skrivit om det här (lite andra slutsatser och han gillar det nog mer än jag): http://vininfo.wordpress.com/

Men, vad är det jag ser? Är julen nu över i Gtb också?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men, vad är det jag ser? Är julen nu över i Gtb också?
Nej då, det var bara lite smutsigt på spisen, så jag improviserade och gick ut på balkongen. Bra att du är uppmärksam på detaljerna, det var ju just detaljerna som saknades i vinet. Nästa gång skall tomtarna vara tillbaka om inte frugan fått fnatt och insett att julen är över, dock inte så troligt...;)
 
Last edited:
Trådskapare
A
En 2008 G.D Vajra blev inköpt av flickvännen. Jag har ju hållit det här vinet som en bra instegsbarolo men den här flaskan var inget kul. Doften är ganska inbjudande med mycket röda märka bär. Smaken däremot är spretig, o-integrerad ek och kort eftersmak. En besvikelse. 2007an var bra och de första 2008or jag drack höll måttet. Vet inte om det var en dålig flaska eller om det är skillnad på senare skeppningar.

Det fick mig iallafall att öppna en 1998 Domenico Clerico Pajana. Mogen Barolo, skön näsa, lite "bourgognig". Tanninerna har mjuknat. Tyvärr har vinet börjat "torkna" lite och det är över sin topp. Hade hoppats mer på vinet baserat på andra årgångar jag provat men ändå ett trevligt drickvin som man kan sitta och kontemplera över. Naturligtvis, i förhållande till Albe ett i allt större vin, lite orättvis jämförelse men så är livet :).

P1000354.JPG

Att välja höger är det bättre valet
 

vininfo.nu

Medlem
Kvällens matvin:
2005 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Les Cent Boisselées
En liten besvikelse...
Liten doft med gröna drag och toner av rök. Aningen bittermandel men ingen frukt. Ingen frukt i smaken heller. Torra och ganska mesiga tanniner. Torrt och bittert slut. Ingenting av de förväntade mognadstonerna eller frukten som andra har upplevt. Dålig flaska?

Behöver nog upp ett steg i kvalitet kanske. Man får inte så mkt fransk cab för dom pengarna. Minns dock en härlig nyanserad stallton i vinet, som saknas i nya årgången(2007'an)...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
En 2008 G.D Vajra blev inköpt av flickvännen. Jag har ju hållit det här vinet som en bra instegsbarolo men den här flaskan var inget kul. Doften är ganska inbjudande med mycket röda märka bär. Smaken däremot är spretig, o-integrerad ek och kort eftersmak. En besvikelse. 2007an var bra och de första 2008or jag drack höll måttet. Vet inte om det var en dålig flaska eller om det är skillnad på de senare skeppningar.

Det fick mig iallafall att öppna en 1998 Domenico Clerico Pajana. Mogen Barolo, skön näsa, lite "bourgognig". Tanninerna har mjuknat. Tyvärr har vinet börjat "torkna" lite och det är över sin topp. Hade hoppats mer på vinet baserat på andra årgångar jag provat men ändå ett trevligt drickvin som man kan sitta och kontemplera över. Naturligtvis, i förhållande till Albe ett i allt större vin, lite orättvis jämförelse men så är livet :).

Visa bifogad bild 656
Att välja höger är det bättre valet
Har bara druckit 2007.an och den gillade jag. Tråkigt om inte 08 skulle leverera...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så nu har även jag testat detta vin, men 08:an istället för 10:an...:mad:
image.jpg

Tomtarna är nu tillbaka väl centrerade

Helt ok Bordeaux med ganska typiska drag av både mörka och lite rödare bär (svarta vinbär och sura körsbär). Utöver detta, en svag rökighet, ngt kafferost, stall, kärna, lingonris och ceder. I munnen känns det lättfotat, aningen vattnigt och mjukt. Totalt sett gott och balanserat, men lite för snällt. Bättre arom än smak. Lite högre intensitet och koncentration hade gjort susen. Att 10:an anses vara bättre ger mig stort hopp, då även detta måste anses vara ett bra köp, enligt mig. :)
 
Toppen