Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skrutt

Medlem
Visa bifogad bild 15463
2012 K Vintners Syrah Morrison Lane
Mer gamla världen än nya. Tydligen från äldsta vingården i Walla Walla? Stor doft med rök, peppar och mörk frukt. Öppnade upp bra med tiden. Bra balans mellan syra och frukt. Bra fatad. Sandiga tanniner och extrem lång eftersmak. Som vanligt var sista sipparna de bästa. Riktigt gott! 92p
Kan haka på direkt där med K Viognier 2014 som också är ca 92p och känns gamla världen. Allt är återhållet, hög syra citrus och en framsmygande honung. Närmare 93 än 91 och ett av de bästa vita jag druckit. Vilken precision!
 

Skrutt

Medlem
Kan haka på direkt där med K Viognier 2014 som också är ca 92p och känns gamla världen. Allt är återhållet, hög syra citrus och en framsmygande honung. Närmare 93 än 91 och ett av de bästa vita jag druckit. Vilken precision!
Behöver korrigera där: Det var K Vintners Viognier Art Den Hoed Vinyard 2014 jag drack igår.
 

Elvis

Medlem
Leeuwin Estate Chardonnay Art Series 2014. Ett vin som lovordas av mina vinkunniga australiska kolleger men jag fattar inte riktigt grejen. Alldeles för mycket ek/vanilj för min smak. Det här är ändå ett vin som kostar 700-800 kr i Europa men jag håller exempelvis Olivier Leflaive Bourgogne Les Sétilles 2016 (som jag använde som referensvin) högre.

Jag ska till Margaret River i februari. Jag hoppas att det finns bra viner där de varit lite mer varsamma med eken.
 

LeChat

Medlem
79C4685F-EB68-4EAE-9AAE-7C4EE2B5C6F0.jpeg

2015 Casanova di Neri Irrosso

Druvsammansättning är 75 % sangiovese och 25 % colorino. Andelen colorino kan vara en del av förklaringen till att den inte känns som en urtypisk sangiovese. Bl.a. finns här en skön antydan av snyggt fatad Bordeaux. Typiskt italienskt kan man väl annars säga att det är med sina matvänliga syror och små fina mineral med en härlig sälta. Det är ett gott, enkelt och charmigt vin som absolut kan bli kompis med olika varianter av pizzor och pastarätter. Köpte en låda i veckan genom Winefinder som säljer för 179:-
CFC6EA9F-ED89-4CB9-ADED-D38FE429EC1A.jpeg

Idag blev det grilltallrik!
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
2014 K Vintners Syrah Powerline estate

20190113_130549.jpg



Av någon märklig anledning har jag de senaste tre-fyra veckorna fått en kliande känsla i fingrarna att öppna flaskor som jag vet att jag inte borde öppna - och i många fall misstänker att jag inte kommer att uppskatta med nuvarande ålder.

Men vad gör man inte i vetenskapens namn... Det är ju väldigt många som förespråkar att dricka ungt - och ffa gäller den typen av råd amerikanska flaskor. Så eftersom jag inte druckit något av Vintners tidigare men köpt lite flaskor på en blandning av hype och väldigt goda CT-omdömen, så åkte korken på en nu i helgen.

Jag plockade två unga Leoville Poyferre (min absoluta favorit-Bordeaux om man undantar de tok-dyra) i veckan (2005 o 2008) och det skulle jag naturligtvis inte gjort. Absolut bra efter sex timmar luft (och ja, 2005 vann naturligtvis med ca halva distansen i potential) men som att köra en Ferrari på en parkeringsplats... De kom naturligtvis inte ens halvvägs till sin rätt.

För någon vecka sedan slaktade jag en Alicante Bouschet 15 år för tidigt. Och under helgen den här. Nu borde jag ha lärt mig...

Och ni som förespråkar att dricka unga jänkare - kan ni försöka få mig att förstå?!? Jag känner absolut att det finns en enorm potential i det här - inget fel på hypen! Den är troligtvis helt korrekt! Gott med krut och bitiga tanniner! Men att dricka den idag (ända fram till ca 28 timmar på luft) är ju som att dricka juicen från pressade druvstjälkar. Serverat på en ekplanka. Som du måste dra tungan mot för att få upp druvstjälksjuicen.

Jag tror absolut inte att man måste vänta 25 år... Men nog är det här roligare om åtta-tio?

Doftar blått. Stjälkigt. Gräs. Lila plommon. Lite spritig.

Smaka gröngräsigt, strävt och stjälkigt. Och lite blåa sträva plommon.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
as caborcas könig fruhburgunder.jpg

Söndag, kycklingvingar och "udda" druvor:
2014 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas: massor av poäng från från parker och suckling och det här fallet är inte svårt att förstå: svarta oliver, timjan, tjära, fazerlakrits, mörk choklad, svarta vinbär, blåbär, sardeller och en massa annat i en snygg blandning. Svalt, slankt med bra koncentration. Årets bästa vin!
2013 Weingut Robert König Assmannshäuser Höllenberg Frühburgunder Spätlese trocken: har nog varit med på någon BYOB? Klart mognare än senast vi drack den: lederhosen fyllda med jordgubbssylt, massor av frukt, snyggt och och gott i sig själv, men totalt utskåpat av As Carborcas.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2014 K Vintners Syrah Powerline estate

Visa bifogad bild 15469

Jag tror absolut inte att man måste vänta 25 år... Men nog är det här roligare om åtta-tio?
Definitivt bättre om två-tre skulle jag tro? 6-7 år gamla tycker jag att de lugnat sig betydligt och skänker njutning i stora lass :)
Står i begrepp att poppa min första Andremily nr 3. Det är ju en 2014 men jag kan banne mig inte värja mig längre!
 

