Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
F1E51856-808E-406F-9575-0CECADEB91D0.jpeg

2016 Lisini Rosso di Montalcino

Fick lust att även öppna denna Rosso från Lisini från släpppet nyligen. Smakmässigt olikt Bandolen men samtidigt finns här vissa likheter. Båda har härliga syror och en rå lite opolerad karaktär. Det här är en bra Sangiovese tycker jag. Faten märks en aning men annars funkar den fint, men behöver luft i nuläget. Detta är ett riktigt vin. Om du är på Sangiovesejakt så prova en flaska.
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 15647
2016 Lisini Rosso di Montalcino

Fick lust att även öppna denna Rosso från Lisini från släpppet nyligen. Smakmässigt olikt Bandolen men samtidigt finns här vissa likheter. Båda har härliga syror och en rå lite opolerad karaktär. Det här är en bra Sangiovese tycker jag. Faten märks en aning men annars funkar den fint, men behöver luft i nuläget. Detta är ett riktigt vin. Om du är på Sangiovesejakt så prova en flaska.
Köp rek då??
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 15645
2013 Domaine Tempier Bandol

Eftermiddagsmys med Tempier, John Coltrane och brasa.
Tempieren är lika bra som jag minns den för nästan exakt ett år sedan. Fortfarande ganska fruktig, men här finns också rått kött och lite läder som tillsammans med fantastiska syror gör det till ett både klunkvänligt vin på egen hand, men också till ett förträffligt matvin. Hoppas att den kommer i årgång 2015. Snart. :)
Har ju redan provat -15 (de flesta cuvéer dessutom) och kan säga som så att det bara är att köpa när årgången dyker upp! :)
 

Wintermute

Medlem
Visa bifogad bild 14970
Casenobe Rivesaltes 1974. Lagrad knappt 40 år på ekfat! Dracks i glada vänners lag efter en god middag, med andra ord inte så mycket analys... Tydliga madeiratoner i början och påtaglig, men tämligen balanserad ek i slutet. Lång smak. Årets intressantaste dessertvin, men kanske inte det bästa. Förmodligen lite över 90 p på min dåligt kalibrerade Vdn-skala.
Två månader i kylen. Nu har eken lugnat sig och blivit ädlaste vanilj. Toner av karameliserat socker har blivit tydligare. Jag lägger nog till två poäng till. Det är uppenbarligen ingen brådska med nästa flaska...
 

Daniel A

Administratör
Det blev ytterligare en tur förbi Vinbaren i Uppsala igår. En av Sveriges bästa vinbarer, helt klart. Som vinnörd känner jag mig som hemma, och glaslistan (coravin) är grym. Jag fortsätter mina upptäcktsresor i Bourgogne, och avslutar med något av det bästa som finns - sötvin med ålder!

DSC_0787.JPG


2015 Fontaine-Gagnard, Chassagne-Montrachet
Förhållandevis aggressivt och kraftigt - äpple, citron, smör, och fudge. Låter nog mer klumpig-nya-världen än det är. Mer av samma på tungan - känns ganska öppen. Ganska fruktdrivet med fattonerna i baksätet. Det finns något under ytan, men får inga barnarovsvibbar. Syran ligger fint “i mitten”. Hade jag haft det här hemma vet jag inte om flaskorna hade överlevt sommaren. 90p.

2015 Fontaine-Gagnard, Chassagne-Montrachet 1er Cru La Boudriotte
Kort sammanfattat: som byvinet fast mer och hårdare men mer återhållsamt. Det finns snarlika toner, men med lite mer komplexitet - på näsan tillkommer någon blomma, grillad citron och limeskal. Dock inte lika expressivt. Smakmässigt är det inte i närheten av lika fruktdrivet som byvinet - här är det mer “slicka på stålfatet som frukten legat på”. Uppenbart att det ligger saker under ytan som bara väntar på att titta fram. Syran är sylvass här. Les Caillerts, som dracks tidigare i veckan, kändes lite mer tillgängligt. 90p. Byvinet vinner dock ikväll.

