Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
2003 Masi Amarone della Valpolicella Classico Serègo Alighieri Vaio Armaron
20181228_215244.jpg


Fick den här helblint på middag hemma hos @MartinE

Tät djup lilaröd färg

Doftar lite lätt av kryddig korv, djup och tät även i doften men fräsch i tonen. Skog. "Gammalt vin som väckts till liv med mycket luft". Dova, dova körsbär med en väldigt lätt kryddig ton. Lite tobaksetui.

Med lite högre temp kommer än mer tydliga körsbär, samt lövskog.

Smaken säger grillad paprika, lakrids, kött, härlig timid syra kvar. Går en hel del mot björnbär när temperaturen går upp en till två grader. Ytterligare lite rullning i glaset ger en viss strävhet mot slutet, på en bas av rundare toner.

Jag gick igenom alla druvor och druvsammansättningar som skulle kunna ge det här resultatet med lite ålder (gissade "mer än 15 år" - vilket ju var hyfsat nära - eller som Martin sa "Ehh, det där går ju inte att svara på" och sen "den ÄR 15 år") - Merlot, Monastrell/Mourvedre, Grenache/Garnacha. Även Nero D'Avola och Primitivo/Zinfandel fanns på tungan men uttalades inte - har aldrig drucket ett Zinfandel med den här balansen. Glömde naturligtvis Corvina - med kompisar - främst beroende på att min konsumtion av dessa varit ytterst begränsad. De är ju lite av en mindre 2018-förälskelse för min del. Eller åtminstone en fast kompis-status.

Jag gissade ganska omgående på Italien (men i ärlighetens namn berodde det till minst 50% på fördomar (som förvisso visade sig korrekta - igen) gentemot Martin när det gäller röda viner). Jag var inne på en Merlot-dominerad Supertoskanare.

Som Martin själv sa: "Du är inte så långt borta, men egentligen helt fel ute. Ingen av de druvor du nämnt finns med. Och inget av de områden du har sonderat bland är aktuella".... Ja, ett fint sätt att säga att jag var helt ute och cyklade...

Men det var verkligen ett gott vin! Jag pendlar mellan 92 och 93.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
2003 Masi Amarone della Valpolicella Classico Serègo Alighieri Vaio Armaron
Visa bifogad bild 15415

Fick den här helblint på middag hemma hos @MartinE

Tät djup lilaröd färg

Doftar lite lätt av kryddig korv, djup och tät även i doften men fräsch i tonen. Skog. "Gammalt vin som väckts till liv med mycket luft". Dova, dova körsbär med en väldigt lätt kryddig ton. Lite tobaksetui.

Med lite högre temp kommer än mer tydliga körsbär, samt lövskog.

Smaken säger grillad paprika, lakrids, kött, härlig timid syra kvar. Går en hel del mot björnbär när temperaturen går upp en till två grader. Ytterligare lite rullning i glaset ger en viss strävhet mot slutet, på en bas av rundare toner.

Jag gick igenom alla druvor och druvsammansättningar som skulle kunna ge det här resultatet med lite ålder (gissade "mer än 15 år" - vilket ju var hyfsat nära - eller som Martin sa "Ehh, det där går ju inte att svara på" och sen "den ÄR 15 år") - Merlot, Monastrell/Mourvedre, Grenache/Garnacha. Även Nero D'Avola och Primitivo/Zinfandel fanns på tungan men uttalades inte - har aldrig drucket ett Zinfandel med den här balansen. Glömde naturligtvis Corvina - med kompisar - främst beroende på att min konsumtion av dessa varit ytterst begränsad. De är ju lite av en mindre 2018-förälskelse för min del. Eller åtminstone en fast kompis-status.

Jag gissade ganska omgående på Italien (men i ärlighetens namn berodde det till minst 50% på fördomar (som förvisso visade sig korrekta - igen) gentemot Martin när det gäller röda viner). Jag var inne på en Merlot-dominerad Supertoskanare.

Som Martin själv sa: "Du är inte så långt borta, men egentligen helt fel ute. Ingen av de druvor du nämnt finns med. Och inget av de områden du har sonderat bland är aktuella".... Ja, ett fint sätt att säga att jag var helt ute och cyklade...

