Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
20181231_195939.jpg
J. J Prum Graacher Himmelreich Riesling Auslese 2005. Nu är jag nog kritisk men jag hade väntat mig lite mer av detta. Det enda ord jag kommer att tänka på är återhållsamhet. Korrekt på alla sätt men saknar oumph. Kanske är det fortfarande för ungt. Gott ja och helt okej men Prum skall vara bättre än såhär.
 

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 15349
2006 Sassicaia. Öppnar upp relativt omgående med dofter av körsbär, körsbärskärna, svarta vinbär, cigarrlåda, piptobak och björnklister. Årets sniff utan tvekan! I munnen bekräftas dofterna. Frukten är ypperlig och inlindad i de finaste fat, syran är riktigt hög. Eftersmaken är torr och syrlig med små virvlar av körsbär, örter, tobak och mandelmassa. Håller nog i decennier framåt, men blir inte mycket bättre än just ikväll. Wow. 98(+).
Vad är det som gör att
Visa bifogad bild 15349
2006 Sassicaia. Öppnar upp relativt omgående med dofter av körsbär, körsbärskärna, svarta vinbär, cigarrlåda, piptobak och björnklister. Årets sniff utan tvekan! I munnen bekräftas dofterna. Frukten är ypperlig och inlindad i de finaste fat, syran är riktigt hög. Eftersmaken är torr och syrlig med små virvlar av körsbär, örter, tobak och mandelmassa. Håller nog i decennier framåt, men blir inte mycket bättre än just ikväll. Wow. 98(+).
Vad är det gör som att vinet är så dyrt? https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/sassicaia-9522701
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är alldeles för subjektivt.

Jag tyckte 1850 för en flaska 2013 på bomans i trosa var helt ok.
Ett vin för 500 kr som upplevs leverera lika bra eller bättre av en individ än ett vin för 1000 kr kommer alltid vara mer prisvärt för samma individ om hen har alla hästar i stallet. Om det finns personer som inte håller med anser jag att de har fel ”objektivt” sätt.

Prisvärde är förmodligen vinvärldens mest feltolkade begrepp. Många verkar se begreppet som betalvilja eller storlek på plånbok, vilket jag anser vara irrelevant. Prisvärde handlar om korrelationen mellan upplevd kvalitet kontra pris.

Alla typer av sinnlig stimulans är subjektivt till sin natur. Om en subjektiv bedömning sen landar i poäng, hur gott något är, kvalitet med vedertagna metoder eller om det anses prisvärt i förhållande till konkurrensen, spelar föga roll.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tog fram några 2010or som jag lagrat några år till middagen som jag tyckte va kul att prova till maten.... kostade för några år sedan ca 250-500 kr... Om de är värda sitt pris kan många som inte dricker vin som kostar mer än 150 kr tvista om... men det var mugglare som deltog och gillade vinerna väldigt mycket... Jag tyckte de var jättebra... då tycker jag att ett vin är prisvärt... det är upplevelsen med vänner och god mat som gör att man lagrar vin.. vad det som gör att de är bättre är svårt att beskriva... det är bara subjektivt bättre helt enkelt... och bubblet gillade det med, fast ingen frågade vad de druckit

Mitt nyårslöfte är att köpa dyrare och fler viner än tidigare.... Allt annat är självbedrägeri :)
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Prisvärde är förmodligen vinvärldens mest feltolkade begrepp. Många verkar se begreppet som betalvilja eller storlek på plånbok, vilket jag anser vara irrelevant. Prisvärde handlar om korrelationen mellan upplevd kvalitet kontra pris.
Amen! Jag har aldrig förstått varför p-ordet är förbjudet. Det är bara att väga poäng mot pris. Sen bör man kanske inte bara titta på prisvärde, då det ju faktiskt är upplevelsen i sig som räknas i första hand (inte den relativa upplevelsen).
 
Ett vin för 500 kr som upplevs leverera lika bra eller bättre av en individ än ett vin för 1000 kr kommer alltid vara mer prisvärt för samma individ om hen har alla hästar i stallet. Om det finns personer som inte håller med anser jag att de har fel ”objektivt” sätt.