DSC_0789.JPG


2014 Maison Leroy, Bourgogne Blanc
Skrev inte en enda rad på det här! Inte dåligt, men uppenbarligen inte bra heller.

2014 Coquard Loison-Fleurot, Chambolle Musigny
Dags för lite rött! Det här tog mig lite på sängen, faktiskt. Här finns blommorna från vårängen tillsammans med halva höstskogen. Samtidigt. Omogna blåbär och mogna lingon, med stigen genom barrskogen emellan. Kanske har det regnat lite? Lite skogssvamp. Och så finns den där vårblommiga doften lite här och där. Här händer det mycket, och det utvecklas tydligt i glaset. Vilket sniffarvin! Tyvärr är det inte fullt så charmigt i munnen - rödbärigt och lite småjordigt. Syran är tämligen bångstyrig. Mer sniff än drick, men nog klättrar det upp till 90p för det.

Tror inte jag druckit något från Chambolle Musigny tidigare. Har ju flörtat runt lite med röd bourgogne ett tag nu, för att se vad det egentligen är och ifall jag faktiskt tycker om det som inte lämnat stratosfären prismässigt. Dörren har stått på glänt länge, men i och med den här flaskan betraktar jag det som att @Silenos lackmustest är avklarat och dörren (eller kanske kaninhålet?) nu är vidöppen.

DSC_0791.JPG


1996 Château d’Yquem
Ser jag en årgång av d’Yquem som jag inte fått ynnesten att prova, ja, då är det bara att hosta upp. Jag är inte så intresserad av att köpa hem flaskor, men att betala för att glas då och då gör jag mer än gärna.
I vanlig ordning är det otroligt expressivt, med galna mängder saffran, aprikos, honung (ej smutsig!), apelsin- och kvittenmarmelad, kolasnören och en puff av… kardemumma? Spännande! Dofterna går igen i smaken, och det är mycket intensivt. Alla komponenter och smaker samsas - inget bråkar med något annat. Känns väldigt utvecklat och i en öppen fas. Det blir 94p.

1988 Château Pajzos, 5p
Faktiskt lite oklart om det här är gjort på vindruvor. Känns som att det lika gärna kan vara nypon! I det här glaset finns nämligen det platonska idealet för en tallrik varm nyponsoppa, med mandelbiskvier och en klick grädde. Den platonska nyponsoppan är dock flyktig. Det finns mer! Nyponsoppan är stundtals karamelliserad (går det?!), någon har hällt honung (smutsig!) i den. Och vad var det där? Russin i nyponsoppan?! Och där simmade en klick grädde med armagnac förbi. Hur smakar det då? Ja, en flaska balsamvinäger har tappats i grytan. Satan i gatan vilken syra det är här! Lyckligtvis väger alla mörka och murriga smaker upp. Min enda invändning är att det är lite tunt. 93p.

d’Yquem är lite mer som cognac, korrekt och snyggt och levererar efter förväntningar. Pajzos är mer som armagnac, lattjo som fan och lite ojämn men helt klart roligare!
 

Trydebull

Medlem
Fråga - Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive 1989.
Är det någon mer än jag som inte ser detta som ett bra vin och som har en negativ syn på det? Öppnade två flaskor under helgen och uppfattade dem först som defekta men kunde inte placera det. Efter två korkdragningar inser jag att det nog är avsett att smaka så.

Ingen direkt oxidation alls och definitivt inget TCA. Inga vinägertoner. Så bara tråkigt, tunt och skumt.

Vill egentligen främst kolla om kejsaren har kläder eller om jag är fullständigt o-kallibrerbar mot just den här Cab Francen fr Loire...
 

Christer J

Medlem
Fråga - Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive 1989.
Är det någon mer än jag som inte ser detta som ett bra vin och som har en negativ syn på det? Öppnade två flaskor under helgen och uppfattade dem först som defekta men kunde inte placera det. Efter två korkdragningar inser jag att det nog är avsett att smaka så.

Ingen direkt oxidation alls och definitivt inget TCA. Inga vinägertoner. Så bara tråkigt, tunt och skumt.

Vill egentligen främst kolla om kejsaren har kläder eller om jag är fullständigt o-kallibrerbar mot just den här Cab Francen fr Loire...
Håller helt med, ett underligt vin. Vi var fler som smakade vinet och alla undrade ödmjukt om det inte var så att jag bjöd på ett felaktigt vin. Har tyvärr två flaskor kvar :(
 

Adamanko

Medlem
Fråga - Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive 1989.
Är det någon mer än jag som inte ser detta som ett bra vin och som har en negativ syn på det? Öppnade två flaskor under helgen och uppfattade dem först som defekta men kunde inte placera det. Efter två korkdragningar inser jag att det nog är avsett att smaka så.

