Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Zingo

Medlem
Skrev en notis om Chateau de Barrejat Madiran Cuvee des Vieux Ceps 2014 för några sidor sedan, idag testar jag årgång 2015 (80% Tannat, 20% CF/CS , 159 kr SB), kanske inte så intressant men ville göra en jämförelse även om tannat kanske "bör" lagras lite mer enligt expertisen.
Som tidigare tät rödlila färg och dofter av mörka körsbär, plommon, svarta vinbär, trä och grafit, lite lakritstoner.
Känns inte riktigt lika kryddig som 2014 och tanninerna upplever jag konstigt nog bra mycket lenare? Antog de skulle vara strået hårdare i denna årgång.
Rökigheten var slående till en början, fick aningar av fyrverkeri-ridåer vid 00.00-slaget på nyårsafton...
Fylligt rätt så köttigt vin med bra bett och ett fint avslut, mer välbalanserat än vad jag gissat. Klart drickbart idag för min del (men jag gillar som sagt fylliga kärva viner). 4.5/5. Tycker nog denna var snäppet vassare än 2014.

IMG_0052.jpeg
 
Leeuwin Estate Chardonnay Art Series 2014. Ett vin som lovordas av mina vinkunniga australiska kolleger men jag fattar inte riktigt grejen. Alldeles för mycket ek/vanilj för min smak. Det här är ändå ett vin som kostar 700-800 kr i Europa men jag håller exempelvis Olivier Leflaive Bourgogne Les Sétilles 2016 (som jag använde som referensvin) högre.

Jag ska till Margaret River i februari. Jag hoppas att det finns bra viner där de varit lite mer varsamma med eken.
jag tyckte den var galet bra! Absolut en hel del rostade hasselnötter där men också massa vibrerande energi och bra syra. tror jag betalade 5-600 kr för den på bolaget för ett tag sedan (samma årgång).
 

Carinasomm

Medlem
Visa bifogad bild 15476
Måndag kväll och några flaskor Bordeaux - sju de Fieuzal från 88 till 15. 90 sopade banan med 4 rena och 2 delade förstaplatser. 05 och 98 fick en halv röst var. Synd att du inte var med @Håkan - klart svårare i verkligheten i vad man kunde förvänta.
Kul och trevligt att komma hem efter service till ”slattprovning” såhär en vanlig måndagkväll/natt! :)
Några av vinerna var dekanterade av mig i morse och såhär 15 timmar senare så var det kul att se hur de var mot vad som anades när jag öppnade några flaskor.
Som vanligt uppskattade jag den som hade högst syra ihop med silkeslena tanniner och fin frukt... för det funkar bäst till mat. (I detta fall var det 00an till lite boefdebourgogne a’ la Patrik.)
 

MartinE

Medlem
Och ni som förespråkar att dricka unga jänkare - kan ni försöka få mig att förstå?!? Jag känner absolut att det finns en enorm potential i det här - inget fel på hypen! Den är troligtvis helt korrekt! Gott med krut och bitiga tanniner! Men att dricka den idag (ända fram till ca 28 timmar på luft) är ju som att dricka juicen från pressade druvstjälkar. Serverat på en ekplanka. Som du måste dra tungan mot för att få upp druvstjälksjuicen.
Verkar hur hemskt som helst. Säg till nästa gång så kan du få hjälp! ;)
 

chambertin

Medlem
Dricker Waterford Estate Cabernet Franc. Men vänta nu... var det inte en Cab Sav? Kollar flaskan där står mycket riktigt Cab Sav. Smuttar på vinet igen. Där är Cab Franctonerna. Grön Paprika. Peppar.

Kollar på CT och mycket riktigt gör dom ett vin med Cab Franc. Jag tänker att ett misstag måste begåtts. Först blir jag lite besviken för att det är fel vin. Men sen börjar jag sakta tycka att det är en mycket bra Cab Franc. Och jag gillar ju CF. Det här är gott! Balanserat. Där är några bär bakom paprikan. Blåbär? Örtigt.