Men det var verkligen ett gott vin! Jag pendlar mellan 92 och 93.
Enligt min erfarenhet är det få som brukar gissa på amarone blint när de har kvalitetsvin av vinstilen i glaset.
 

Trydebull

Medlem
Enligt min erfarenhet är det få som brukar gissa på amarone blint när de har kvalitetsvin av vinstilen i glaset.

Ja, jag tycker att de är mycket svårare att sortera fram än vad mina fördomar säger mig att de borde vara!

När jag fick svaret kände jag en blandning mellan "det är ju såklart fullständigt uppenbart" och "oj, det här är ju riktigt bra, kan det smaka så här!?". Jag är helt uppenbart inte helt överens med mig själv kring att jag faktiskt tycker att bra Amarone med lite till lång ålder på rygg är riktigt bra och goda viner!

För balansens skull har nog inget tagit sig in på min all time topp 100 men jag känner att det kommer att hamna Amarone där om jag ger området samma förutsättningar (kvalitativt, monetärt och tidsperspektivsmässigt) som andra favoritregioner.
 

Daniel A

Administratör
DSC_0750.JPG


2016 Domaine Trapet, a minima
En 50/50 pinot noir/gamay från en AOC jag får erkänna att jag aldrig hört talas om tidigare: Bourgogne Passetoutgrains.
Lättaste sättet att beskriva det här vinet är att konstatera det uppenbara: det beter sig som en blandning av pinot noir och gamay. ;) Många olika slags bär: tranbär, blåbär och mörka körsbär. Vagt grönörtigt och fänkålsflörtigt i bakgrunden. Ett hyfsat lätt vin, men för den sakens skull inte alls enkelt. Vandrar en mycket smal stig mellan varmt och svalt, där den plockar det bästa av båda. Mycket tillgängligt nu, men det biter tillbaka något. Kanske kan ge lite mer om ett år eller så (var som bäst dag två, när lite hallon dykt upp (den överlevde inte till dag tre)). 90p.

Tre övriga kommentarer:
* jag måste dricka mer från Trapet (men är J-L Trapet samma producent som Trapet Père et Fils?!)
* jag måste dricka mer Passetoutgrains
* det här kan faktiskt vara, rent poäng/pris-mässigt, det mest p*******a franska vinet jag druckit. :)
 

MartinE

Medlem
När jag fick svaret kände jag en blandning mellan "det är ju såklart fullständigt uppenbart" och "oj, det här är ju riktigt bra, kan det smaka så här!?". Jag är helt uppenbart inte helt överens med mig själv kring att jag faktiskt tycker att bra Amarone med lite till lång ålder på rygg är riktigt bra och goda viner!
Det känns bra att ha hjälpt dig på traven i den processen! Nu ska vi bara få dig att gilla suröl också! ;)
 
Visa bifogad bild 15417

2016 Domaine Trapet, a minima
En 50/50 pinot noir/gamay från en AOC jag får erkänna att jag aldrig hört talas om tidigare: Bourgogne Passetoutgrains.
Lättaste sättet att beskriva det här vinet är att konstatera det uppenbara: det beter sig som en blandning av pinot noir och gamay. ;) Många olika slags bär: tranbär, blåbär och mörka körsbär. Vagt grönörtigt och fänkålsflörtigt i bakgrunden. Ett hyfsat lätt vin, men för den sakens skull inte alls enkelt. Vandrar en mycket smal stig mellan varmt och svalt, där den plockar det bästa av båda. Mycket tillgängligt nu, men det biter tillbaka något. Kanske kan ge lite mer om ett år eller så (var som bäst dag två, när lite hallon dykt upp (den överlevde inte till dag tre)). 90p.

Tre övriga kommentarer:
* jag måste dricka mer från Trapet (men är J-L Trapet samma producent som Trapet Père et Fils?!)
* jag måste dricka mer Passetoutgrains
* det här kan faktiskt vara, rent poäng/pris-mässigt, det mest p*******a franska vinet jag druckit. :)
gjorde ungefär samma iakttagelser här :) och köpte därefter en uppsättning gevrey-chambertin (village) 2016 från de två grenarna på släktträdet; Trapet och Trapet-Rossignol. Får bli en kul jämförelse om en sådär 6-8 år - då kommer jag (kanske) att veta vilken av hästarna man borde ha satsat på för tio år sedan. Såg på CT att @Adamanko också hade druckit och gillat detta.
 

