Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Swedish

Medlem
najs! hur var sydafrikanerna?
Samtliga trevliga och bra på olika meriter.
Craven lite slankare och salt med bra grepp ifrån sin skalkontakt.
Momento lite fetare och skönt oxidnötig.
Blankbottle rejält fet och oljig men med en syra som håller ihop det hela.
Cluver skulle nog kunna matcha dubbelt så dyra Bourgogner. Som @gece är inne på, lite tradigare men förbannat välgjort och gott...
 

Swedish

Medlem
@Omar Khayyam Kul att Fluus gick hem. För egen del så var det Timaeus som fick mig att nästan trilla av stolen. Att Grenache kunde smaka så där. Och än mer att Grenache ifrån Barossa kunde smaka så där...
Kanske inte världens största eller mest komplexa vin men för mig den mest älskvärda Grenache jag känner till...

Annars så delar jag helt din uppfattning gällande Grossets Gaia. Skönt slank och senig stil som nog mår bra av 10 år på rygg...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har också Fluus högst upp i dricklådan. Kul producent. Australien blir mer och mer intressant.

Ruggabellus Fluus 2015 (55% Grenache, 26 % Mataro, 15 % Syrah, 4 % Cinsault)
Så här vill jag att Grenachebaserade viner ska smaka! Väldigt härligt aromatisk med mycket frukt, men mer åt det eleganta, hallonsyrliga, nästan litet jura-röd-saftiga hållet med en läskande, sten-mineralig greppighet på slutet. Omöjligt att gissa detta som Barossa Valley blint skulle jag tro. Ännu bättre dag två. Jag skulle säga att detta är absolut jämbördigt med Grenache från trendiga kaliforniska producenter som A Tribute to Grace och Jolie-Laide, men för typ halva priset. Som jag förstår det är detta instegsvinet, vilket får mig att undra hur bra prestigevinerna är?
Och nu blev det alldeles jättenödvändigt att beställa 4 flaskor Fluus :rolleyes: :p
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Från CT: 2015 Olivier Dumaine La Croix du Verre
"Tasted this at the vineyard two years ago and by then it was very young and harsh but felt very promising. Nothing much has happened since then. Still super tannic with big bold fruits and tart. Much better day 2 but a long way to go. I have to hide the rest deep in the cellar not to be open before 5+ years. 89p for now but the upside is huge for the one who can wait."
Gillar denna lilla producent. Vid provningen var denna CH fullständigt omöjlig. En annan CH Opora var betydligt mer tillgänglig och hans St.Joseph någonstans mittemellan. Oporan är slut, St.Joseph har jag halva kvar men La Croix du Verre ska jag glömma bort så länge...
IMG_3036.JPG
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
:)
Kanske i lättaste laget för dig? Köp en flaska först och prova. Ska bli intressant att se vad du tycker, har uppfattat att du gillar litet kralligare grejer. Men som sagt, jag tyckte det var riktigt fräscht.
Kanske-kanske inte? Jag har fått något slags j-a fetish för Grenache / Garnacha så jag måste utforska allt jag kommer över. Endast en har varit en besvikelse och det var Ojai som var bara blask och bitter alkohol. Jag litar på dig och "aromatiskt med mycket frukt" Om "shit happens" som det ibland gör så finns ju alltid BYOB´s...:cool:
 

Adamanko

Medlem
Conde de Valdemar Gran Reserva-01 blev det idag. Koncentrerade körsbär och höstlöv. Lite plommon och katrinplommon. Helt klart vanilj. Det här bra men lite för koncentrerad för att jag ska höja det till 90 eller högre. 88. Jag tror det här har många år kvar, så ingen brådska om du har nån flaska i samlingen.
 

john b

Medlem
Screenshot_20190123-175142_CellarTracker.jpg


2016 tenuta ornellaia le volte

Detta köptes efter tips i schyssta vardagsviner under 200 kronor-tråden.
Lasagne hemma idag så med glatt humör öppnade jag en schysst Sangiovese, trodde jag...

Tydlig vaniljdoft först och därunder skymtar mörka bär och kanske lite timjan?
Vafan, såhär ska ju inte sangiovese lukta tänker jag och drar fram telefonen. Mycket riktigt. Jag hade glömt/aldrig fattat att detta är en bdx-blend. Merlotdominerad just denna. Stämmer ju lite bättre.

Smaken är inte härlig. Väldigt tunn start som känns vattnig. När vinet sprids i munnen kommer torr syra fram. Liksom kaffepulver och citronsyra. Lite peppar och sura tanniner. Även efter en timma samma för mig lite opassande smakprofil. Även min fru tyckte att detta var sämsta vinet på länge.
Är det för att vi sällan dricker bdx och har vänt oss vid italienska och amerikanska viner kanske?

Har två till. Kommer öppnas som referens när lite dyrare supertoscaner testas. Lite för mycket vanilj i denna för att jag vill göra sås på den.
82 poäng.
 

LeChat

Medlem
10BA07A7-DB1F-4C63-A87D-954C9031315C.jpeg

2016 Storm Wines Pinot Noir Ignis

Mineralrik med tydlig syra. Klart burgundisk i stilen. Smaken är frisk och komplex med bl.a röda bär, rabarber, grapefrukt, apelsin och schweizernöt. God och intressant men faller inte pladask för det i nuläget. Främst beror det nog på att den är lite för ung. Skulle vilja prova denna med 2-3 års mognad så det får nog bli att köpa någon flaska till men ska nog även passa på att prova Vrede snart, som är en annan PN från samma producent.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 15612

2016 tenuta ornellaia le volte

Detta köptes efter tips i schyssta vardagsviner under 200 kronor-tråden.
Lasagne hemma idag så med glatt humör öppnade jag en schysst Sangiovese, trodde jag...

Tydlig vaniljdoft först och därunder skymtar mörka bär och kanske lite timjan?
Vafan, såhär ska ju inte sangiovese lukta tänker jag och drar fram telefonen. Mycket riktigt. Jag hade glömt/aldrig fattat att detta är en bdx-blend. Merlotdominerad just denna. Stämmer ju lite bättre.

Smaken är inte härlig. Väldigt tunn start som känns vattnig. När vinet sprids i munnen kommer torr syra fram. Liksom kaffepulver och citronsyra. Lite peppar och sura tanniner. Även efter en timma samma för mig lite opassande smakprofil. Även min fru tyckte att detta var sämsta vinet på länge.
Är det för att vi sällan dricker bdx och har vänt oss vid italienska och amerikanska viner kanske?

Har två till. Kommer öppnas som referens när lite dyrare supertoscaner testas. Lite för mycket vanilj i denna för att jag vill göra sås på den.
82 poäng.
Fick det blint av frun för ett tag sedan och dömde ut det som ”plonk” (nåväl, vin runt hundralappen, men menlöst och ointressant).
 

Magikern

Medlem
Farrside by Farr -2015

Doft: Ung Grenache. Hade nog sagt C9DP 2015 eller något sådant. Jordgubbar och örter men dämpad.
Attack: Lite franskt vresig men örterna ger sig till känna. Malört med lite mint kanske. Rätt dämpad men balanserad
Mellansmak: Här händer det saker. Vinet är fylligt med en intensitet som påminner om en väldigt balanserad C9DP. Jordgubbar, hallon och örter och ungdomlig pondus. Tanniner finns med men syran är lite låg tyvärr.
Eftersmak: Rätt lång och präglad av sweetmint och örter.

Visst är det ett bra vin men inte bättre än att man kan hitta en hel del bourgogner i samma prisklass som är bättre. 91 poäng kan jag sträcka mig till.


 
Toppen