Prisvärde är förmodligen vinvärldens mest feltolkade begrepp. Många verkar se begreppet som betalvilja eller storlek på plånbok, vilket jag anser vara irrelevant. Prisvärde handlar om korrelationen mellan upplevd kvalitet kontra pris.

Alla typer av sinnlig stimulans är subjektivt till sin natur. Om en subjektiv bedömning sen landar i poäng, hur gott något är, kvalitet med vedertagna metoder eller om det anses prisvärt i förhållande till konkurrensen, spelar föga roll.
Skulle ändå säga att det tillkommer både tillgängliga alternativ, kostnad för alternativ, värde av den egna tiden och konsumtionen med mera. T.ex om jag vill ha en champagne med en specifik smakprofil, säg selosse, då spelar det inte så stor roll om en röd rioja har bättre vpk. Ej heller om man har en väl lagrad winston Churchill.

Dessutom är det ju så att om man på ett år bara kan dricka x flaskor vin, då kan ju prisvärdet på nått med bättre pris/rating vara oändligt mycket lägre än att ha mer njutning vid de tillfällen som ges.
 

Trydebull

Medlem
2015 Laboratorio Rupestre Escombro

20190101_204140.jpg


Den här bör ju vila sisådär åtta-tio-femton år. Men jag öppnar en till för att rensa ut både jul och nyår i samma svep. Lagade elva rätter igår och plockade upp nio olika viner men har inte en enda not på dem. Inte en enda flaska var en besvikelse och några överträffade även högt ställda förväntningar (bl a en Montrachet, ett portvin och Pol Roger 2008 rosé) så alla nio borde omskrivs. Får se om jag får ihop något ur minnet - men jag är redan en fabulöst fantastisk Champagnekväll back redovisningsmässigt hos @MartinE så jag får återkomma med den uppteckningen först.

Nåväl. Escombro som städbelöning och matlagningsvin.

Svart som både natten och själen i färgen. Djup ogenomtränglig blå-röd-svart.

Fräscht grovt grönt gräs på näsan. Vinranksstjälkar. Grön tunn bark. Körsbär i flera olika upplagor från färska till inlagda i lag. Lakritsrot. Det stinker tanniner om det! Med tid kommer även granskott, rått mörkt kött och lite färska fikon.

Smaken direkt från flaskan drar ihop hela munnen av strävheten! Karafferar och väntar fem timmar!

Fortfarande sträv men det har hänt en hel del. Iiiiiiiii, tandköttet indraget och klistrat mot tänder och gom. När det släpper kan man smaka av de gröna stjälkarna det gröna gräset, mörkröda körsbär. Sen kommer lila plommontoner och fikon där bakom.

En kombination av självplågeri och njutning att dricka det nu. Funderar fortfarande mycket på exakt hur bra det här kan bli när det är färdigt... Har några flaskor 13 också. Ska öppna en av dem nästa gång nyfikenheten får tag på mig. Nu blir det 94+++
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle ändå säga att det tillkommer både tillgängliga alternativ, kostnad för alternativ, värde av den egna tiden och konsumtionen med mera. T.ex om jag vill ha en champagne med en specifik smakprofil, säg selosse, då spelar det inte så stor roll om en röd rioja har bättre vpk. Ej heller om man har en väl lagrad winston Churchill.

Dessutom är det ju så att om man på ett år bara kan dricka x flaskor vin, då kan ju prisvärdet på nått med bättre pris/rating vara oändligt mycket lägre än att ha mer njutning vid de tillfällen som ges.
Prisvärde i förhållande till konkurrensen innebär givetvis att vinet bör dela smakprofil för att vara jämförbart. Bra eleganta pinotviner är vanligtvis dyrare än bra grenacheviner i bombastisk stil. Mousserande är generellt dyrare än stilla och så vidare.
 

sunqan

Vinös
Okey. Vad är det vinet har, som andra viner för en billigare penning inte har?
Ett prispåslag som gör att jag tycker mig kunna beställa det vinet till maten.
I normalfallet hade det priset räckt till en flaska Chianti Classico Riserva Il Poggio (459:- på bolaget) och det hade jag inte beställt, utan jag hade försökt hitta ett vin för 6-700 för att slippa få associationer till ungdomsfyllor eller farsan hemgjorda.

