Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ojdå, det var visst julsnapsen som gjorde att jag såg i syne, trodde det var vanliga vintage 2008 på bilden. Kanske även ett lite väl lyriskt omdöme om det gällt den :) WC blir det ett par stycken när den kommer åter men det hade varit gött med några vintage också. Typiskt att man ska vara så sen på bollen bara. Hur som helst tackar jag för svar!
Aha! Haha Ja julsnapsen kan slå till hårt ibland ;)
 
  • Like
Reactions: Dan

LarsW

Medlem
Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive 1989
Tobak är den överväldigande komponeten i doften. Både torkad och färsk... och lite bränd cigarettaska. Det är någon röd frukt där också typ körsbärslingon, doftar syrligt. Nyklippt gräs och letar man hittar man ek också.
Smaken... visst är det mycket tobak i alla dess former. Lingon, första vinet jag verkligen får associationer till lingon! Ek, gott om ek, mycket mer än i doften. Lite läder och timjan. Ganska brettigt och friska tanniner mtp att vinet är 29 år, också efter flera timmar i karaffen, detta håller nog åtskilliga år till.
Först var jag inte helt impad men nu mot slutet så växer vinet på allvar (som vanligt...)

Blir 90p från mig för denna... :)
...och nu ångrar jag att jag bara köpte en flaska!

thumbnail_IMG-20181224-WA0003.jpg
 
Last edited:

Pontus

Medlem
20181224_174501.jpg

2013 August Clape Cornas
. Ser sjukt massivt ut i glaset. Noll siktdjup. Trist och intetsägande initialt, tänk instegsamarone. Öppnar egentligen inte upp förrän dag två, då med förförisk doft av mörk frukt, björnklister och peppar. Lite blommiga toner. Smak av mörk frukt, mandlar, diverse kryddor och kaffe. Skönt integrerade fat, fina tanniner. Hög syra. Lång eftersmak som klingar av i lager efter lager av smaker. En fullträff på volley. 95++.
 
M

Mouton

I dessa tider av sill, nubbe och öl. Så slår jag till med halvmogen Brunello. Och eftersom jag av någon outgrundlig anledning bestämt mig för att göra en GW från1/1 (vit från 1/1 till midsommar) så känns det nästan panik artat, med alla viner som måste drickas. Nåja, tror dom överlever till hösten.
image.jpeg

Smaknot kommer.
 
M

Mouton

För att jaga ut Julen totalt, förtärs denna till ett par kantarell toast, med skämmigt mycket Parmesan.
Det första man reagerar på är färgen, otypiskt mörk. Doften är inte av denna värld. Mörka sprit indränkta bigarråer, våta cigarrer och terpentin, låter motbjudande men är raka motsatsen. Smaken är lååång, början till uttorkande men helt klart angenäm. Spritade körsbär kommer igen, det kanske låter motbjudande, men är raka motsatsen. Den långa eftersmaken är klart dominerad av ek, på ett angenämt sätt. Ledordet vart motbjudande, men sanningen raka motsatsen.
image.jpeg
 
Last edited by a moderator:

grappa

Medlem
IMG_20181225_172952[1].jpg

Mousserande Shiraz; Fox Creek, Vixen. Mer kul än bra. Det bästa är den rosa moussen, slår helt klart allt som Champagne har att erbjuda (se bild nedan på Julgran för förklaring). Djupt blåröd i färg, lilarosa mousse!!!!!! Lite Shiraztoner i doften, med mörka frukter, antydan av tobak och stall. Smaken betydligt plattare, ganska ointressant med röda frukter, röda vinbär, lite syra. Mer kul än gott men ville prova. Kvalitet 79 p, tycke och smak 80 p, kul upplevelse 85 p, mousse 100 p.
Francois Baur Gewurztraminer, 2011. Mörkgul. Stor doft av parfym, rosor, brun farin, honung och en gnutta äpplepaj. Väldigt mångfacetterad. Härlig smak av honungsvax, lite hö, rosparfymerad tvål och viss kryddighet. Kvalitet 88 p, tycke och smak 91 p.
Har stor förståelse om alla inte kan uppskatta Gewurz, men den är verkligen fantastisk!