Ingen direkt oxidation alls och definitivt inget TCA. Inga vinägertoner. Så bara tråkigt, tunt och skumt.

Vill egentligen främst kolla om kejsaren har kläder eller om jag är fullständigt o-kallibrerbar mot just den här Cab Francen fr Loire...
Drack det och var rejält misstänksam direkt. Under hur lång tid drack du det? För mig växte det under hela kvällen och gick från ungefär 83 till 90.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fråga - Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive 1989.
Är det någon mer än jag som inte ser detta som ett bra vin och som har en negativ syn på det? Öppnade två flaskor under helgen och uppfattade dem först som defekta men kunde inte placera det. Efter två korkdragningar inser jag att det nog är avsett att smaka så.

Ingen direkt oxidation alls och definitivt inget TCA. Inga vinägertoner. Så bara tråkigt, tunt och skumt.

Vill egentligen främst kolla om kejsaren har kläder eller om jag är fullständigt o-kallibrerbar mot just den här Cab Francen fr Loire...
Jag är jätteförtjust i både producent läge och årgång. Men det är alltid skönt när vinnördar inte är överens. Skulle ju vara väldigt konstigt om smaken inte vore delad. I vinvärlden är vi oftast orimligt överrens kan jag tycka! :)
 

Trydebull

Medlem
Håller helt med, ett underligt vin. Vi var fler som smakade vinet och alla undrade ödmjukt om det inte var så att jag bjöd på ett felaktigt vin. Har tyvärr två flaskor kvar :(

Känns på något sätt skönt att få det bekräftat... smaken måste ju få lov att vara individuell, och det ska man ha stor respekt för, men eftersom jag ser 92 poäng som ett riktigt bra vin, och det är tämligen ostoppbart påhejade på CT så kände jag att jag måste riskera nacken med en knäböjning...

Drack det och var rejält misstänksam direkt. Under hur lång tid drack du det? För mig växte det under hela kvällen och gick från ungefär 83 till 90.

Ca sex timmar. Men testade (de närmast 100%-iga...) resterna idag. Sorry. Jag är på 83 fortfarande...

Jag skrev så här, men hade inte tänkt skriva det här för att inte ta bort andras upplevelse:

Direkt från flaskan doftar den en blandning mellan otvättad munk-kåpa (nej, jag föreställer mig alltså att det är så här de luktar. Jag har ingen IRL upplevelse att luta mig mot) och skogsmulle. Måste vara fel. Smakar helt ok (alltså, inte skunk), men kan inte vara meningen att det ska vara så här.

Öppnar en flaska till och konstaterar att det är nog f-n meningen. Det är inte fel på vinet. Det är fel på min kompatibilitet gentemot det. Tunnt, tråkigt, ofruktigt, o-(välj valfritt positivt adjektiv). Den här smörjan får någon annan dricka. Mina åker i vasken. Det här är inte ens sås-material.

Doft damm, grön paprika, rå kålrot, övermogna röda plommon, blöt halm.

Smaken tar sig med fem timmar luft. Halvtråkig och halvtunn men öppnar sig en del. Ger gröna tomater, grön paprika, röda körsbär och lite tranbär där bakom i smaken. 83 poäng, passerat ett zenit som inte har varit lika högt som en del konkurrenters. Drick upp eller spara till sås.
 

lukastollig

Pudelfantast
Fråga - Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive 1989.
Är det någon mer än jag som inte ser detta som ett bra vin och som har en negativ syn på det? Öppnade två flaskor under helgen och uppfattade dem först som defekta men kunde inte placera det. Efter två korkdragningar inser jag att det nog är avsett att smaka så.

Ingen direkt oxidation alls och definitivt inget TCA. Inga vinägertoner. Så bara tråkigt, tunt och skumt.

Vill egentligen främst kolla om kejsaren har kläder eller om jag är fullständigt o-kallibrerbar mot just den här Cab Francen fr Loire...

Jag verkar ligga i ett mellanläge. Tyckte det var helt ok men inte på något sätt fantastiskt. Lite murket i början men tog sig. Mycket jord, kvistar och örter. Grön paprika. Ändå kul att dricka. Gav 89 poäng.
 
Toppen