Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant att höra! Själv har jag aldrig druckit en rosé som varit drickbar, säkert för att jag mest smakat billigare varianter och varit ignorant nog att tro att bara för att de smakar så mycket sämre/blaskigare/ointressantare än jämförbara vita viner så kan inget vara bra. Har helt enkelt aldrig sett rosé som riktigt vin, men det kanske är dax att ompröva den inställningen, speciellt om Heredia gör en.
Kan bara hålla med!
Skall se vad jag kan hitta på Vila Viniteca i Barcelona tisdag nästa vecka.
 

CH

Medlem
Var ett tag sedan man visade sig här men nu hoppas jag vara tillbaka igen.

Hade några vänner på besök i helgen och bjöd på lite blandat från källaren eftersom de ville lära sig lite mera om vin.

Började med en Bolly SC jämte en SC som jag haft i källaren sedan 2008.
Ett väldigt bra exempel på att man ska lagra mera NV.

Till nästa rätt blev det en Ciabot Berton Barolo 1989 jämte Pieor Busso Barbaresco 2007 och vad ska man säga?
Förbannat gott och man önskade att man hade mera Barolo (och helst med lite ålder på sig) i sin källare.

Vinkvällen rundades av med Donnafugata Ben Rye 2008 och även om den var bra så tycker jag nog den var klart bättre som ung.
Sista av den årgången i källaren och baserat på mina få noteringar om den så lär jag inte lagra de yngre årgångarna lika länge.

Blev lite kaffe och Angostura 1919 innan det blev en oräknelig mängd hof och dimma.
 
Trådskapare
A
Var ett tag sedan man visade sig här men nu hoppas jag vara tillbaka igen.

Hade några vänner på besök i helgen och bjöd på lite blandat från källaren eftersom de ville lära sig lite mera om vin.

Började med en Bolly SC jämte en SC som jag haft i källaren sedan 2008.
Ett väldigt bra exempel på att man ska lagra mera NV.

Till nästa rätt blev det en Ciabot Berton Barolo 1989 jämte Pieor Busso Barbaresco 2007 och vad ska man säga?
Förbannat gott och man önskade att man hade mera Barolo (och helst med lite ålder på sig) i sin källare.

Vinkvällen rundades av med Donnafugata Ben Rye 2008 och även om den var bra så tycker jag nog den var klart bättre som ung.
Sista av den årgången i källaren och baserat på mina få noteringar om den så lär jag inte lagra de yngre årgångarna lika länge.

Blev lite kaffe och Angostura 1919 innan det blev en oräknelig mängd hof och dimma.

Välkommen till forumet @CH. Kul viner. Ingen av Piemontevinerna som jag druckt. Var har du köpt dem?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blir på engelska, copy-paste från CT:
2009 Chateau Mont-Redon, Côtes du Rhône (röd), 89p
4th btl out of 7. Slow-oxed 24 hrs. Mellowing CdR of distinction. The Syrah is just waking up.
Still dark red with violet streaks.
Nose is small yet interesting.
In the mouth, it is a mellowing CdR with M++ acids just piercing through the fruit in a restraining way. M+ tannins could have been more distinct - they strike me as stemmy and bulky. Still fruity, but with good oomph and diversity on the palate. Red fruits dominating. Some herbal aromas prepare the way for a beautiful finish, but the bitter tannins crumble that.
A rustic wine with some hope for the future. Delicious and a fantastic partnership with cold cuts and potato chips with garlic.
2 btls to go, next one 2015.

Mest är jag fascinerad över att jag klarade av att låta bli att öppna någon av dessa flaskor under 2013. Självdisciplin, minsann :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blir på engelska, copy-paste från CT:
2009 Chateau Mont-Redon, Côtes du Rhône (röd), 89p
4th btl out of 7. Slow-oxed 24 hrs. Mellowing CdR of distinction. The Syrah is just waking up.
Still dark red with violet streaks.
Nose is small yet interesting.
In the mouth, it is a mellowing CdR with M++ acids just piercing through the fruit in a restraining way. M+ tannins could have been more distinct - they strike me as stemmy and bulky. Still fruity, but with good oomph and diversity on the palate. Red fruits dominating. Some herbal aromas prepare the way for a beautiful finish, but the bitter tannins crumble that.
A rustic wine with some hope for the future. Delicious and a fantastic partnership with cold cuts and potato chips with garlic.
2 btls to go, next one 2015.