IMG_20181225_173349[1].jpg
 

Dan

Medlem
Nederburg: the motorcycle marvel 2015
Köpte en låda i somras som en kul grej när farsgubben fyllde år, mest för att en motorcykel av samma modell som hans finns på etiketten. En druvblandning hämtad från Rhône men har inte samma fyllighet som vinerna från det gamla landet. Jag tycker om det men hade egentligen behövt något kraftigare till älgbiten med rödvinssky. Det hade lämpat sig bättre till lättare mat. Alkoholhalten skiner tyvärr igenom väl mycket vilket jag inte brukar uppleva med liknande druvblandningar från Frankrike.
 

LarsW

Medlem
Porto Barros Vintage 1991
Trevligt portvin utan att nå de högsta höjderna. Om jag minns rätt så fick jag en låda av dessa på min 25- eller 30-års dag eller nåt liknande.
Glad att jag kom i håg att använda bladöppnaren. Korken desintegrerade så fort man drog den ur flaskan... vad är det med portvinskorkar?!?

Doft med röda bär, marsipan, jordärtskocka, sötma och ett fjäderlätt bett av alkohol.
Smaken är medelfyllig. Alkoholen stör inte ett uns. Ek och lite tanniner finns kvar. Söta körsbär. Marsipan. Svamp. En liten syra som håller ihop vinet. Dag 2 är det lite bätte

Inte en stor port på något sätt men väldigt trevlig och till pepparkakor med salt ost så blir man bara lycklig!
88p
thumbnail_20181225_220836.jpg
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
2010 Finca el puig

20181226_201726.jpg


Doftar tydligt av en kombo av björnbär och hönsskit. Nästan så att det sistnämnda står ut mest. Sen kommer toner av rostade frukter och nötter - och något lite mörk choklad åt det bittra hållet.

Smaken tydligt björnbär och lite blåbär där bakom. Inte syltig i överkant utan fin balans. Som Drottningsylt utan sockertonerna. Med ett uns vanilj och lite perfekt mogna körsbär - samt lite lila plommon och även här lite chockladton. Bra syra, fin frukt och precis lagom bett i den. Dock inte någon överdrivet långt utdragen smakupplevelse.

Men det är ju också en magisk årgång, Det är få Spanjacker jag testat från 10 som har varit dåliga. Till och med sådant jag normalt sett vaskar om såsvinskvoten är fylld fungerar för 2010. I det här fallet trots en icke oansenlig mängd bulkdruva.

Nåja, inga träd får ju växa till himmelen och det finns väl ingen anledning att skicka den här flaskan dit heller men överraskande bra. 88 poäng! Jag tror även att det fortfarande kan utvecklas något.

Köpt i Spanien som ensam flaska (vet i fasiken varför för så brukar jag inte göra...) - och har svagt minne av att jag blev ombedd att testa den av min spanska hovleverantör. Gav 12 euro och den är absolut bättre än sitt pris! Jag skulle vilja påstå att den även är bättre än sitt svenska pris.
 

Trydebull

Medlem
2008 Quarts de Chaume
20181226_204755.jpg


Ett gäng ostar i gårkväll och under helgen. Några av vinerna fick lite noter.

Noter från tre dagar efter öppning med ca 60 % av flaskan förvarad med kork i kylskåp.

Västerländskt guldfärgad.

Doftar inlagda gula plommon och lite spad från annanas på burk (osexig beskrivning men det var det som poppade upp i huvudet). Päron - saftiga men inte översöta. Lite lite karameliserad. Ingefäraroner utan den starkaste sidan.

Smaken - fylligt fruktig. Lite styrka och lätt lätt kryddighet. Lätt ingefära. Inkokta päron. Lite torkad aprikos. Mycket smak. Riktigt bra (och långt bättre och mer komplex än första kvällen).

Kräver luft (händer mycket efter 24 timmar) men mycket bra! Kommer att utvecklas ytterligare. Säkert i tio år till. Rekommenderas! 92 poäng.
 

Trydebull

Medlem
1997 Delaforce Corte

20181226_204746.jpg


Noter från tre dagar efter öppning med ca 75 % av flaskan förvarad med kork i kylskåp.

Djupt koncentrerad lila röd ton. Filtrerad men dekantering anbefalles såklart.

Doft - jag får upp smör (märkligt, jag vet), salt och körsbär.

Smaken är otroligt koncentrerad. Körsbär i kubik såklart. Styrka. Vodka. Kanske lite väl spritton för den känslige. Jag tillhör inte dem i det här fallet.