Adamanko

Medlem
gjorde ungefär samma iakttagelser här :) och köpte därefter en uppsättning gevrey-chambertin (village) 2016 från de två grenarna på släktträdet; Trapet och Trapet-Rossignol. Får bli en kul jämförelse om en sådär 6-8 år - då kommer jag (kanske) att veta vilken av hästarna man borde ha satsat på för tio år sedan. Såg på CT att @Adamanko också hade druckit och gillat detta.
Sant. Kände igen mig i @Daniel A :s beskrivning. Det här var riktigt najs och jag håller med om att det kan bli bättre om ett år men att det knappast ska lagras längre än så.
 

Zingo

Medlem
Vet inte om man vågar skriva ytterligare en recension på SB's "standardviner" när man ser rariteter i denna tråden men gör ett försök till. Har hört och sett att Trimbach Riesling anses vara någon typ av ingångstyp till de bättre Rieslingvinerna, jag är rätt så ung fortfarande men förstår denna hängt med länge på bolaget? Hursomhelst som Riesling-älskare har jag aldrig testat denna tidigare... Idag blir det en nyinköpt årgång 2015.
Lite väl kylt vid provnotering men påtaglig doft av bränt gummi/fotogen, honung och bivax, citrus och gröna äpplen, rätt så klassiska dofter. Smaker av citrus, äpplen, mineralitet och aningen kryddighet i eftersmaken.
Tycker den känns lite kort i finishen, syran och kroppen tycker jag inte matchar varandra, känns lite mjäkigt eller off. Hade önskat mig lite vassare syra å andra sidan har jag inte många Alsace-viner att jämföra med...
Njae jag ger det 3-3.5/5, engångsköp, hyfsat vardagsvin men finns roligare torra Riesling i samma prisklass eller lägre.

IMG_0050.jpeg
 

henrikh

Medlem
Vet inte om man vågar skriva ytterligare en recension på SB's "standardviner" när man ser rariteter i denna tråden men gör ett försök till. Har hört och sett att Trimbach Riesling anses vara någon typ av ingångstyp till de bättre Rieslingvinerna, jag är rätt så ung fortfarande men förstår denna hängt med länge på bolaget? Hursomhelst som Riesling-älskare har jag aldrig testat denna tidigare... Idag blir det en nyinköpt årgång 2015.
Lite väl kylt vid provnotering men påtaglig doft av bränt gummi/fotogen, honung och bivax, citrus och gröna äpplen, rätt så klassiska dofter. Smaker av citrus, äpplen, mineralitet och aningen kryddighet i eftersmaken.
Tycker den känns lite kort i finishen, syran och kroppen tycker jag inte matchar varandra, känns lite mjäkigt eller off. Hade önskat mig lite vassare syra å andra sidan har jag inte många Alsace-viner att jämföra med...
Njae jag ger det 3-3.5/5, engångsköp, hyfsat vardagsvin men finns roligare torra Riesling i samma prisklass eller lägre.

Visa bifogad bild 15439
Gillar att du lägger upp noter på den. Kul med viner som ligger i Min budget och kunskap med. Snyggt
 

Laigaard

Medlem
D6B6AE7C-F659-4590-8ED1-200DE589A68B.jpeg

William Selyem Russian River Valley Pinot Noir 2012. Intensivt med jordgubb, ingefära, rostade fatt,hallon och floral doft. Fylligt med fin struktur, bra syra och lång eftersmak. Orkar inte skriva så mycket mer men det är fantastiskt gott. Enda minuset är den höga alkholhalten på 14.1% med en liten eldig kletighet men man vänjer sig.

92 poäng
 
Visa bifogad bild 15445
William Selyem Russian River Valley Pinot Noir 2012. Intensivt med jordgubb, ingefära, rostade fatt,hallon och floral doft. Fylligt med fin struktur, bra syra och lång eftersmak. Orkar inte skriva så mycket mer men det är fantastiskt gott. Enda minuset är den höga alkholhalten på 14.1% med en liten eldig kletighet men man vänjer sig.