Jag har druckit sassicaia på glas tidigare, och då har det varit nysläppt och ganska krävande. (Ekplanka, väldigt sträv och torr sådan).

Jag skulle kunna tänkt mig att köpa nån flaska för att lagra i 20 år men jag tvekar... Inte säker på att jag uppskattar vinet när jag är 80+. Och det finns andra viner jag skulle vilja prova. Mina nyårsviner var såna.

Självklart finns det bra och goda viner i prisklassen 150-500 (butikspris), majoriteten av det jag köper ligger där. Prisvärt? Tja... Oftast. Lite som bilar... Jag är hrlt övertygad om att en duvblå rolls cab med krämvit skinnklädsel är roligare att köra än den nissan qq jag kör, men prisvärt? F.n ingen bil är väl prisvärd, egentligen...
 
Prisvärde i förhållande till konkurrensen innebär givetvis att vinet bör dela smakprofil för att vara jämförbart. Bra eleganta pinotviner är vanligtvis dyrare än bra grenacheviner i bombastisk stil. Mousserande är generellt dyrare än stilla och så vidare.
Hur snäv ska smakprofilen vara då? För att hamna inom samma spann? Poängen är bara att det inte är så enkelt som kostnad / betyg (som också är subjektivt)
 

gece

Man vänjer sig.
Äntligen en ledig stund! Dags att hjärndumpa två provningar under hösten som kan vara av intresse.

Först en djupdykning i något av det bättre Spanien har att erbjuda:

2015 Commando G Tumba del Rey Moro (Sierra de Gredos; Garnacha). Rätt mycket lakrits och hallon, en lagom mängd "naturvinsdoft", ger ett fjäderlätt första intryck men den som tänker efter inser att den är ganska fyllig och stor. Kanske ändå lättviktig i jämförelse med resten, men mycket bra och charmig.
2009 La Rioja Alta Gran Reserva 904 (Rioja; 90/10 Tempranillo/Graciano) Wow, vilket vin. Fyllig, yppig och mogen. Syrlig och torkad röd frukt med allsköns kryddor; lagerblad, eucalyptus, dill, lagerblad. En lagom dutt nästan härsket smör. Var 100% säker på att detta var Vega Sicilia tills avtäckning skedde.
2014 Guimaro Finca Pombeiras (Ribeira Sacra; 80/20 Mencía/"blandat") Stenig, stram och lite skitig. Ett hyggligt mått av sval men fullmogen blå & röd frukt hindrar dock inte detta vin från att vara en aning stramt och ogint idag; skulle gärna göra återbesök om 5-10 år.
2015 Descendientes de J Palacios Las Lamas (Bierzo; mestadels Mencía) Årets stängdaste vin. Det finns nog något där men är helt ogenomtränglig idag.
2014 Dominio del Águila Canta la Perdiz (Ribera del Duero; 80/10/10 Tempranillo/Cariñena/Bruñal+Bobal+Albillo) Rapphönan har vridit upp förstärkaren till 11... otroligt massiv med snordyr ek, smör, jordnötter, lagerblad, salvia och sån där spanskt svalvarm frukt. Nästan lite för mycket av det goda... men bara nästan, för balansen är superb och jag hittar inget jag kan klaga på, annat än att den förmodligen är ännu bättre om något år eller två (dock helt klart tillgänglig idag). Svårplacerat, tyckte det kändes som en mycket bra Garnacha även om strukturen och lite lägre alkoholintensitet talade emot det.
2006 Vega Sicilia Único (Ribera del Duero; 96/4 Tempranillo/Cabernet Sauvignon) Dill, smör, knäck och torkade tranbär/lingon. Medelfyllig och ganska stram. Mycket bra, men känns som ett småsyskon av Rioja Alta.
2015 Bodegas Artadi Viña el Pison (Rioja; Tempranillo) "Fruktyoghurt" (jordgubb, hallon, blåbär?) och rått fläsk. Inte speciellt talför i dagsläget.
2014 Bodegas Alto Moncayo Aquilon (Campo de Borja; Garnacha) Om stärkarna gick hela vägen till 11 hos Canta la Perdiz går de till 12 här. X-tra allt, med rökt korv, kaffe, en lavin av mörk frukt, smörigt trä, och inte blygsamt med alkohol. Inte riktigt min stil men jag får erkänna att jag gillar detta ändå - förstår hypen som producenten fått här på forumet :)