Habil årgångsport! Jag gillar 97 och det här är inget undantag! 90 poäng
 
Ett av julhelgens många trevliga viner var 2015 La Vizcaina Bierzo La Del Vivo Lomas de Valtuille (ett litet mer modest prissatt Raul Pérez-projekt som finns på cirka 20 systembolag i Sverige just nu) , om vilket jag tyckte så här (saxat från CT):

"Yeah, I get the similarity to 1er cru chablis, with the oaky, slightly smoky, bee's wax tinted nose and the freshly cut green apple wedge palate. And it's very good.

But the palate feels more like Granny Smith apple peels and grapefruit seeds, i.e. slightly bitter. Which is very similar to how Goodwine4ever and Jean-philippe M describe this wine. However, I don't feel these two sides of the wine are completely integrated yet.

Reading up a little on the wine, it seems that 80 % is raised in big oak 500 liter oak barrels and the remaining 20 % is put in amphorae with skin contact, which might account for the two different faces of the wine. But who am I to judge?

My advice is put these bottles away in the cellar for two-three years. There's enough fruit, acidity and structure for perhaps even longer term storing, but I'm just looking for more integration between the different components.

For the price point here in Sweden (249 SEK or 27 USD), this is very good value.

I'm the biggest Raul Pérez fan, and it needs to be said that the Ultreia La Claudina, which has, I believe, a higher percentage of Godello (if not 100 %?) than this Godello-dominated field blend, is a clear step up from this wine. But also almost twice the price...

90 p"

I sann finewine.se-anda vill jag härmed föreslå denna vita spanjor som ett fullt möjligt hus-vin till @Johan Blom :cool::);):D:rolleyes:

Några andra trevliga julviner; en Blanc des Millenaires '95 i perfekt balans mellan friskhet och mognadstoner, tillsammans med god foie gras från @KockJohan, Arnot-Roberts Gamay El Dorado 2017 - riktigt bra med köttbullar, julskinka och till ost efteråt, ett av de bättre portvinerna jag druckit i form av Duorum 2011 Vintage Port (buteljerad 2013) på tips från @Mattias Schyberg, Keller Pius Beerenauslese 2016 (också till foie gras, på annandagen), och en Damien Hugot Rosé NV från fanwine.se på tips av @jrick och @rs14 - vars torra friska bärighet visade sig vara ett perfekt komplement till väldigt mycket som fanns på vårt julbord. Vi var många så det blev bara ett glas vardera av dessa förutom av portvinet (som hade fått mer struktur och gravitas dagen efter och borde kunna lagras i minst femtio år), så svårt att bedöma utveckling. Men hög standard rakt igenom! smaknoteringar och betyg -> CT.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Blanc des Millenaires '95 i perfekt balans mellan friskhet och mognadstoner,

Håller med om Blanc des Millenaires 95 riktigt härlig nu och makalöst härlig doft!
Makalös champagne! Har två kvar men vill absolut inte att de skall ta slut. Hittar alltid en anledning att ta ngn annan....:stendumt:
2015 La Vizcaina Bierzo La Del Vivo Lomas de Valtuille
Tack för tipset! Missat denna totalt - jag som jagar Godello! Skall köpas:)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2010 Finca el puig

Visa bifogad bild 15310

Doftar tydligt av en kombo av björnbär och hönsskit. Nästan så att det sistnämnda står ut mest. Sen kommer toner av rostade frukter och nötter - och något lite mörk choklad åt det bittra hållet.

Smaken tydligt björnbär och lite blåbär där bakom. Inte syltig i överkant utan fin balans. Som Drottningsylt utan sockertonerna. Med ett uns vanilj och lite perfekt mogna körsbär - samt lite lila plommon och även här lite chockladton. Bra syra, fin frukt och precis lagom bett i den. Dock inte någon överdrivet långt utdragen smakupplevelse.

Men det är ju också en magisk årgång, Det är få Spanjacker jag testat från 10 som har varit dåliga. Till och med sådant jag normalt sett vaskar om såsvinskvoten är fylld fungerar för 2010. I det här fallet trots en icke oansenlig mängd bulkdruva.

Nåja, inga träd får ju växa till himmelen och det finns väl ingen anledning att skicka den här flaskan dit heller men överraskande bra. 88 poäng! Jag tror även att det fortfarande kan utvecklas något.

Köpt i Spanien som ensam flaska (vet i fasiken varför för så brukar jag inte göra...) - och har svagt minne av att jag blev ombedd att testa den av min spanska hovleverantör. Gav 12 euro och den är absolut bättre än sitt pris! Jag skulle vilja påstå att den även är bättre än sitt svenska pris.
Bra och p******d Priorat! Tycker dock att Gran Clos är ännu mer det förbjudna ordet...:rolleyes:
 

Daniel A

Administratör
Lite korta ord om julvinerna. I min familj äts inte klassiskt julbord, så vin passar till allt!