Nu står jag inför ett dilemma. Om jag köper fler av denna vad är oddsen för att jag får CF:n igen? Eller är CS:n lika god kanske? Oavsett vad det var för vin i flaskan så är det iaf jättegott. 89-92. Kommer klara tobakstoner efter ett tag. Även lite vanilj. Och definitivt blåbär. Lite blåbärssoppa faktiskt.

Det är inte ovanligt att cabb från SA har mycket paprika. En av landets fina egenskaper även om det ibland handlar om leafroll-virus och allmänt ojämn mognad. :)
Håller med Mattias om att många sydafrikanska röda har en grön ton som för tankarna till paprika. Under apartheidtiden kunde man inte importera virusfria plantor och därför spreds det material man hade till stora delar av vingårdarna under lång tid. Omplanteringar är ju mycket kostsamma så det kommer att ta väldigt lång tid innan alla dessa virusdrabbade stockar är borta ur vingårdarna. Ofta tar det ganska många år innan man märker om plantan är virusangripen och sedan blir det bara värre med tiden.
Skulle inte tro att du har fått "fel" vin i din flaska men jag kan ju ha fel där så klart. Konstigare saker har ju hänt. Waterford gör ju dessutom ett CF-baserat vin (Waterford Library Collection Cabernet Franc).
Utöver det så innehåller Waterford's Estate CS en mindre del CF (+ lite Merlot och Petit Verdot).
Från Tim Atkin:
Waterford Estate Cabernet Sauvignon 2015
Stellenbosch (13.9%)
Mark Le Roux describes this Cabernet Sauvignon-based red (there’s a little Merlot, Petit
Verdot and Cabernet Franc in the mix) as Waterford’s “flagship wine”. It’s certainly a brilliant
red, deliberately made in a fresher style. Focused and refined, with subtle graphite and green
herb notes and a core of cassis leaf fruit. 2020-30
 

Adamanko

Medlem
Håller med Mattias om att många sydafrikanska röda har en grön ton som för tankarna till paprika. Under apartheidtiden kunde man inte importera virusfria plantor och därför spreds det material man hade till stora delar av vingårdarna under lång tid. Omplanteringar är ju mycket kostsamma så det kommer att ta väldigt lång tid innan alla dessa virusdrabbade stockar är borta ur vingårdarna. Ofta tar det ganska många år innan man märker om plantan är virusangripen och sedan blir det bara värre med tiden.
Skulle inte tro att du har fått "fel" vin i din flaska men jag kan ju ha fel där så klart. Konstigare saker har ju hänt. Waterford gör ju dessutom ett CF-baserat vin (Waterford Library Collection Cabernet Franc).
Utöver det så innehåller Waterford's Estate CS en mindre del CF (+ lite Merlot och Petit Verdot).
Från Tim Atkin:
Det är nog troligare att era förklaringar stämmer än att det är fel vin i flaskan. Trodde nog aldrig riktigt på min förklaring. Men var fascinerad över att jag blint satt den 100 gånger av 100 som CF. Tackar för pedagogiska förklaringar och är glad över att jag lärt mig mer.
 

LarsW

Medlem
Domaine Jean David Les Couchants (CdR) 2015
80% Grenache, resten Counoise, Cinsault och Syrah. 14,8% alkohol. 60-80 år gamla rankor.
Dag ett ganska knuten med massiva tanniner. God men misstänkte den nog kunde bli bättre.
Dag två och tre klart mjukare även om tanninerna fortfarande stramar upp ordentligt.
Doft av omogna körsbär med oxblod, eucalyptus och chilli. Ek finns där också!
I munnen Mer körsbär, och lingon... eller björnbär. Peppar och salt lakrits. Rostad tobak och ceder.
Det är strävt men på ett bra sätt, stör inte alls. Ganska syrligt. Drack det till bland annat en Dahl med massa chilli i och den klarade det galant.
Inte billig för att vara en CdR, runt 250 riksdaler. Men värd det.
89p Om några år när jag knäcker nästa kanske den spräcker 90-sträcket...
thumbnail_20190116_193725.jpg
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
isabelle louison.jpg