Mest är jag fascinerad över att jag klarade av att låta bli att öppna någon av dessa flaskor under 2013. Självdisciplin, minsann :cool:
Det lät mumma, fin beskrivning. Vill ha vin nu, men tyvärr dags att sova. :(
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det lät mumma, fin beskrivning. Vill ha vin nu, men tyvärr dags att sova. :(
Du kanske borde skaffa dig en avatar som andas samma ångestfyllda anda som den som @Larseman valt att uttrycka sin egen situation som komplicerad vinälskare med både inre och yttre konflikter ;)
Själv envisas jag med att bygga upp erfarenhet.
Det är ju ett resurskrävande jobb helt i sig själv . . . :eek:
 

Larseman

Medlem
Du kanske borde skaffa dig en avatar som andas samma ångestfyllda anda som den som @Larseman valt att uttrycka sin egen situation som komplicerad vinälskare med både inre och yttre konflikter ;)
Själv envisas jag med att bygga upp erfarenhet.
Det är ju ett resurskrävande jobb helt i sig själv . . . :eek:
Min avatar avspeglar mer mina musikpreferenser än min personliga karaktär. Men visst, ibland är det precis så man känner sig :D
 

Jos

Medlem
Blir på engelska, copy-paste från CT:
2009 Chateau Mont-Redon, Côtes du Rhône (röd), 89p
4th btl out of 7. Slow-oxed 24 hrs. Mellowing CdR of distinction. The Syrah is just waking up.
Still dark red with violet streaks.
Nose is small yet interesting.
In the mouth, it is a mellowing CdR with M++ acids just piercing through the fruit in a restraining way. M+ tannins could have been more distinct - they strike me as stemmy and bulky. Still fruity, but with good oomph and diversity on the palate. Red fruits dominating. Some herbal aromas prepare the way for a beautiful finish, but the bitter tannins crumble that.
A rustic wine with some hope for the future. Delicious and a fantastic partnership with cold cuts and potato chips with garlic.
2 btls to go, next one 2015.

Mest är jag fascinerad över att jag klarade av att låta bli att öppna någon av dessa flaskor under 2013. Självdisciplin, minsann :cool:

Hittade en 2006 Chateau Mont-Redon CdP bland lite bortglömda viner som fick stryka på foten igår. Riktigt bra måste jag säga även om den fortfarande var väldigt ung, klarar många år till.
 

ChristianB

DipWSET
Det blir köttgryta/långkok till middag idag så jag plockade åt mig en flaska på SB i eftermiddags: Louis Cheze "Ro-Ree" 2012, från Saint-Joseph. 100% Syrah.

Utseende: Rödlila med cerise kant.
Doft: Ung, relativt "färskfatad" med choklad och trä, ordentligt mogna björnbär och något som jag uppfattar som blöt sten (på etiketten anges granitjord i samband med druvan).
Smak: Känns som en trevlig syrah ändå. Björnbär, tydlig men mjuk strävhet, viss stenighet och med fatkaraktär. För 150 kr förväntar jag mig inte mer men den kommer gå fint till grytan! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blir köttgryta/långkok till middag idag så jag plockade åt mig en flaska på SB i eftermiddags: Louis Cheze "Ro-Ree" 2012, från Saint-Joseph. 100% Syrah.

Utseende: Rödlila med cerise kant.
Doft: Ung, relativt "färskfatad" med choklad och trä, ordentligt mogna björnbär och något som jag uppfattar som blöt sten (på etiketten anges granitjord i samband med druvan).
Smak: Känns som en trevlig syrah ändå. Björnbär, tydlig men mjuk strävhet, viss stenighet och med fatkaraktär. För 150 kr förväntar jag mig inte mer men den kommer gå fint till grytan! :)
Kan hålla med om att det är sådär...