Provarskaran satte Alto Moncayo, Artadi och Vega Sicilia som topp 3. WOTN för mig blev utan tvekan La Rioja Alta, med Vega Sicilia och Dominio del Águila tätt efter. Dock var detta en sån kväll då alla viner var någonstans mellan mycket bra och helt sjukt bra. De tvenne Mencía och Artadi var som sagt slutna, och kvällens svagaste kort, men ändå mycket bra.

--

Sen, en "best of the best", en provning där olika framröstade WOTN från diverse provningar av bättre viner ställs mot varandra.

2014 Joseph Drouhin Montrachet "Marquis de Laguiche" (Bourgogne; Chardonnay) Honung, melon, fet och dyr ek, lång, lång citronsyrlighet. Rak och ren, kändes som WOTN vid första smutten men blev lite... platt, när den stått framme en stund, och temperaturen krupit opp.
2009 Pol Roger Brut Vintage 2009 (Champagne; 60/40 PN/Ch) Bröd, fula äpplen, grapefrukt, sten. Hög syra och vild mousse, en aning ung.
Krug Grande Cuvée 166ème Édition (Champagne; 45/39/16 PN/Ch/PM) Sjöbotten (dy), ek, jasmin. Ganska sluten och rätt ointressant till att börja med, men efter någon timme i glaset insåg jag att detta var helt fantastiskt - otroligt lång och fokuserad, fastän svårgreppad. Så otroligt snygg. Smaken av kvalitet.
2014 Dr Heger Ihringer Winklerberg Häusleboden Spätburgunder Grosses Gewächs (Baden; Spätburgunder) Generös och komplex, med plommon, lingon, rökig ("tysk") ek, söta hallon och någon liten begynnande mognadston av kantarell. Såhär får gärna Pinot smaka...
2013 Gaja Barbaresco (Barbaresco; Nebbiolo) Ganska juicy, "beaujolaisig" frukt, sten och modellera på näsan; dock lite besk och vattning i munnen? Nja tack.
2013 Dominio del Águila Reserva (Ribera del Duero; mestadels Tempranillo) Med samma producents prestigevin Canta la Perdiz från ovanstående provning någorlunda färsk i minnet trodde jag detta var den. Massor med frukt, fet och (jordnöts)smörig ek, finfin balans. Bra nu men vibrerar av oförlöst kraft. Gläder mig att jag har ett par stycken i källaren.
2012 Kapcsandy Family Winery Grand Vin (Napa Valley; 99/1 Cabernet Savignon/Merlot) Blandad frukt, citronzest, fet, kryddig och blommig. Komplex är bara förnamnet. Mycket bra
2006 Château Valandraud (Bordeaux; Merlot) Grön paprika, mogen och lite gisten, med rönnbär och trattkantarell.

Missade att dokumentera vad övriga provare föredrog, men jag satte Águila, Krug och Dr Heger som topp 3, att ranka dem sinsemellan är en övning i godtyckllighet.
 

Pontus

Medlem
T.ex om jag vill ha en champagne med en specifik smakprofil, säg selosse, då spelar det inte så stor roll om en röd rioja har bättre vpk. Ej heller om man har en väl lagrad
Hur snäv ska smakprofilen vara då? För att hamna inom samma spann? Poängen är bara att det inte är så enkelt som kostnad / betyg (som också är subjektivt)
Det absoluta betyget och prisvärdheten (pris/betyg) är precis lika subjektiva eftersom priset är en given förutsättning. Eller annorlunda uttryckt - endast betyget är subjektivt. Sen ska man skilja på äpplen och päron i såna här jämförelser (samma problematik gäller alla jämförelser av prisvärdhet, inte bara vin). Ju mer "lika" produkterna är, desto enklare är det att jämföra prisvärdhet.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Under nyår var vi bortbjudna och la hela fokuset på kvällen på trevligt sällskap, kaosa runt med 2-åringar och må väldigt bra.