Dags att prova cabernet franc från Bordeaux:
men först lite av gamla trotjänaren 2012 Château Haut-Mongeat Cuvée Isabelle, det första och enda vin som jag har köpt en pall av (behöll inte alla flaskor själv): brukar alltid vara bra, men nu har det blivit lite bättre än tidigare, nya smaker dyker upp med åldern: svart te, djungelvrål och blöta cigarrer, frukten är fortfarande på topp.
2015 Clos Louie Louison et Léopoldine (80 % CF, 20 % Merlot): kalla körsbär och mynta, svartpeppar och massor av bläck: som att tugga på en kulspetspenna, men det finns också en del blyerts. Initialt finns inget grönt, men i glas två väller den gröna paprikan fram. Söt och fin frukt, en hel del tanniner, men i början av ett drickfönster. Sval för att vara Bordeaux, men varmare än en Loire. Inte så inställsam som Isabelle, men ett bra och intressant vin.
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
I yran efter att jag lyckats klicka hem tre Etnaviner idag så bestämde jag mig för att öppna det första webbvinet jag någonsin klickat hem. Det var klart mindre eftertraktat när det kom men jag hade smakat deras Meixeman och gillat så... idag dricker jag 2015 Guimaro Ribeira Sacra A Ponte. Det är hallon och andra bär. Lite härliga bakkryddor och rejäl syra. Jag tänker lite Gamay här.

Sonen kom hem mitt i och jag förlorade lite fokus. Men ett bra vin i den lättare skolan. 88-90.
 

Daniel A

Administratör
Henri Maire är en av de allra största producenterna i Jura (sannolikt den största). I en region fylld av en massa småodlare sitter Maire och trycker på över 300 hektar odlingar. Jag har dragit mig lite för att köpa viner från producenten baserat på en (1) halvdan flaska, inmundigad för säkert 5-6 år sedan. Ibland är livet hårt. Och den här gången har det bara straffat mig själv.

DSC_0762.JPG


2011 Henri Maire, Savagnin Sous Voile
Sous Voile är metoden där det finns en del luft i fatet och en hinna av jäst bildas (sherry-metoden), och resultatet blir ett ganska kryddigt och vagt oxiderat vin; långt ifrån "friskt och fruktigt". Vin jaune är gjort i den här stilen, men det är inte alltid producenter vill att vinet ska ligga under jästen i sex år och tre månader som krävs för att få kalla vinet just vin jaune. Istället blir det viner med sous voile på etiketten, som blir någon form av lättvikts-vin-jaune (såväl smakmässigt som prismässigt).

Det här öppnar upp med en mycket expressiv doft, brödkryddor (kummin, fänkål), grillad citron, litelite torkad ingefära, nötter och lyxiga fat. Smaken är lite enklare och fokus ligger på kryddorna, citrusen och faten. Syran är adekvat, men hade önskat att den var lite högre. Den utpräglade fatkaraktären gör vinet lite "baktungt", men det är också min enda invändning mot vinet (som dessutom skulle kunna förklaras av årgången). Alkoholen klockar in på tacksamma 12,5 %. Ganska runt och balanserat, och lite oklart om det vinner något särskilt på ytterligare lagring. Ett bra vin, men stannar på 89p.
MEN! Tillsammans med lite pekan-, para- och valnötter förstärks de bra komponenterna och de lite sämre suddas bort. Mums!

Kan rekommendera det här som potentiell "gateway"-drog till vin jaune. Det är mycket vin för 219 kr. Men glöm inte nötterna till!
 

LarsW

Medlem
Henri Maire är en av de allra största producenterna i Jura (sannolikt den största). I en region fylld av en massa småodlare sitter Maire och trycker på över 300 hektar odlingar. Jag har dragit mig lite för att köpa viner från producenten baserat på en (1) halvdan flaska, inmundigad för säkert 5-6 år sedan. Ibland är livet hårt. Och den här gången har det bara straffat mig själv.