92 poäng
ja, mycket smaskiga viner. även om de blivit mer och mer lika granngårdarnas mer syltiga grejer över tiden håller det fortfarande världsklass!
 

Silenos

Medlem
IMG_1125.JPG


I tider av tiotusenkronors-musigny öppnar jag en 36€-Volnay. Comte Armand Volnay 1er Fremiets 2008, börjar äntligen släppa till (nåja). Fint mogen färg. Blyg men bedårande doft av svagt ruttnande purjolök och någon slags kryddblandning; varmt och inbjudande. Smaken går i samma stil, men nästan helt utan fett (och kanske bredd). Men det är inte den som är grejen med det här vinet. Tanniner finns det en hel del kvar av, de är mycket finkorniga. Tillsammans med syran, som är o ack så rejäl, så blir det nästan smärtsamt; på ett bra sätt! Leopold von Sacher-Masoch hade inte tackat nej till ett glas. I sväljet så - nej, den breder inte ut sig som den berömnda påfågelstjärten - men den gasar på, rejält, dock snarare i riktning nedåt, än horistontellt; märkligt… Eftersmaken får du stopp på först efter en tallrik fil. Inget att bjuda svärföräldrarna på. Men om intresset går bortom ”gott” så är det här en fullträff. Gott är det ju också förvisso, men framför allt säreget.

Jag köpte ett 6-pack för ca. 7 år sedan, de första fyra flaskorna var uppenbarligen bortslösande. Då var vinet nåt halvtunnt trams från en producent som egentligen gjorde Pommard. Detta är något helt annat. Och så säger man att tunnlar inte finns…
 

Vingubben

Medlem
784E8017-C92C-4930-A9B9-6DF4F3E5DBDB.jpeg


Trevlig middag med grannarna kräver trevliga viner.

Började med Selosse Initial degorgerad december 2016. Hade glömt bort hur fantawtisk denna är. Knäck, kola, sherry, vanilj och mängder med ytterligare smaker och associationer. Nästan så att jag ångrar att jag inte köpte senaste släppet men blev förbannad på prishöjningen. 93p idag och kommer nog utvecklas lite till närmsta åren.

Till maten, lamfilé, drack vi Saint Julien från två svunna decennier. Leoville Barton 1982 som var trevlig att dricka men passerat toppen. Blöt hund, lite viol och tobak. 86p. Ducru Beaucaillou 1995 var däremot mitt i drickfönstret. Mörka bär, viol, ceder men också vädligt färska smaker från bär och frukt. Precis så här en Bordeaux skall uppföra sig, 95p

Riojan hade vi som reservvin men behövde inte öppnas denna dag.
 

tobbe81

Medlem
Caviste kamp igår till att börja kvällen med
2017 domaine delaporte chavignol sancerre ursprung typiskt och strålande med klingande syra och frukt 91p.
2016 le grappin saint aubin
Super lätt att uppskatta och harmonisk och klunkvänlig rakt igenom och väldigt ursprung typiskt även här men tar hem fighten med 92P
Bonus vin 1
Cahors denna var lurig först var man i Pimonte och härjde runt för att landa rätt sedan blev det Rhone sedan märkte man att man var berusad och min vän avslöjade var det var vi drack 92P
20190112_180614.jpg

20190112_180625.jpg

IMG_20190111_223207_321.jpg

Bonus vin 2 för kvällen man dricker alldeles för sällan mosel spätlese underbar skapelse denna hade allt färgen mognaden syran och en sprits utav sötma och den längsta eftersmaken jag har känt på länge 92 P.
IMG_20190112_004339_319.jpg
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
IMG_3020.JPG

2012 K Vintners Syrah Morrison Lane
Mer gamla världen än nya. Tydligen från äldsta vingården i Walla Walla? Stor doft med rök, peppar och mörk frukt. Öppnade upp bra med tiden. Bra balans mellan syra och frukt. Bra fatad. Sandiga tanniner och extrem lång eftersmak. Som vanligt var sista sipparna de bästa. Riktigt gott! 92p
 
Last edited:
Toppen