Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2015 Raul Perez Rias Baixas Sketch
/.../Efter en timme tyckte jag inte alls att den var angenäm. Det fanns visserligen fina balanserade inslag men framför allt annat stack en ganska skarp bitter grapefruktig ton iväg rakt åt vänster./.../ Efter fyra timmar hittar den en finare balans. Den börjar fortfarande lite för grape-ig och bitter. Sen hittar den hem med lime, lätt smörig (absolut inte mycket), karraktärarsrik och lite i utkanten på kartan över bra vita viner - rent smakmässigt genom det som sticker lite åt det bittra. Men det här är samtidigt riktigt gott. Med luft och tid rundas den av mer. Passionafrukt och mjuka men klara och fräscha citrustoner i flera lager. /.../

Jag är någonstans kring 90-91 med ett eller möjligtvis två plus efter. Men. Jag kommer att låta de flaskor jag har få ligga ett tag - jag är mest osäker på om vinet har kraften att vänta ut att bitterheten går genom den metamorfos som behövs. Inte säkert. Men jag sätter pengarna på att det är så, så jag kommer att köpa på mig fler flaskor och tror att de går från angenäma till riktigt, riktigt bra!
Jag håller med om allt detta! Riktigt kompromisslöst vin där man först undrar varför man betalade typ ett halvt tusen pengar för ett knivskarpt men enkelt ostronvin med denna grapefruktbittra syrlighet, sen börjar det hända saker och all frukt under kommer upp till ytan. Absolut ett av de bästa vita spanska jag någonsin druckit. Stor fan.
 

LarsW

Medlem
Igår på The Winery Pub . Jäklar vilken kul glaslista!:)
Fick prova lite nya producenter för en klart överkomlig peng!

Utan nån speciell ordning:
Envinate Táganan 2016
Doft: Oxblod. Grön Tobak. Chilli. Björnbär. Initialt en kloak-ton som vädrades bort efter en liten halvtimme.
Smak: Blåbär och björnbär. Ceder och våt cigarr. Svartpeppar. Salt lakrits. Medel tanniner och ganska lätt i kroppen. Doften hintade åt ett mer fylligt vin.
Dracks till en gruyerliknande ost.
88p Misstänker den kan bli bättre om några år.

Nicolas Joly Coulée de Serrant 2007.
Doft: Första intrycket var Le Mont möter Gewurztraminer! En söt blommig doft. Hint av botrytis. Kanderad apelsin.
Smak: Halvsöt. Saffran. Ekig mandelsmassa. Mjukt och lite oljigt. Mot slutet av kvällen dök en trevlig päronton upp.
Dracks till en epoisse-liknande historia som istället för att vara tvättad i marc tvättades i.... chablis tror jag det var...
90p. Håller nog ett bra tag till men vidöppet dricksfönster nu!

Domaine Guibertaur Brézé 2014.
Doft: Ek. Solrosolja. Dammiga kläder. Lätt havssälta och skållade mandlar. Efter några timmar nybakad brioche med kanderad ingefära.
Smak: Massa men härligt integrerad ek. Fet och smörig. Gröna oliver. Citronskal. Kokt torskspad. Gnistertorrt! Moderat syra.
Dracks till nån ost men vinet var så gott så kommer inte ihåg mer än att det också var nåt i Gruyere-stilen.
Kvällens vin! :cigarr: Mumma! Håller nog läääänge till men jag hade nog haft svårt att vänta.
Vart får man tag på detta?
92+p

Domaine Guiberteau les Arboises 2014.

Doft: Tobak. Nässlor. Mynta som sen blev till eucalyptus. Omogna röda bär.
Smak: Kärva körsbär. Rostad tobak. Kalamatioliver. Timjan. Medel+ tanniner.
Gottigt till en klassisk råbiff. Blir nog ännu bättre med några år till på rygg.
89p

thumbnail_20190118_201543.jpg

 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Igår på The Winery Pub . Jäklar vilken kul glaslista!:)
Fick prova lite nya producenter för en klart överkomlig peng!

Utan nån speciell ordning:
Envinate Táganan 2016
Doft: Oxblod. Grön Tobak. Chilli. Björnbär. Initialt en kloak-ton som vädrades bort efter en liten halvtimme.
Smak: Blåbär och björnbär. Ceder och våt cigarr. Svartpeppar. Salt lakrits. Medel tanniner och ganska lätt i kroppen. Doften hintade åt ett mer fylligt vin.
Dracks till en gruyerliknande ost.
88p Misstänker den kan bli bättre om några år.