Visa bifogad bild 15518

2011 Henri Maire, Savagnin Sous Voile
Sous Voile är metoden där det finns en del luft i fatet och en hinna av jäst bildas (sherry-metoden), och resultatet blir ett ganska kryddigt och vagt oxiderat vin; långt ifrån "friskt och fruktigt". Vin jaune är gjort i den här stilen, men det är inte alltid producenter vill att vinet ska ligga under jästen i sex år och tre månader som krävs för att få kalla vinet just vin jaune. Istället blir det viner med sous voile på etiketten, som blir någon form av lättvikts-vin-jaune (såväl smakmässigt som prismässigt).

Det här öppnar upp med en mycket expressiv doft, brödkryddor (kummin, fänkål), grillad citron, litelite torkad ingefära, nötter och lyxiga fat. Smaken är lite enklare och fokus ligger på kryddorna, citrusen och faten. Syran är adekvat, men hade önskat att den var lite högre. Den utpräglade fatkaraktären gör vinet lite "baktungt", men det är också min enda invändning mot vinet (som dessutom skulle kunna förklaras av årgången). Alkoholen klockar in på tacksamma 12,5 %. Ganska runt och balanserat, och lite oklart om det vinner något särskilt på ytterligare lagring. Ett bra vin, men stannar på 89p.
MEN! Tillsammans med lite pekan-, para- och valnötter förstärks de bra komponenterna och de lite sämre suddas bort. Mums!

Kan rekommendera det här som potentiell "gateway"-drog till vin jaune. Det är mycket vin för 219 kr. Men glöm inte nötterna till!
Beställt! :) Nytt år, nya upplevelser!
Drack du över flera dagar? Ngn förändring?
 

Elvis

Medlem
Besökte Agrikultur häromdagen och drack där:
2014 Comtesse Bernard de Cherisey Puligny-Montrachet 1er Cru Hameau de Blagny
1967 Fratelli Serio and Battista Borgogno Barolo

Min fru ville att jag ska köpa Puligny-Montrachet till källaren men ändrade sig när hon hörde vad de vinerna kostar på Systembolaget. Finns det någon "budget-Bourgogne" för 200-300 kr som påminner om Puligny-Montrachet i stilen?

Barolo hade fin färg och doftade bläck. En riktigt pigg och trevlig 52-åring!
IMG_4990.jpg
 

LeChat

Medlem
CB9C15A8-CDF5-40AD-AA0B-58FAB7C20FAE.jpeg

2015 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape 65% Grenache 35% Mourvedre


En riktigt god Chateauneuf gjord på två älskvärda druvor, Grenache och Mourvedre. Visst, alkoholen är något märkbar men det kan man leva med när den fläskiga frukten levererar på topp. Komplext, fräscht med lagom bett. Mycket kvalitetsvin för de pengarna.
 

Wintermute

Medlem
Bourgogne Chardonnay Au Pied du Mont Chauve 2015.
Tyroleräpplen och nashipäron följt av kardemumma (som jag inte hade identifierat om jag inte läst det innan på en välkänd vinblogg) och lite för mycket ek (i mitt tycke, men fru tycke att det var lagom). Ganska lång eftersmak, men det saknar kanske lite koncentration. Bättre till mat än utan. Jag drar till med 86 poäng.
 

Vingubben

Medlem
4AF7ED5F-B5BF-410E-9EE0-1F9669763799.jpeg

Från dagens släpp Bodega Maranones 30.000 Maravedies 2017. Höghöjdsodlad Grenache. Lätt i färgen. Apelsinzest och anis i doften. Initialt rätt mycket saft i smaken vilket som tur var försvann med lite luft. Ordentlig pepprighet, lite marsipan och örter. Förvånande komplexitet och alkoholen lyser igenom något men för prisklassen mycket bra och helt i min stil. Kommer bli några flaskor till. 88p.
 

chambertin

Medlem
Henri Maire är en av de allra största producenterna i Jura (sannolikt den största). I en region fylld av en massa småodlare sitter Maire och trycker på över 300 hektar odlingar. Jag har dragit mig lite för att köpa viner från producenten baserat på en (1) halvdan flaska, inmundigad för säkert 5-6 år sedan. Ibland är livet hårt. Och den här gången har det bara straffat mig själv.