Trydebull

Medlem
Definitivt bättre om två-tre skulle jag tro?
Säkert bättre. Men det här kan aldrig ordna upp sig helt på två-tre år. Det är ju kraft det hör och inga finstilta candle-night-dinner-pjäser... Åtminstone inte på ett antal år än. De sex-sju du skriver kan jag kanske mer tänka mig...

Står i begrepp att poppa min första Andremily nr 3.

Vad bra! Då behöver jag inte pilla på dem i varje fall! Ser fram emot not (tror i och för sig inte att de är lika stora power-monster heller så det kan säkert vara mer angenämnt)!
 

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 15470
2014 Telmo Rodríguez Valdeorras As Caborcas: massor av poäng från från parker och suckling och det här fallet är inte svårt att förstå: svarta oliver, timjan, tjära, fazerlakrits, mörk choklad, svarta vinbär, blåbär, sardeller och en massa annat i en snygg blandning. Svalt, slankt med bra koncentration. Årets bästa vin!

Någon som hört vad som händer med 2015? Köpte ett par flaskor på släppet förra året men dessa drogs tillbaka pga korkproblem. Systembolaget skulle återkomma men det var ett tag sedan jag hörde av dom.
 

MD

Medlem
Någon som hört vad som händer med 2015? Köpte ett par flaskor på släppet förra året men dessa drogs tillbaka pga korkproblem. Systembolaget skulle återkomma men det var ett tag sedan jag hörde av dom.
Nya flaskor skulle levererats i december, det blev sedan försenat till januari och nu verkar det tyvärr vara februari som gäller för nästa planerade leverans från Telmo Rodriguez till Sverige.
 

Daniel A

Administratör
Någon som hört vad som händer med 2015? Köpte ett par flaskor på släppet förra året men dessa drogs tillbaka pga korkproblem. Systembolaget skulle återkomma men det var ett tag sedan jag hörde av dom.
Det här har jag missat helt. Hur och när gick information om det ut?
 

rs14

Medlem
Drack As Carborcas 2012 för ett tag sedan, tyckte den var grymt bra så jag kommer nog köpa den igen när den väl dyker upp.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Nya flaskor skulle levererats i december, det blev sedan försenat till januari och nu verkar det tyvärr vara februari som gäller för nästa planerade leverans från Telmo Rodriguez till Sverige.
Jag fick två flaskor från släppet 5/11?
Är de korkskadade :confused:?
 

MD

Medlem
Jag fick två flaskor från släppet 5/11?
Är de korkskadade :confused:?

Reklamationen gällde att vissa flaskor skadats under transport till Sverige med resultatet sprucket wax och läckande korkar. Alla flaskor som hade dessa skador returnerades, inga kunder ska ha fått flaskor som uppvisat läckage eller sprucket wax. Kunder som beställt men som inte ännu fått leverans har fått info via SMS och när nya flaskor levererats till bolagets depå så kommer dessa att skickas ut till kunderna som inte ännu fått leverans av sin webblansering.
 

Adamanko

Medlem
Dricker Waterford Estate Cabernet Franc. Men vänta nu... var det inte en Cab Sav? Kollar flaskan där står mycket riktigt Cab Sav. Smuttar på vinet igen. Där är Cab Franctonerna. Grön Paprika. Peppar.

Kollar på CT och mycket riktigt gör dom ett vin med Cab Franc. Jag tänker att ett misstag måste begåtts. Först blir jag lite besviken för att det är fel vin. Men sen börjar jag sakta tycka att det är en mycket bra Cab Franc. Och jag gillar ju CF. Det här är gott! Balanserat. Där är några bär bakom paprikan. Blåbär? Örtigt.

Nu står jag inför ett dilemma. Om jag köper fler av denna vad är oddsen för att jag får CF:n igen? Eller är CS:n lika god kanske? Oavsett vad det var för vin i flaskan så är det iaf jättegott. 89-92. Kommer klara tobakstoner efter ett tag. Även lite vanilj. Och definitivt blåbär. Lite blåbärssoppa faktiskt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker Waterford Estate Cabernet Franc. Men vänta nu... var det inte en Cab Sav? Kollar flaskan där står mycket riktigt Cab Sav. Smuttar på vinet igen. Där är Cab Franctonerna. Grön Paprika. Peppar.

Kollar på CT och mycket riktigt gör dom ett vin med Cab Franc. Jag tänker att ett misstag måste begåtts. Först blir jag lite besviken för att det är fel vin. Men sen börjar jag sakta tycka att det är en mycket bra Cab Franc. Och jag gillar ju CF. Det här är gott! Balanserat. Där är några bär bakom paprikan. Blåbär? Örtigt.

Nu står jag inför ett dilemma. Om jag köper fler av denna vad är oddsen för att jag får CF:n igen? Eller är CS:n lika god kanske? Oavsett vad det var för vin i flaskan så är det iaf jättegott. 89-92. Kommer klara tobakstoner efter ett tag. Även lite vanilj. Och definitivt blåbär. Lite blåbärssoppa faktiskt.
Det är inte ovanligt att cabb från SA har mycket paprika. En av landets fina egenskaper även om det ibland handlar om leafroll-virus och allmänt ojämn mognad. :)
 
Toppen