Nicolas Joly Coulée de Serrant 2007.
Doft: Första intrycket var Le Mont möter Gewurztraminer! En söt blommig doft. Hint av botrytis. Kanderad apelsin.
Smak: Halvsöt. Saffran. Ekig mandelsmassa. Mjukt och lite oljigt. Mot slutet av kvällen dök en trevlig päronton upp.
Dracks till en epoisse-liknande historia som istället för att vara tvättad i marc tvättades i.... chablis tror jag det var...
90p. Håller nog ett bra tag till men vidöppet dricksfönster nu!

Domaine Guibertaur Brézé 2014.
Doft: Ek. Solrosolja. Dammiga kläder. Lätt havssälta och skållade mandlar. Efter några timmar nybakad brioche med kanderad ingefära.
Smak: Massa men härligt integrerad ek. Fet och smörig. Gröna oliver. Citronskal. Kokt torskspad. Gnistertorrt! Moderat syra.
Dracks till nån ost men vinet var så gott så kommer inte ihåg mer än att det också var nåt i Gruyere-stilen.
Kvällens vin! :cigarr: Mumma! Håller nog läääänge till men jag hade nog haft svårt att vänta.
Vart får man tag på detta?
92+p

Domaine Guiberteau les Arboises 2014.

Tobak. Nässlor. Mynta som sen blev till eucalyptus. Omogna röda bär.
Smak: Kärva körsbär. Rostad tobak. Kalamatioliver. Timjan. Medel+ tanniner.
Gottigt till en klassisk råbiff. Blir nog ännu bättre med några år till på rygg.
89p

Visa bifogad bild 15539
  • Etivaz Alpage var osten till Envinate Taganan. Alpost, typ comté och gruyere som du också skrev.
  • Planisir au Chablis var den epoisses-liknande osten till Joly.
  • Tror att du fick Beaufort Chalet Alpage till Guieberteau, men är lite osäker där.

Jäkligt kul att äntligen träffas. Fick mersmak att träffas fler gånger! Tack!
 

Skaggs

Medlem
Igår på The Winery Pub . Jäklar vilken kul glaslista!:)
Domaine Guibertaur Brézé 2014.
Doft: Ek. Solrosolja. Dammiga kläder. Lätt havssälta och skållade mandlar. Efter några timmar nybakad brioche med kanderad ingefära.
Smak: Massa men härligt integrerad ek. Fet och smörig. Gröna oliver. Citronskal. Kokt torskspad. Gnistertorrt! Moderat syra.
Dracks till nån ost men vinet var så gott så kommer inte ihåg mer än att det också var nåt i Gruyere-stilen.
Kvällens vin! :cigarr: Mumma! Håller nog läääänge till men jag hade nog haft svårt att vänta.
Vart får man tag på detta?
92+p

Visa bifogad bild 15539

I CPH på Rosforth & Rosforth brukar jag köpa Guiberteau - finns också via deras webshop: https://gladvin.dk/hvidvin-9/loire-10/saumur-37/romain-guiberteau-156/ Känns dock som att webshoppen är betydligt dyrare än vid köp på plats, men har inte kontrollräknat så noga.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag är ju inget PN-tryne utan vill ha mina viner lite svulstigare än vad i alla fall medel-pinoten kan uppbringa. Hakade dock på hypen om Farrside och beställde några flaskor. Kunde inte värja mig utan öppnade en flaska.
2015 Farrside by Farr Wow! Härlig doft av röda bär och kryddor. Kanske inte så intensivt som ett sniffvin men nästan. Medelfyllig kropp med ett potpurri av smaker mestadels från grönsakslandet. Kolrot, rödbeta, morot och lite anisaktigt som från fänkål. Syran kommer från granatäpple och faten märks som lite lätt rökt tobak. Eftersmaken kan man smacka på ett rejält tag. En suverän balans redan nu. Superbra redan nu. Ett år eller två kanske gör ngt snäpp ännu bättre men jag tycker det bara är att öppna och njuta! 94 (+) Tilläggsbeställning lagd på samtliga By Farrs röda viner + fler Farrside. Här ska testas!
IMG_3033.JPG
 

Daniel A

Administratör
Beställt! :) Nytt år, nya upplevelser!
Drack du över flera dagar? Ngn förändring?

Kul! Ser fram emot att höra ifall det går hem!

Drack den sista fjärdedelen igår, dvs dag 3, och den hade växt en aning. Framför allt så blev de nötiga tonerna lite mer utpräglade.

Sous Voille var min ögonöppnare för att vin kan vara mer än något primärt fruktdrivet. Dracks första gången tillsammans med såna där stora mandlar, friterade i solrosolja.