DSC_0724.JPG


2015 Alto Moncayo, Veraton
2016 Daniel Bouland, Morgon Corcelette VV
2017 Daniel Bouland, Morgon Corcelette VV
2013 By Farr, Farrside


Veraton är i vanlig ordning hedonistisk njutning. Tycker dock fortfarande att 2015 har lite vassare kanter än tidigare årgångar - tar kanske ett år innan det lugnar ner sig, men kommer ändå öppna nästa flaska till första grillkvällen kommande året. 2016 Bouland blev något av en “wow-upplevelse”. Jag dricker och uppskattar Beaujolais en hel del, efter en aha-upplevelse med Foillard för ett par år sedan. Men Bouland seglar upp på toppen och petar ner Foillard. Vilket härligt vin! Här är vi på 90-strecket, med potential för mer. Till min stora sorg var 2017 Bouland äckligt korkdefekt (TCA).

Farrside är galet bra. Det här var min sista 2013, och visst hade det utvecklats i rätt håll i några år till, men det har varit omöjligt att motstå att dra korken ur dem. Lite svulstig pinne med mörka bär och toner av skogsstig, fänkål och torkade örtkryddor från sommarstugan. Balanserat. 93p.
DSC_0725.JPG


2015 Clos du Moulin aux Moines, Clos de la Perrière blanc
2015 Lucien le Moine, Bourgogne blanc
2015 Kumeu River, Matés Vineyard
2012 Királyudvar, Pezsgő Henye


En trio chardonnay från nådens år 2015. Moulin aux Moines var halva priset mot de andra, och det är absolut det enklaste vinet (utan att vara enkelt). Men det är väldigt sympatiskt (jag beställde fler direkt), och det lovar gott för annat från producenten. En habil vit bourgogne, helt enkelt. Lucien le Moine är något helt annat - det står “bourgogne blanc” på flaskan, men blint hade jag rört mig kring finare adresser. Sylvasst och fokuserat, med fin frukt och en massa godsaker som kan anas under ytan (det. här. är. tokungt). Kumeu River går från klarhet till klarhet och den har flaskan är riktigt expressiv och kraftig, om än inte så komplex som jag hade önskat (behöver mer tid (skräll)).

Királyudvar är en mousserande “brut” tokaji!!! Det tillsatta sockret är producentens sötare tokajier, och jag vet inte om det är det som sätter stor prägel på vinet eller om stilen bara är udda. Det här är ett lite knäppt men underbart vin. Mängder av kanderad frukt - främst ingefära och aprikos - honung, blandat med frisk citron och apelsinskal, med lite blandade äpplen i bakgrunden (gröna, röda, färska och bokna). Bästa mousserande jag druckit utanför Champagne. Måste skaffa betydligt fler.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Min julklapp till mig själv. Att avsluta med att öppna en av de stora, visserligen ett uddaår men ändå! Serverades till kalv-racks med palsternackspuré, grön sparris och en rödvins-och vitlöksreduktion.
1973 Chateau Latour
Brun kant, klart. Doft av läder och tobak. Mycket tertiära toner, initialt en hög syra som mattas med tiden. Mkt lite frukt och tanniner kvar så den här flaskan nådde sin peak för ett antal år sedan. Hela upplevelsen var som att kliva in i en kubansk cigarraffär där de också säljer sadlar i ett hörn? Förvånansvärt lång eftersmak dock. Hade nog passat bättre utan mat men med ackompanjemang av en fet Montecristo :cigarr:
Upplevelsen och känslan är en bra bit över 90 men vinet får nöja sig med 88p
IMG_3015.JPG
 

Pontus

Medlem
20181224_220028.jpg

2014 Chateau Rieussec. För ung naturligtvis, men sjukt god redan nu. Doft av apelsin, tropiska frukter och honung. Smak av honung och tropiska frukter. Lite skön beska i eftersmaken. Något lättare än vanligt, med högre syra. Stor framtid. 93++.
20181227_194349.jpg

2009 Huet Cuvee Constance. Stor doft av honung, fikon, citrus, nötter och knäck. Fyllig smak av honung, knäck, tropiska frukter, bergamott och kanel(!). Den höga syran balanserar upp den massiva frukten och får vinet, trots sockernivån, att framstå som relativt lätt. Ren glädje att dricka. 97(+).
 
Toppen