Visa bifogad bild 15518

2011 Henri Maire, Savagnin Sous Voile
Sous Voile är metoden där det finns en del luft i fatet och en hinna av jäst bildas (sherry-metoden), och resultatet blir ett ganska kryddigt och vagt oxiderat vin; långt ifrån "friskt och fruktigt". Vin jaune är gjort i den här stilen, men det är inte alltid producenter vill att vinet ska ligga under jästen i sex år och tre månader som krävs för att få kalla vinet just vin jaune. Istället blir det viner med sous voile på etiketten, som blir någon form av lättvikts-vin-jaune (såväl smakmässigt som prismässigt).

Det här öppnar upp med en mycket expressiv doft, brödkryddor (kummin, fänkål), grillad citron, litelite torkad ingefära, nötter och lyxiga fat. Smaken är lite enklare och fokus ligger på kryddorna, citrusen och faten. Syran är adekvat, men hade önskat att den var lite högre. Den utpräglade fatkaraktären gör vinet lite "baktungt", men det är också min enda invändning mot vinet (som dessutom skulle kunna förklaras av årgången). Alkoholen klockar in på tacksamma 12,5 %. Ganska runt och balanserat, och lite oklart om det vinner något särskilt på ytterligare lagring. Ett bra vin, men stannar på 89p.
MEN! Tillsammans med lite pekan-, para- och valnötter förstärks de bra komponenterna och de lite sämre suddas bort. Mums!

Kan rekommendera det här som potentiell "gateway"-drog till vin jaune. Det är mycket vin för 219 kr. Men glöm inte nötterna till!
Spännande !
Du känner kanske redan till att det finns fler regioner i Frankrike som gör Sous Voile/Vin de Voile än Jura ?
Domaine Plageoles i Gaillac (utanför Toulose) t.ex gör ett vin som heter just Vin de Voile.
https://www.vins-plageoles.com/app/download/5583636609/vindevoile.pdf?t=1458227349

Finns här t.ex: https://www.lespassionnesduvin.com/domaine-plageoles-gaillac-vin-de-voile-2005.html
 

Trydebull

Medlem
2015 Raul Perez Rias Baixas Sketch
20190118_221621.jpg


Jag har köpt ett par årgångar av den här baserat på ett enda glas hos "La Cabaña de Buenavista" (fantastisk ställe om ni har vägarna förbi, och det är värt en omväg från hela sydöstra Spanien) i Murcia. Så jag kände att jag ville testa av en flaska i gårkväll.

Ca timme i karaff.

Starkt gröngul färgton.

Doften ger: vita champinjoner, rå abourgine, fin dov ton av grapefrukt. Lite laktotoner. Med än mer luft och tid kommer lite nötiga popcorn, sötmandel och passionsfrukt.

Efter en timme tyckte jag inte alls att den var angenäm. Det fanns visserligen fina balanserade inslag men framför allt annat stack en ganska skarp bitter grapefruktig ton iväg rakt åt vänster.

Efter fyra timmar hittar den en finare balans. Den börjar fortfarande lite för grape-ig och bitter. Sen hittar den hem med lime, lätt smörig (absolut inte mycket), karraktärarsrik och lite i utkanten på kartan över bra vita viner - rent smakmässigt genom det som sticker lite åt det bittra. Men det här är samtidigt riktigt gott. Med luft och tid rundas den av mer. Passionafrukt och mjuka men klara och fräscha citrustoner i flera lager. Jag tror att den har riktigt fin balans om fem+ år.

Den fungerade fint tillsammans med fisksoppa utan grädde med kraftigt reducerad bas på fyra olika lökar, morot ett gäng andra rotfrukter och selleri.

Jag är någonstans kring 90-91 med ett eller möjligtvis två plus efter. Men. Jag kommer att låta de flaskor jag har få ligga ett tag - jag är mest osäker på om vinet har kraften att vänta ut att bitterheten går genom den metamorfos som behövs. Inte säkert. Men jag sätter pengarna på att det är så, så jag kommer att köpa på mig fler flaskor och tror att de går från angenäma till riktigt, riktigt bra!
 
Toppen