Drack det för ett tag sedan, och som jag kan minnas, så saknade det komplexitet och de typiska peppar- och oliv-dragen. Mer choklad och frukt. Tycker Guigals Crozes-Hermitage är ett bättre vin för de pengarna. Men visst duger det till köttgryta en Onsdag i Februari, så varför gnäller jag. :)
 

ChristianB

DipWSET
Det var lite min tanke också. Jag slängde ihop grytan kring 16 och hällde upp vinet vid 18-tiden. Eftersom jag inte har några större förväntningar så borde det bli tvärtom, att jag blir glatt överraskad! :)
 

Vino fino

Medlem
Var på Vinunics provning på Restaurangakademin igår. Tyckte mig känna igen åtminstone ytterligare 1 känd forummedlem vid bordet...

Hursomhelst provades Ste Michelles viner från Washington State, samt en vertikal av deras samarbete med Dr. Loosen, Antinori skall det förstås vara, Col Solare. Totalt 13 viner, 1 mousserande, 3 vita, 4 röda, och så 4 (röda) Col Solare.

Jag blev inte så där jätteimponerad men det finns kanske andra åsikter här bland vännerna på forumet. Ste Michelles representant var en holländare som bland annat lärde oss att om en Chardonnay kostar mer än 99 kronor så ska den ha ek, annars är det dålig valuta. Så nu vet ni, alla ni som älskar Chablis och oekad Blanc-de-Blancs! Ingen ek, dålig valuta…
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på Vinunics provning på Restaurangakademin igår. Tyckte mig känna igen åtminstone ytterligare 1 känd forummedlem vid bordet...

Hursomhelst provades Ste Michelles viner från Washington State, samt en vertikal av deras samarbete med Dr. Loosen, Antinori skall det förstås vara, Col Solare. Totalt 13 viner, 1 mousserande, 3 vita, 4 röda, och så 4 (röda) Col Solare.

Jag blev inte så där jätteimponerad men det finns kanske andra åsikter här bland vännerna på forumet. Ste Michelles representant var en holländare som bland annat lärde oss att om en Chardonnay kostar mer än 99 kronor så ska den ha ek, annars är det dålig valuta. Så nu vet ni, alla ni som älskar Chablis och oekad Blanc-de-Blancs! Ingen ek, dålig valuta…
Har druckit en hel del av Ste Michelles viner (främst i Kalifornien av alla ställen), däribland även någon riesling som gjorts i samarbete med Dr. Loosen (visst har de väl ett sådant?). Eroica tror jag det hette?

Jag tycker det har varit drägliga viner, men inte i paritet med sina förlagor. De flesta har dock varit av billigt slag, och som billigt vin har det varit helt ok.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Jorå, det bjöds på Eroica 2012. Helt ok men för 201 kr får du ordentligt med Riesling från Tyskland, Frankrike, eller varför inte Australien.
 

Gurto

Medlem
Chateau la Tour de By -10 på halvflaska (porchetta på karré fylld med fänkål, vitlök och örter med ugnsrostad potatis och morot samt buljongsås med soltorkade tomater och en skvätt rödvin) Hade gäster så skrev inte ned något men det var fin, stram cab-frukt, lagom mängd ek, bra koncentration och fin syra.

Välgjort och harmoniskt på alla sätt och vis. Riktigt gott. Ska man nödvändigtvis vara kritisk så är det inte jättepersonligt och komplext. Fast jag tycker egentligen inte kritiken behövs så länge man, som jag, "bara" förväntar sig en riktigt god och välbyggd vardagsbordeaux. Ibland kan välgjorda men enklare viner kännas tråkiga men på det viset upplevde jag inte alls detta. Tillräckligt bra komponenter för att utvecklas väl säkert en hel del år framöver. Tummen upp!

Riktigt bra till maten också.
 
Toppen