Inte testat. Måste göra!

Spännande !
Du känner kanske redan till att det finns fler regioner i Frankrike som gör Sous Voile/Vin de Voile än Jura ?
Domaine Plageoles i Gaillac (utanför Toulose) t.ex gör ett vin som heter just Vin de Voile.
https://www.vins-plageoles.com/app/download/5583636609/vindevoile.pdf?t=1458227349

Finns här t.ex: https://www.lespassionnesduvin.com/domaine-plageoles-gaillac-vin-de-voile-2005.html

Kände till att det finns på lite olika ställen, men inte lyckats få tag på så mycket. Några enstaka experiment från Loire bara. Tack för tipset!
 

Daniel A

Administratör
DSC_0764.JPG


2015 Fontaine-Gagnard, Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Caillerts
Expressiv. Smör, popcorn, grillad citron. Komplext under täcket! Otroligt korrekt och snyggt! Bra syra! Långt avslut. Lämnar mersmak. 91p.

1999 Château Margaux
Mycket pennväss och örter, gammal finmald svartpeppar. Inte någon primärfrukt kvar. Lukar tallbark? Lite tobak, aska. Trevligt sniffarvin! Stramt. Fortfarande mycket närvarande tanniner. Bra syra. Tidens tand har slipat ner det, men helt polerat är det inte än.
Mycket grönt, läder och kryddor på tungan. Läckert och väl sammansatt vin, med bra intensitet. 92p.

Påminner mycket om 1986an, och jag fattar fortfarande inte hur utvecklingskurvor fungerar för Bordeaux! Vad händer med det här om tio-femton år? Eventuellt knappt något? Jakten på djupare kunskap fortsätter.

Efter det här dracks 2016 Girard Old Vine Zinfandel. Inte riktigt min grej (gick dock hem hos övriga i sällskapet), men gav helt klart perspektiv! Trist att köra runt i de där B-regionerna hela tiden, även om det kan vara ack så underbart!
 

grappa

Medlem
IMG_20190119_171613.jpg

Leiz 2010 Berg Schlossberg; Guldgul färg. Klassisk Riesling med tydliga toner av gröna äpplen, tropisk frukt, en gnutta mineraler. Syran balanserar frukten på ett lysande sätt. Stor smak av aprikoser, äpplen, en gnutta beska i mellanregistret, citrussötma i den väldigt långa eftersmaken. Ett härligt vin. Kvalitet 92 p, tycke och smak 94 p. Kan nog sparas i 20+ år.
Pierre Gonon 2014 Saint-Joseph; Underbart blålila färg. Solklar Syrah doft med tydligt inslag av vitpepper, en gnutta shark, mörka bär och röda vinbär. Smaken är en aning kvistig, hög syra, bra tanniner, lång eftersmak, slank. Behöver tid. Kvalitet 90 p, tycke och smak 92 p.
 

Adamanko

Medlem
Jag är ju inget PN-tryne utan vill ha mina viner lite svulstigare än vad i alla fall medel-pinoten kan uppbringa. Hakade dock på hypen om Farrside och beställde några flaskor. Kunde inte värja mig utan öppnade en flaska.
2015 Farrside by Farr Wow! Härlig doft av röda bär och kryddor. Kanske inte så intensivt som ett sniffvin men nästan. Medelfyllig kropp med ett potpurri av smaker mestadels från grönsakslandet. Kolrot, rödbeta, morot och lite anisaktigt som från fänkål. Syran kommer från granatäpple och faten märks som lite lätt rökt tobak. Eftersmaken kan man smacka på ett rejält tag. En suverän balans redan nu. Superbra redan nu. Ett år eller två kanske gör ngt snäpp ännu bättre men jag tycker det bara är att öppna och njuta! 94 (+) Tilläggsbeställning lagd på samtliga By Farrs röda viner + fler Farrside. Här ska testas!
Visa bifogad bild 15542
Skönt att höra då jag själv slog till med tre flaskor. :)
 

john b

Medlem
2015 La Vizcaina Bierzo La Del Vivo Lomas de Valtuille

20190119_211511.jpg


Luktade nöt och nästan mandelmassa samt lite fläder och vaniljfat. Fast det allra allra första jag tänkte var att det luktade champagne.

Initialt i gommen ingen syra alls utan mer som blommig oljig norra rhonare. Men syra och beska smög sig på i eftersmaken. Vi fick ta fram en fet väl lagrad cheddar för att runda av. Blev snällare och goare. Bra. Men kanske mest om man gillar ost och vitt. Och om man inte bara gillar torra kalkchardonnayer för detta är tvärtom.
 
Toppen