Idag plockade min fru fram en skumpa och en hink Kalix-löjrom.
Flaskan köptes av min fru hos Madame i Epernay vid vårt senaste besök där, jag fick inte veta vad som köpts. Den har sedan dess legat hemligt inslagen och pockat på min nyfikenhet.
Idag fick jag den till sist i glaset. Helt blint.
Doft av massor av gula äpplen, det där som sprutar iväg när man skalar en apelsin, skaldjur.
Syran är där men inte så skarp i början, kommer igång lite med tiden. Citroner och krutig-kritighet. Lång härlig eftersmak som passar perfekt till löjrommen.
Blint var jag först i en bdb från någon av byarna nära epernay från 2006 då de gula äpplena och den inte allt för knivskarpa syran. Sedan landade jag i en bdb från 2010.
Hur som helat gillade jag det skarpt och skulle gärna ha fler av den hemma.
Facit: Pierre Peters L’Esprit 2012


D6886C71-51FA-46DE-A8F4-523A56DF96DA.jpeg
 
CBBB70B3-39E1-4440-8261-D7FE9B3A3ED8.jpeg
André Clouet Brut

Gillar verkligen den här. Gör mig aldrig besviken även om det på inga sätt är en toppchampagne.

Cakebread Cellars, Napa Chardonnay, 2016.
Kvällens höjdpunkt. Tycker det här är Napa chardonnay när det är som bäst. Kanske inte mest typiskt för Napa men det jag gillar. Massiv frukt, piggelin och påtaglig men inte överdrivet ekat. Riktigt snyggt gjort.

Kimmeridgien, Jean-Marc Brocard, 2016
Går väl mer in under kategorin husvin än Finewine. Riktigt trevligt vin men fin frukt och syra och diskret ek. Trevligt men det sätter inga djupare avtryck.

Penfolds, Bin 311 Chardonnay, 2017
Det här är inte min grej. Unken bränd gummifrukt och ganska mycket ek. Tycker det saknar fräschör. Var enda flaskan i källarn och kommer inte skaffa fler.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
2009 Domaine du Grand Tinel Châteauneuf-du-Pape Alexis Establet
Massiv ren grenachealkohol på 15,5% nedtryckt i flaska. Generös frukt med en viss antydan till ålder, pepprig, hallon, jordgubbar, chokladdränkta blå plommon med en After Eight ovanpå, dadel. På något lustigt sätt så går det ihop.
 

Zingo

Medlem
Ikväll blir det en Österrikare Schloss Gobelsburg Grüner Veltliner Ried Steinsetz 2017 (SB SP 189:).
Dricker sällan Österrikare (enstaka Riesling) och än mer sällan Grüner Veltliner (tror detta är 3:e gången) så det är alltid skoj att utvidga sin horisont.
Vinet är guldgult men en lite jästig/funkig doft direkt från flaskan, efter en stund i glaset träder lime, päron och aningen stenfrukter fram. Trevliga dofter men ingen direkt "punch" som jag vill ha i mina viner.
Vinet är medelfylligt och rätt så hög syra men hade förväntat mig mer. Smaken övergår från doftens lime till citrus, lite äpplen, mineralet och ett lite stickigt/äppelsyrligt pepprigt rätt så kort avslut.
Vet inte vad jag ska tycka? Som Rieslingälskare känns det som en Riesling light, jag får inte riktigt ihop doften med smakerna. Vinet känns bara mitt emellan något... Mitt i utvecklingen? Kanske borde vänta med att dricka?
Jag kommer iaf beställa 2 och lagra för att se vad som händer om ett par år i utbildningssyfte.
Som sagt är mina referenser av GV i princip obefintliga men jag ger det en 3.5-4/5 då det är ett trevligt sällskapsvin men personligen tveksam till priset.
Ett typiskt "alla parametrar känns medium"-vin för mig.

IMG_0042.jpeg
 
Toppen